Andrzej Pietsch

Ur. w 1932 roku w Krakowie, zm. w 2010 roku tamże.

Grafik i taternik. W latach 1951-1958 studiował w krakowskiej ASP, gdzie obronił dyplom w pracowni prof. Mieczysława Wejmana. W 1986 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Współpracował z kilkoma uczelniami w kraju (m.in. w Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Cieszynie), w latach 1972-1978 był prorektorem ASP w Krakowie. W latach 1978-1984 pełnił funkcję przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie. Do 1999 roku miał około 70 wystaw indywidualnych, połowa z nich została zorganizowana za granicą, uczestniczył także w ponad 200 wystawach zbiorowych. Uczestniczył w wielu gremiach konkursowych. Był wielokrotnie nagradzany, m.in. na Międzynarodowej Wystawie Bianco e Nero w Lugano (1966), na I-III Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie (1966, 1968, 1970), na V Międzynarodowym Biennale Grafiki w Bradford, gdzie zdobył nagrodę British Council of Arts (1976). Równolegle z twórczością artystyczną realizował swoją drugą pasję, jaką była wspinaczka górska, w latach 1951-1957 należał do najbardziej czynnych i najlepszych sprawnościowo taterników polskich.

Artyści
450/702

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuAndrzej Pietsch1988
  • Zdjęcie pracy Ślad
    ŚladAndrzej Pietsch1987
  • Czarno-biała abstrakcyjna grafika z delikatnym barwnym akcentem, format pionowego prostokąta. Podzielona na trzy strefy koloru, od góry: wąski biały pas, pod nim jasnoszary podobnej grubości i na dole czarny, wypełniający ponad połowę wysokości. Barwy dość
    ZboczeAndrzej Pietsch1987
  • Zdjęcie pracy Zbocze S
    Zbocze SAndrzej Pietsch1987
  • Zdjęcie pracy Na brzegu II
    Na brzegu IIAndrzej Pietsch1980
  • Czarno-biała grafika z barwnymi akcentami, format pionowego prostokąta. Około dwóch trzecich dolnej wysokości kompozycji zajmuje jasny kwadrat. W jego lewym dolnym rogu kępa trawy, powyżej fragment tła zabarwiony na róż wpadający w pomarańcz. Poniżej trawy
    Próba krajobrazu IIIAndrzej Pietsch1979
  • Czarno-biała grafika z barwnymi akcentami, format pionowego prostokąta. W centrum kształt jakby wydartego fragmentu fotografii przedstawiającej duże zbliżenie na kosmyki ciemnych włosów. W górnych rogach "fotografii" po jednym gwoździku. Tło w większości j
    Próba krajobrazu IVAndrzej Pietsch1979
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta, złożona jakby z czterech oddzielnych kompozycji - jednej dużej, prawie na całą wysokość grafiki, i trzech małych na górze. Największy kadr przedstawia fragment leżącej na boku postaci: widać jej ramię,
    Próba krajobrazu IIAndrzej Pietsch1978
  • Zdjęcie pracy Za oknem (D)
    Za oknem (D)Andrzej Pietsch1976
  • Zdjęcie pracy Podróżowanie - Wejście I M
    Podróżowanie - Wejście I MAndrzej Pietsch1975
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta z niewielkim barwnym akcentem. Styl surrealizujący, przypomina też nieco dawne ryciny. Kilka scen jakby nakłada się na siebie. Na dole z bieli wyłania się ujęta tyłem męska głowa i dłoń - być może wychyl
    Podróż artystycznaAndrzej Pietsch1975
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta z barwnym akcentem. Styl surrealizujący, przypomina też nieco dawne ryciny. W centrum bezgłowa postać kobieca w drapowanej szacie - nieco jak rzeźba Nike z Samotraki. Przez jej sylwetkę biegnie jasnoczer
    Przeźrocze z GrecjiAndrzej Pietsch1975
  • Zdjęcie pracy Przeźrocze z Grecji
    Przeźrocze z GrecjiAndrzej Pietsch1975
  • Zdjęcie pracy Przeźrocze z Grecji
    Przeźrocze z GrecjiAndrzej Pietsch1975
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta. Styl surrealizujący, przypomina też nieco dawne ryciny. W centrum zarys kobiety w krótkiej sukience zaglądającej przez rozstępujące się wrota do wnętrza pomieszczenia na pierwszym planie. W nim z góry z
    Podróżowanie - Wejście IIAndrzej Pietsch1974
  • Zdjęcie pracy Podróżowanie - Wejście
    Podróżowanie - WejścieAndrzej Pietsch1974
  • Zdjęcie pracy Podróżowanie - Wejście I M
    Podróżowanie - Wejście I MAndrzej Pietsch1974
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta z niewielkim barwnym akcentem. Styl surrealizujący, przypomina też nieco dawne ryciny. W centrum grupa postaci w dynamicznych pozach, jakby zawieszona w tkaninie spływającej z góry kompozycji. W kilku mi
    Podróżni V - Przed świtemAndrzej Pietsch1971
  • Zdjęcie pracy Spowici
    SpowiciAndrzej Pietsch1971
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta z niewielkim barwnym akcentem. Styl surrealizujący, przypomina też nieco dawne ryciny. W górnej części kilka postaci jakby zawieszonych wśród mocno drapowanych tkanin. Na dole z czerni wyłaniają się dwie
    Podróżni IV - ZasłonaAndrzej Pietsch1970
  • Zdjęcie pracy Podróżni
    PodróżniAndrzej Pietsch1968
  • Czarno-biała grafika w formacie pionowego prostokąta z niewielkimi barwnymi akcentami. Styl surrealizujący, przypomina też nieco dawne ryciny. Na pierwszym planie dwie formy przypominające muszle, w tym jedna czerwona. W centrum stojąca tyłem postać kobiet
    Podróż na południeAndrzej Pietsch1966
  • Zdjęcie pracy Aktorka III (z medalionem)
    Aktorka III (z medalionem)Andrzej Pietsch1965
  • Zdjęcie pracy Nowa Huta - Arterie III
    Nowa Huta - Arterie IIIAndrzej Pietsch1961
  • Zdjęcie pracy Nowa Huta - Piec
    Nowa Huta - PiecAndrzej Pietsch1961
Wystawy
  • Grafika do wystawy Siusiu w torcik
    05.09 – 22.11.2009
    Siusiu w torcik
    Prace ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

    Siusiu w torcik to piąta już prezentacja wyboru prac ze zbiorów Zachęty. Na wystawie zobaczymy rzadko pokazywane lub nigdy dotąd nie prezentowane dzieła. Kurator pokazu – Karol Radziszewski – dokonał ich subiektywnej selekcji oraz reinterpretacji, umieszczając je w nowych, nieraz zaskakujących kontekstach.   

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta