Julita Wójcik

Ur. w 1971 roku w Gdańsku, mieszka i pracuje w Gdańsku.

Autorka akcji i performansów, obiektów i filmów wideo. W latach 1991-1997 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Promotorem jej pracy dyplomowej był prof. Franciszek Duszeńko. Tematem i środkiem wyrazu jej prac są codzienne i banalne czynności, będące najczęściej domeną kobiet. Czynności te artystka „podnosi” do rangi sztuki, a może raczej odwrotnie – zwraca uwagę na otaczające nas działania i rozpoczyna dyskusję o stereotypach. Było to szczególnie widoczne w jej pracach z początku lat 2000. – Marzenie prowincjonalnej dziewczyny (2000), Mój ogród (2000), a zwłaszcza w otoczonej medialną burzą akcji Obieranie ziemniaków (2001), podczas której artystka ubrana w domowy fartuszek obierała ziemniaki w dostojnym wnętrzu państwowej galerii Zachęta, jednocześnie nadając najbardziej przyziemnej czynności rangę symbolu i „udomawiając świątynię sztuki”.

Artystka bardzo konsekwentnie rozwija swoją twórczość, wykorzystując do tego tradycyjne czynności, a także tradycyjne, niezwykle precyzyjne, jednak coraz bardziej zapomniane i niemodne techniki. W jej wyniku powstały prace na szydełku, m.in. najbardziej spektakularna – Falowiec (2005-2006), szydełkowy model najdłuższego budynku mieszkalnego w Polsce stojącego na jednym z gdańskich blokowisk zwanego „falowcem”. Julita Wójcik, posługując się charakterystycznymi dla swojej twórczości środkami wyrazu, odwołuje się do coraz silniejszych kontekstów społecznych. Niezwykle widoczne i mocno wypowiedziane są one w takich pracach, jak Pozamiatać po włókniarkach (2003), Waitresses (2002, 2003) i Czerwony, żółty, zielony (2003). W trochę inny, łagodniejszy, nacechowany optymizmem sposób (który w zasadzie przebija z jej prac) odnosi się do tematu zaangażowania społecznego w pracach: Rewitalizacja parku Schopenhauera (2002), Piaskownica z widokiem (2002), Kąpieliska DPT Wigry (2009) czy w jednej z najnowszych jej prac z cyklu Fossils and Gardens – Tęcza, gdzie łączy kwestię estetyzacji otoczenia i poprawienia warunków życia z aktywizacją lokalnych społeczności. Jeszcze w inny sposób – ironiczny i żartobliwy, nacechowany w charakterystycznym dla niej poczuciem humoru – społeczne zaangażowanie przedstawiają prace Z ziemi włoskiej do Polski... i z powrotem (2005), If You See Something Say Something (2007), a także Dokarmiaj niebieskie ptaki (2003), wchodząca w skład grupy obiektów Sieć punktów Dokarmiaj niebieskie ptaki” (2003-2004). Ta ostatnia praca łączy jeszcze ważny wątek, do którego odnoszą się też inne jej działania – relacji artysta – instytucja, wzajemnych oczekiwań i wymagań, określania ról, wspierania i „umuzalniania” artysty, widoczne np. w akcji Wyścig na 3600 ms2 (2008). W te wątki artystka wplata także dziedzictwo historii sztuki, jak w pracach Pejzaż unistyczny (2007) czy Dyscyplina abstrakcyjna (2009). Poczucie humoru i zabawę konwenansami widać doskonale w pomyśle ożywienia przez artystkę postać Gilali, w którą się wcieliła. Gilala to wcześniej wykorzystywane przez Wójcik czarne dwuwymiarowe logo – schematyczny piktogram przypominający znaczek z drzwi damskich toalet. Artystka w gąbkowym stroju Gilali jeździła na łyżwach po sopockim lodowisku (Jazda figurowa, 2005), a podczas praskiego biennale przysłaniała figurę św. Nepomucena na moście Karola (Figura pomnikowa, 2005). W 2013 otrzymała "Paszport Polityki" za rok 2012, Royal Scottish Academy Award oraz Sztorm 2012 – nagrodę "Gazety Wyborczej Trójmiasto". Rok później otrzymała  nagrodę kulturalną gazety "Co Jest Grane" – Wdechy 2013 (w kategorii Miejsce Roku) za Tęczę na pl. Zbawiciela w Warszawie. Praca ta stała się jednym z najgłośniejszych działań artystki, uznana została za symbol walki o emancypację mniejszości seksulanych i spotkała się z wielokrotną dewastacją (seria podpaleń).

