Wystawy

  • 22.05 – 16.08.2020
    Andrzej Krauze
    Lekcja fruwania

    Wystawa gromadzi wszystkie oryginalne rysunki powstałe podczas trzydziestoletniej współpracy Andrzeja Krauzego z brytyjską gazetą „The Guardian”.


    Zachęta | plac Małachowskiego 3
  • 15.05 – 02.08.2020
    Ahmed Cherkaoui w Warszawie

    Cherkaoui uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli marokańskiej sztuki współczesnej. Warszawski okres zapowiadał jego późniejsze poszukiwania.


    Zachęta | plac Małachowskiego 3
  • 15.05 – 14.06.2020
    Wideotaśmy
    Wczesna sztuka wideo (1965-1976)

    Wystawa wczesnej sztuki wideo sytuuje to medium w czasie, gdy nie było jeszcze wpisane w główny nurt artystycznego obiegu i funkcjonowało przede wszystkim jako eksperyment. 


    Zachęta | plac Małachowskiego 3
  • 12.05 – 30.08.2020
    Paulina Pankiewicz
    Być jak Paul Cézanne

    Konceptualny projekt Pauliny Pankiewicz odnosi się do ikonicznego dzieła sztuki — widoków Góry Św. Wiktorii malowanych przez Cézanne’a.


    MPZ | Gałczyńskiego 3

Wydarzenia Online

  • 02.06 – 05.06.2020
    Warsztaty rodzinne online

    Jak znaleźć twórczą inspirację w codzienności? Czy artysta może zmienić siebie w dzieło sztuki? Na te i inne pytania dzieci znajdą odpowiedzi podczas warsztatów rodzinnych online.


    Online | Zoom
  • 05.06 (PT) GODZ. 17:00
    W piątek o piątej
    Oprowadzanie w PJM

    Daniel Kotowski przygotował dla Was autorskie oprowadzanie po wystawie „Ahmed Cherkaoui w Warszawie” w PJM, dostępne także dla słyszących.


    Facebook Zachęty

Magazyn Online

  • Na tle czarno-białego zdjęcia górskiego pejzażu wyłania się sylwetka Tyranozaura. Jest niebieskofioletowy i – mimo iż na pierwszym planie – niewyraźny. Ma charakterystyczne krótkie łapki i szczerzy ostre ząbki.
    #6: Zabawa to konieczny element egzystencji
    Wywiad

    W szóstym numerze magazynu online — tuż przed Dniem Dziecka — przypominamy nie tylko wystawy dla najmłodszych. Na początek proponujemy rozmowę z psycholożką Ulą Malko.


    Nr 6/2020
  • Czarno-białe zdjęcie obrazu Nikifora; uproszczony styl; prostokątne pola zbiegają się ku rzędowi domków z trójkątnymi dachami; za nimi kościół i zarys gór; na pierwszym planie profil mężczyzny w kapeluszu, obok prawosławny krzyż.
    Nikifor, Ociepka, Stolorz, Wróbel, Kudła
    Archiwum wystaw

    Pierwsza obszerna prezentacja sztuki naiwnej odbyła się w Zachęcie w 1958 roku. O wystawie i jej recepcji pisze Gabriela Świtek.


    Nr 6/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: dziewczynka o długich włosach, z szeroko otwartymi ustami, krzyczy; gestykulacja rąk, podkreśla ekspresję; poza głową, szyją i rękami nie widać sylwetki, postać zdaje się wyłaniać z białego niczym mgła tła.
    Marta Deskur. To jest Klara, a to ja jestem, Pico
    Kolekcja

    Wątek dzieci pojawia się w wielu realizacjach Deskur, a bohaterami serii jej prac realizowanych od 1995 roku są siostrzeńcy artystki.


    Nr 6/2020
  • Rzeźba gladiatora z gołym torsem i wyciągniętą w górę prawą ręką w geście pozdrowienia cesarza. W lewej ręce trójząb, na ramię zarzucona sieć. Sztylet przy pasie, a na nosie – nieoczekiwany element – czerwony nosek klauna.
    Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci
    Książka

    Pierwsza wystawa przygotowana dla dzieci i przez dzieci odbyła się w Zachęcie w 2003. Polecamy katalog towarzyszący tej eskpozycji!


    Nr 6/2020
  • Kadr kolorowego filmu, słaba jakość. Roześmiany Edward Gierek z charakterystycznymi, krótko przystrzyżonymi włosami przykucnął przy dziecku w niebieskiej kurtce z kapturem i w czapce, z biało-czerwoną, papierową flagą w ręku. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Anna Niesterowicz. Gierek
    Film z kolekcji

    Found footage przedstawiający propagandową scenę spotkania Edwarda Gierka i małej Niesterowicz to słodko-gorzka ewaluacja wspomnień artystki i analiza przenikania się dwóch przestrzeni: prywatnej i publicznej


    Nr 6/2020
  • Niebiesko-pomarańczowa ilustracja: postać z rudym koczkiem zasłania się niebieską książką; na okładce od góry do dołu sylaby: tu, czy, to, my. Wokół postaci ciekawskie twarze z owalnymi rumieńcami, rudymi czuprynami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Tu dziecko, a tam my?
    Dyskusja o współczesnej polskiej książce dla dzieci

    Jak powinna wyglądać wartościowa książka dla dzieci? O tym m.in. rozmawiali uczestnicy dyskusji towarzyszącej wystawie Tu czy tam? 


    Nr 6/2020
  • Zdjęcie sali wypełnionej jasnobrązowymi poduchami w kropeczki, sugerującymi wyglądem ziemniaki. Dzieci rzucają się poduszkami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Jak oglądać z dzieckiem wystawy?
    Spotkanie z Karoliną Vyšatą

    Garść pomysłów na wspólne widzenie wszystkiego jako sztuki podrzuciła rodzicom Karolina Vyšata przy okazji wystawy Wszystko widzę jako sztukę. Warto wrócić do tego spotkania.


    Nr 6/2020
  • We wnętrzu, na parkiecie, wyspa z piachu i odpadów; na niej przykucnęli: krótko ostrzyżony, uśmiechnięty chłopiec, wiek ok. 10 lat i starszy od niego mężczyzna z wąsami i brodą; w tle postać z konarów i śmieci, w klapkach, z torbą podpisaną: Bałtyk. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Władza diabła, Złe sny
    Film (z tłumaczeniem na PJM)

    Filmy Olafa i Konstantego Brzeskich można było oglądać na wystawie Co dwie sztuki to nie jedna. Zobaczcie, jak rozbudzić kreatywność dziecka.


    Nr 6/2020
  • Na zdjęciu: chłopiec, który przechodzi na czworakach przez kolorowe, przezroczyste kubiki – z zielonego do niebieskiego; w tle inne dzieci.
    Interaktywny plac zabaw
    Galeria zdjęć

    W 2009 roku, wspólnie z Centrum Sztuki WRO, zaprosiliśmy dzieci na wystawę-pla zabaw. Jak bawili się widzowie w interaktywnych instalacjach? Zobaczcie sami!


    Nr 6/2020
  • Na żółtym tle niedookreślone, drobne kształty przypominające endemiczne rośliny; w centrum kompozycji większy element przypominający ludzką głowę z otwartymi, obwiedzionymi czerwonym konturem ustami.
    Magazyn Online #5: John Lurie
    Wywiad

    Tematem tego wydania są związki sztuki i muzyki. Zaczynamy od wywiadu z Johnem Lurie — znakomitym amerykańskim muzykiem, którego w 2015 poznaliśmy także jako malarza.


    Nr 5/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: ściana opracowana architektonicznie: pilastry, gzymsy, płyciny; we wnęce pośrodku długi, rozciągnięty od góry do dołu, pionowy materiał:  13 pasków na przemian ciemnych i jasnych, przypominają flagę USA.
    Sztuka graficzna USA
    Archiwum wystaw

    „Po raz pierwszy mamy okazję bliższego poznania rysunku, grafiki i akwarel Stanów Zjednoczonych" — pisał recenzent w 1958 roku. U nas wystawę z 1957 opracowała Petra Skarupsky.


    Nr 5/2020
  • Instalacja złożona w bardzo wielu, wydawałoby się niepotrzebnych elementów jak: fragmenty głośników, kawałki zardzewiałego metalu, pleksi, poplątana taśma magnetofonowa; gitarę przypominają 3 druty, rozciągnięte poziomo na kluczach.
    Krzysztof Zarębski. Gitara
    Kolekcja

    Łącząc i modyfikując przedmioty i ich części, artysta tworzy zupełnie nowy obiekt — wizualne wyobrażenie rzeczy.


    Nr 5/2020
  • Zdjęcie w plenerze: grupa młodych mężczyzn w koszulkach i spodenkach sportowych biegnie przez park; po środku idzie uśmiechnięta mocno umalowana kobieta w ognistoczerwonej peruce z lokami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Katarzyna Kozyra. Cheerleaderka
    Film z kolekcji

    Artystka wciela się w gwiazdę pop-rock, wykonując przebój Gwen Stefani. Teledysk z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością,


    Nr 5/2020
  • Zdjęcie widowni plenerowej; betonowe murki, a na nich kolorowe, plastikowe siedziska; ujęcie od tyłu. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    The Artists. 1 edycja
    Płyta

    Pierwsza edycja festiwalu The Artists,prezentującego projekty muzyczne artystów sztuk wizualnych, odbyła się w 2013 roku. Przypominamy płytę nagraną podczas koncertów w Parku Skaryszewskim i klubie NA LATO.


    Nr 5/2020
  • Grafika: czarne tło, w dolnej części napis małymi literami: inwazja (na biało), pod spodem: dźwięku (na żółto); w górnej części wymienieni artyści: imiona na biało, nazwiska na żółto, w pionowym układzie liter, przypominającym wykres dźwięku.
    Inwazja dźwięku
    Plakat wystawy

    Pierwsza wystawa w Zachęcie poświęcona muzyce i sztukom wizualnym odbyła się w 2009 roku. Zobaczcie plakat i poczytajcie o tej międzynarodowej ekspozycji.


    Nr 5/2020
  • Kolorowe zdjęcie: zbliżenie na okrągłe szkło powiększające, przez które widać fragment drewnianej listwy i przymocowany do niej okrągły, jasnożółty element.
    Brasil: Arte / Música
    Folder

    Niebezpieczne związki sztuk wizualnych i muzyki zaprezentowali na pokazie w MPZ brazylijscy artyści. Polecamy folder do wystawy i tekst Magdy Kardasz.


    Nr 5/2020
  • Na białym tle czarne litery; tworzą słowo „środek“ dwukrotnie powtórzone: w układzie pionowym i poziomym, krzyżujące się. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Muzyczne obrazy
    Stanisław Dróżdż

    Obraz Dróżdża z kolekcji Zachęty zainspirował gimnazjalistów do stworzenia swoich muzycznych interpretacji tego dzieła. Posłuchajcie efektów ich pracy w ramach projektu Muzyczne obrazy.


    Nr 5/2020
  • Trzy okrągłe obrazy na białej ścianie; każdy podzielony na kilka części, odcinających się od siebie za sprawą cieniowania – od bieli do ciemnego granatu; sprawiają wrażenie nawiniętych motków włóczki.
    Magazyn Online #4: Rafał Bujnowski
    Wywiad

    Kolejny numer magazynu, i kolejny temat — czas. W 2016 roku, przy okazji wystawy 2066, Maria Brewińska pytała Rafała Bujnowskiego m.in. o kryzys wieku średniego, dojrzałość i, oczywiście, malarstwo.


    Nr 4/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: trzy kobiety w sukienkach; pozują na tle scenografii – wyciętych z drewna rzędów płaskich, bezosobowych, geometrycznych sylwetek postaci.
    Współczesna sztuka włoska
    Archiwum

    100 dzieł od futuryzmu po dzień dzisiejszy obrazujących włoski w awangardach europejskich XX wieku — CBWA, rok 1968.


    Nr 4/2020
  • Białe podobrazie podzielone na kilkadziesiąt kwadratowych pól; w każdym wklejone lub namalowane innego rodzaju „skarby”, m.in.: kolorowe kawałki materiałów, papieru, gazet, święte obrazki, pułapki na myszy; niektóre pola pokryte farbą.
    Włodzimierz Pawlak. Dziennik nr 2
    Kolekcja

    Jak pokazać upływ czasu? Pawlak przedstawia przemijanie za pomocą dokumentowanych na płótnie wycinków, pamiątek przeszłości, piktogramów.


    Nr 4/2020
  • Kadr: niedookreślone wnętrze; pośrodku niebieskooki, młody mężczyzna o pociągłej twarzy, z krótko przystrzyżonymi włosami, jednodniowym zarostem; przeszywa nas spojrzeniem;  w tle, z lewej strony rozmazana twarz kobiety. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Jacek Malinowski. Plama
    Film z kolekcji

    Trzy epizody, łączacy je motyw katastrofy i inspiracja Wojną światów Orsona Wellesa.


    Nr 4/2020
  • Zdjęcie: na tle ściany, wyłożonej jasnymi kafelkami, kaloryfer starego typu: w kształcie żebrowanej rury; na kaloryferze wiszą robocze rękawice ochlapane kolorową farbą; przeważa zielony i niebieski, który koresponduje z niebieską fugą. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Eksperyment łysogórski 50 lat później
    Oprowadzanie kuratorskie

    Ceramiczne dekoracje architektoniczne z lat 60. oraz współcześni artyści. Posłuchajcie oprowadzania kuratorki Anny Wiszniewskiej.


    Nr 4/2020
  • Zdjęcie: wnętrze bielutkiego jak śnieg pomieszczenia, a w nim dziecko w podskoku, z rękami uniesionymi do góry; za skojarzeniem ze śniegiem przemawia też „burza” drobniuteńkich karteczek, opadających wkoło i przykrywających podłogę. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    W poszukiwaniu straconego czasu
    Audiodeskrypcja

    Czym dla dziesięciolatka jest poszukiwanie straconego czasu? Posłuchajcie audiodeskrypcji pracy Tymona Rogalskiego i jego rodziców. Dostępny jest również opis w PJM.


    Nr 4/2020
  • Na zdjęciu czarna ściana, przypominjąca powierzchnię bryły o strukturze kryształowej – wielu płaszczyzn naprzemiennie wypukłych i zapadających się; do każdej przymocowane są kable, które opadając tworzą równoległe linie, idealnie zrytmizowane.
    Everything Was Forever, Until It Was No More — Próba czasu
    Folder

    Jak czas i zmiana miejsca ekspozycji wpływa na dzieło? Przypominamy projekt Konrada Smoleńskiego i towarzyszący mu folder.


    Nr 4/2020
  • Na zdjęciu 11 niebieskich i zielonych zabawek typu wańka-wstańka, czyli kiwających się na boki; każda złożona z 4 kulek: korpusu, głowy przypominającej uśmiechnięty księżyc w pełni i dwóch rączek; dwie zabawki uchwycone w ruchu, rozmazane.
    Magazyn Online #3: Anna Jermolaewa
    Wywiad

    Trzecie wydanie online'owego magazynu Zachęty poświęcamy wszelkim formom podróży. Zapraszamy do lektury wywiadu z Anną Jermolaewą, przypominającego wystawę Dobre czasy, złe czasy z 2015 roku.


    Nr 3/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: na szczycie schodów, na postumencie – rzeźba Stalina z prawą ręką złożoną na piersi i głową podniesioną do góry; architektura wnętrza monumentalna: arkada, pilastry, kotary; po bokach dwie paprocie.
    Wystawa prac plastyków radzieckich
    Archiwum

    Pierwsza obszerna prezentacja radzieckiego socrealizmu odbyła się w Zachęcie w 1951 roku. Między innymi o jej ideologicznym wymiarze pisze dr hab. Iwona Luba.


    Nr 3/2020
  • Fragment obrazu podzielonego na kwadratowe pola; każde wypełnione obrazkami i zdjęciami oraz kolejnymi literami tytułowego alfabetu, po jednej w każdym polu. Widoczne litery: A, B, C, Ć, dwukrotnie E, F, G, H, I, J, K, L, Ł, M, N, P, R.
    Tablica do nauki alfabetu romskiego
    Kolekcja

    Tablice do nauki alfabetów to cykl graficzny Doroty Podlaskiej, którym artystka przybliża kultury będące bardzo blisko nas.


    Nr 3/2020
  • Na zdjęciu po dwóch stronach ciągnącej się po horyzont drogi – brązowe wzgórza. Na drodze biała przyczepa lub naczepa samochodu widziana z tyłu. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Łukasz Jastrubczak. Need For Speed
    Film z kolekcji

    Zapis podróży artysty przez Amerykę to podróż przez formy wizualne, które stały się popkulturowymi symbolami czytelnymi dla odbiorców na całym świecie.


    Nr 3/2020
  • Na zdjęciu wnętrze prowizorycznego pawilonu, którego jasne ściany pokrywają: rysunki, hasła, kawałki tkanin, wycinanki; w rogu stolik z małym telewizorem i słuchawkami, wazonem ze sztucznymi kwiatami oraz bibelotami.
    Romano kher
    Książka

    Romano kher znaczy romski dom. Polecamy publikację pod redakcją Moniki Weychert Waluszko poświęconą romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu.


    Nr 3/2020
  • Kolaż: na siatce geograficznej globu rozrzucone zdjęcia i rysunki – symbole podróży, m.in.: kaktus, chiński smok, palmy, walizki, statki; w  centrum zdjęcie wioski z czarnoskórymi mieszkańcami i parą ubraną w polski strój narodowy. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Śmierć podróżnika
    Spotkanie z prof. Anną Wieczorkiewicz i dr hab. Anną Horolets

    Czy podział na podróżników i turystów w XXI wieku jest jeszcze aktualny? Posłuchajcie zapisu spotkania towarzyszącego wystawie Podróżnicy.


    Nr 3/2020
  • Na zdjęciu: piaszczysty teren ogrodzony betonowym murem i drutem kolczastym; w centrum fragment konstrukcji budynku, odchylony od pionu w lewo o ok. 35 stopni; w środku oparty o filar mężczyzna zdaje się być sprawcą wychylenia. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe
    Przewodnik w PJM

    Mówiąc o podróżach, trudno uniknąć najbardziej aktualnego tematu współczesnego uchodźctwa. Dostępne także dla osób słyszących.


    Nr 3/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: jasne pomieszczenie z  krzesłem na środku oraz czarnymi symbolami na ścianach – strzałką i wskazówkami; w prawym rogu mężczyzna z długimi włosami, uchwycony w podskoku, jakby ciśnięty przez niewidoczna siłę o ścianę.
    Magazyn Online #2: Zbigniew Warpechowski
    Wywiad

    W drugim numerze naszego magazynu skupiamy się na performansie. Zaczynamy od rozmowy Dominika Kuryłka ze Zbigniewem Warpechowskim – prekursorem tej dziedziny sztuki w Polsce.


    Nr 2/2020
  • Abstrakcyjna grafika: zbliżenie na czerwono-niebieskie litery, które w takim ujęciu wyglądają jak  geometryczne formy –  podłużne prostopadłościany oraz wycinek koła. Można domyślać się litery „y” oraz górnej krzywizny „s” lub „c”.
    Stanisław Ignacy Witkiewicz
    Archiwum wystaw

    Malarstwo i rysunki Witkacego na wystawie zaaranżowanej przez Tadeusza Kantora. Wracamy do roku 1967 w CBWA.


    Nr 2/2020
  • Na białym tle koło, utworzone z pisanego odręcznie tekstu. Drobne litery stłoczone w ponad 50 linijkach: od krótkiej na szczycie, w której zmieściło się 11 liter w kilku wyrazach, po średnicę z ponad 70 literami.
    Kiedy wiele lat temu po raz pierwszy przyjechałam do Wrocławia
    Kolekcja

    Ewa Zarzycka  performerka, konceptualistka, autorka performansów mówionych. Przypominamy jej rysunki z naszych zbiorów.


    Nr 2/2020
  • Zdjęcie: kobieta w obcisłym, błyszczącym czerwonym kombinezonie i turbanie z takiego samego materiału; unoszona jest przez dwóch mężczyzn ponad ich głowami. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Sędzia Główny. Furie
    Film z kolekcji Zachęty

    Aleksandra Kubiak i Karolina Wiktor jako mityczne boginie zemsty. Performans filmowy oraz ironiczna gra z nazwą duetu.


    Nr 2/2020
  • Zdjęcie: jasna, dekoracyjna klatka schodowa Zachęty. Na schodach, za dwoma mikrofonami stoi trzech mężczyzn i dwie kobiety. Jedna z kobiet trzyma przed sobą otwartą brązową okładkę z godłem – przemawia. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Bogna Burska. Gniazdo
    Fragment spektaklu

    Inauguracja projektu Plac Małachowskiego 3 z nieoczywistą dla gości wernisażu sytuacją performatywną.


    Nr 2/2020
  • Zdjęcie: skraj lasu, na ziemi leży kobieta, głowę opiera na dużym wilku, który leży spokojnie, mrużąc oczy. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Natalia Bażowska. Leże
    Wideodokumentacja

    Punktem wyjścia dla wystawy w MPZ był wideoperformas Luna – intymny zapis nawiązywania przez artystkę relacji z dziką wilczycą.


