PRAWDA PIĘKNO DOBRO Z kolekcji Zachęty

15.04 – 19.07.2015 PRAWDA PIĘKNO DOBRO Z kolekcji Zachęty

Kamienica Hrabiego Raczyńskiego

artyści: Krzysztof M. Bednarski, Marta Deskur, Zbigniew Dłubak, Janusz Kaczmarski, Jerzy Kałucki, Grzegorz Klaman, Marek Konieczny, Łukasz Korolkiewicz, Katarzyna Kozyra, Lech Kunka, Zbigniew Libera, Maria Pinińska-Bereś, Agnieszka Polska, Joanna Przybyła, Joanna Rajkowska, Józef Robakowski, Erna Rosenstein, Robert Rumas, Jan Rylke, Jadwiga Sawicka, Kajetan Sosnowski, Henryk Stażewski, Alina Szapocznikow, Marian Szpakowski, Grzegorz Sztwiertnia, Jerzy Treliński, Małgorzata Turewicz-Lafranchi, Bogdan Anastazy Wiśniewski, Julita Wójcik, Jerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński
kuratorzy: Hanna Wróblewska
współpraca: Julia Leopold i Robert Rumas

Kiedy w 1900 roku ukończono budowę gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, miał on służyć również prezentacji kolekcji sztuki aktualnej, tworzonej przez członków towarzystwa dla warszawskiej publiczności (i nie tylko). Ramę ideową kolekcji tworzyły trzy nazwiska wyryte na fasadzie budynku: Matejko, Chełmoński, Grottger.

Zachęta, jak żadna inna instytucja, już kilkakrotnie musiała swą kolekcję zaczynać od nowa. Pierwsze jej zbiory po II wojnie światowej trafiły w większości do Muzeum Narodowego w Warszawie. Swoistą pamiątką tej kolekcji i działalności dawnego TZSP jest dzieło Edwarda Krasińskiego, przywołujące m.in. wizerunki Bitwy Pod Grunwaldem Jana Matejki (tę pracę Krasińskiego można obejrzeć na wystawie „Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce” w gmachu Zachęty do końca maja), czy wideo Julity Wójcik Sielanka – echo Babiego lataBocianów Józefa Chełmońskiego. Z czasów CBWA (Centralnego Biura Wystaw Artystycznych „Zachęta”) pozostały w magazynach obrazy, grafiki, rzeźby zarówno wybitnych i sławnych, jak i mniej znanych artystów, kupowane po wystawach dzięki specjalnym środkom z ministerstwa i często z przeznaczeniem dla innych ośrodków w kraju (muzeów, domów kultury itp.) lub mające służyć działalności edukacyjnej. Od lat dziewięćdziesiątych dzięki uporowi kolejnych dyrektorów i współpracy kuratorów z artystami do kolekcji trafiają prace najwybitniejszych prezentowanych w Zachęcie osobowości sztuki polskiej. Od czasu wojny galeria nie ma też stałego miejsca prezentacji dla swoich zbiorów. Sale wystawowe – zarówno te z początku XX wieku, jak i i nowe z końca XX wieku – służą prezentacji wystaw czasowych. Mimo to staramy się dzielić kolekcją z jak największą publicznością, wypożyczając dzieła, użyczając wizerunków prac, budując własne wystawy.

Najnowsza odsłona kolekcji w kamienicy Raczyńskich przy placu Małachowskiego, niemal naprzeciwko gmachu Zachęty, nosi tytuł PRAWDA PIĘKNO DOBRO. Znana z filozofii triada platońska najwyższych idei i wartości to cytat z jednego z prezentowanych na wystawie dzieł – fotografii Jadwigi Sawickiej, gdzie napis ten wydrapany został na plastikowej butelce. Brzmi nieco ironicznie, jeśli przypomnimy, że tymi pojęciami z upodobaniem posługują się konserwatywni krytycy, chłoszcząc sztukę współczesną za brak idei i zdradę ideałów. Ale czy słusznie? Może jednak artyści z konsekwencją i uporem wciąż pokazują nam (krytykom, widzom) niechcianą często stronę prawdy, choćby kwestionując dobro i piękno we współczesnej wersji pop.

Alina Szapocznikow, Henryk Stażewski, Jerzy „Jurry” Zieliński, Maria Pinińska-Bereś, Erna Rosenstein, Łukasz Korolkiewicz, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Marta Deskur, Robert Rumas, Grzegorz Sztwiertnia, Agnieszka Polska, Julita Wójcik i inni – pokazujemy dzieła artystów niekiedy już podręcznikowych, tworzone od lat sześćdziesiątych do dzisiaj. Historia ich powstania często wiąże się z historią Zachęty i jej wystaw, historią sztuki, ale też bywają one komentarzem do dzisiejszej rzeczywistości. Zaprezentowane w niewykończonych jeszcze parterowych przestrzeniach kamienicy, nie na białych ścianach, nie w otoczeniu stiuków i bez nadmiernej scenografii i dodatkowych zabiegów aranżacyjnych potwierdzają swą siłę.

 

 


 

 

Prace artystów w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Przeciwpole
    PrzeciwpoleJerzy Kałucki1968
  • Zdjęcie pracy Pole 2
    Pole 2Jerzy Kałucki1969
  • Zdjęcie pracy Zapowiedź
    ZapowiedźJerzy Kałucki1977
  • Zdjęcie pracy Tarok
    TarokJerzy Kałucki1990
  • Czarno-biała, niemal abstrakcyjna fotografia w formacie zbliżonym do kwadratu. Większość dolnej części wypełnia jasny obły kształt jak pagórek. W tle nieostry ciemniejszy zarys o podobnym obłym kształcie. Fotografia może być mocnym zbliżeniem na trudne do
    AsymetriaZbigniew Dłubak1987
  • Sześć pionowych żółtych pasów i jeden poziomy przecinający je w górnej części kompozycji. Tło między żółtymi pasami jest ciemnoszare, rozjaśnia się od lewej do prawej krawędzi.
    System efemeryczny 3Zbigniew Dłubak1974
  • Żółty pas, jakby promień, namalowany od środka obrazu do lewego górnego rogu. Spod jasnoszarej farby delikatnie prześwituje osiem innych promieni, które razem z żółtym promieniem tworzą kształt gwiazdy.
    Movens 7Zbigniew Dłubak1966
  • W zamalowane na szaro kwadratowe płótno wpisany jest mniejszy, lekko pochylony kwadrat w innym odcieniu szarości.
    Asymetria 54Zbigniew Dłubak1993
  • Zdjęcie pracy Plansza dydaktyczna I /1-4/
    Plansza dydaktyczna I /1-4/Zbigniew Dłubak1948
  • Zdjęcie pracy Pan wiwisektor
    Pan wiwisektorŁukasz Korolkiewicz1996
  • Zdjęcie pracy Horyzont
    HoryzontŁukasz Korolkiewicz1985
  • Zdjęcie pracy Układ XX
    Układ XXLech Kunka1972
  • Zdjęcie pracy Układ Y
    Układ YLech Kunka1972
  • Zdjęcie pracy Źródło
    ŹródłoErna Rosenstein1965
  • Zdjęcie pracy Spalenie czarownicy
    Spalenie czarownicyErna Rosenstein1966
  • Zdjęcie pracy Gdzieś daleko altana
    Gdzieś daleko altanaErna Rosenstein1977
  • Zdjęcie pracy Zmierzch obrazu
    Zmierzch obrazuErna Rosenstein1978
  • Zdjęcie pracy Wieczność rodzi chwilę
    Wieczność rodzi chwilęErna Rosenstein1982
  • Zdjęcie pracy Wodotrysk ognia i ciszy
    Wodotrysk ognia i ciszyErna Rosenstein1982
  • Zdjęcie pracy Obraz zielony
    Obraz zielonyKajetan Sosnowski1971
  • Zdjęcie pracy Obraz czerwony
    Obraz czerwonyKajetan Sosnowski1971
  • Zdjęcie pracy Kompozycja abstrakcyjna - relief
    Kompozycja abstrakcyjna - reliefHenryk Stażewski1958
  • Zdjęcie pracy Nr 45 - 1973
    Nr 45 - 1973Henryk Stażewski1973
  • Zdjęcie pracy Kompozycja nr 64/74
    Kompozycja nr 64/74Henryk Stażewski1974
  • Zdjęcie pracy Nr 55
    Nr 55Henryk Stażewski1975
  • Zdjęcie pracy 55 - A
    55 - AHenryk Stażewski1975
  • Zdjęcie pracy Nr 48
    Nr 48Henryk Stażewski1976
  • Zdjęcie pracy Nr 49
    Nr 49Henryk Stażewski1976
  • Zdjęcie pracy Nr 81
    Nr 81Henryk Stażewski1976
  • Zdjęcie pracy Nr 3
    Nr 3Henryk Stażewski1978
  • Zdjęcie pracy Nr 28
    Nr 28Henryk Stażewski1978
  • Zdjęcie pracy 1 - 1980
    1 - 1980Henryk Stażewski1980
  • Zdjęcie pracy 2 - 1982
    2 - 1982Henryk Stażewski1982
  • Na granatowym tle siedem cienkich linii w różnych kolorach. Linie poziome, pionowe i jedna skośna krzyżują się w dolnej części kompozycji.
    Bez tytułuHenryk Stażewski1985
  • Zdjęcie pracy Kropla w morzu
    Kropla w morzuJerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński1976
  • Zdjęcie pracy Człowiek z natury
    Człowiek z naturyJerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński
  • Zdjęcie pracy Ra! - Dość
    Ra! - DośćJerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński1969
  • Zdjęcie pracy Dla ciebie człowieku
    Dla ciebie człowiekuJerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński1969
  • Zdjęcie pracy Studium gleby
    Studium glebyJerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński1969
  • Zdjęcie pracy Gorący
    GorącyJerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński1968
  • Zdjęcie pracy Reklamy kulturalne
    Reklamy kulturalneJadwiga Sawicka2005
  • Rzeźba wykonana z plasteliny. Realistycznie przedstawiony jednoczęściowy damski kostium kąpielowy w kolorze różowym. Kostium położony płasko na podłożu. Zaznaczone fałdki materiału i lekkie wybrzuszenia w miejscu piersi.
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Fotografia o formacie kwadratu. Cały kadr wypełnia tkanina z czarnym wzorem tygrysich pręgów na czerwonym tle. W tkaninie wycięto dwa owalne otwory, przez które wystają owłosione męskie kolana.
    Kolana Sławomira, z cyklu OsiemJadwiga Sawicka2000
  • Zdjęcie pracy Sukienka
    SukienkaJadwiga Sawicka2002
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Zdjęcie pracy Płaszcz
    PłaszczJadwiga Sawicka2002
  • Zdjęcie pracy Sukienka
    SukienkaJadwiga Sawicka2002
  • Zdjęcie pracy My home is your home
    My home is your homeKrzysztof M. Bednarski1993
  • Zdjęcie pracy Hiny
    HinyKrzysztof M. Bednarski1982
  • Rzeźba z brązu pokrytego zielonkawą patyną. Wysoka kolumna złożona z realistycznych głów Karola Marksa ustawionych jedna na drugiej. Marks ma gęstą brodę, wysokie czoło i surowy wyraz twarzy. Z tyłu głowy są bardziej abstrakcyjne, jakby niedokończone; przy
    Kolumna skończona IIKrzysztof M. Bednarski1991
  • Zdjęcie pracy Moby Dick - Doppio / Podwójny
    Moby Dick - Doppio / PodwójnyKrzysztof M. Bednarski1997
  • Zdjęcie pracy La rivoluzione siamo noi /Omaggio a Joseph Beuys/
    La rivoluzione siamo noi /Omaggio a Joseph Beuys/Krzysztof M. Bednarski1986
  • Zdjęcie pracy Sari II
    Sari II Grzegorz Klaman1998
  • Zdjęcie pracy Rzygający
    RzygającyGrzegorz Klaman1986
  • Zdjęcie pracy Madonna z Regensburga
    Madonna z RegensburgaKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Olimpia
    OlimpiaKatarzyna Kozyra1996
  • Zdjęcie pracy Cheerleaderka
    CheerleaderkaKatarzyna Kozyra2006
  • Zdjęcie pracy Kwadrans
    KwadransKatarzyna Kozyra2004
  • Zdjęcie pracy Opowieść letnia
    Opowieść letniaKatarzyna Kozyra2008
  • Zdjęcie pracy Lords of the dance
    Lords of the danceKatarzyna Kozyra2002
  • Zdjęcie pracy Łaźnia
    ŁaźniaKatarzyna Kozyra1997
  • Zdjęcie pracy Kara i Zbrodnia
    Kara i ZbrodniaKatarzyna Kozyra2002
  • Zdjęcie pracy Lekcja tańca
    Lekcja tańcaKatarzyna Kozyra2001
  • Fotografia o formacie kwadratu. Przeważa puste białe tło. Na środku duży czerwony napis "Lepiej nie wiedzieć". Poniżej, na białym stołku, nagi mężczyzna. Stoi tyłem ze zgiętymi nogami i wypiętymi pośladkami, dłońmi dotyka stołka.
    Lepiej nie wiedzieć, z cyklu OsiemKatarzyna Kozyra2000
  • Zdjęcie pracy Święto wiosny
    Święto wiosnyKatarzyna Kozyra1999
  • Zdjęcie pracy Więzy krwi
    Więzy krwiKatarzyna Kozyra1995
  • Zdjęcie pracy Non so piu
    Non so piuKatarzyna Kozyra2004
  • Zdjęcie pracy Kastrat/ Il Castrato
    Kastrat/ Il CastratoKatarzyna Kozyra2006
  • Zdjęcie pracy Kastrat/ Il Castrato
    Kastrat/ Il CastratoKatarzyna Kozyra2006
  • Instalacja złożona z wypreparowanych ciał czterech zwierząt, stojących jedno na drugim: na dole brązowy koń, na nim beżowy pies, rudy kot i biało-szary nakrapiany kogut. W skład instalacji wchodzi mały kineskopowy telewizor, na którym wyświetlany jest film
    Piramida zwierzątKatarzyna Kozyra1993
  • Zdjęcie pracy Łaźnia męska
    Łaźnia męskaKatarzyna Kozyra1999
  • Zdjęcie pracy W sztuce marzenia stają się rzeczywistością
    W sztuce marzenia stają się rzeczywistościąKatarzyna Kozyra2006
  • Zdjęcie pracy Faces
    FacesKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Studium aktu
    Studium aktuKatarzyna Kozyra1991
  • Zdjęcie pracy Casting. Warszawa
    Casting. WarszawaKatarzyna Kozyra2011
  • Zdjęcie pracy Casting. Tel Aviv
    Casting. Tel AvivKatarzyna Kozyra2011
  • Zdjęcie pracy Beauty-Preview with Gloria Viagra
    Beauty-Preview with Gloria ViagraKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Schody z serii Chłopcy
    Schody z serii ChłopcyKatarzyna Kozyra2001
  • Zdjęcie pracy Dzidy z serii Chłopcy
    Dzidy z serii ChłopcyKatarzyna Kozyra2001
  • Zdjęcie pracy Ragazzi z serii Chłopcy
    Ragazzi z serii ChłopcyKatarzyna Kozyra2001
  • Zdjęcie pracy Madonna z Pelago
    Madonna z PelagoKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Teatro di cani. Lou Salome a Roma
    Teatro di cani. Lou Salome a RomaKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Pojawienie się jako Lou Salome
    Pojawienie się jako Lou SalomeKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Koszmar
    KoszmarKatarzyna Kozyra2004
  • Zdjęcie pracy Koncert na fasadzie
    Koncert na fasadzieKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Diwa. Reinkarnacja
    Diwa. ReinkarnacjaKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy W hołdzie Glorii Viagrze. Przyjęcie urodzinowe
    W hołdzie Glorii Viagrze. Przyjęcie urodzinoweKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy Opowieść zimowa
    Opowieść zimowaKatarzyna Kozyra2005
  • Zdjęcie pracy The Midget Gallery
    The Midget GalleryKatarzyna Kozyra2006
  • Zdjęcie pracy Wolny strzelec (Autoportret)
    Wolny strzelec (Autoportret)Zbigniew Libera2013
  • Zdjęcie pracy Lego. Obóz koncentracyjny
    Lego. Obóz koncentracyjnyZbigniew Libera1999
  • Zdjęcie pracy Placebo
    PlaceboZbigniew Libera1995
  • Zdjęcie pracy The Doll You Love To Undress
    The Doll You Love To UndressZbigniew Libera1997
  • Zdjęcie pracy Obrzędy intymne
    Obrzędy intymneZbigniew Libera1984
  • Zdjęcie pracy Jan Świdziński (Magazyn Gazety Wyborczej), z cyklu Mistrzowie
    Jan Świdziński (Magazyn Gazety Wyborczej), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z czasopisma. Większość pierwszej strony zajmuje wywiad z Zofią Kulik podpisaną jako Z.K. Rozmawia z nią osoba o inicjałach N.D. Nad artykułem nagłówek: "Zofia Kulik. Nie jestem arty
    Zofia Kulik (Na Dworze), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Zdjęcie pracy Andrzej Partum (Gazeta Wyborcza), z cyklu Mistrzowie
    Andrzej Partum (Gazeta Wyborcza), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z prawdziwej gazety "Trybuna". Całość gęsto zapełniona różnymi krótkimi informacjami: wiadomościami z kraju, repertuarem kina i telewizji, krzyżówką czy nekrologami. Na pierwszej str
    Incydent z Kantorem (Trybuna), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Praca w formacie poziomego prostokąta. Fotomontaż naśladujący dwie strony z prawdziwego czasopisma "Polityka". Lewą stronę zajmuje artykuł poświęcony twórczości Leszka Przyjemskiego i Anastazego Wiśniewskiego. Oprócz tekstu dwie kolorowe fotografie: na jed
    Leszek Przyjemski/Anastazy Wiśniewski (Polityka), z cyklu MistrzowieZbigniew Libera2003
  • Trzyczęściowa instalacja z gąbki obitej tkaniną i sklejki. Miękkie formy, wewnątrz jasnoróżowe, na zewnątrz szare, zwinięte są jakby na kształt muszli. Pierwsza, podłużna, leży na podłodze podparta na jednym końcu o dwustopniowy schodek. Druga, najmniejsza
    De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży IIMaria Pinińska-Bereś1995
  • Zdjęcie pracy Złoto i srebro
    Złoto i srebroJoanna Rajkowska2008
  • Zdjęcie pracy Camping Jenin
    Camping JeninJoanna Rajkowska2008
  • Zdjęcie pracy Miłość człowieka zwanego psem
    Miłość człowieka zwanego psemJoanna Rajkowska1998
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, I
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, II
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IIJoanna Rajkowska1998
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, III
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IIIJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IV
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IVJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, V
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VI
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VIJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VII
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VIIJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy Dedykacja IV
    Dedykacja IVRobert Rumas1994
  • Zdjęcie pracy B.H. i O. (BÓG w mojej OJCZYŹNIE jest HONOROWY)
    B.H. i O. (BÓG w mojej OJCZYŹNIE jest HONOROWY)Robert Rumas1993
  • Zdjęcie pracy Power Rangers
    Power RangersRobert Rumas1998
  • Instalacja złożona z czternastu różnej wielkości beżowych brył z tworzywa sztucznego. Bryły przypominają nieco kamienie, jednak są to odlewy kobiecych głów. Niektóre są bardziej realistyczne, inne silnie zdeformowane, jakby nieobrobione. Prezentowane są ro
    Nowotwory uosobioneAlina Szapocznikow1971
  • Realistyczna rzeźba z tworzywa sztucznego. Przedstawia nagi tors i ręce kobiety, wyłaniające się z czarnej, obłej bryły. Skóra bezgłowej kobiety jest jasna, nieco sina. Ma duże pełne piersi o różowych sutkach. Czarna masa przypominać może smołę albo zdefor
    Popiersie bez głowyAlina Szapocznikow1968
  • Zdjęcie pracy Zwarta
    ZwartaAlina Szapocznikow1968
  • Zdjęcie pracy Obieranie ziemniaków
    Obieranie ziemniakówJulita Wójcik2001
  • Zdjęcie pracy Sielanka
    SielankaJulita Wójcik2004
  • Zdjęcie pracy Falowiec
    FalowiecJulita Wójcik2005
  • Instalacja z tworzywa sztucznego, słomy i metalu. Jest to użytkowy karmnik dla ptaków w formie miniatury budynku Zachęty. Budynek jest biały, ma wiernie odtworzone detale, takie jak schody, kolumny, rzeźby na fasadzie czy zarys układu cegieł. Po bokach okn
    Dokarmiaj niebieskie ptakiJulita Wójcik2003
  • Zdjęcie pracy Sieć punktów Dokarmiaj niebieskie ptaki
    Sieć punktów Dokarmiaj niebieskie ptakiJulita Wójcik2004
  • Zdjęcie pracy Falowiec
    FalowiecJulita Wójcik2005
  • Zdjęcie pracy 6 Klipów dla kapeli Moskwa
    6 Klipów dla kapeli MoskwaJózef Robakowski1986
  • Zdjęcie pracy Pan Jeleń (Autoepitafium)
    Pan Jeleń (Autoepitafium)Józef Robakowski1990
  • Zdjęcie pracy Wakacje z profesorem
    Wakacje z profesoremAgnieszka Polska2008
  • Zdjęcie pracy Santa Conversatione
    Santa ConversationeMarek Konieczny1975
  • Zdjęcie pracy Dodatkowy wymiar
    Dodatkowy wymiarMarek Konieczny1980
  • Zdjęcie pracy Varsaviana z cyklu Niezrozumiałe całości
    Varsaviana z cyklu Niezrozumiałe całościMarek Konieczny1985
  • Zdjęcie pracy Wrzuć tu coś
    Wrzuć tu cośMarek Konieczny1968
  • Zdjęcie pracy I udaje, że jest ptakiem
    I udaje, że jest ptakiemBogdan Anastazy Wiśniewski
  • Zdjęcie pracy Śmierć I
    Śmierć IJan Rylke1980
  • Zdjęcie pracy Wybieg
    WybiegJan Rylke1980
  • Zdjęcie pracy Europa Środkowa II
    Europa Środkowa IIJan Rylke1980
  • Zdjęcie pracy Zraniony w serce
    Zraniony w serceJan Rylke2000
  • Zdjęcie pracy Nam
    NamJan Rylke1984
  • Zdjęcie pracy Funkcja
    FunkcjaJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Szablon
    SzablonJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Szyny
    SzynyJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Dziewczyna
    DziewczynaJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Poduszka
    PoduszkaJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Horyzont
    HoryzontJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Szablon
    SzablonJerzy Treliński1979
  • Zdjęcie pracy Wzór
    WzórJerzy Treliński
  • Zdjęcie pracy Teatr i film
    Teatr i filmGrzegorz Sztwiertnia2003
  • Obraz realistyczny, pionowy prostokąt. Na tle beżowej ściany biały stołek nakryty czarną tkaniną. Na niej biała rzeźba - głowa Włodzimierza Lenina ukazana z lewego profilu.
    Bez tytułuJanusz Kaczmarski1967
  • Obraz realistyczny, poziomy prostokąt. Wnętrze w większości przesłonięte beżową zasłoną. Za nią ciemny cień, po prawej zza zasłony wystają fragmenty stojących na podłodze dużych, niezamalowanych lub ustawionych tyłem, obrazów. Przed zasłoną z lewej czarny
    ZasłonaJanusz Kaczmarski1973
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta, wąski i wysoki. Przedstawia fragment wnętrza o oliwkowozielonej ścianie. Na pierwszym planie trudne do zidentyfikowania niebieskie i żółte obiekty o skłębionych formach. Mogą to być ubrania rzucone na mebel, a na nich
    Wnętrze XJanusz Kaczmarski1973
  • Obraz realistyczny, pionowy prostokąt. Na tle czarnej ściany krzesło, na którego oparciu wisi ciemna watowana kurtka, na siedzeniu biały hełm. Obok krzesła zielone kalosze i oparta o nie łopata.
    Martwa natura z waciakiem i hełmemJanusz Kaczmarski1975
  • Obraz realistyczny w kształcie koła zamocowanego w kwadratowej ramie. Na granatowym tle z prawej strony fragment granatowej kurtki, oliwkowozielonego paska i białego hełmu. Nad nimi biegnąca skośnie do lewej górnej krawędzi drewniana listewka.
    Wnętrze z waciakiem i hełmemJanusz Kaczmarski1975
  • Obraz realistyczny, pionowy prostokąt. Na tle czarnej ściany krzesło, na którego oparciu wisi granatowa watowana kurtka z rulonem papieru wystającym z kieszeni kieszeni. Na siedzeniu biały hełm. Zza krzesła wystają trzy metalowe rurki zakończone szpikulcam
    Współczesny rynsztunekJanusz Kaczmarski1975
  • Obraz realistyczny w kwadracie. Na tle beżowej ściany fragment stołu. Na nim z lewej gazeta, otwarta książka i biała rzeźba głowy Lenina w ujęciu 3/4. Powyżej wisi srebrna lampka.
    Martwa natura 16/48Janusz Kaczmarski1976
  • Obraz realistyczny w kwadracie. Na tle jasnobłękitnej ściany fragment beżowego stołu. Na nim stojąca tyłem ludzka czaszka, pod nią czarna wstęga. Dalej na stole niewielkie okrągłe lusterko, w którym odbija się część czaszki z prawym oczodołem. Powyżej wisi
    Martwa natura 8/76Janusz Kaczmarski1976
  • Obraz realistyczny w kwadracie. Na udrapowanej beżowej tkaninie czarna miska z czerwonym jabłkiem i nożem. Bezpośrednio na tkaninie leżą dwa jabłka: jedno czerwone, drugie czarne.
    Obraz z czarnym jabłkiemJanusz Kaczmarski1977
  • Obraz realistyczny w kwadracie. Wzdłuż dolnej i prawej krawędzi jasna framuga okienna. Pośrodku okna błyszcząca błękitna kula na podstawce przykrytej czerwonym materiałem. Przed podstawką stoi kartka lub obrazek z brązowym kołem na białym tle. Zza podstawk
    Martwa natura z maską pośmiertną W.I. LeninaJanusz Kaczmarski1977
  • Obraz realistyczny w kwadracie. Na tle beżowej ściany fragment stołu. Na nim pośrodku gazeta i biała rzeźba głowy Lenina w ujęciu en face. Powyżej wisi srebrna lampka.
    Okno drezdeńskieJanusz Kaczmarski1978
  • Zdjęcie pracy Wnętrze 5/43
    Wnętrze 5/43Janusz Kaczmarski1978
  • Obraz realistyczny w kwadracie. W jasnym wnętrzu na pierwszym planie proste krzesło i otwarta walizka z dużą niebieską kulą w środku. W tle otwarte dwuskrzydłowe drzwi.
    Wnętrze z otwartymi drzwiamiJanusz Kaczmarski1978
  • Obraz realistyczny w kwadracie. W pustej jasnej przestrzeni fotel w czerwonym obiciu, na nim zielony krawat. Przed fotelem błękitna kula na podstawce przypominająca globus.
    Czerwony fotelJanusz Kaczmarski1978
  • Zdjęcie pracy Horyzont XVII
    Horyzont XVIIJoanna Przybyła1996
  • Zdjęcie pracy Dążąc do światła V
    Dążąc do światła VJoanna Przybyła1998
  • Zdjęcie pracy Wodospad
    WodospadJoanna Przybyła1997
  • Zdjęcie pracy Black chlauchnie III
    Black chlauchnie IIIJoanna Przybyła1996
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJoanna Przybyła1995
  • Zdjęcie pracy Piórka
    PiórkaMałgorzata Turewicz-Lafranchi1995
  • Zdjęcie pracy Kompozycja II - Relief biały
    Kompozycja II - Relief białyMarian Szpakowski1968
  • Zdjęcie pracy Kompozycja XIII - Relief czarny
    Kompozycja XIII - Relief czarnyMarian Szpakowski1969
  • Zdjęcie pracy To jest Klara, a to ja jestem, Pico
    To jest Klara, a to ja jestem, PicoMarta Deskur1998
  • Zdjęcie pracy To jest Klara, a to ja jestem, Pico
    To jest Klara, a to ja jestem, PicoMarta Deskur1998
Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    Oprowadzanie Roberta Rumasa po wystawie
  • Grafika obiektu: Zachęta. Czerwiec, lipiec, sierpień 2015
    mediateka / foldery / teksty
    Zachęta. Czerwiec, lipiec, sierpień 2015
    Magazyn
  • Grafika obiektu: Kolekcji miało nie być
    mediateka / foldery / teksty
    Kolekcji miało nie być
    Z Marią Krawczyk (d. Domurat) i Barbarą Dąbrowską rozmawia Zofia Dubowska
  • Grafika obiektu: PRAWDA PIĘKNO DOBRO. Z kolekcji Zachęty
    mediateka / plakaty
    PRAWDA PIĘKNO DOBRO. Z kolekcji Zachęty

Informacje

PRAWDA PIĘKNO DOBRO
Z kolekcji Zachęty
15.04 – 19.07.2015

Kamienica Hrabiego Raczyńskiego
plac Małachowskiego 2, Warszawa

organizatorzy: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Kulczyk Silverstein Properties
mecenas: Kulczyk Silverstein Properties
sponsor: Ciech SA
partner: Plac Małachowskiego
sponsorzy wernisażu: InFormal Kitchen, VININOVA
patroni medialni: TVP Kultura, TOK FM, Gazeta Wyborcza, Gazeta Stołeczna, CJG, Notes na 6. Tygodni