Wszystkie stworzenia duże i małe

19.12.2009 – 21.02.2010 Wszystkie stworzenia duże i małe

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

artyści: Olaf Brzeski, Bogna Burska, Kuba Bąkowski, Leszek Golec, Marcin Maciejowski, Artur Malewski, Rafał Milach, Józef Robakowski, Włodzimierz Pawlak, Marina Abramovic&Charles Atlas, Vito Acconci, Pilar Albarracín, Dan Attoe, Roger Ballen, Joseph Beuys, John Bock, Mircea Cantor, David Claerbout, Marcus Coates, Anna Dębska, Mark Dion, VALIE EXPORT, Angus Fairhurst, Peter Fischli&David Weiss, Peter Friedl, Leszek Golec&Tatiana Czekalska, Douglas Gordon, Jean-Charles Hue, Elżbieta Janczak-Wałaszek, Agnes Janich, Christian Jankowski, Marina Kappos, Mike Kelley, Kristof Kintera, Grzegorz Kowalski, Igor Krenz, Natalia LL, Dominik Lejman, Rafał Milach&Andrzej Sidor, Ciprian Mureşan, Yach Paszkiewicz, Elisa Pône, Marc Quinn, Zygmunt Rytka, Alain Séchas, Deborah Sengl, Carolee Schneemann, Rudolf Schwarzkogler, Dusan Skala, Gabrielle Stellbaum, Eric Swenson, Javier Téllez, Gabriela Vanga, Bill Viola, Martin Walde, Marek Wasilewski, Boyd Webb, William Wegman, William Wegman&Robert Breer, Paweł Więckowiak, The Wooster Group, Wunderteam, Erwin Wurm
kuratorka: Maria Brewińska
współpraca: Anna Tomczak

Wystawa rozwija wątek zasygnalizowany podczas prezentacji Ciepło/zimno – Letnia miłość pokazywanej w Zachęcie w 2007 roku, odnoszącej się do miłości, także miłości człowieka do zwierząt.   

Obecna wystawa koncentruje się wyłącznie na problematyce świata zwierzęcego, różnorodnych jego ujęć oraz na rozmaitych sposobach wizualizacji tego zagadnienia w sztuce. Punktem wyjścia jest chęć przekroczenia idei antropocentryzmu, która sytuuje człowieka w centrum świata jako gatunek uprzywilejowany, o najwyższym statusie ontologicznym. Takie stanowisko wydaje się wciąż dominować we współczesnej nauce, a jego konsekwencją jest brak postrzegania innych gatunków/przejawów życia na ziemi w kontekście ich podmiotowości czy przynależnych im praw.                                          

Teoria ewolucji przedstawiona w książce O pochodzeniu gatunków (w tym roku obchodzimy 150-lecie jej pierwszego wydania, oraz 200-lecie urodzin Karola Darwina), wyniosła człowieka na szczyt innej hierarchii, ale nie jako odrębne „super zwierzę”, lecz jako gatunek stanowiący część przyrody i podlegający jej procesom w łańcuchu naturalnych przemian. W 1872 roku Darwin opublikował książkę O wyrazie uczuć u człowieka i zwierząt, w której opisywał świat zwierząt poprzez ekspresję emocji przynależnych dotąd wyłącznie gatunkowi ludzkiemu. To jak na owe czasy rewolucyjne myślenie przedstawiało zwierzęta i ludzi nie jako obce czy przeciwstawne sobie światy, ale jako pozostające ze sobą w bliskim podobieństwie i wzajemnych relacjach. 

O ile o współczesnej nauce złośliwi komentatorzy mówią, że na ogół spotyka się z Innym przy codziennych posiłkach (zwierzęta umieszcza się w grupie wszystkich Innych wykluczanych często przez społeczeństwo czy egzystujących na jego marginesie), to jednak na uwagę zasługuje fala nowych książek, rozpraw, tekstów wychodzących od lat 60. ubiegłego wieku (do czego z pewnością przyczyniły się ruchy ekologiczne i walka o prawa zwierząt zapoczątkowane na fali rewolucyjnych przemian tego czasu) do dzisiaj, formułujących nowe podejście do nie-ludzkiego świata, jego relacji z ludzkim, nowe filozoficzne czy etyczne pytania.                             