    Nr 2/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: negatyw – czyli to, co jest w rzeczywistości jasne, jest ciemne i odwrotnie. U podnóża gigantycznego pnia drzewa o wyraźnej strukturze kory, stoi ciemno ubrana postać w kurtce i spodniach.
    Bardzo nam się podoba. Współczesna. Sztuka. Pytania
    Książka

    Jeden z rozdziałów naszego przewodnika po sztuce współczesnej dla młodzieży poświęcony jest Talerzowaniu Warpechowskiego.


    Nr 2/2020
  • Widok z góry na białe, marmurowe schody i otwartą walizkę z wysypującymi się ubraniami; walizkę ciągnie po schodach nienaturalnie wydłużona ręka w ciemnym garniturze, znikająca poza kadrem z prawej strony.
    Magazyn Online #1: Peter Land
    Wywiad

    Zawsze interesowałem się komedią slapstickową. Zwłaszcza krótkimi komediami z okresu kina niemego. Tym, co naprawdę mi się w nich podoba, jest prostota — mówi duński artysta, którego wystawę prezentowaliśmy w 2013 roku.


    Nr 1/2020
  • Czarno białe zdjęcie: dekoracyjne wnętrze holu Zachęty wypełnione tłumem gości; ujęcie z góry, zza pleców przemawiających na schodach osób.
    Duńska sztuka współczesna
    Archiwum wystaw

    O wystawie młodego pokolenia duńskich artystów, prezentowanej w Zachęcie w 1968 roku, pisze prof. Andrzej Pieńkos.


    Nr 1/2020
  • Na zdjęciu białe, dekoracyjne wnętrze klatki schodowej Zachęty; na schodach przewrócony czerwony stołek barowy z widelcem rowerowym wbitym w siedzisko; na widelcu koło przypięte blokadą do poręczy schodów.
    Cezary Bodzianowski. Giro d'Italia
    Kolekcja

    Duchamp i przypinka rowerowa, czyli sztuka zawłaszczania w wykonaniu jednego z najbardziej przewrotnych polskich artystów.


    Nr 1/2020
  • Wnętrze salonu: pośrodku stół z pudełkami, talerzami, butelką Pepsi; za stołem, na kanapie dziewczynka, chłopiec i mężczyzna, z lewej strony na fotelu kobieta z książką na kolanach;  wnętrze dopełniają: telewizor, lampa i obraz. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Azorro. Rodzina
    Film z kolekcji Zachęty

    Typowa polska rodzina w nietypowej sytuacji. Zobaczcie, jak wygląda edukacja artystyczna społeczeństwa w krzywym zwierciadle grupy Azorro.


    Nr 1/2020
  • Wnętrze z wysokim rusztowaniem pośrodku, stelażem oświetlenia pod sufitem; podłogę zajmuje ogromny, przeskalowany biały kombinezon z hełmem i olbrzymią rękawicą na pierwszym planie.
    Matka Ziemia Siostra Księżyc
    Dokumentacja fotograficzna projektu

    Joanna Malinowska i Christian Tomaszewski zainspirowani radzieckim programem kosmicznym.


    Nr 1/2020
  • Czarno-białe zdjęcie: brodaty mężczyzna w okularach, w skórzanym płaszczu i małym kapelusiku; stoi na prostych nogach, nienaturalnie odchylony do tyłu; na horyzoncie kilka bezlistnych drzew.
    Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
    Plakat wystawy

    Pamiętacie tę niezwykłą wystawę Juliana Antoniszczaka? Towarzyszył jej plakat zaprojektowany przez Jakuba de Barbaro.


    Nr 1/2020
  • Zbliżenie na białą ścianę; z lewej strony przytwierdzony jest prostokątny klocek, na którym stoi maleńka figurka człowieka malującego miniaturowym wałkiem resztę pomieszczenia na niebiesko. 4EA1814A-9035-4E60-9D0E-B595FE6FE619Created with sketchtool.
    Liliana Porter. Sytuacje
    Przewodnik w polskim języku migowym

    W pracach Liliany Porter spotykają się i nawiązują dialog postaci z różnych miejsc, epok oraz poziomów rzeczywistości i zmyślenia. Po kuratorowanej przez Magdę Kardasz wystawie oprowadza Daniel Kotowski (napisy w jęz. polskim).


    Nr 1/2020