Wystawy

  • 22.05 – 16.08.2020
    Rysunek: na białym tle czarna klatka w typie klosza, z okrągłym uchwytem na czubku. Wsparta na dwóch podporach – jakby nogach. Z lewej strony postać mężczyzny, cztery razy mniejsza od klatki, wydaj się podrzucona przez podmuch, trzyma się klaki, żeby nie o
    Andrzej Krauze
    Lekcja fruwania

    Wystawa gromadzi wszystkie oryginalne rysunki powstałe podczas trzydziestoletniej współpracy Andrzeja Krauzego z brytyjską gazetą „The Guardian”.


    Zachęta | plac Małachowskiego 3
  • 15.05 – 02.08.2020
    Czarno-białe zdjęcie: dwaj elegancko ubrani mężczyźni;  siedzą przy stoliku, blisko siebie, podparci na łokciach. Mężczyzna z lewej ma ciemną skórę, z prawej jasną. Przed nimi filiżanki.
    Ahmed Cherkaoui w Warszawie

    Cherkaoui uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli marokańskiej sztuki współczesnej. Warszawski okres zapowiadał jego późniejsze poszukiwania.


    Zachęta | plac Małachowskiego 3
  • 12.05 – 30.08.2020
    Paulina Pankiewicz
    Być jak Paul Cézanne

    Konceptualny projekt Pauliny Pankiewicz odnosi się do ikonicznego dzieła sztuki — widoków Góry Św. Wiktorii malowanych przez Cézanne’a.


    MPZ | Gałczyńskiego 3
  • 24.07 – 25.10.2020
     Abstrakcyjna plątanina z żelaznych, zielonych szkieletów po konstrukcji straganów z Jarmarku Europa na Stadionie X-lecia w Warszawie.
    Monika Sosnowska

    Wystawa artystki to pierwsza tak duża monograficzna prezentacja organizowana w Polsce, przygotowana specjalnie dla Zachęty.


    Wkrótce
    otwarcie
    Zachęta | plac Małachowskiego 3

Wydarzenia Online

  • 05.07 (ND) GODZ. 11:00
    Na zdjęciu marmurowy posąg gladiatora. W jednej dłoni trzyma trójząb, w drugiej rudą perukę – ingerencja artystyczna Annette Messager
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Ave Caesar? Oprowadzanie tematyczne online

    Marmurowy gladiator jest nierozłączną częścią holu głównego Zachęty. Podczas spotkania opowiemy o interwencjach artystycznych z jego udziałem, ale też o samej historii tej ponad stuletniej rzeźby.


    Facebook Zachęty

Magazyn Online

  • Zdjęcie zrobione z perspektywy żaby przedstawia zieloną trawę placu Małachowskiego na pierwszym planie i budynek Zachęty w tle. Obraz zniekształca efekt rybiego oka. Przestrzeń jest zakrzywiona, a budynek przechylony o 45 stopni.
    #11: Plac Małachowskiego 3
    Tekst

    O zmieniającej się Zachęcie i niezmiennym placu pisała Magdalena Komornicka w 2018 roku przy okazji projektu Plac Małachowskiego 3


    Nr 11/2020
  • Zdjęcie górnej części fasady Zachęty o zmroku. Reflektor oświetla napis artibus i obfitą dekorację rzeźbiarską. Na dwóch skrajnych kolumnach wyświetlana jest projekcja. Przedstawia kobiety, które jak Kariatydy podtrzymują architekturę budynku. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Krzysztof Wodiczko. Projekcja na fasadę Zachęty
    Film z kolekcji

    W 2005 artysta ożywił fasadę Zachęty, wpisując w dwa pilastry dźwigające tympanon sylwetki kobiet, które wzięły na siebie role kariatyd. Bohaterki projekcji rozmawiają z sobą...


    Nr 11/2020
  • Na zdjęciu rozłożyste drzewo; na gałęziach i pod drzewem pięć kobiet w różnokolorowych, zwiewnych sukniach. Jedna zwiesza się na rękach, inna siedzi na leżaku w towarzystwie mężczyzny. W tle ulica, samochody, rowerzyści, budynki.
    Plac Małachowskiego 3
    Dokumentacja fotograficzna

    Od opalizującej fontanny do tanecznych performansów — przypominamy wydarzenia towarzyszące wystawie Plac Małachowskiego 3.


    Nr 11/2020
  • Kolaż składający się z wycinków gazet dotyczących wydarzeń kulturalnych. Naklejone jeden na drugi, zapełniają cały kadr. Wybrane słowa zakreślone są na kolorowo, przy innych znajdują się ręcznie dopisane komentarze i rysunki.
    Jestem prawie na każdej wystawie
    Folder wystawy

    Pierwsza wystawa zainspirowana badaniami publiczności Zachęty miała miejsce w 2011. Polecamy lekturę tekstów kuratorskich oraz analizę socjolożki Joanny Erbel.


    Nr 11/2020
  • Na białym tle rysunek trójkolorowej donicy w kształcie dużej misy, wspartej na trzech nogach. Z jej środka w różnych kierunkach wystają zielone drobne rośliny.
    Katarzyna Przezwańska. Donica
    Kolekcja Zachety

    Monumentalna donica ceramiczna, wykonana z oryginalnej formy zachowanej w nieczynnej spółdzielni w Łysej Górze.


    Nr 11/2020
  • Czarno-białe zdjęcie przedstawia od tyłu kobietę, siedzącą na kamiennych schodach. Lewym bokiem opiera się o okrągłą bazę masywnej kolumny. Krągłe ciało kobiety kształtem przypomina fragment architektury.
    II Ogólnopolska wystawa architektury wnętrz
    Archiwum wystaw

    Przed Zachętą znalazła się m.in. przestrzenna dekoracja projektu Wojciecha Zamecznika (1957). 


    Nr 11/2020
  • Zdjęcie przedstawia fasadę Zachęty. Zrobione z perspektywy osoby stojącej na wprost budynku, ukazuje przednią ścianę galerii z wyeksponowanym kolumnowym wejściem - portykiem. Po lewej stronie w kadr wkracza sąsiadujący z Zachętą kościół. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Audiodeskrypcja budynku Zachęty
    Fasada

    Jak wygląda fasada galerii? Audiodeskrypcja w opracowaniu Katarzyny Kucharskiej-Hornung.


    Nr 11/2020
  • Zdjęcie przedstawia zielone rośliny na powierzchni wody. Różne gatunki gęsto pokrywają taflę. Wśród nich można wyróżnić między innymi: drobniutką rzęsę, czy lilie wodne.
    Roślinność wodna przed Zachętą
    Dokumentacja

    Donica na roślinność wodną z lat 60. XX wieku stanęła przed Zachętą w lecie 2018. Zobaczcie, jakie rośliny posadziliśmy dzięki wsparciu Ogrodu Botanicznego UW.


    Nr 11/2020
  • Na czarno-białym zdjęciu elegancko ubrany mężczyzna w ciemnym garniturze w cieniutkie prążki i w białej koszuli. Roześmiany. Prawą ręką podpiera brodę, zwiniętą dłonią zasłania usta. Karnacja wyraźnie ciemna.
    Ahmed Cherkaoui w Warszawie
    Nowa publikacja

    Książka Przemysława Strożka przedstawia polsko-marokańskie relacje artystyczne w obszarze różnych dziedzin sztuki: od malarstwa po film i praktyki konceptualne.


    Księgarnia Artystyczna
  • Zdjęcie: wnętrze sali o białych ścianach i lekko niebieskiej posadzce, na podłodze ułożone w nieskomplikowany wzór ścieżki z szarych, betonowych płyt chodnikowych; w rogu sali, na najdalszym planie fotografii, wózek ortopedyczny.
    #10: Koji Kamoji. Wola życia to najważniejsza rzecz
    Wywiad

    Od szeptu do krzyku. Najnowsze wydanie magazynu online zaczynamy wywiadem z Kojim Kamojim, Moniką Kamoji-Czapińską i Januszem Czapińskim przeprowadzonym przy okazji wystawy Cisza i wola życia.


    Nr 10/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: zbliżenie na twarz mężczyzny w studiu nagraniowym, śpiewającego do mikrofonu; postać ma lekko pochyloną głowę i założone słuchawki, które przytrzymuje oburącz; w tle ściana wyłożona panelami akustycznymi. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Chwalcie łąki umajone
    Film z kolekcji

    Artysta wraz z babcią wykonuje pieśń religijną, czyli film z „nurtu rodzinnego” w twórczości Karola Radziszewskiego.


    Nr 10/2020
  • Zdjęcie: zbliżenie na rzeźbę-autoportret Aliny Szapocznikow; beżowa rzeźba głowy o uproszczonym zarysie włosów, który rozmywa się, deformuje w prawej części; przy górnej krawędzi zdjęcia fragmenty innych rzeźb, wszystko na drobnym żwirze.
    Alina Szapocznikow. Nowotwory uosobione
    Kolekcja

    Seria kilkunastu odlewów głów — zdeformowanych autoportretów artystki, pokazujących  jej zmaganiem się z chorobą.


    Nr 10/2020
  • Czarno-biała zdjęcie: na ciemnym, abstrakcyjnym tle jakby wyłaniająca się z mroku kobieca twarz, bez włosów; twarz ma lekko rozchylone usta, zamknięte oczy, twarz otaczają różnej wielkości białe smugi i drobne plamy, niby mgławica gwiazd. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Aneta Grzeszykowska. Śmierć i Dziewczyna
    Dokumentacja

    Na solowej wystawie artystki (2013) pojawiło się m.in. przetwarzanie historii osobistych czy obsesyjne powracanie do kwestii niewidzialności, wymazywania swojej postaci.


    Nr 10/2020
  • Zdjęcie: abstrakcyjna rzeźba, skomplikowana kompozycja z giętych, czarnych, metalowych rurek na tle pomieszczenia z oknem; rzeźba od lewej strony oświetlona ostrym światłem punktowym.
    Domownicy
    Folder wystawy

    Ania Witkowska i Adam Witkowski w swoim projekcie szukali odpowiedzi na pytanie, do jakiego stopnia sytuacja dwojga artystów stanowiących rodzinę wpływa na ich twórczość.


    Nr 10/2020
  • Grafika: na środku przerywana pionowa linia, wokół niej 5 sześcianów, 3 widoczne w całości; przy prawym dolnym rogu fragmenty 2 pozostałych; na każdym z sześcianów litery: P, O, J i dwie nie do rozpoznania (widoczne w części).
    Karolina Wiktor. Pusto-stan nienawiści
    Książka artystyczna

    Kolejna książka artystyczna Wiktor, która poprzez wizualno-tekstowy materiał analizuje z osobistej perspektywy otaczającą nas rzeczywistość.


    Nr 10/2020
  • Czarno-biały fragment obrazu: zbliżenie na dwie twarze (kobiecą i męską); ich mimika, rozchylone usta, sugerują, że biegną, są w pośpiechu; przy mężczyźnie fragment twarzy dziecka, którą niemal w całości zakrywają gęste, długie włosy postaci, która jest ju
    Renato Gattuso
    Archiwum wystaw

    O „sztuce gwałtownej i barwnej” Guttuso pisał w 1954 roku Karol Eberhardt. Wystawę z czasów CBWA przypomina Karolina Zychowicz.


    Nr 10/2020
  • Widok wystawy. Trzy ekrany. Ekran po prawej nie mieści się w kadrze. Na dwóch ekranach od lewej sceny z Arktyki, na trzecim maszt statku.
    #9: Andrzej Wajs. Alienacje
    Esej

    W najnowszym numerze magazynu przypominamy m.in. wystawę Alienacje. O wyobcowaniu w ujęciu filozoficznym oraz aktualności tematów poruszanych na tej  ekspozycji pisze w swoim eseju Andrzej Wajs.


    Nr 9/2020
  • Widok wystawy. W ciemnej, pustej sali jedynie ogromny ekran, na nim czarno-biały film - zbliżenie na uda i brzuch siedzącej nagiej kobiety. Łono zakrywa czaszka.
    Alienacje albo następnym razem pożar
    Wystawa

    Wystawa składała się z siedmiu filmów wybitnych artystów, ukazujących kondycję ludzi, ziemi, to, co tracimy i czego pragniemy, skutki różnych odmian alienacji, jakich dzisiaj doświadczamy globalnie.


    Nr 9/2020
  • Kadr z filmu. Fragment Ziemi widzianej z kosmosu. Oceany i kontynenty są niewidoczne, bo ukryte za chmurami. Cały kadr jest szary. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Jarosław Kozakiewicz. Satoptykon
    Film z kolekcji

    Ten krótki mockument o budowie pierwszego więzienia na orbicie okołoziemskiej jest krytyką technokracji oraz zwróceniem uwagi na zło wpisane w ludzką naturę.


    Nr 9/2020
  • Kadr z filmu. Trzy osoby oglądające dwa filmy na dwóch dużych ekranach. Na obydwu ekranach sceny deszczu. W większym i mniejszym zbliżeniu. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Alienacje
    Przewodnik po wystawie (PJM)

    O idei wystawy kuratorskiej Marii Brewińskiej oraz prezentowanych filmach opowiada Daniel Kotowski. Dostępne także dla osób słyszących.


    Nr 9/2020
  • Zdjęcie. Po prawej fragment budynku, przed nim lśniący biały taras. Na tarasie stoi osoba w mundurze. W tle zamglone miasto z wieżowcami.
    Ferit Kuyas. Miasto ambicji
    Folder

    Na prezentowanej w 2011 wystawie artysta pokazał zdjęcia Chongqing – jednego z wielu rozwijających się w imponującym i zastraszającym tempie i skali chińskich miast.


    Nr 9/2020
  • Zdjęcie. Dwóch mężczyzn w przestrzeni wystawy. Są częściowo zasłonięci wysokimi kwitnącymi trawami różnych gatunków. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Chwasty
    Spotkanie z artystką i kuratorem

    Zapis dyskusji wokół wystawy Karoliny Grzywnowicz —  projektu o roślinach będących zapisem historii społecznej i politycznej — z udziałem Zbigniewa Libery i Pawła Mościckiego.


    Nr 9/2020
  • Czarno-białe zdjęcie. Fragment wystawy. Dużo zdjęć na białych stojakach w regularnych odstępach. Między nimi trzy osoby oglądają te zdjęcia.
    Warszawa 1945. Leonard Sempoliński
    Archiwum wystaw

    Wystawa o symbolicznym „momencie zerowym” PRL, prezentująca dokumentację warszawskich ruin sporządzoną tuż po wyzwoleniu miasta.


    Nr 9/2020
  • Zdjęcie. Industrialny pejzaż. Nowoczesny a zniszczony i opuszczony budynek z mnóstwem zardzewiałych rur. Nad nim most. W tle wielkie miasto.
    Hotel Polonia. The Afterlife of Buildings
    Dokumentacja

    Intencją nagrodzonego Złotym Lwem w Wenecji projektu było ukazanie budynków jako dekoracji do możliwych scenariuszy społecznych, politycznych, gospodarczych


    Nr 9/2020
  • Zdjęcie wnętrza magazynu. Z lewej strony jedna za drugą wiszą niebieskie metalowe kraty o drobnych oczkach. Na pierwszej wisi obraz. W głębi kobieta w szarym swetrze wysuwa jedną z krat, na której wiszą abstrakcyjne obrazy.
    #8: Kolekcji miało nie być
    Wywiad

    W numerze poświęconym kolekcji i kolekcjonowaniu przypominamy wywiad z Barbarą Dąbrowską i Marią Krawczyk opowiadający o początkach zbiorów Zachęty przy okazji wystawy PRAWDA PIĘKNO DOBRO.


    Nr 8/2020
  • Kwadratowy, biało-czarny obraz. Czarne kleksy i linie gęsto wypełniają białe tło. Całość sprawia wrażenie białej kartki porozjeżdżanej kołami umoczonymi w czarnym tuszu.
    Współczesne tendencje
    Archiwum wystaw

    „Do Warszawy przysłano Waterbull Pollocka (1945), znajdujące się w Stedelijk od 1950 roku. Praca ta była odpowiedzią artysty na krążącą od 1939 roku po USA Guernicę Picassa”.


    Nr 8/2020
  • Abstrakcyjny obraz w kolorach ziemi. Sprawia wrażenie warstwowego. Na czerwonym tle kilka dużych, obłych, jasnobrązowych kształtów ciasno – jeden przy drugim; na nich kilka kremowych plam. Nad całością kompozycji intensywnie niebieska plama.
    Erna Rosenstein. Źródło
    Kolekcja Zachety

    Bardzo osobistą, poetycką twórczość artystki sytuuje się w granicach szeroko pojmowanego surrealizmu. Pełne witalności formy organiczne oraz plamy barw cechują jej prace z lat 60.


    Nr 8/2020
  • Kadr filmu: stare zdjęcie portretowe młodego mężczyzny w mundurze. Zdjęcie w odcieniach brązu. Wisi na zielononiebieskich deskach, spomiędzy których wyłania się różowy rower. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Krzysztof Żwirblis. Muzeum Społeczne, Ochota 2012
    Film z kolekcji

    Realizowany od 2010 projekt opowiada o relacjach międzyludzkich. Artysta aktywizuje lokalne społeczności, namawiając mieszkańców do pokazania swych kolekcji, opowiedzenia własnych historii, zrobienia czegoś razem.


