Maria Pinińska-Bereś

Ur. w 1931 w Poznaniu, zmarła w 1999 w Krakowie.

Rzeźbiarka, autorka performansów, obiektów i instalacji. W latach 1950–1956 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Twórczość artystki często określana jest jako feministyczna, choć ona sama dystansowała się wobec feminizmu, nie zaprzeczając, że głównym tematem jej twórczości jest figura kobiety. Dekonstrukcja krzywej wieży, choć pochodzi z późnego okresu twórczości, wpisuje się w nurt zapoczątkowany przez artystkę na początku lat 70. Zaczęła
wówczas odchodzić od klasycznych rzeźbiarskich materiałów na rzecz bardziej lekkich i miękkich — stosowała sklejkę, papier-mâché, a przede wszystkim tkaniny (szyte, pikowane, haftowane); jej znakiem rozpoznawczym stał się kolor różowy.

Artyści
426/661

Prace artystki w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży II
    De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży IIMaria Pinińska-Bereś1995
Wystawy
  • Grafika do wystawy PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    15.04 – 19.07.2015
    PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    Z kolekcji Zachęty

    Najnowsza odsłona kolekcji w kamienicy Raczyńskich przy placu Małachowskiego, niemal naprzeciwko gmachu Zachęty.

    Kamienica Hrabiego RaczyńskiegoKamienica Hrabiego Raczyńskiego
  • Grafika do wystawy Trzy kobiety
    01.03 – 08.05.2011
    Trzy kobiety
    Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

    Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Rewolucje 1968
    16.09 – 11.11.2008
    Rewolucje 1968

    Rok 1968 to okres kumulacji najróżnorodniejszych napięć politycznych i społecznych. Protesty, zamieszki, rozruchy przetoczyły się właściwie przez cały świat, od Meksyku i Stanów Zjednoczonych przez Niemcy, Francję, Polskę, Czechosłowację aż po Japonię (nie omijając Ameryki Południowej). Wystawa Rewolucje 1968 nie jest wystawą sztuki tamtego okresu lecz próbą przedstawienia tych czasów poprzez sztukę, choć nie tylko, z różnych perspektyw: historycznej i dokumentalnej czy poprzez  interpretacje i re-interpretacje problemów społecznych oraz zjawisk kulturowych, charakterystycznych dla tego burzliwego czasu.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta