Józef Robakowski

Ur. w 1939 roku w Poznaniu, mieszka i pracuje w Łodzi.

Fotograf, autor wideo, instalacji i obiektów, rysownik, teoretyk i pedagog. Studiował historię sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi, gdzie później został profesorem. Założył kilka grup artystycznych. Jest właścicielem i kuratorem Galerii Wymiany w Łodzi. Początki jego twórczości to przede wszystkim fotografia eksperymentalna, później eksperymenty filmowe. Dążył do oczyszczenia wideo z niepotrzebnych elementów, do odrzucenia narracyjności, funkcji przedstawieniowej. W 1971 roku powstał manifest Jeszcze raz o „czysty film”. Ważnym zagadnieniem w twórczości Robakowskiego jest jego koncepcja sztuki jako pola transmisji energetycznych – „sztuka jest energią” – pisał artysta. Kolejnym ważnym terminem, którym określa swoje działania, jest Kino Własne zakładające konieczność autoobserwacji, stąd tak często filmuje i fotografuje samego siebie. Integralną częścią większości jego projektów są autokomentarze.

Artyści
458/661

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Pan Jeleń (Autoepitafium)
    Pan Jeleń (Autoepitafium)Józef Robakowski1990
  • Zdjęcie pracy 6 Klipów dla kapeli Moskwa
    6 Klipów dla kapeli MoskwaJózef Robakowski1986
Wystawy
  • Grafika do wystawy PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    15.04 – 19.07.2015
    PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    Z kolekcji Zachęty

    Najnowsza odsłona kolekcji w kamienicy Raczyńskich przy placu Małachowskiego, niemal naprzeciwko gmachu Zachęty.

    Kamienica Hrabiego RaczyńskiegoKamienica Hrabiego Raczyńskiego
  • Grafika do wystawy Wszystkie stworzenia duże i małe
    19.12.2009 – 21.02.2010
    Wszystkie stworzenia duże i małe

    Wystawa koncentruje się wyłącznie na problematyce świata zwierzęcego, różnorodnych jego ujęć oraz na rozmaitych sposobach wizualizacji tego zagadnienia w sztuce. Punktem wyjścia jest chęć przekroczenia idei antropocentryzmu, która sytuuje człowieka w centrum świata jako gatunek uprzywilejowany, o najwyższym statusie ontologicznym. Takie stanowisko wydaje się wciąż dominować we współczesnej nauce, a jego konsekwencją jest brak postrzegania innych gatunków/przejawów życia na ziemi w kontekście ich podmiotowości czy przynależnych im praw.          

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta