Co po Cybisie?

15.09 – 16.12.2018 Co po Cybisie?

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

kurator: Michał Jachuła
współpraca: Julia Leopold
projekt ekspozycji: Paulina Tyro-Niezgoda
identyfikacja wizualna: Hakobo
artyści: Jan Berdyszak, Henryk Błachnio, Krzysztof Bucki, Tomasz Ciecierski, Jan Cybis, Józef Czapski, Witold Damasiewicz, Andrzej Dłużniewski, Jan Dobkowski, Tadeusz Dominik, Jan Dziędziora, Wojciech Fangor, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Ryszard Grzyb, Aleksandra Jachtoma, Barbara Jonscher, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Łukasz Korolkiewicz, Jan Lebenstein, Robert Maciejuk, Zbigniew Makowski, Eugeniusz Geno Małkowski, Jadwiga Maziarska, Leon Michalski, Jerzy Mierzejewski, Jarosław Modzelewski, Jerzy Nowosielski, Kazimierz Ostrowski, Roman Owidzki, Jerzy Panek, Włodzimierz Pawlak, Teresa Pągowska, Erna Rosenstein, Jadwiga Sawicka, Jacek Sempoliński, Jacek Sienicki, Marek Sobczyk, Paweł Susid, Grzegorz Sztwiertnia, Leon Tarasewicz, Jan Tarasin, Tomasz Tatarczyk, Jerzy Tchórzewski, Jacek Waltoś, Ryszard Winiarski, Maria Wollenberg-Kluza, Rajmund Ziemski

Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmie szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomni starsze oraz przywoła najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony skoncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest zaprezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa, dyktowany dążeniem do eksperymentu oraz redefiniowania, czym może być malarstwo, które wymyka się niekiedy z „ram” medium kojarzonego zwykle z płótnem i farbą.  

Poszukując  „niemożliwego”, czyli obiektywnego kryterium w tworzeniu takiego przeglądu, postanowiliśmy sięgnąć do twórczości artystów z kanonu polskiej sztuki współczesnej — laureatów Nagrody im. Jana  Cybisa. Na wystawie zobaczyć będzie można m.in. klasyków współczesności, twórców reprezentujących postawy konceptualne, pedagogów i eksperymentatorów oraz kilka postaw wartych przypomnienia, a obecnie pozostających na marginesach historii sztuki.

Wystawie towarzyszyć będzie książka. Oprócz przykładów prac malarskich wszystkich uczestników pokazu znajdą się w niej m.in. nowe wywiady z artystami oraz wybór rozmów z twórcami nieżyjącymi.


Jan Cybis, Akt, 1947, z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki

Prace artystów w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Ramy wschodu XI
    Ramy wschodu XIJan Berdyszak1972
  • Zdjęcie pracy Okno
    OknoJan Berdyszak1975
  • Zdjęcie pracy Obraz i obraz
    Obraz i obrazJan Berdyszak1975
  • Zdjęcie pracy Studium po... A
    Studium po... AJan Berdyszak1975
  • Zdjęcie pracy Studium po... I
    Studium po... IJan Berdyszak1975
  • Barwna grafika w formacie pionowego prostokąta. Większość kadru wypełnia czarne tło. Na nim od prawej dolnej części jasne kontury kwadratów, zmultiplikowanych i lekko przesuniętych tak, że tworzą wrażenie ustawionych przestrzennie jeden za drugim. Wewnątrz
    Studium po... IVJan Berdyszak1980
  • Zdjęcie pracy Studium po... II
    Studium po... IIJan Berdyszak1975
  • Zdjęcie pracy Studium po... III
    Studium po... IIIJan Berdyszak1975
  • Zdjęcie pracy Studium po... IV
    Studium po... IVJan Berdyszak1980
  • Zdjęcie pracy Studium po... V
    Studium po... VJan Berdyszak1980
  • Zdjęcie pracy Studium po... VII
    Studium po... VIIJan Berdyszak1981
  • Zdjęcie pracy Studium po... IX
    Studium po... IXJan Berdyszak1981
  • Zdjęcie pracy Studium po... XII
    Studium po... XIIJan Berdyszak1981
  • Kompozycja malarska o nieregularnym, powycinanym podłożu. Górna część ma formę prostokąta o wklęsłych bokach, która może przypominać poduszkę. Jest biała, w górnych rogach pokryta czarnymi skośnymi liniami. Prawy dolny róg "poduszki" jest odcięty, a zamias
    Miejsce oczekiwaneJan Berdyszak1973
  • Obraz na desce składa się z dwóch elementów: kwadratu i narożnika. Element podstawowy to czarny kwadrat z odciętym lewym dolnym rogiem i z namalowaną różową ramą. W centrum jego kompozycji wycięty jest czterokątny otwór obrysowany białą linią. W tym miejsc
    Miejsce rezerwowaneJan Berdyszak1973
  • Kompozycja malarska złożona z trzech nieregularnie wyciętych pomalowanych desek, oprawionych w jedną przeszkloną ramę. Przy lewej krawędzi, nieco na górze, największy kształt, jakby rozlewająca się plama. Przy prawej najmniejszy, spiczasto zakończony, jak
    Romb płomienny - Andriejowi RublowowiJan Berdyszak1974
  • Obraz z trzech wyciętych desek pomalowanych na niebiesko. Zmontowano je tak, że przypominają kształt zasłonki upiętej w oknie.
    Miejsce rezerwowane wczorajszeJan Berdyszak1974
  • Zdjęcie pracy Miejsce rezerwowane
    Miejsce rezerwowaneJan Berdyszak1974
  • Praca składa się z trzech grup obrazów powieszonych na osi poziomej. Każda z nich jest złożona według innej zasady z czterech identycznych trójkątów, jakby z klocków. Pierwsza grupa od lewej jest czarna, trójkąty układają się w zwarty kwadrat. Druga grupa
    Trzy postacie obrazu potencjalnegoJan Berdyszak1982
  • Obraz dzieli się na dwa pasy. Dolny - wypełniony ciemnym szaroniebieskim kolorem zajmuje dwie trzecie kompozycji. Górny - fioletowy, zajmuje jedną trzecią. Na styku kolorów trzy półkoliste wycięcia, jakby wjazdy do tuneli. W pasie dolnym wycięta skośna lin
    Wobec passe-partoutJan Berdyszak2000
  • Zdjęcie pracy Epitafium dla Grzesia
    Epitafium dla GrzesiaStanisław Fijałkowski1971
  • Zdjęcie pracy Piękny prawdomówny
    Piękny prawdomównyStanisław Fijałkowski1973
  • Zdjęcie pracy Zagrożenie gniazda 4 maja 1973
    Zagrożenie gniazda 4 maja 1973Stanisław Fijałkowski1973
  • Zdjęcie pracy VIII wariacje na temat liczby cztery
    VIII wariacje na temat liczby czteryStanisław Fijałkowski1977
  • Zdjęcie pracy VII studia talmudyczne
    VII studia talmudyczneStanisław Fijałkowski1978
  • Zdjęcie pracy VIII studia talmudyczne
    VIII studia talmudyczneStanisław Fijałkowski1978
  • Zdjęcie pracy Hommage a Joan Miro II
    Hommage a Joan Miro IIStanisław Fijałkowski1978
  • Zdjęcie pracy Ostateczna wieczerza wg Durera
    Ostateczna wieczerza wg DureraStanisław Fijałkowski1978
  • Zdjęcie pracy Ognisty wóz Eliasza
    Ognisty wóz EliaszaStanisław Fijałkowski1979
  • Zdjęcie pracy Postylla - Archanioł Gabriel i Zachariasz
    Postylla - Archanioł Gabriel i ZachariaszStanisław Fijałkowski1976
  • Zdjęcie pracy Postylla - Gody w Kanie galilejskiej
    Postylla - Gody w Kanie galilejskiejStanisław Fijałkowski1976
  • Zdjęcie pracy Talmud polski XI
    Talmud polski XIStanisław Fijałkowski1989
  • Zdjęcie pracy 20.VI.60
    20.VI.60Stanisław Fijałkowski1960
  • Zdjęcie pracy Dwa prawdziwe kolory 23 VIII 2002
    Dwa prawdziwe kolory 23 VIII 2002Stanisław Fijałkowski2002
  • Zdjęcie pracy IV Obraz dla Walerii
    IV Obraz dla WaleriiStanisław Fijałkowski1992
  • Zdjęcie pracy Przeciwpole
    PrzeciwpoleJerzy Kałucki1968
  • Zdjęcie pracy Pole 2
    Pole 2Jerzy Kałucki1969
  • Zdjęcie pracy Zapowiedź
    ZapowiedźJerzy Kałucki1977
  • Zdjęcie pracy Tarok
    TarokJerzy Kałucki1990
  • Zdjęcie pracy Od 0 do 100% czerni
    Od 0 do 100% czerniRyszard Winiarski1975
  • Zdjęcie pracy Przejście IV, Przejście V, Przejście VI
    Przejście IV, Przejście V, Przejście VIRyszard Winiarski1975
  • Zdjęcie pracy Losowanie dwiema kostkami
    Losowanie dwiema kostkamiRyszard Winiarski1977
  • Zdjęcie pracy 1.1.2.1.3.1...
    1.1.2.1.3.1...Ryszard Winiarski1977
  • Zdjęcie pracy Sto zdarzeń 1x1
    Sto zdarzeń 1x1Ryszard Winiarski1977
  • Zdjęcie pracy Sto zdarzeń 8x8
    Sto zdarzeń 8x8Ryszard Winiarski1977
  • Zdjęcie pracy Sto zdarzeń 10x10
    Sto zdarzeń 10x10Ryszard Winiarski1977
  • Zdjęcie pracy Gra 10x10
    Gra 10x10Ryszard Winiarski1978
  • Zdjęcie pracy Dziewiąta gra 9x9
    Dziewiąta gra 9x9Ryszard Winiarski1981
  • Zdjęcie pracy Dziesiąta gra 9x9
    Dziesiąta gra 9x9Ryszard Winiarski1981
  • Zdjęcie pracy Gra szablonu i przypadku
    Gra szablonu i przypadkuRyszard Winiarski1985
  • Zdjęcie pracy Obszar 144
    Obszar 144Ryszard Winiarski1973
  • Około szesnastu małych płócien, jakby rozrzuconych i sklejonych ze sobą w całość. Pojedyncze obrazy o prostej kompozycji, przypominającej pejzaż. Całość jak stos widokówek.
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1993
  • Na białym tle namalowane poziome kolorowe prostokąty, i swobodne pociągnięcia pędzla. Do obrazu przytwierdzono także około dwudziestu płócien o różnych wymiarach. Kompozycje poszczególnych obrazów przypominają pejzaż. Całość jak ściana z malowniczymi widok
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1993
  • Praca składa się z trzech nałożonych na siebie obrazów – pionowych prostokątów. Spod górnego obrazu widać tylko fragmenty tych, które pod spodem. Górny obraz jest podzielony na dwa kwadraty: górny błękitny, dolny niebieski.
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1994
  • Trzy nałożone na siebie obrazy w kształcie wydłużonego, poziomego prostokąta. Spodni najszerszy, środkowy i wierzchni coraz węższe. Prosta kompozycja i niebieska kolorystyka przypominają krajobrazy.
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1993
  • Zdjęcie pracy Wenus z Willendorf
    Wenus z WillendorfTomasz Ciecierski1976
  • Zdjęcie pracy Bazgroł
    BazgrołTomasz Ciecierski1977
  • Zdjęcie pracy Nad horyzontem
    Nad horyzontemTomasz Ciecierski1978
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1978
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1985
  • Zdjęcie pracy Przypomnienie-zapomnienie
    Przypomnienie-zapomnienieTomasz Ciecierski1989
  • Zdjęcie pracy Horyzont
    HoryzontTomasz Ciecierski1989
  • Obraz na surowym płótnie. Rząd około dwudziestu sześciu sylwetek: stojących, przewracających się i leżących. Ich kontury wyrysowane są kolorem niebieskim, czerwonym i zielonym. Tłum postaci dzieli się na dwie wyraźne grupy zwrócone twarzami do siebie. Nad
    Wojna, der KriegAndrzej Dłużniewski1994
  • Obraz na surowym płótnie. Po lewej stronie kompozycji wypisane polskie słowa w jedenastu wersach. Po prawej stronie, także w jedenastu wersach, słowa niemieckie. W obu przypadkach są to hasła związane ze Starym Testamentem, którym przyporządkowano różne ko
    Ogród (der Garten)Andrzej Dłużniewski1994
  • Na surowym płótnie, w centrum kompozycji słońce – żółta plama złożona z dwóch nachodzących na siebie kół, otoczona z lewej strony niebieskim podmalunkiem, z prawej – czerwonym. W tych samych kolorach namalowana rama: z lewej strony niebieska, z prawej – cz
    Słońce hebrajskieAndrzej Dłużniewski1991
  • Zdjęcie pracy Zmieniające się zewnętrzne warunki
    Zmieniające się zewnętrzne warunkiAndrzej Dłużniewski1970
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata V
    Z cyklu Przedłużenie lata V Jan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata VI
    Z cyklu Przedłużenie lata VIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata VII
    Z cyklu Przedłużenie lata VIIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata VIII
    Z cyklu Przedłużenie lata VIIIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Gdy wieje wiatr
    Gdy wieje wiatrJan Dobkowski1975
  • Zdjęcie pracy Duch
    DuchJan Dobkowski1975
  • Zdjęcie pracy Akwarium
    AkwariumJan Dobkowski1975
  • Zdjęcie pracy Zespolenie
    ZespolenieJan Dobkowski1976
  • Zdjęcie pracy Próba styku
    Próba stykuJan Dobkowski1976
  • Zdjęcie pracy Otchłań
    OtchłańJan Dobkowski1976
  • Zdjęcie pracy Wszechbędąca, akcja w plenerze z udziałem Marii Dobkowskiej
    Wszechbędąca, akcja w plenerze z udziałem Marii DobkowskiejJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Przedłużenie lata, akcja na dachu pracowni artysty przy ul. Chłodnej, Warszawa
    Przedłużenie lata, akcja na dachu pracowni artysty przy ul. Chłodnej, WarszawaJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata IV
    Z cyklu Przedłużenie lata IVJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata II
    Z cyklu Przedłużenie lata IIJan Dobkowski1969
  • Kompozycję wypełniają czerwone plamy, kleksy, dziwne przekroje, niekiedy przybierające kształt poszczególnych części ciała kobiety: oczu, ust, piersi, nóg. Tło niebieskie.
    Zachłanna kobietaJan Dobkowski1970
  • Z nieforemnych, pomarańczowych plam wyłaniają się dwie postaci bez głów, pochylone do przodu, jakby się przewracały. Wyraźnie zaznaczono ich dłonie skierowane do siebie oraz uda, łydki i stopy. Tło turkusowe.
    Prowadził ślepy ślepegoJan Dobkowski1970
  • Obraz dynamiczny, radosny. Kompozycję wypełniają różnokolorowe plamy, kleksy, dziwne przekroje, niekiedy przybierające kształt poszczególnych części ciała kobiety: oczu, ust, piersi, nóg. Wydaje się, że obraz żyje własnym życiem: nogi biegną, ręce coś chwy
    EuforiaJan Dobkowski1973
  • Obraz składa się z wygiętych biało-szarych linii przypominających słoje drzewa. W części środkowej, przy górnej krawędzi elipsa, której krawędź na górze przybiera kształt ust.
    Wielki dzieńJan Dobkowski1980
  • Przez środek obrazu, wymalowana pionowa, niebieska oś. Przy niej od strony lewej i prawej zbiegają się niebiesko-fioletowe, równoległe do siebie linie. Kompozycja przypomina przedziałek i włosy równo zaczesane na dwie strony.
    Moja rzeka IIJan Dobkowski1980
  • Szare tło obrazu zamalowane gęsto białymi cienkimi równoległymi liniami. Linie pionowe tworzą cztery grupy, kształtem przypominające wysoką trawę. Linie poziomie przywołują na myśl taflę wody.
    Drzewa Jana D.Jan Dobkowski1980
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata I
    Z cyklu Przedłużenie lata IJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata III
    Z cyklu Przedłużenie lata IIIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Pejzaż
    PejzażTadeusz Dominik1988
  • Zdjęcie pracy Pejzaż
    PejzażTadeusz Dominik1986
  • Zdjęcie pracy Pejzaż XII
    Pejzaż XIITadeusz Dominik1973
  • Zdjęcie pracy Drzewa (Natura)
    Drzewa (Natura)Tadeusz Dominik
  • Poziome, rozmyte kreski w tle, w odcieniach głównie pastelowych. Na nich skośne, nieco cieńsze, w żywszych kolorach.
    Bez tytułu (Deszcz)Tadeusz Dominik1985
  • Obraz w formacie poziomego prostokąta. Tytułowy pejzaż sprowadzony niemal do abstrakcji. W lewym dolnym rogu beżowy kształt otoczony czerwonymi i pomarańczowymi obłymi formami. Po prawej ciemnobrązowy pas malowany pociągnięciami pędzla w różnych kierunkach
    Pejzaż morskiTadeusz Dominik1985
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTadeusz Dominik1985
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuWojciech Fangor1968
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuWojciech Fangor1968
  • Zdjęcie pracy SM 33
    SM 33Wojciech Fangor1974
  • Zdjęcie pracy Obraz DCCXL VII
    Obraz DCCXL VIIStefan Gierowski2000
  • Zdjęcie pracy Obraz CLXXXIII
    Obraz CLXXXIIIStefan Gierowski1963
  • Zdjęcie pracy Obraz CXCIII
    Obraz CXCIIIStefan Gierowski1965
  • Zdjęcie pracy Obraz CCCII
    Obraz CCCIIStefan Gierowski1973
  • Zdjęcie pracy Obraz CCCXXVI
    Obraz CCCXXVIStefan Gierowski1974
  • Zdjęcie pracy Obraz CCCXXIII
    Obraz CCCXXIIIStefan Gierowski1974
  • Zdjęcie pracy Obraz CCCLXXI
    Obraz CCCLXXIStefan Gierowski1976
  • Zdjęcie pracy Obraz CCXCV
    Obraz CCXCVStefan Gierowski1977
  • Zdjęcie pracy Obraz DCIII
    Obraz DCIIIStefan Gierowski1990
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuStefan Gierowski1978
  • Zdjęcie pracy Obraz DCL
    Obraz DCLStefan Gierowski1992
  • Zdjęcie pracy Obraz L
    Obraz LStefan Gierowski1958
  • Zdjęcie pracy Czarny ser
    Czarny serRyszard Grzyb1988
  • Zdjęcie pracy Nr 34
    Nr 34Ryszard Grzyb1992
  • Zdjęcie pracy Nr 43
    Nr 43Ryszard Grzyb1992
  • Zdjęcie pracy Nr 60
    Nr 60Ryszard Grzyb1992
  • Zdjęcie pracy Litania malarza
    Litania malarzaRyszard Grzyb2004
  • Zdjęcie pracy Kata ćwiczę ja, głupi Tadzio w parku sra
    Kata ćwiczę ja, głupi Tadzio w parku sraRyszard Grzyb1987
  • Zdjęcie pracy Lata 60-te
    Lata 60-teRyszard Grzyb1988
  • Zdjęcie pracy Pan wiwisektor
    Pan wiwisektorŁukasz Korolkiewicz1996
  • Zdjęcie pracy Horyzont
    HoryzontŁukasz Korolkiewicz1985
  • Fotografia o formacie kwadratu. Bardzo jasne pomieszczenie biurowe z fotelem na pierwszym planie. Na tle wysokiego, łukowatego okna na barierce stoi bokiem nagi ciemnowłosy mężczyzna.
    S.B. 2000, z cyklu OsiemRobert Maciejuk2000
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuRobert Maciejuk1996
  • Zdjęcie pracy Paszport rodzinny - Klub Polsatu
    Paszport rodzinny - Klub PolsatuRobert Maciejuk1996
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuRobert Maciejuk2004
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuRobert Maciejuk2004
  • Zdjęcie pracy Kraj ornamentów
    Kraj ornamentówZbigniew Makowski1967
  • Zdjęcie pracy Biały płomień
    Biały płomieńZbigniew Makowski1967
  • Zdjęcie pracy Daphne (Extasis)
    Daphne (Extasis)Zbigniew Makowski1967
  • Zdjęcie pracy O, zmroku!
    O, zmroku!Zbigniew Makowski1967
  • Zdjęcie pracy A Giordano Bruno (Rzeczy, Ciemny ptak, Kołowrót)
    A Giordano Bruno (Rzeczy, Ciemny ptak, Kołowrót)Zbigniew Makowski1976
  • Zdjęcie pracy Tak otwieramy ogród kwadratowy snu
    Tak otwieramy ogród kwadratowy snuZbigniew Makowski1963
  • Zdjęcie pracy Purifiez nos coeurs
    Purifiez nos coeursZbigniew Makowski1977
  • Zdjęcie pracy La carita del natio loco
    La carita del natio locoZbigniew Makowski1979
  • Zdjęcie pracy Video: 11.VI.1964
    Video: 11.VI.1964Zbigniew Makowski1964
  • Zdjęcie pracy Trans mare res
    Trans mare resZbigniew Makowski1965
  • Zdjęcie pracy Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus
    Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebusZbigniew Makowski
  • Praca w formie odręcznie wykonanego zeszytu o 64 stronach pokrytych pismem, rysunkami tuszem i gwaszem oraz elementami kolażu. Tajemnicze teksty to poetycko opisane sceny z życia artysty przeplatane nawiązaniami do teorii sztuki i filozofii czy fragmentami
    Autobiografia - księgaZbigniew Makowski1995
  • Zdjęcie pracy W dżungli ornamentów i palców
    W dżungli ornamentów i palcówZbigniew Makowski1987
  • Zdjęcie pracy Pearl
    PearlZbigniew Makowski1987
  • Zdjęcie pracy Hölderlin w mundurze Napoleona
    Hölderlin w mundurze NapoleonaJarosław Modzelewski1985
  • Zdjęcie pracy Przywiązanie do tradycyjnych wartości
    Przywiązanie do tradycyjnych wartościJarosław Modzelewski1986
  • Zdjęcie pracy Siewca i żniwiarz
    Siewca i żniwiarzJarosław Modzelewski1986
  • Zdjęcie pracy Pobieranie wody
    Pobieranie wodyJarosław Modzelewski1992
  • Zdjęcie pracy Widok na niedokończony dom
    Widok na niedokończony domJarosław Modzelewski2000
  • Zdjęcie pracy Widok na drogę
    Widok na drogęJarosław Modzelewski2000
  • Zdjęcie pracy Proboszcz we wnętrzu (Duży)
    Proboszcz we wnętrzu (Duży)Jarosław Modzelewski2000
  • Zdjęcie pracy Wschód słońca w Bieszczadach (Wschód słońca w górach)
    Wschód słońca w Bieszczadach (Wschód słońca w górach)Jerzy Nowosielski1963
  • Zdjęcie pracy Kolejka wąskotorowa (W górach)
    Kolejka wąskotorowa (W górach)Jerzy Nowosielski1963
  • Zdjęcie pracy Miasto u stóp gór (Pejzaż)
    Miasto u stóp gór (Pejzaż)Jerzy Nowosielski1963
  • Zdjęcie pracy Rysunek tuszem
    Rysunek tuszemWłodzimierz Pawlak2004
  • Zdjęcie pracy Niuanse
    NiuanseWłodzimierz Pawlak1985
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta, bardzo wąski i wysoki. Całość malowana ekspresyjnymi, jakby niedbałymi pociągnięciami farby. Na górze żółta dłoń skierowana w dół, z kciukiem zwróconym do lewej krawędzi obrazu. Niżej biały gołąb lecący w dół. Na samy
    Obraz mistycznyWłodzimierz Pawlak1985
  • Zdjęcie pracy Adolf Hitler
    Adolf HitlerWłodzimierz Pawlak1986
  • Zdjęcie pracy Dwadzieścia jeden kościołów
    Dwadzieścia jeden kościołówWłodzimierz Pawlak1988
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 16
    Dziennik nr 16Włodzimierz Pawlak1990
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 30
    Dziennik nr 30Włodzimierz Pawlak1991
  • Zdjęcie pracy Polacy formują flagę narodową
    Polacy formują flagę narodowąWłodzimierz Pawlak1997
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 2
    Dziennik nr 2Włodzimierz Pawlak1989
  • Zdjęcie pracy Dziennik nr 1
    Dziennik nr 1Włodzimierz Pawlak1988
  • Zdjęcie pracy Muchy
    MuchyWłodzimierz Pawlak1983
  • Zdjęcie pracy Źródło
    ŹródłoErna Rosenstein1965
  • Zdjęcie pracy Spalenie czarownicy
    Spalenie czarownicyErna Rosenstein1966
  • Zdjęcie pracy Gdzieś daleko altana
    Gdzieś daleko altanaErna Rosenstein1977
  • Zdjęcie pracy Zmierzch obrazu
    Zmierzch obrazuErna Rosenstein1978
  • Zdjęcie pracy Wieczność rodzi chwilę
    Wieczność rodzi chwilęErna Rosenstein1982
  • Zdjęcie pracy Wodotrysk ognia i ciszy
    Wodotrysk ognia i ciszyErna Rosenstein1982
  • Zdjęcie pracy Ukrzyżowany u św. Anny
    Ukrzyżowany u św. AnnyJacek Sempoliński
  • Zdjęcie pracy Czaszka
    CzaszkaJacek Sempoliński1985
  • Zdjęcie pracy Autoportret
    AutoportretJacek Sempoliński
  • Zdjęcie pracy Co? Powtórzenie (Solidarność)
    Co? Powtórzenie (Solidarność)Marek Sobczyk2000
  • Zdjęcie pracy Prosta tęcza
    Prosta tęczaMarek Sobczyk1991
  • Zdjęcie pracy Adam i Ewa Braun
    Adam i Ewa BraunMarek Sobczyk1987
  • Zdjęcie pracy Opis pielgrzymki i podróży bogobojnych mnichów mieszkańców wybrzeża
    Opis pielgrzymki i podróży bogobojnych mnichów mieszkańców wybrzeżaMarek Sobczyk1985
  • Zdjęcie pracy Kasia Koczyk ze złotym uchem Buddy
    Kasia Koczyk ze złotym uchem BuddyMarek Sobczyk1985
  • Zdjęcie pracy Eurodeputowani atakują instalację (Taniec)
    Eurodeputowani atakują instalację (Taniec)Marek Sobczyk2008
  • Zdjęcie pracy Ostatnia wieczerza
    Ostatnia wieczerzaMarek Sobczyk1988
  • Zdjęcie pracy Utamaro
    UtamaroMarek Sobczyk1992
  • Zdjęcie pracy Szachy (Partia Kochanowskiego)
    Szachy (Partia Kochanowskiego)Marek Sobczyk1994
  • Zdjęcie pracy IV głód odpoczynku wg Tolmana
    IV głód odpoczynku wg TolmanaMarek Sobczyk1996
  • Zdjęcie pracy IV głód odpoczynku wg Tolmana [Sigmund Freud]
    IV głód odpoczynku wg Tolmana [Sigmund Freud]Marek Sobczyk2002
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu /Szał2/
    Bez tytułu /Szał2/Paweł Susid2006
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu (coś dawno nie widziałam cię na wystawie sztuki nowoczesnej)
    Bez tytułu (coś dawno nie widziałam cię na wystawie sztuki nowoczesnej)Paweł Susid2001
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu (taaka galeria mnie zaprasza, to miłe pomyślałem, ulżę sobie)
    Bez tytułu (taaka galeria mnie zaprasza, to miłe pomyślałem, ulżę sobie)Paweł Susid2006
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu (Najpierw malarze malowali, a pisarze pisali sobie… spokojnie)
    Bez tytułu (Najpierw malarze malowali, a pisarze pisali sobie… spokojnie)Paweł Susid1986
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu (rzeczy już w sztuce wykonane do 1990 w %)
    Bez tytułu (rzeczy już w sztuce wykonane do 1990 w %)Paweł Susid1990
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu (piątek, sobota, niedziela)
    Bez tytułu (piątek, sobota, niedziela)Paweł Susid1998
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuLeon Tarasewicz1993
  • Fotografia o formacie kwadratu. Cały kadr wypełnia pole z widoczną brązową ziemią, miejscami porośnięte trawą. W oddali w lewym górnym rogu niewielka postać chodzącego po polu nagiego mężczyzny.
    Bez tytułu (Belina na polach), z cyklu OsiemLeon Tarasewicz2000
  • Zdjęcie pracy Czerwony brzeg
    Czerwony brzegJan Tarasin1965
  • Zdjęcie pracy Mały rocznik statystyczny II
    Mały rocznik statystyczny IIJan Tarasin1967
  • Zdjęcie pracy Sytuacja
    Sytuacja Jan Tarasin1978
  • Zdjęcie pracy Pięć nieskończonych i nieczytelnych wątków
    Pięć nieskończonych i nieczytelnych wątkówJan Tarasin1985
  • Zdjęcie pracy Nieskończony rejestr
    Nieskończony rejestrJan Tarasin1989
  • Zdjęcie pracy Zapis I
    Zapis IJan Tarasin1981
  • Zdjęcie pracy Zapis II
    Zapis IIJan Tarasin1981
  • Zdjęcie pracy Zapis III
    Zapis IIIJan Tarasin1981
  • Zdjęcie pracy Deszcz
    DeszczJan Tarasin1994
  • Zdjęcie pracy Góry II
    Góry IIJan Tarasin1994
  • Zdjęcie pracy NIeskończony rejestr II
    NIeskończony rejestr IIJan Tarasin1994
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTomasz Tatarczyk1994
  • Zdjęcie pracy Krok po kroku
    Krok po krokuTomasz Tatarczyk1998
  • Zdjęcie pracy Droga
    DrogaTomasz Tatarczyk1991
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTomasz Tatarczyk2003
  • Zdjęcie pracy Krajobraz
    KrajobrazJerzy Tchórzewski1954
  • Zdjęcie pracy Wieczór
    WieczórJerzy Tchórzewski1955
  • Zdjęcie pracy Nieznana okolica I
    Nieznana okolica IJerzy Tchórzewski
  • Zdjęcie pracy Nieznana okolica III
    Nieznana okolica IIIJerzy Tchórzewski1974
  • Zdjęcie pracy Gra w gwiazdy
    Gra w gwiazdyJerzy Tchórzewski1975
  • Zdjęcie pracy Gorący świat
    Gorący światJerzy Tchórzewski1975
  • Zdjęcie pracy Reklamy kulturalne
    Reklamy kulturalneJadwiga Sawicka2005
  • Rzeźba wykonana z plasteliny. Realistycznie przedstawiony jednoczęściowy damski kostium kąpielowy w kolorze różowym. Kostium położony płasko na podłożu. Zaznaczone fałdki materiału i lekkie wybrzuszenia w miejscu piersi.
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Fotografia o formacie kwadratu. Cały kadr wypełnia tkanina z czarnym wzorem tygrysich pręgów na czerwonym tle. W tkaninie wycięto dwa owalne otwory, przez które wystają owłosione męskie kolana.
    Kolana Sławomira, z cyklu OsiemJadwiga Sawicka2000
  • Zdjęcie pracy Sukienka
    SukienkaJadwiga Sawicka2002
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuJadwiga Sawicka1999
  • Zdjęcie pracy Płaszcz
    PłaszczJadwiga Sawicka2002
  • Zdjęcie pracy Sukienka
    SukienkaJadwiga Sawicka2002
  • Zdjęcie pracy Różanopalca
    RóżanopalcaAleksandra Jachtoma1974
  • Zdjęcie pracy Giiek
    GiiekAleksandra Jachtoma1981
  • Zdjęcie pracy Ronn Yiid
    Ronn YiidAleksandra Jachtoma1982
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta zbliżonego do kwadratu. Delikatnie rozmyte, abstrakcyjne jasnoszare formy tworzą rodzaj nieregularnej układanki, jak konstrukcja z klocków. Figury w centrum kompozycji układają się w kształt krzyża lub nieokreślonego t
    Kompozycja z postaciąAleksandra Jachtoma1964
  • Obraz w formacie poziomego prostokąta. Kompozycja utrzymana w odcieniach zieleni i błękitu, złożona z różnej wielkości nieregularnych prostokątów o rozmytych krawędziach. Razem tworzą rodzaj patchworku. Figury układają się w kształt krzyża. Można dopatrzeć
    Kompozycja w zieleniAleksandra Jachtoma1963
  • Zdjęcie pracy 20.11.1991
    20.11.1991Aleksandra Jachtoma1991
  • Zdjęcie pracy Krajobraz ze światłem
    Krajobraz ze światłemBarbara Jonscher1978
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta. W odrealnionej przestrzeni unoszą się duże i małe kule. Większość utrzymana jest w odcieniach błękitów i fioletów, zaś największa jest czerwona. W dolnej części obrazu zamiast kul pojawiają się ludzkie głowy z profilu
    Krucjata przed wieczoremEugeniusz "Geno" Małkowski1981
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta. W odrealnionej błękitnej przestrzeni, jakby pod wodą, unoszą się kulki w odcieniach czerwieni, granatu i bieli. Na samym dole ludzkie głowy, w większości błękitne, tylko kilka ma kolory zbliżone do naturalnej karnacji
    Bardzo polski sen Eugeniusz "Geno" Małkowski1981
  • Rysunek czarną temperą na papierze w formacie poziomego prostokąta. Głowa mężczyzny wygląda jak posklejana z czterech różnych fragmentów czarno-białych fotografii. Każdy fragment przedstawia twarz pod nieco innym kątem. Na żadnym z nich nie widać oczu mężc
    Portret XII z cyklu Nasi współcześniEugeniusz "Geno" Małkowski1976
  • Zdjęcie pracy Teatr i film
    Teatr i filmGrzegorz Sztwiertnia2003
  • Zdjęcie pracy Martwa natura z butelkami
    Martwa natura z butelkamiJacek Sienicki1962
  • Zdjęcie pracy Martwa natura z butelkami
    Martwa natura z butelkamiJacek Sienicki1961
  • Zdjęcie pracy Wnętrze
    WnętrzeJacek Sienicki1964
  • Barwna grafika w formacie kwadratu. Lewa część kompozycji pokryta intensywnie żółtą plamą, prawa czarno-biała. Na żółtym tle rudobrązowy, wykreślony szkicowo zarys nagiej kobiety bez widocznej twarzy. W środkowej części jakby zamazany. Po prawej czarny szk
    Węzeł tragedii - FedraJacek Waltoś1975
  • Rzeźba z żywicy poliestrowej pokryta sproszkowanym brązem. Na drewnianym postumencie jednobarwna ciemnobrązowa forma przypominająca popiersie wyrastające z cienkiego słupka. Głowa jest nieco odchylona do tyłu, a twarz silnie zdeformowana, jakby zrobiono w
    PocałunekJacek Waltoś1975
  • Zdjęcie pracy Akt
    AktJan Cybis1947
  • Zdjęcie pracy Sopot
    SopotJan Cybis1956
  • Zdjęcie pracy Sopot
    SopotJan Cybis1956
  • Zdjęcie pracy Figura osiowa nr 104
    Figura osiowa nr 104Jan Lebenstein1960
  • Zdjęcie pracy Figura osiowa nr 152
    Figura osiowa nr 152Jan Lebenstein1962
  • Zdjęcie pracy Pasterka I
    Pasterka IJerzy Panek1960
  • Zdjęcie pracy Pastuch II
    Pastuch IIJerzy Panek1960
  • Zdjęcie pracy Pastuch III
    Pastuch IIIJerzy Panek1961
  • Zdjęcie pracy Spadochroniarz
    SpadochroniarzJerzy Panek1963
  • Zdjęcie pracy Spadochroniarz I
    Spadochroniarz IJerzy Panek1963
  • Zdjęcie pracy Pastuch III
    Pastuch IIIJerzy Panek1960
  • Zdjęcie pracy Biały koń
    Biały końJerzy Panek1959
  • Zdjęcie pracy Pejzaż nadmorski
    Pejzaż nadmorskiKazimierz Ostrowski
  • Zdjęcie pracy Pejzaż pionowy - niepokój rzeczy martwych
    Pejzaż pionowy - niepokój rzeczy martwychKazimierz Ostrowski
  • Zdjęcie pracy Z życia cyrku
    Z życia cyrkuLeon Michalski1959
  • Zdjęcie pracy Pod wieczór w Sejnach
    Pod wieczór w SejnachLeon Michalski1970
  • Zdjęcie pracy Ptaki z polowania
    Ptaki z polowaniaLeon Michalski1972
  • Zdjęcie pracy Białe miasteczko - Sanok
    Białe miasteczko - SanokLeon Michalski1976
  • Zdjęcie pracy Pełno siana
    Pełno sianaLeon Michalski1976
  • Zdjęcie pracy Nad rzeczką w Sejnach
    Nad rzeczką w SejnachLeon Michalski1976
  • Zdjęcie pracy Regulacja Wisły
    Regulacja WisłyLeon Michalski1976
  • Zdjęcie pracy Walka z wiatrakami
    Walka z wiatrakamiLeon Michalski1980
  • Zdjęcie pracy Poważne problemy
    Poważne problemyLeon Michalski1983
  • Zdjęcie pracy Przebierańcy
    PrzebierańcyLeon Michalski1985
  • Zdjęcie pracy Powrót do domu
    Powrót do domuLeon Michalski
  • Zdjęcie pracy Pejzaż 9/65
    Pejzaż 9/65Rajmund Ziemski1965
  • Zdjęcie pracy Pejzaż 16/66
    Pejzaż 16/66Rajmund Ziemski1966
  • Abstrakcyjny obraz w formacie pionowego prostokąta, wąski i wysoki. Farba nakładana grubymi fakturowymi warstwami. Górną część wypełniają trzy ciemne ramki jedna wewnątrz drugiej, z każdej spływają strużki farby. W najmniejszej centralnej ramce organiczny
    Pejzaż 10/71Rajmund Ziemski1971
  • Zdjęcie pracy Pejzaż 15/71
    Pejzaż 15/71Rajmund Ziemski1971
  • Zdjęcie pracy Pejzaż 2/72
    Pejzaż 2/72Rajmund Ziemski1972
  • Abstrakcyjny obraz w formacie poziomego prostokąta, niski i długi. Farba nakładana grubymi fakturowymi warstwami. W centrum kompozycji jaśniejszy kształt zbliżony do prostokąta utrzymany w zróżnicowanych odcieniach szarości z czarnymi i czerwonymi akcentam
    Znak białyRajmund Ziemski1959
  • Zdjęcie pracy Pejzaż  16/88
    Pejzaż 16/88Rajmund Ziemski1988
  • Zdjęcie pracy Pejzaż 36/77
    Pejzaż 36/77Rajmund Ziemski1977
  • Zdjęcie pracy Pejzaż 3/77
    Pejzaż 3/77Rajmund Ziemski1977
  • Zdjęcie pracy Duo
    DuoTeresa Pągowska1967
  • Zdjęcie pracy Cyrk
    CyrkTeresa Pągowska1993
  • Zdjęcie pracy Akt
    AktWitold Damasiewicz1974
  • Rozłożona książka. W tle czaszka i świecznik z białą świecą. Wszystko otoczone czernią.
    Martwa naturaLeonard Sempoliński1939
  • Sfotografowana od dołu sosna. Długi pień bez gałęzi dopiero u szczytu ma rozłożystą koronę.
    DrzewoLeonard Sempoliński1929
  • Fotomontaż. Popękane drewno w dużym zbliżeniu. W lewym dolnym rogu nieduża i niewyraźna postać mężczyzny.
    Na spacerzeLeonard Sempoliński1946
  • Fotomontaż. Konar drzewa bez kory w dużym zbliżeniu. W lewym dolnym rogu bardzo mała postać mężczyzny stojącego na konarze.
    Na spacerzeLeonard Sempoliński1946
  • Fotomontaż. Konar drzewa bez kory w dużym zbliżeniu, wyrasta z niego nieduży pęczek trawy. Na konarze bardzo mała postać mężczyzny.
    SpotkanieLeonard Sempoliński1946
  • Zbliżenie na długą łódź z żaglem. W niej pochylony mężczyzna bez koszuli, który z wysiłkiem utrzymuje ster łodzi.
    PiaskarzeLeonard Sempoliński1929
  • Mężczyzna w koszuli fotografuje się w lustrze od pasa w górę. Na wysokości piersi trzyma aparat, patrzy na niego z góry.
    Autoportret z aparatemLeonard Sempoliński
  • Czaszka na białym tle. Mocno oświetlona z przodu rzuca intensywnie czarny cień.
    CzaszkaLeonard Sempoliński1939
  • Zamglona czaszka na białym tle. Mocno oświetlona z przodu rzuca intensywnie czarny cień.
    CzaszkaLeonard Sempoliński1939
  • Zdjęcie z lotu ptaka zburzonych kamienic. Wśród resztek murów pracują robotnicy.
    Rekonstrukcja StarówkiLeonard Sempoliński
  • Pokryte śniegiem ruiny Nowego Miasta w Warszawie. W tle bryła kościoła bez dachu. Na pierwszym planie, po lewej suche drzewo.
    Ruiny, Nowe MiastoLeonard Sempoliński1945
  • Zasypane do połowy łukowate wejście do kamienicy. Nad łukiem wejścia częściowo roztrzaskany kształt żaglowca.
    Ruiny domu Pod okrętemLeonard Sempoliński1945
  • Resztki murów stojące w pustce zburzonego miasta. Gdzieniegdzie na ruinach wyrosły rośliny, w tym nieduże białe kwiatki.
    Ruiny gettaLeonard Sempoliński1945
  • Tory kolejowe, po których kilku mężczyzn prowadzi nieduży wagon z gruzem. W tle ruiny, sterty desek i cegieł.
    Odbudowa WarszawyLeonard Sempoliński
  • Wnętrze kościoła. Ściany z dużą ilością dziur po kulach, gdzieniegdzie zupełnie bez tynku. Na podłodze sterty desek z zawalonego dachu.
    Ruiny kościoła NMPLeonard Sempoliński1945
  • Zachmurzone niebo. W lewym dolnym, rogu rozkołysana wiatrem korona brzozy.
    DrzewoLeonard Sempoliński
  • Na pierwszym planie pień niedużego drzewa. Dalej fontanna w formie grzybka. W dalekim tle zarysy zniszczonych, wysokich budynków.
    Plac BankowyLeonard Sempoliński
  • Mocno oświetlona łąka w lesie. Na pierwszym planie konar brzozy. Nieco dalej brzoza z fragmentem korony uciętej kadrem. W tle las.
    BrzozyLeonard Sempoliński
  • Roztrzaskana na ziemi figura Zygmunta III Wazy. W tle kompletnie zburzone budynki.
    Kolumna ZygmuntaLeonard Sempoliński
  • Procesja idąca ulicami miasta. W tle zburzone kamienice i kościół.
    Procesja Bożego CiałaLeonard Sempoliński1945
  • Dwie czaszki leżące na kamieniach.
    Czaszki wśród ruinLeonard Sempoliński
  • Ciemny zarys zburzonych kamienic na tle jasnego nieba.
    Rynek Starego Miasta, ruinyLeonard Sempoliński1945
  • Sczerniałe ludzkie ciało leżące na rozprutym w kilku miejscach materacu. W tle beczka, porozrzucane papiery, butelki.
    ZwłokiLeonard Sempoliński1945
  • Pole po żniwach, na którym ustawione są jeden przy drugim snopki. W tle skraj niewysokiego lasu
    Pejzaż z OjcowaLeonard Sempoliński1953
  • Jasna od słońca brukowana ulica. Z prawej strony kadru ciemne drzwi, za nimi nieco ukryta postać siedzącej kobiety z różańcem.
    Warszawa (Żebraczka)Leonard Sempoliński
  • Dwóch mężczyzn idzie po brukowanej drodze. W tle fasada murowanego domu i drewniany dom.
    ChmielnoLeonard Sempoliński1959
  • Niewysokie domki. Niektóre murowane, inne drewniane. W tle niebo z niedużymi chmurami. Przed domami trawa i sterty kamieni.
    Stare domy na WoliLeonard Sempoliński
  • Gęsty zagajnik cienkich i młodych brzóz. Ich białe pnie odbijają się w sadzawce.
    Brzozowy zagajnikLeonard Sempoliński
  • Zbliżenie na mur kamienicy z dużymi drzwiami wejściowymi. Przy murze, po chodniku idzie kilkuletni chłopiec i coś je.
    Ulica BednarskaLeonard Sempoliński
  • Zniszczone fronty budynków. Na jednym z nich markiza z napisami m.in. "konfekcja" i "odzież". Na pierwszym planie rower z małą trumną.
    KonfekcjaLeonard Sempoliński
  • Piaszczysta droga w wąwozie, po której idzie kobieta z dzieckiem na plecach. Przy drodze, na wzniesieniu krzaki.
    Do Kazimierza (Do miasta)Leonard Sempoliński
  • Rozświetlona słońcem łąka w lesie. W tle ciemniejsza przestrzeń pod gęstymi drzewami. Na ścieżce po lewej stronie nieduża postać.
    Wakacje w wąwozach KazimierzaLeonard Sempoliński
  • Zimowy pejzaż. Pole delikatnie zasypane śniegiem. W tle droga, po której jedzie wóz. Przy drodze bezlistne drzewa.
    Okolice PomiechówkaLeonard Sempoliński
  • Wąska, piaszczysta, wiejska droga wśród nielicznych drzew. Nad nią ogromne i ciężkie białe chmury na jasnym niebie.
    Pejzaż z szosą, okolice WarszawyLeonard Sempoliński
  • Zaorane pola zajmują prawie cały kadr. W tle, daleko i przy samej górnej krawędzi kadru niewysokie wiejskie zabudowania.
    Okolice Warszawy - polaLeonard Sempoliński
  • Kobiety w chustach na głowach, z koszami wiklinowymi i stertą warzyw u nóg. Z jednego kosza wystaje butelka, z innego zawiniątko.
    Na rynku w KazimierzuLeonard Sempoliński
  • Po lewej stronie ceglany komin z fragmentem ściany, po prawej nieduże drzewa. W tle szare pochmurne niebo.
    Stary kominLeonard Sempoliński
  • Wazon z kwiatami stojący na gazecie "Nowiny Literackie". W tle płótno z namalowanym na nim aktem kobiecym.
    Obraz Jacka SempolińskiegoLeonard Sempoliński
  • Fragment odbudowanej Katedry świętego Jana w Warszawie. Ceglany front układaja się u szczytu w trójkątny kształt.
    Katedra Św. JanaLeonard Sempoliński1956
  • Wejście do katedry zakończone bogato zdobionym łukiem. Z wnętrza wychodzą siostra zakonna i mężczyzna w szarym garniturze.
    Wrocław, katedraLeonard Sempoliński
  • Rusztowanie przytwierdzone do ceglanej ściany. Na rusztowaniu mężczyzna przy platformie, na której leży stos długich desek.
    Na rusztowaniu (Przyjaciele)Leonard Sempoliński
  • Plac Zamkowy w Warszawie w czasie odbudowy. Przy kamienicach stoją rusztowania. Na środku placu Kolumna Zygmunta, wokół niej spacerują ludzie.
    Plac ZamkowyLeonard Sempoliński
  • Zamglony widok uliczki nocą. Oświetlony latarniami chodnik i ściany kamienic. Na pierwszym planie biała rzeźba przedstawiająca kobietę.
    Przekupka Barbary ZbrożynyLeonard Sempoliński
  • Niebo w większości zakryte ciężkimi chmurami. Z lewej strony, przy samej krawędzi zdjęcia nieduże drzewo.
    Pejzaż z drzewemLeonard Sempoliński
  • Trójka uśmiechniętych osób - kobieta i dwóch mężczyzn. Siedzą na rusztowaniu. W tle fragment ściany kamienic Starego Miasta.
    Malowanie kamienic na starym mieścieLeonard Sempoliński
  • Wysoki dźwig trzyma podwójną metalową latarnię. Mężczyzna na dźwigu montuje ją do wysokiego betonowego słupa.
    Montaż latarniLeonard Sempoliński
  • Przy odbudowywanej kamienicy stoi mężczyzna w białej koszuli, ciemnych spodniach i czapce. Układa na fragmencie ściany płaskie, kamienne płyty.
    Kamieniarz na PiwnejLeonard Sempoliński
  • Młodzi chłopcy kilofami uderzają w ziemię. W tle częściowo zburzone niskie budynki.
    Budujemy boisko, KazimierzLeonard Sempoliński1951
  • Siedzący na ziemi mężczyźni układają chodnik z kostki brukowej.
    Brukarze (szkic do MDM)Leonard Sempoliński1952
  • Ogromne budynki od góry do dołu otoczone siecią rusztowań. Na ziemi przed nimi grupka ludzi i samochód ciężarowy.
    Budowa MDMLeonard Sempoliński1952
  • Zbliżenie na mężczyznę, który maluje na ścianie kamienicy postać mężczyzny w historycznym stroju ze skrzypcami.
    Malowanie kamienic, Jacek SempolińskiLeonard Sempoliński
  • Na pierwszym planie kamienny kandelabr na zacienionym placu. W tle kamienice oświetlone słońcem. Na szarym niebie delikatna smuga tęczy.
    MDM po deszczuLeonard Sempoliński1952
  • Dwaj mężczyźni na rusztowaniu przy ścianie kamienicy. Nakładają na nią zamaszyście ciemny tynk.
    Tynkowanie kamienic na StarówceLeonard Sempoliński
  • Lśniąca od słońca fasada budynku. Przed nim, na chodniku spacerowicze i duża grupa ludzi. W tle inny budynek, lekko w cieniu.
    MDMLeonard Sempoliński1952
  • Ulica, po której spacerują ludzie. W tle lśniący bielą budynek częściowo pokryty gęstą siatką rusztowań. Część sceny zasłonięta z lewej strony drzewem.
    MDMLeonard Sempoliński1952
  • Na pierwszym planie plac. Stoją na nim dwa autobusy, przejeżdża tramwaj, spacerują ludzie. W tle lśniące od słońca budynki.
    MDMLeonard Sempoliński1952
  • Noc. Na pierwszym planie biała rzeźba przedstawiająca kobietę. W tle oświetlony kościół, wokół którego stoją rusztowania.
    Mariensztat nocą, Przekupka Barbary ZbrożynyLeonard Sempoliński
  • Ciemna figura żołnierza w hełmie z wycelowanym przed siebie karabinem. W tle zachmurzone niebo.
    Pomnik żołnierzy radzieckichLeonard Sempoliński
  • Mocno oświetlone słońcem dachy nieotynkowanych kamienic.
    Stare miasto, pierzeja rynkuLeonard Sempoliński
  • Kamienne schody z prosta balustradą. Na nich siedzi dwóch młodych mężczyzn. Rysują coś w skupieniu.
    Młodzi architekci, KrakówLeonard Sempoliński1953
  • Zbliżenie twarzy mężczyzny z fajką w ustach.
    Autoportret z fajkąLeonard Sempoliński
  • Fotomontaż. Niewyraźna czaszka wmontowana w chmury na niebie.
    CzaszkaLeonard Sempoliński1948
  • Zbliżenie na twarz mężczyzny patrzącego w obiektyw. Prawa część jego twarzy jest lekko ukryta w cieniu.
    Portret Leonarda Sempolińskiego, z serii minLeonard Sempoliński
  • Fragment przysadzistej kamienicy z jasno świecącą latarnią i dwoma oknami. W tle ulica rozświetlona latarniami.
    Ul. Kanonia nocąLeonard Sempoliński1929
  • Rozmyty kształt bezlistnej korony drzewa. Prawdopodobnie odbity w tafli wody.
    Wizja drzewLeonard Sempoliński1948
  • Bardzo nieostre zdjęcie. W kałuży na asfalcie odbity fragment nieba z białymi chmurami.
    Koniec zabawyLeonard Sempoliński1948
  • Niewyraźne chmury. U dołu ciemniejsze, u góry nieco jaśniejsze.
    Przed AdamemLeonard Sempoliński1948
  • Chmury. Ciemne u dołu, jaśniejsze u góry.
    Chmury, studium do fotomontażuLeonard Sempoliński
  • Rozłożona książka z ilustracją ukrzyżowanego Chrystusa. Na niej czaszka. Obok świecznik z palącą się świecą.
    Czaszka, książka, świeca (Kompozycja z czaszką)Leonard Sempoliński1939
  • Okrągłe lusterko stojące na sztorc, sfotografowane z góry pod kątem. Lekko oświetlone, rzuca jasne odbicie z lewej i ciemne z prawej strony.
    ŻycieLeonard Sempoliński1948
  • Monumentalne kolumny sfotografowane tak, że w niedużych prześwitach między nimi widać tylko nieduży fragment miejskiej zieleni.
    Kolumny (Portyk w Wilnie)Leonard Sempoliński
  • Czarna kula leżąca na pogniecionej kartce papieru.
    Czarna kula na białym papierze (Kompozycja z kulą)Leonard Sempoliński
  • Cienie dwóch ludzkich dłoni na chropowatej powierzchni.
    Cienie dłoni (Kompozycja z ręką)Leonard Sempoliński
  • Sfotografowane od góry pod kątem dwie grube prostokątne szyby. Jedna widoczna wyraźnie, druga bardzo rozmyta.
    Prostokątne szybyLeonard Sempoliński
  • Plac Zamkowy z Kolumną Zygmunta, spacerują po nim ludzie, głównie pary. W tle Zamek Królewski, przed nim kilka choinek.
    Plac Zamkowy z kolumną ZygmuntaLeonard Sempoliński
  • Zapałki ułożone naprzemiennie w niedużą wieżę. W tle okrągłe lusterko, które odbija kompozycję.
    Kompozycja (Kompozycja z zapałkami)Leonard Sempoliński
  • Ciemna ulica z przysadzistym budynkiem po lewej stronie, oświetla ją jedna nieduża latarnia.
    ul. Jezuicka nocąLeonard Sempoliński1929
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuKoji Kamoji1967