Od czasu radykalnych przemian w sztuce, zapoczątkowanych również w latach 60. XX wieku, zasadniczej zmianie uległ stosunek artystów do świata zwierzęcego i relacji ludzie–zwierzęta. Pokazywane na wystawie prace wizualizują ów świat w jego różnorodnych aspektach związanych z mniej lub bardziej zaangażowaną obserwacją, przyjemnością patrzenia, dotykania czy posiadania przez udomowianie, przyjemności doświadczanej przez same zwierzęta w trakcie zabawy, ale i kwestii spychania ich egzystencji do getta zwanego ogrodem zoologicznym. Odnoszą się również do kwestii trudnych dotyczących towarowego wykorzystywania zwierząt, zadawania im bólu i cierpienia, spożywania ich ciał. Wiele prac przywraca symboliczne znaczenie zwierząt w kulturze wyparte przez przemiany cywilizacyjne. W innych zwierzęta stają się uczestnikami eksperymentów, poprzez które obserwujemy ich wzajemne interakcje, albo bywają też częścią jedynie formalnych eksperymentów artystycznych. Relację człowiek–zwierzę komentują prace mówiące o „zwierzęcym” aspekcie natury ludzkiej oraz o pragnieniu utożsamienia się z Innym poprzez „stawanie się zwierzęciem”.                 

Wystawa prezentuje zwierzęcy świat z perspektywy ludzkiej (wszak inna jest nam nie dostępna); przez to w tle zarysowuje także obraz człowieka i jego stosunku do świata ożywionego.

Prace artystów w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Poręba Spytkowska
    Poręba SpytkowskaMarcin Maciejowski2002
  • Zdjęcie pracy Rysunek tuszem
    Rysunek tuszemWłodzimierz Pawlak2004
  • Zdjęcie pracy Niuanse
    NiuanseWłodzimierz Pawlak1985
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta, bardzo wąski i wysoki. Całość malowana ekspresyjnymi, jakby niedbałymi pociągnięciami farby. Na górze żółta dłoń skierowana w dół, z kciukiem zwróconym do lewej krawędzi obrazu. Niżej biały gołąb lecący w dół. Na samy
    Obraz mistycznyWłodzimierz Pawlak1985
  • Zdjęcie pracy Adolf Hitler
    Adolf HitlerWłodzimierz Pawlak1986
  • Zdjęcie pracy Dwadzieścia jeden kościołów
    Dwadzieścia jeden kościołówWłodzimierz Pawlak1988
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 16
    Dziennik nr 16Włodzimierz Pawlak1990
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 30
    Dziennik nr 30Włodzimierz Pawlak1991
  • Zdjęcie pracy Polacy formują flagę narodową
    Polacy formują flagę narodowąWłodzimierz Pawlak1997
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 2
    Dziennik nr 2Włodzimierz Pawlak1989
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 1
    Dziennik nr 1Włodzimierz Pawlak1988
  • Zdjęcie pracy Muchy
    MuchyWłodzimierz Pawlak1983
  • Zdjęcie pracy 6 Klipów dla kapeli Moskwa
    6 Klipów dla kapeli MoskwaJózef Robakowski1986
  • Zdjęcie pracy Pan Jeleń (Autoepitafium)
    Pan Jeleń (Autoepitafium)Józef Robakowski1990
  • Zdjęcie pracy Droga
    DrogaBogna Burska2003
  • Rzeźba wykonana ze szkliwionej ceramiki, sklejki i połamanego krzesła. Na podniszczonym czarnym postumencie białe ceramiczne ludzkie popiersie z głową byka. Z nozdrzy zwierzęcia bucha gęsta skłębiona para, także z białej ceramiki. Rogi byka tworzą wygięte
    Bez tytułu, z serii Sztuka jest przemocąOlaf Brzeski2006
  • Zdjęcie pracy Avatar III Ag
    Avatar III AgTatiana Czekalska , Leszek Golec1997
  • Zdjęcie pracy Goście podczas wystawy „Z dwóch energii dziwnie trzecia”, CSW, W-wa, 1996
    Goście podczas wystawy „Z dwóch energii dziwnie trzecia”, CSW, W-wa, 1996Tatiana Czekalska , Leszek Golec1996
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?
    mediateka / filmy
    Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?
    mediateka / foldery / teksty
    Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?
    Zachęta TV. Konspekt lekcji
  • Grafika obiektu: Wszystkie stworzenia duże i małe
    mediateka / plakaty
    Wszystkie stworzenia duże i małe
Powiązane wydarzenia
  • Grafika wydarzenia: spotkanie z Leszkiem Golcem
    20.02.2010 (SOB) 00:00
    spotkanie z Leszkiem Golcem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta

Informacje

Wszystkie stworzenia duże i małe
19.12.2009 – 21.02.2010

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Wystawa zrealizowana przy wsparciu Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki w Polsce.
sponsor wystawy: BenQ
partner technologiczny wystawy: Samsung
sponsor galerii: Netia
sponsorzy wernisażu: Blikle, Freixenet
patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Polityka, TOK FM, The Warsaw Voice, VIS Á VIS, Art&Business, artinfo.pl, onet.pl, empik