    Nr 8/2020
  • Kadr filmu: na podłodze z klepek stoi drewniana skrzynka bez przedniej ściany; wyłożona jest białą pianką. W środku leży rzeźba kobiecej głowy z tworzywa sztucznego w cielistym kolorze. Głowa jest zniekształcona. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Siusiu w torcik
    Zachęta TV

    Co się dzieje z kolekcją Zachęty, kiedy nikt nie patrzy? Dowiecie się z odcinka Zachęta TV zainspirowanego wystawą prac z naszej kolekcji przygotowaną przez Karola Radziszewskiego (2009).


    Nr 8/2020
  • Fragment białej sali wystawowej przedzielonej czarną ścianą. Na białej ścianie obraz w pomarańczowej tonacji. Na czarnej ścianie dwa obrazy powieszone tuż nad ziemią i jeden nad nimi. Nad wszystkim biały odręczny napis: Nie licz na nic.
    Kolekcje
    Dokumentacja fotograficzna

    Wystawa Kolekcje była przede wszystkim dedykowana fundatorom, którzy w 2016 wsparli rozwój naszych zbiorów. Do pokazu zaprosiliśmy także jedną z najciekawszych regionalnych kolekcji: Galerii Arsenał w Białymstoku.


    Nr 8/2020
  • Zdjęcie instalacji. Na drewnianym słupku miniatura budynku Zachęty – białego pałacu z kolumnami. Budynek jest kryty strzechą, można do niego zajrzeć przez liczne otwory między innymi w miejscu drzwi. Budynek pełni rolę karmnika dla ptaków.
    O opiece nad kolekcją
    Książka

    Jak opiekować się dziełami sztuki współczesnej? Polecamy książkę towarzyszącą nietypowemu pokazowi prac z kolekcji Zachęty (To nie jest wystawa, 2008).


    Nr 8/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: na wysokich schodach stoi szczupła kobieta w białej sukience. Trzyma się za dłonie. W tle, z prawej strony mężczyzna w garniturze.
    Gizela Szancerowa
    Zapomniana (?) animatorka polskiego życia artystycznego

    O legendarnej dyrektorce Centralnego Biura Wystaw Artystycznych Zachęta (1954–1969) pisze Karolina Zychowicz.


    Nr 8/2020
  • Zdjęcie 6 osób; na pierwszym planie kamerzysta i dźwiękowiec podczas wywiadu z mężczyzną, w tle 3 postaci; wszyscy w ubraniach roboczych, kamizelkach odblaskowych i kaskach; są na zewnątrz, na tle palet budowalnych i opakowań.
    #7: Dominika Janicka
    Wywiad

    Numer magazynu poświęcony architekturze zaczynamy od wywiadu z Dominiką Janicką, kuratorką wystawy Fair Building prezentowanej w Pawilonie Polskim na 15 Biennale Architektury w Wenecji.


    Nr 7/2020
  • Czarno-białe, archiwalne zdjęcie nowopowstałego osiedla; modernistyczne bloki o nieharmonijnej ilości pięter i swobodnym rozkładzie balkonów, ujęte z lotu ptaka na tle wciąż budowanych alejek osiedlowych.
    Oskar Hansen, Bohdan Urbanowicz
    Archiwum wystaw

    Forma Otwarta i Linearny System Ciągły Hansena oraz analiza „skażenia wizualnego” i krytyka wielkomiejskiej monokultury Urbanowicza, czyli wenecka prezentacja w CBWA w 1977.


    Nr 7/2020
  • Zdjęcie fragmentu instalacji: abstrakcyjna kompozycja, którą budują nałożone na siebie prostopadłościany i skomplikowane bryły; każda pokryta zdjęciem podłogi o innej fakturze i powierzchni, m.in. drewniany parkiet, ceramiczne kafelki różnej wielkości.
    Grzeszykowska/Smaga. YMCA
    Kolekcja

    Historczyny budynek, w którym Tyrmand napisał Złego, w ujęciu Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi.


    Nr 7/2020
  • Zdjęcie: trzy kobiety w strojach pokojówek spacerują jak po wybiegu na piętrze niedokończonego budynku, jedna niesie niechlujnie złożoną, białą tkaninę i idzie w kierunku widza; dwie pozostałe – w przeciwną stronę; w oddali jesienne drzewa. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Projektowanie i organizacja przestrzeni
    Film z kolekcji

    W scenerii szkieletu niedokończonego budynku hotelu cztery kobiety przebrane w stroje pokojówek odgrywają charakterystyczne dla tego miejsca sytuacje...


    Nr 7/2020
  • Zdjęcie instalacji: jasne wnętrze; swobodnie ułożone szare kafle sąsiadują z organicznymi, drewnianymi kształtami, unoszącymi się na wodzie. Od kafli biegnie w górę gęsta sieć stalowych linek, na które nanizano drobne elementy niczym spadające liście.
    Amplifikacja natury
    Książka

    Czy budynek może być równie dynamiczny jak klimat? Na to i wiele innych pytań odpowiada publikacja towarzysząca wystawie w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury 2018.


    Nr 7/2020
  • Zdjęcie: białe wnętrze; pośrodku architektoniczny, kamienny baldachim o uproszczonej konstrukcji dachu - w formie płyty, która wydaje się unosić nad 6 kolumnami; kolumny otoczone prostą balustradą. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Sesja: Architektura i władza
    Audio

    Sesja towarzysząca wystawie Figury niemożliwe (2014), pokazywała związki architektury i władzy zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesnej.


    Nr 7/2020
  • Zdjęcie: przeskalowany mebel z jasnej sklejki – częściowo ażurowa meblościanka o dużej liczbie szafek i półek; w dwóch wnękach - rozkładane: fotel, łóżko i stół (z dostawionymi dwoma krzesłami); na jednej z półek – telewizor.
    Tango na 16 metrach kwadratowych
    Dokumentacja fotograficzna

    Gigantyczna meblościanka i oskarowy film Rybczyńskiego, czyli spojrzenie na małe mieszkania — dawniej i dziś.


    Nr 7/2020
  • Zdjęcie: puste wnętrze dużej sali, którą przykrywa w całości szklany świetlik, podzielony na kwadratowe segmenty metalowymi listwami; podłogę oraz ściany wraz z gzymsem pomalowano w sposób imitujący strukturę szarego betonu. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Powstanie i upadek powietrza
    Wideodokumentacja

    Zachęta jako rzeźba pochłaniająca dżwięk? Warszawska odsłona projektu Katarzyny Krakowiak, prezentowanego w Wenecji w 2012 roku.


    Nr 7/2020
  • Na tle czarno-białego zdjęcia górskiego pejzażu wyłania się sylwetka Tyranozaura. Jest niebieskofioletowy i – mimo iż na pierwszym planie – niewyraźny. Ma charakterystyczne krótkie łapki i szczerzy ostre ząbki.
    #6: Zabawa to konieczny element egzystencji
    Wywiad

    W szóstym numerze magazynu online — tuż przed Dniem Dziecka — przypominamy nie tylko wystawy dla najmłodszych. Na początek proponujemy rozmowę z psycholożką Ulą Malko.


    Nr 6/2020
  • Czarno-białe zdjęcie obrazu Nikifora; uproszczony styl; prostokątne pola zbiegają się ku rzędowi domków z trójkątnymi dachami; za nimi kościół i zarys gór; na pierwszym planie profil mężczyzny w kapeluszu, obok prawosławny krzyż.
    Nikifor, Ociepka, Stolorz, Wróbel, Kudła
    Archiwum wystaw

    Pierwsza obszerna prezentacja sztuki naiwnej odbyła się w Zachęcie w 1958 roku. O wystawie i jej recepcji pisze Gabriela Świtek.


    Nr 6/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: dziewczynka o długich włosach, z szeroko otwartymi ustami, krzyczy; gestykulacja rąk, podkreśla ekspresję; poza głową, szyją i rękami nie widać sylwetki, postać zdaje się wyłaniać z białego niczym mgła tła.
    Marta Deskur. To jest Klara, a to ja jestem, Pico
    Kolekcja

    Wątek dzieci pojawia się w wielu realizacjach Deskur, a bohaterami serii jej prac realizowanych od 1995 roku są siostrzeńcy artystki.


    Nr 6/2020
  • Rzeźba gladiatora z gołym torsem i wyciągniętą w górę prawą ręką w geście pozdrowienia cesarza. W lewej ręce trójząb, na ramię zarzucona sieć. Sztylet przy pasie, a na nosie – nieoczekiwany element – czerwony nosek klauna.
    Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci
    Książka

    Pierwsza wystawa przygotowana dla dzieci i przez dzieci odbyła się w Zachęcie w 2003. Polecamy katalog towarzyszący tej eskpozycji!


    Nr 6/2020
  • Kadr kolorowego filmu, słaba jakość. Roześmiany Edward Gierek z charakterystycznymi, krótko przystrzyżonymi włosami przykucnął przy dziecku w niebieskiej kurtce z kapturem i w czapce, z biało-czerwoną, papierową flagą w ręku. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Anna Niesterowicz. Gierek
    Film z kolekcji

    Found footage przedstawiający propagandową scenę spotkania Edwarda Gierka i małej Niesterowicz to słodko-gorzka ewaluacja wspomnień artystki i analiza przenikania się dwóch przestrzeni: prywatnej i publicznej


    Nr 6/2020
  • Niebiesko-pomarańczowa ilustracja: postać z rudym koczkiem zasłania się niebieską książką; na okładce od góry do dołu sylaby: tu, czy, to, my. Wokół postaci ciekawskie twarze z owalnymi rumieńcami, rudymi czuprynami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Tu dziecko, a tam my?
    Dyskusja o współczesnej polskiej książce dla dzieci

    Jak powinna wyglądać wartościowa książka dla dzieci? O tym rozmawiali uczestnicy dyskusji. 


    Nr 6/2020
  • Zdjęcie sali wypełnionej jasnobrązowymi poduchami w kropeczki, sugerującymi wyglądem ziemniaki. Dzieci rzucają się poduszkami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Jak oglądać z dzieckiem wystawy?
    Spotkanie z Karoliną Vyšatą

    Garść pomysłów na wspólne widzenie wszystkiego jako sztuki podrzuciła rodzicom Karolina Vyšata przy okazji wystawy Wszystko widzę jako sztukę.


    Nr 6/2020
  • We wnętrzu, na parkiecie, wyspa z piachu i odpadów; na niej przykucnęli: krótko ostrzyżony, uśmiechnięty chłopiec, wiek ok. 10 lat i starszy od niego mężczyzna z wąsami i brodą; w tle postać z konarów i śmieci, w klapkach, z torbą podpisaną: Bałtyk. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Władza diabła, Złe sny
    Film (z tłumaczeniem na PJM)

    Filmy Olafa i Konstantego Brzeskich można było oglądać na wystawie Co dwie sztuki to nie jedna. Zobaczcie, jak rozbudzić kreatywność dziecka.


    Nr 6/2020
  • Na zdjęciu: chłopiec, który przechodzi na czworakach przez kolorowe, przezroczyste kubiki – z zielonego do niebieskiego; w tle inne dzieci.
    Interaktywny plac zabaw
    Galeria zdjęć

    W 2009 roku, wspólnie z Centrum Sztuki WRO, zaprosiliśmy dzieci na wystawę-pla zabaw. Jak bawili się widzowie w interaktywnych instalacjach? Zobaczcie sami!


    Nr 6/2020
  • Na żółtym tle niedookreślone, drobne kształty przypominające endemiczne rośliny; w centrum kompozycji większy element przypominający ludzką głowę z otwartymi, obwiedzionymi czerwonym konturem ustami.
    Magazyn Online #5: John Lurie
    Wywiad

    Tematem tego wydania są związki sztuki i muzyki. Zaczynamy od wywiadu z Johnem Lurie — znakomitym amerykańskim muzykiem, którego w 2015 poznaliśmy także jako malarza.


    Nr 5/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: ściana opracowana architektonicznie: pilastry, gzymsy, płyciny; we wnęce pośrodku długi, rozciągnięty od góry do dołu, pionowy materiał:  13 pasków na przemian ciemnych i jasnych, przypominają flagę USA.
    Sztuka graficzna USA
    Archiwum wystaw

    „Po raz pierwszy mamy okazję bliższego poznania rysunku, grafiki i akwarel Stanów Zjednoczonych" — pisał recenzent w 1958 roku. U nas wystawę z 1957 opracowała Petra Skarupsky.


    Nr 5/2020
  • Instalacja złożona w bardzo wielu, wydawałoby się niepotrzebnych elementów jak: fragmenty głośników, kawałki zardzewiałego metalu, pleksi, poplątana taśma magnetofonowa; gitarę przypominają 3 druty, rozciągnięte poziomo na kluczach.
    Krzysztof Zarębski. Gitara
    Kolekcja

    Łącząc i modyfikując przedmioty i ich części, artysta tworzy zupełnie nowy obiekt — wizualne wyobrażenie rzeczy.


    Nr 5/2020
  • Zdjęcie w plenerze: grupa młodych mężczyzn w koszulkach i spodenkach sportowych biegnie przez park; po środku idzie uśmiechnięta mocno umalowana kobieta w ognistoczerwonej peruce z lokami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Katarzyna Kozyra. Cheerleaderka
    Film z kolekcji

    Artystka wciela się w gwiazdę pop-rock, wykonując przebój Gwen Stefani. Teledysk z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością,


    Nr 5/2020
  • Zdjęcie widowni plenerowej; betonowe murki, a na nich kolorowe, plastikowe siedziska; ujęcie od tyłu. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    The Artists. 1 edycja
    Płyta

    Pierwsza edycja festiwalu The Artists, prezentującego projekty muzyczne artystów sztuk wizualnych, odbyła się w 2013 roku. Przypominamy płytę nagraną podczas koncertu.


    Nr 5/2020
  • Kolorowe zdjęcie: zbliżenie na okrągłe szkło powiększające, przez które widać fragment drewnianej listwy i przymocowany do niej okrągły, jasnożółty element.
    Brasil: Arte / Música
    Folder

    Niebezpieczne związki sztuk wizualnych i muzyki zaprezentowali na pokazie w MPZ brazylijscy artyści. Polecamy folder do wystawy.


    Nr 5/2020
  • Grafika: czarne tło, w dolnej części napis małymi literami: inwazja (na biało), pod spodem: dźwięku (na żółto); w górnej części wymienieni artyści: imiona na biało, nazwiska na żółto, w pionowym układzie liter, przypominającym wykres dźwięku.
    Inwazja dźwięku
    Plakat wystawy

    Pierwsza wystawa w Zachęcie poświęcona muzyce i sztukom wizualnym odbyła się w 2009 roku. Zobaczcie plakat i poczytajcie o tej międzynarodowej ekspozycji.


    Nr 5/2020
  • Na białym tle czarne litery; tworzą słowo „środek“ dwukrotnie powtórzone: w układzie pionowym i poziomym, krzyżujące się. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Muzyczne obrazy
    Stanisław Dróżdż

    Obraz Dróżdża z kolekcji Zachęty zainspirował gimnazjalistów do stworzenia swoich muzycznych interpretacji tego dzieła. Posłuchajcie efektów w ramach projektu Muzyczne obrazy.


    Nr 5/2020
  • Trzy okrągłe obrazy na białej ścianie; każdy podzielony na kilka części, odcinających się od siebie za sprawą cieniowania – od bieli do ciemnego granatu; sprawiają wrażenie nawiniętych motków włóczki.
    Magazyn Online #4: Rafał Bujnowski
    Wywiad

    Kolejny numer magazynu, i kolejny temat — czas. W 2016 roku, przy okazji wystawy 2066, Maria Brewińska pytała Rafała Bujnowskiego m.in. o kryzys wieku średniego, dojrzałość i, oczywiście, malarstwo.


    Nr 4/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: trzy kobiety w sukienkach; pozują na tle scenografii – wyciętych z drewna rzędów płaskich, bezosobowych, geometrycznych sylwetek postaci.
    Współczesna sztuka włoska
    Archiwum

    100 dzieł od futuryzmu po dzień dzisiejszy obrazujących włoski w awangardach europejskich XX wieku — CBWA, rok 1968.


    Nr 4/2020
  • Białe podobrazie podzielone na kilkadziesiąt kwadratowych pól; w każdym wklejone lub namalowane innego rodzaju „skarby”, m.in.: kolorowe kawałki materiałów, papieru, gazet, święte obrazki, pułapki na myszy; niektóre pola pokryte farbą.
    Włodzimierz Pawlak. Dziennik nr 2
    Kolekcja

    Jak pokazać upływ czasu? Pawlak przedstawia przemijanie za pomocą dokumentowanych na płótnie wycinków, pamiątek przeszłości, piktogramów.


    Nr 4/2020
  • Kadr: niedookreślone wnętrze; pośrodku niebieskooki, młody mężczyzna o pociągłej twarzy, z krótko przystrzyżonymi włosami, jednodniowym zarostem; przeszywa nas spojrzeniem;  w tle, z lewej strony rozmazana twarz kobiety. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Jacek Malinowski. Plama
    Film z kolekcji

    Trzy epizody, łączacy je motyw katastrofy i inspiracja Wojną światów Orsona Wellesa.


    Nr 4/2020
  • Zdjęcie: na tle ściany, wyłożonej jasnymi kafelkami, kaloryfer starego typu: w kształcie żebrowanej rury; na kaloryferze wiszą robocze rękawice ochlapane kolorową farbą; przeważa zielony i niebieski, który koresponduje z niebieską fugą. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Eksperyment łysogórski 50 lat później
    Oprowadzanie kuratorskie

    Ceramiczne dekoracje architektoniczne z lat 60. oraz współcześni artyści. Posłuchajcie oprowadzania kuratorki.


    Nr 4/2020
  • Zdjęcie: wnętrze bielutkiego jak śnieg pomieszczenia, a w nim dziecko w podskoku, z rękami uniesionymi do góry; za skojarzeniem ze śniegiem przemawia też „burza” drobniuteńkich karteczek, opadających wkoło i przykrywających podłogę. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    W poszukiwaniu straconego czasu
    Audiodeskrypcja

    Czym dla dziesięciolatka jest poszukiwanie straconego czasu? Posłuchajcie audiodeskrypcji pracy Tymona Rogalskiego i jego rodziców. Dostępny jest również opis w PJM.


    Nr 4/2020
  • Na zdjęciu czarna ściana, przypominjąca powierzchnię bryły o strukturze kryształowej – wielu płaszczyzn naprzemiennie wypukłych i zapadających się; do każdej przymocowane są kable, które opadając tworzą równoległe linie, idealnie zrytmizowane.
    Everything Was Forever, Until It Was No More — Próba czasu
    Folder

    Jak czas i zmiana miejsca ekspozycji wpływa na dzieło? Przypominamy projekt Konrada Smoleńskiego i towarzyszący mu folder.


    Nr 4/2020
  • Na zdjęciu 11 niebieskich i zielonych zabawek typu wańka-wstańka, czyli kiwających się na boki; każda złożona z 4 kulek: korpusu, głowy przypominającej uśmiechnięty księżyc w pełni i dwóch rączek; dwie zabawki uchwycone w ruchu, rozmazane.
    Magazyn Online #3: Anna Jermolaewa
    Wywiad

    Trzecie wydanie online'owego magazynu Zachęty poświęcamy wszelkim formom podróży. Zapraszamy do lektury wywiadu z Anną Jermolaewą, przypominającego wystawę Dobre czasy, złe czasy z 2015 roku.


    Nr 3/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: na szczycie schodów, na postumencie – rzeźba Stalina z prawą ręką złożoną na piersi i głową podniesioną do góry; architektura wnętrza monumentalna: arkada, pilastry, kotary; po bokach dwie paprocie.
    Wystawa prac plastyków radzieckich
    Archiwum

    Pierwsza obszerna prezentacja radzieckiego socrealizmu odbyła się w Zachęcie w 1951 r. O jej ideologicznym wymiarze pisze dr hab. Iwona Luba.


    Nr 3/2020
  • Fragment obrazu podzielonego na kwadratowe pola; każde wypełnione obrazkami i zdjęciami oraz kolejnymi literami tytułowego alfabetu, po jednej w każdym polu. Widoczne litery: A, B, C, Ć, dwukrotnie E, F, G, H, I, J, K, L, Ł, M, N, P, R.
    Tablica do nauki alfabetu romskiego
    Kolekcja

    Tablice do nauki alfabetów to cykl graficzny Doroty Podlaskiej, którym artystka przybliża kultury będące bardzo blisko nas.


    Nr 3/2020
  • Na zdjęciu po dwóch stronach ciągnącej się po horyzont drogi – brązowe wzgórza. Na drodze biała przyczepa lub naczepa samochodu widziana z tyłu. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Łukasz Jastrubczak. Need For Speed
    Film z kolekcji

    Zapis podróży artysty przez Amerykę to podróż przez formy wizualne, które stały się popkulturowymi symbolami czytelnymi dla odbiorców na całym świecie.


    Nr 3/2020
  • Na zdjęciu wnętrze prowizorycznego pawilonu, którego jasne ściany pokrywają: rysunki, hasła, kawałki tkanin, wycinanki; w rogu stolik z małym telewizorem i słuchawkami, wazonem ze sztucznymi kwiatami oraz bibelotami.
    Romano kher
    Książka

    Romano kher znaczy romski dom. Polecamy publikację pod redakcją Moniki Weychert Waluszko poświęconą romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu.


    Nr 3/2020
  • Kolaż: na siatce geograficznej globu rozrzucone zdjęcia i rysunki – symbole podróży, m.in.: kaktus, chiński smok, palmy, walizki, statki; w  centrum zdjęcie wioski z czarnoskórymi mieszkańcami i parą ubraną w polski strój narodowy. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Śmierć podróżnika
    Spotkanie z prof. Anną Wieczorkiewicz i dr hab. Anną Horolets

    Czy podział na podróżników i turystów w XXI wieku jest jeszcze aktualny? Posłuchajcie zapisu spotkania towarzyszącego wystawie Podróżnicy.


    Nr 3/2020
  • Na zdjęciu: piaszczysty teren ogrodzony betonowym murem i drutem kolczastym; w centrum fragment konstrukcji budynku, odchylony od pionu w lewo o ok. 35 stopni; w środku oparty o filar mężczyzna zdaje się być sprawcą wychylenia. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe
    Przewodnik w PJM

    Mówiąc o podróżach, trudno uniknąć najbardziej aktualnego tematu współczesnego uchodźctwa. Dostępne także dla osób słyszących.


    Nr 3/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: jasne pomieszczenie z  krzesłem na środku oraz czarnymi symbolami na ścianach – strzałką i wskazówkami; w prawym rogu mężczyzna z długimi włosami, uchwycony w podskoku, jakby ciśnięty przez niewidoczna siłę o ścianę.
    Magazyn Online #2: Zbigniew Warpechowski
    Wywiad

    W drugim numerze naszego magazynu skupiamy się na performansie. Zaczynamy od rozmowy Dominika Kuryłka ze Zbigniewem Warpechowskim – prekursorem tej dziedziny sztuki w Polsce.


    Nr 2/2020
  • Abstrakcyjna grafika: zbliżenie na czerwono-niebieskie litery, które w takim ujęciu wyglądają jak  geometryczne formy –  podłużne prostopadłościany oraz wycinek koła. Można domyślać się litery „y” oraz górnej krzywizny „s” lub „c”.
    Stanisław Ignacy Witkiewicz
    Archiwum wystaw

    Malarstwo i rysunki Witkacego na wystawie zaaranżowanej przez Tadeusza Kantora. Wracamy do roku 1967 w CBWA.


    Nr 2/2020
  • Na białym tle koło, utworzone z pisanego odręcznie tekstu. Drobne litery stłoczone w ponad 50 linijkach: od krótkiej na szczycie, w której zmieściło się 11 liter w kilku wyrazach, po średnicę z ponad 70 literami.
    Kiedy wiele lat temu po raz pierwszy przyjechałam do Wrocławia
    Kolekcja

    Ewa Zarzycka  performerka, konceptualistka. Przypominamy jej rysunki z naszych zbiorów.


    Nr 2/2020
  • Zdjęcie: kobieta w obcisłym, błyszczącym czerwonym kombinezonie i turbanie z takiego samego materiału; unoszona jest przez dwóch mężczyzn ponad ich głowami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Sędzia Główny. Furie
    Film z kolekcji Zachęty

    Aleksandra Kubiak i Karolina Wiktor jako mityczne boginie zemsty. Performans filmowy oraz ironiczna gra z nazwą duetu.


    Nr 2/2020
  • Zdjęcie: jasna, dekoracyjna klatka schodowa Zachęty. Na schodach, za dwoma mikrofonami stoi trzech mężczyzn i dwie kobiety. Jedna z kobiet trzyma przed sobą otwartą brązową okładkę z godłem – przemawia. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Bogna Burska. Gniazdo
    Fragment spektaklu

    Inauguracja projektu Plac Małachowskiego 3 z nieoczywistą dla gości wernisażu sytuacją performatywną.


    Nr 2/2020
  • Zdjęcie: skraj lasu, na ziemi leży kobieta, głowę opiera na dużym wilku, który leży spokojnie, mrużąc oczy. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Natalia Bażowska. Leże
    Wideodokumentacja

    Punktem wyjścia dla wystawy w MPZ był wideoperformas Luna – intymny zapis nawiązywania przez artystkę relacji z dziką wilczycą.


    Nr 2/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: negatyw – czyli to, co jest w rzeczywistości jasne, jest ciemne i odwrotnie. U podnóża gigantycznego pnia drzewa o wyraźnej strukturze kory, stoi ciemno ubrana postać w kurtce i spodniach.
    Bardzo nam się podoba. Współczesna. Sztuka. Pytania
    Książka

    Jeden z rozdziałów naszego przewodnika po sztuce współczesnej dla młodzieży poświęcony jest Talerzowaniu Warpechowskiego.


    Nr 2/2020
  • Widok z góry na białe, marmurowe schody i otwartą walizkę z wysypującymi się ubraniami; walizkę ciągnie po schodach nienaturalnie wydłużona ręka w ciemnym garniturze, znikająca poza kadrem z prawej strony.
    Magazyn Online #1: Peter Land
    Wywiad

    Zawsze interesowałem się komedią slapstickową. Zwłaszcza krótkimi komediami z okresu kina niemego. Tym, co naprawdę mi się w nich podoba, jest prostota — mówi duński artysta, którego wystawę prezentowaliśmy w 2013 roku.


    Nr 1/2020
  • Czarno białe zdjęcie: dekoracyjne wnętrze holu Zachęty wypełnione tłumem gości; ujęcie z góry, zza pleców przemawiających na schodach osób.
    Duńska sztuka współczesna
    Archiwum wystaw

    O wystawie młodego pokolenia duńskich artystów, prezentowanej w Zachęcie w 1968 roku, pisze prof. Andrzej Pieńkos.


    Nr 1/2020
  • Na zdjęciu białe, dekoracyjne wnętrze klatki schodowej Zachęty; na schodach przewrócony czerwony stołek barowy z widelcem rowerowym wbitym w siedzisko; na widelcu koło przypięte blokadą do poręczy schodów.
    Cezary Bodzianowski. Giro d'Italia
    Kolekcja

    Duchamp i przypinka rowerowa, czyli sztuka zawłaszczania w wykonaniu jednego z najbardziej przewrotnych polskich artystów.


    Nr 1/2020
  • Wnętrze salonu: pośrodku stół z pudełkami, talerzami, butelką Pepsi; za stołem, na kanapie dziewczynka, chłopiec i mężczyzna, z lewej strony na fotelu kobieta z książką na kolanach;  wnętrze dopełniają: telewizor, lampa i obraz. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Azorro. Rodzina
    Film z kolekcji Zachęty

    Typowa polska rodzina w nietypowej sytuacji. Zobaczcie, jak wygląda edukacja artystyczna społeczeństwa w krzywym zwierciadle grupy Azorro.


    Nr 1/2020
  • Wnętrze z wysokim rusztowaniem pośrodku, stelażem oświetlenia pod sufitem; podłogę zajmuje ogromny, przeskalowany biały kombinezon z hełmem i olbrzymią rękawicą na pierwszym planie.
    Matka Ziemia Siostra Księżyc
    Dokumentacja fotograficzna projektu

    Joanna Malinowska i Christian Tomaszewski zainspirowani radzieckim programem kosmicznym.


    Nr 1/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: brodaty mężczyzna w okularach, w skórzanym płaszczu i małym kapelusiku; stoi na prostych nogach, nienaturalnie odchylony do tyłu; na horyzoncie kilka bezlistnych drzew.
    Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
    Plakat wystawy

    Pamiętacie tę niezwykłą wystawę Juliana Antoniszczaka? Towarzyszył jej plakat zaprojektowany przez Jakuba de Barbaro.


    Nr 1/2020
  • Zbliżenie na białą ścianę; z lewej strony przytwierdzony jest prostokątny klocek, na którym stoi maleńka figurka człowieka malującego miniaturowym wałkiem resztę pomieszczenia na niebiesko. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Liliana Porter. Sytuacje
    Przewodnik w polskim języku migowym

    W pracach Liliany Porter spotykają się i nawiązują dialog postaci z różnych miejsc, epok oraz poziomów rzeczywistości i zmyślenia. Po kuratorowanej przez Magdę Kardasz wystawie oprowadza Daniel Kotowski (napisy w jęz. polskim).


    Nr 1/2020