Przewodnik po wystawie (PJM)

00:00/00:00

Rozmowa z Jakubem „Hakobo” Stępniem
— autorem projektu identyfikacji wizualnej wystawy „Co po Cybisie?”

Na początku pracy nad projektami graficznymi do wystawy Co po Cybisie? wspominałeś o znaczeniu, jakie ma dla ciebie twórczość Jana Cybisa.

Jeszcze jako uczeń liceum plastycznego, chodziłem na kursy przygotowawcze na ASP, wówczas już szczegółowo studiowałem malarstwo Cybisa. Uwielbiałem je, w związku z tym moje prace powstawały w bardzo podobnym stylu. To była fascynacja mistrzem malarstwa. Kolejne wielkie dla mnie nazwiska to Artur Nacht-Samborski i Teresa Pągowska — bardzo bliscy i najważniejsi dla mnie artyści.

Czy fascynacja twórczością Jana Cybisa wynikała też ze stosowanej przez niego techniki?

Jak najbardziej. Ta duża ilość nakładanej farby zawsze mnie fascynowała. Dlatego tak ważne było oglądanie samych obrazów w oryginale, ich skala, faktura, wszystkie detale. Lubiłem chodzić na wystawy, na których pokazywane było malarstwo Cybisa i oglądać jego obrazy.

Czym zajmowałeś się w trakcie studiów na łódzkiej ASP?

Do drugiego roku studiów w Akademii, zanim skoncentrowałem się na projektowaniu, głównie zajmowałem się malarstwem. Ale też innymi dziedzinami — rysunkiem, a nawet rzeźbą. Również za sprawą studiów tak ważny jest dla mnie druk i sitodruk. Po sitodruku pojawiła się grafika artystyczna, a potem grafika projektowa. Obok malarstwa to druga dziedzina, która tak mocno na mnie wpłynęła i bezpośrednio mnie ukształtowała.

Jak zacząłeś pracę nad projektami graficznymi do wystawy Co po Cybisie?

Zaczęło się od wykorzystania fragmentów prac wybranych artystów, kolażowego łączenia ze sobą różnych obrazów, aby pokazać, że jest to wystawa zbiorowa i bierze w niej udział wielu malarzy.

Powstała również wersja z białą aplą, która zasłoniła prace, o których wspominasz.

Zastosowałem technikę kolażu, na której jeden obraz nachodził na drugi, a całość przykryłem białą aplą. W ten sposób powstało puste miejsce pośrodku. Kolaż stworzony z wielu obrazów stał się rodzajem ramy, obwódki, puste miejsce zaś miało symbolizować pytanie stawiane w tytule wystawy Co po Cybisie?.

Nie obawiałeś się, że ta pustka może wywołać skojarzenie, że nic nie ma?

Nie, bo taka przestrzeń zachęca do działania. Kusi, aby czymś ją wypełnić, coś dorysować. Później jednak spróbowałem odnieść się do samej materii malarstwa. Zadziałało to na tyle mocno, iż przekonałem się, że tym językiem trzeba opowiedzieć i przedstawić całą identyfikację.

Tak powstał projekt imitujący ślady pędzla na płótnie.

Motyw gestu malarskiego, faktury jest dla mnie najistotniejszy w twórczości samego Cybisa. Może być przetwarzany oraz interpretowany na różne sposoby i przenoszony na inne techniki. Ten czynnik ludzki to dla mnie zapis emocjonalny związany z malarstwem.

Z początkiem 2018 roku wprowadziliśmy pewne ustandaryzowanie projektu plakatów, tworząc dla nich niejako stałą identyfikację. Przy okazji twojego projektu została ona przekształcona za sprawą innego rozmieszczenia fontu. Zaproponowane przez ciebie rozwiązania i stała rama narzucona przez identyfikację to dwie siły mające wzajemnie na siebie oddziaływać.

Zawsze przy pracach graficznych, które mają za zadanie przykuwać uwagę odbiorcy, ważne jest zachowanie zasady kontrastu. Tutaj mamy zbitek dwóch propozycji: gestu malarskiego, kolorystyki, ciemnego tła oraz bieli i czegoś pochodzącego z komputera, czyli czystego fontu. Dużo się dzieje w relacjach pomiędzy wybranym fontem identyfikacji i namacalnym działaniem. Operuję przeciwieństwami, które działają we wspólnym celu.

Najczęściej identyfikacja działa w ten sposób, że wybiera się kolorowy obrazek, na którym położone są wszystkie stałe elementy. Mamy do czynienia z dwiema warstwami: kolorowy obrazek, który nie przeszkadza, żeby móc wyodrębnić najważniejsze treści. Chciałem zrobić pewnego rodzaju eksperyment, sprawdzić, czy da się w ramach tej identyfikacji zrobić coś więcej niż tylko położyć konkretne dane na kolorowym obrazku. Zrobiłem z tym więcej zamieszania. Użyłem fontu przypisanego do identyfikacji i położyłem kolejną warstwę.

Kolejnym elementem zaburzającym porządek identyfikacji był sposób łamania tytułu wystawy.

Zdecydowałem się na formę typograficzną, która wypełnia przestrzeń grafiki niemal maksymalnie i działa w podobnej skali, jak ślady pociągnięcia pędzla. To, że nie ma tam łącznika dzielącego nazwisko Cybisa powoduje, że staje się ono niezależną formą — ciekawą samą w sobie. Nie chodzi o zapis, tylko o obraz typograficzny.

Tytuł wystawy powtarza się również w grafice, choć urywa się na końcu.

Wychodzi poza kadr. Zależało mi, aby pokazać, że jest to kompozycja otwarta; żeby format nośnika nie był rodzajem ograniczenia. Zrobiłem kilka wersji zapisu tytułu, a na końcu wybrałem taki, który jest najbardziej czytelny i w którym najbardziej widać dynamikę.

Czy dyskusje nad projektem, np. z kuratorem wystawy, są pomocne, czy raczej przeszkadzają w projektowaniu?

Przy każdym projekcie staram się wysłuchać wszystkich uwag. Im jest ich więcej tym lepiej, bo dzięki temu wiem więcej na temat projektu, nad którym pracuję. Czasem takie fragmenty rozmów są ważniejsze niż konkretny brief, bo w luźnych rozmowach wychodzą pewne istotne rzeczy. Najważniejsze jest jednak, abym to ja znalazł odpowiedni język komunikowania się z widzem i odbiorcą wystawy w Zachęcie. Konieczna jest praca z samym sobą, aby zostało to odpowiednio zakomunikowane.

To już twój drugi projekt druków promocyjnych wystawy, której kuratorem jest Michał Jachuła. Pierwszy przygotowany został w związku z wystawą Splendory tkaniny prezentującą tkaniny artystyczne w kontekście sztuki współczesnej.

Początkowo Michał Jachuła zgłosił się do mnie z pomysłem na projekt tkaniny żakardowej, która miała być obwolutą do katalogu wystawy projektowanego przez Darię Malicką. Zaskoczyło mnie to, że ktoś w ogóle zwraca uwagę na tkaninę żakardową i jest nią zainteresowany. Sam temat tkaniny jest mi bardzo bliski. Mieszkam w Łodzi, tu niemal wszyscy zajmują się dzianiną lub tkaniną. Akademia, którą ukończyłem, ma osobny Wydział Tkaniny i Ubioru. Ja też od czasu do czasu realizuję jakieś tkaniny żakardowe. Niestety, z powodów finansowych pierwotny pomysł nie został zrealizowany. Postarałem się więc samą ideę przenieść na druki promocyjne oraz identyfikację wystawy i oddać sam klimat tkaniny, choć już nie poprzez strukturę żakardową, tylko motywy dekoracyjne, w tym także powtarzalność i zwielokrotnienie tytułu wystawy. Ten projekt do dziś wraca i okazuje się, że jest punktem odniesienia przy okazji wielu rozmów. Nawet ostatnio miałem spotkanie w Muzeum Włókiennictwa, podczas którego nawiązano do druków przygotowanych z myślą o wystawie Splendor tkaniny.

Rozmawiała Aleksandra Zientecka

Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    Co po Cybisie?
    Prace Jana Cybisa w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu. Wykład Joanny Filipczyk
  • mediateka / audio
    Co po Cybisie?
    Strategie malarek, czyli sposoby działania w niesprzyjających warunkach. Kilka przykładów z lat 1973–2018. Wykład Magdaleny Ujmy
  • mediateka / audio
    Co po Cybisie?
    Przekraczanie granic malarstwa. Wykład towarzyszący wystawie
  • mediateka / audio
    Co po Cybisie?
    Kanon. Wykład towarzyszący wystawie
  • Grafika obiektu: Wystawa 3D: Co po Cybisie?
    mediateka / dokumentacja 3D
    Wystawa 3D: Co po Cybisie?
  • Grafika obiektu: Zachęta. Wrzesnień, październik, listopad, grudzień 2018.
    mediateka / foldery / teksty
    Zachęta. Wrzesnień, październik, listopad, grudzień 2018.
    Magazyn
  • Grafika obiektu: Rozmowa z Jakubem „Hakobo” Stępniem — autorem projektu identyfikacji wizualnej wystawy „Co po Cybisie?”
    mediateka / foldery / teksty
    Rozmowa z Jakubem „Hakobo” Stępniem — autorem projektu identyfikacji wizualnej wystawy „Co po Cybisie?”
  • Grafika obiektu: Co po Cybisie?
    mediateka / książki
    Co po Cybisie?
    Katalog wystawy
  • Grafika obiektu: Co po Cybisie?
    mediateka / PJM
    Co po Cybisie?
    Przewodnik po wystawie (PJM)
  • Grafika obiektu: Co po Cybisie?
    mediateka / plakaty
    Co po Cybisie?
  • Grafika obiektu: Co po Cybisie?
    mediateka / wideo dokumentacja
    Co po Cybisie?
    Wideo-dokumentacja
Powiązane wydarzenia
  • Grafika wydarzenia: Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Co po Cybisie?”
    16.09.2018 (ND) 12:15
    Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Eksperyment w sztuce. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    16.09.2018 (ND) 15:00
    Eksperyment w sztuce. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Prace Jana Cybisa w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
    20.09.2018 (CZW) 18:00
    Prace Jana Cybisa w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
    Wykład Joanny Filipczyk towarzyszący wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Nagrody i medale. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    23.09.2018 (ND) 12:30
    Nagrody i medale. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Warszawskie Dni Seniora – oprowadzanie po wystawie „Co po Cybisie?”
    28.09.2018 (PT) 12:15
    Warszawskie Dni Seniora – oprowadzanie po wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    30.09.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Jak malarze malują obrazy? Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    30.09.2018 (ND) 12:30
    Jak malarze malują obrazy? Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    07.10.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Ważne słowa.
    07.10.2018 (ND) 12:30
    Ważne słowa.
    Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Bardzo duże obrazy. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    14.10.2018 (ND) 12:30
    Bardzo duże obrazy. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Instrukcja obsługi wystawy. Warsztaty dla dorosłych na wystawie „Co po Cybisie?”
    20.10.2018 (SOB) 17:00
    Instrukcja obsługi wystawy. Warsztaty dla dorosłych na wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    21.10.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Obrazy - puzzle. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    21.10.2018 (ND) 12:30
    Obrazy - puzzle. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Zachęta Miga! na wystawie „Co po Cybisie?”
    24.10.2018 (ŚR) 18:00
    Zachęta Miga! na wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Strategie malarek, czyli sposoby działania w niesprzyjających warunkach. Kilka przykładów z lat 1973–2018.
    25.10.2018 (CZW) 18:00
    Strategie malarek, czyli sposoby działania w niesprzyjających warunkach. Kilka przykładów z lat 1973–2018.
    Wykład Magdaleny Ujmy
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Saturday ArtWalk: Beyond Cybis
    27.10.2018 (SOB) 17:00
    Saturday ArtWalk: Beyond Cybis
    Oprowadzanie po angielsku
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    28.10.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Wycinany obraz. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    28.10.2018 (ND) 12:30
    Wycinany obraz. Warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    04.11.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Sztuka dostępna. Spotkanie dla osób niewidomych na wystawie „Co po Cybisie?”
    07.11.2018 (ŚR) 17:00
    Sztuka dostępna. Spotkanie dla osób niewidomych na wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne. Granice malarstwa
    09.11.2018 (PT) 17:00
    W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne. Granice malarstwa
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Bardzo, bardzo duże obrazy. Warsztaty z cyklu „Co robi artysta?” dla rodzin z dziećmi z autyzmem
    10.11.2018 (SOB) 12:30
    Bardzo, bardzo duże obrazy. Warsztaty z cyklu „Co robi artysta?” dla rodzin z dziećmi z autyzmem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Zachęta miga rodzinnie! na wystawie „Co po Cybisie?”
    10.11.2018 (SOB) 16:00
    Zachęta miga rodzinnie! na wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    18.11.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Przekraczanie granic malarstwa.
    20.11.2018 (WT) 18:00
    Przekraczanie granic malarstwa.
    Wykład towarzyszący wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Patrzeć/zobaczyć. Sztuka współczesna i seniorzy na wystawie „Co po Cybisie?”
    23.11.2018 (PT) 12:15
    Patrzeć/zobaczyć. Sztuka współczesna i seniorzy na wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej. Oprowadzania tematyczne. Salon
    23.11.2018 (PT) 17:00
    W piątek o piątej. Oprowadzania tematyczne. Salon
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Ćwiczenia z formalizmu Warsztaty dla dorosłych z Tymkiem Borowskim towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    24.11.2018 (SOB) 17:00
    Ćwiczenia z formalizmu Warsztaty dla dorosłych z Tymkiem Borowskim towarzyszące wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    02.12.2018 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Kanon. Wykład towarzyszący wystawie „Co po Cybisie?”
    04.12.2018 (WT) 18:00
    Kanon. Wykład towarzyszący wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne. Co po Cybisie? Obraz, słowo, liczba
    07.12.2018 (PT) 17:00
    W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne. Co po Cybisie? Obraz, słowo, liczba
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne. Przygody obrazu
    14.12.2018 (PT) 17:00
    W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne. Przygody obrazu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Finisażowe oprowadzanie po wystawie „Co po Cybisie?”
    16.12.2018 (ND) 17:00
    Finisażowe oprowadzanie po wystawie „Co po Cybisie?”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta

Informacje

Co po Cybisie?
15.09 – 16.12.2018

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny    
kasa biletowa czynna do godziny 19.30   

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa”na lata 2017–2022:
niepodległaMKiDN