Artyści
665/702

Prace artystki w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Falowiec
    FalowiecJulita Wójcik2005
  • Zdjęcie pracy Falowiec
    FalowiecJulita Wójcik2005
  • Zdjęcie pracy Sielanka
    SielankaJulita Wójcik2004
  • Zdjęcie pracy Sieć punktów Dokarmiaj niebieskie ptaki
    Sieć punktów Dokarmiaj niebieskie ptakiJulita Wójcik2004
  • Instalacja z tworzywa sztucznego, słomy i metalu. Jest to użytkowy karmnik dla ptaków w formie miniatury budynku Zachęty. Budynek jest biały, ma wiernie odtworzone detale, takie jak schody, kolumny, rzeźby na fasadzie czy zarys układu cegieł. Po bokach okn
    Dokarmiaj niebieskie ptakiJulita Wójcik2003
  • Zdjęcie pracy Obieranie ziemniaków
    Obieranie ziemniakówJulita Wójcik2001
Wystawy
  • Grafika do wystawy PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    15.04 – 19.07.2015
    PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    Z kolekcji Zachęty

    Najnowsza odsłona kolekcji w kamienicy Raczyńskich przy placu Małachowskiego, niemal naprzeciwko gmachu Zachęty.

    Kamienica Hrabiego RaczyńskiegoKamienica Hrabiego Raczyńskiego
  • Grafika do wystawy Wolny strzelec
    04.06 – 04.08.2013
    Wolny strzelec

    Wolny strzelec to osoba o nienormowanym czasie pracy, uczestnicząca w grze rynkowej na innych zasadach  ̶ „wolna od” etatyzmu i „wolna do” wyboru rodzaju i charakteru pracy. Wystawa zderza romantyczny mit artysty (z jego indywidualizmem, geniuszem, aurą wybrańca) z obecną pozycją w (post)kapitalistycznej rzeczywistości.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Spektrum. Z kolekcji wideo Zachęty
    02.05 – 29.05.2011
    Spektrum. Z kolekcji wideo Zachęty
    Pokazy filmów w ursula blickle videolounge

    Kompilacja filmów wideo prezentowana w ursula blikle lounge stanowi wybór prac z kolekcji wideo Zachęty. Program tematycznych pokazów filmów wideo to spektrum, czyli pewien uporządkowany zbiór pewnych zjawisk i pojęć analizowanych przez twórców. To prezentacja dzieł najnowszej sztuki wideo w Polsce, tworzonej przez wybitnych artystów młodego i średniego pokolenia. Projekcje wchodzące w skład projektu Spektrum, zostały podzielone na następujące bloki tematyczne: dźwięk, gender, portret społeczny i role. Dokonany wybór był podyktowany zarówno warunkami technicznymi miejsca prezentacji – zostały wybrane projekcje jednokanałowe, których tematyka i estetyka pozwala na pokazanie w proponowanej postaci. Dobór tych dzieł to również próba nakreślenia szereg tematów poruszanych przez  polskich artystów posługujących się wideo. Stanowi on przekrój i spektrum problemów aktualnych w sztuce polskiej. Nie można go traktować jako obraz całkowity, lecz przekrojowe spojrzenie na polską sztukę wideo ostatnich dwóch dekad.

    Kunsthalle WienKunsthalle Wien
  • 24.05 – 12.06.2005
    Julita Wójcik
    Dokarmiaj niebieskie ptaki
    Galeria KordegardaGaleria Kordegarda
  • Grafika do wystawy SPOJRZENIA 2003
    14.11 – 09.12.2003
    SPOJRZENIA 2003
    Nagroda Fundacji Kultury Deutsche Bank

    Spojrzenia 2003 to pokaz ośmiu młodych artystów polskich nominowanych do nagrody ufundowanej przez Fundację Kultury Deutsche Banku. Jest to w Polsce pierwsza poważna nagroda w dziedzinie sztuk wizualnych (bez ograniczeń ze względu na technikę czy media), ufundowana przez sponsora i przyznawana w dwustopniowych eliminacjach przez grono krytyków, historyków sztuki i artystów.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 12.02 – 11.03.2001
    Julita Wójcik
    Obieranie ziemniaków
    Zachęta Państwowa Galeria SztukiZachęta Państwowa Galeria Sztuki