Zaraz po wojnie

03.10.2015 – 10.01.2016 Zaraz po wojnie

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

kuratorki: Joanna Kordjak, Agnieszka Szewczyk
współpraca: Magdalena Komornicka

Chaos, nędza, masowe repatriacje, powszechny strach przed Armią Czerwoną, ale też powrotem Niemców, szerzący się bandytyzm, szabrownictwo, samosądy, pogromy – to wstrząsający obraz Polski zaraz po wojnie. Na ten obraz składa się rozbicie dotychczasowych struktur społecznych, destabilizacja państwa, nieufność wobec nowej, komunistycznej władzy, ale też wykorzystywana przez zimnowojenną propagandę niepewność nowych granic.

Wystawa jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób złożoność nastrojów społecznych i napięcia polityczne w powojennej Polsce znalazły swoje odzwierciedlenie w sztukach plastycznych, fotografii, filmie, a także architekturze i wzornictwie. Czy kluczowy dla najnowszej historii Polski okres 1944–1948 jest równie ważny w obszarze sztuki? Jak w pierwszych latach nowej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej i atmosferze, z jednej strony, „euforii odbudowy” i nadziei, z drugiej – opisanej przez Marcina Zarembę „wielkiej trwogi” odnajdywali się artyści? Jaką funkcję miała pełnić w niej sztuka? Jak negocjowała swoje miejsce i język? W jakiej sytuacji debiutowali młodzi? Czy wojna i rok 1945 stanowią rzeczywiście cezurę, od której wszystko zaczynało się od nowa, czy też owe rewolucyjne czasy stawały się szansą na realizację wcześniejszych postulatów i koncepcji (osiedli robotniczych czy „taniego i pięknego mebla dla wszystkich”) ?

Wystawa prezentująca kilkaset obiektów z różnych dziedzin sztuki oraz bogaty materiał archiwalny koncentruje się na pokazaniu kilku istotnych problemów. Kluczowym zagadnieniem jest powiązanie sztuki i polityki, działalność w obszarze kultury specyficznych dla tego okresu instytucji (Czytelnik, Biuro Odbudowy Stolicy, Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji) oraz rola sztuki w propagandzie służącej legitymizacji nowej władzy i nowych granic (np. Wystawa Ziem Odzyskanych). Kolejnym ważnym tematem jest problem odbudowy kraju ze zniszczeń – niemal całkowita zagłada stolicy otworzyła przed urbanistami i architektami możliwości realizacji nierzadko utopijnych wizji. Niezwykle istotny i dyskutowany w tym okresie temat Zagłady i sposobów jej upamiętniania (m.in. pomniki, muzea otwierane na terenach obozów koncentracyjnych) prezentowany jest na wystawie w kontekście powojennego antysemityzmu.

Lejtmotywem wystawy jest temat ruin: od koncepcji ruiny jako architektury, poprzez antropomorficzną wizję okaleczonego miasta czy antycznej ruiny, po wymagający pragmatycznych rozwiązań problem odgruzowywania miast czy charakterystycznego dla tego okresu budownictwa z prefabrykatów z gruzobetonu.

Wiodącą rolę odgrywa fotografia – zarówno artystyczna, reportażowa, jak i dokumentacyjna – jako medium, w którym najlepiej dała o sobie znać specyfika czasu, ale też najsilniej wykorzystywane wówczas narzędzie propagandy. Nasycająca sferę wizualną lat powojennych (poprzez prasę czy albumy fotograficzne) niezwykłą liczbą obrazów okrucieństwa i przemocy, odcisnęła wyraźne piętno na sztuce tego czasu.

Na wystawie prezentujemy prace m.in.: Mieczysława Bermana, Jana Bogusławskiego, Mariana Bogusza, Jana Bułhaka, Marii Chrząszczowej, Zbigniewa Dłubaka, Xawerego Dunikowskiego, Krystyny Gorazdowskiej, Marii Jaremy, Feliksa Szczęsnego Kowarskiego, Tadeusza Kantora, Julii Kotarbińskiej, Aleksandra Krzywobłockiego, Tadeusza Kulisiewicza, Bronisława Kupca, Jana Kurzątkowskiego, Bohdana Lacherta, Alfreda Lenicy, Bronisława Linke, Jadwigi Maziarskiej, Macieja Nowickiego, Jerzego Nowosielskiego, Fortunaty Obrąpalskiej, Julii Pirotte, Erny Rosenstein, Jerzego Skarżyńskiego, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Leona Marka Suzina, Heleny i Szymona Syrkusów, Feliksa Topolskiego, Henryka Tomaszewskiego, Tadeusza Trepkowskiego, Bolesława Utkina, Stefana Wegnera, Marka Włodarskiego, Władysława Wołkowskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Wojciecha i Stanisława Zameczników.

Prace artystów w kolekcji Zachęty

  • Czarno-biała, niemal abstrakcyjna fotografia w formacie zbliżonym do kwadratu. Większość dolnej części wypełnia jasny obły kształt jak pagórek. W tle nieostry ciemniejszy zarys o podobnym obłym kształcie. Fotografia może być mocnym zbliżeniem na trudne do
    AsymetriaZbigniew Dłubak1987
  • Sześć pionowych żółtych pasów i jeden poziomy przecinający je w górnej części kompozycji. Tło między żółtymi pasami jest ciemnoszare, rozjaśnia się od lewej do prawej krawędzi.
    System efemeryczny 3Zbigniew Dłubak1974
  • Żółty pas, jakby promień, namalowany od środka obrazu do lewego górnego rogu. Spod jasnoszarej farby delikatnie prześwituje osiem innych promieni, które razem z żółtym promieniem tworzą kształt gwiazdy.
    Movens 7Zbigniew Dłubak1966
  • W zamalowane na szaro kwadratowe płótno wpisany jest mniejszy, lekko pochylony kwadrat w innym odcieniu szarości.
    Asymetria 54Zbigniew Dłubak1993
  • Zdjęcie pracy Plansza dydaktyczna I /1-4/
    Plansza dydaktyczna I /1-4/Zbigniew Dłubak1948
  • Zdjęcie pracy Parasol i kobieta
    Parasol i kobietaTadeusz Kantor1967
  • Zdjęcie pracy Głowa
    GłowaTadeusz Kantor1967
  • Zdjęcie pracy Wschód słońca w Bieszczadach (Wschód słońca w górach)
    Wschód słońca w Bieszczadach (Wschód słońca w górach)Jerzy Nowosielski1963
  • Zdjęcie pracy Kolejka wąskotorowa (W górach)
    Kolejka wąskotorowa (W górach)Jerzy Nowosielski1963
  • Zdjęcie pracy Miasto u stóp gór (Pejzaż)
    Miasto u stóp gór (Pejzaż)Jerzy Nowosielski1963
  • Zdjęcie pracy Źródło
    ŹródłoErna Rosenstein1965
  • Zdjęcie pracy Spalenie czarownicy
    Spalenie czarownicyErna Rosenstein1966
  • Zdjęcie pracy Gdzieś daleko altana
    Gdzieś daleko altanaErna Rosenstein1977
  • Zdjęcie pracy Zmierzch obrazu
    Zmierzch obrazuErna Rosenstein1978
  • Zdjęcie pracy Wieczność rodzi chwilę
    Wieczność rodzi chwilęErna Rosenstein1982
  • Zdjęcie pracy Wodotrysk ognia i ciszy
    Wodotrysk ognia i ciszyErna Rosenstein1982
  • Zdjęcie pracy Kompozycja abstrakcyjna - relief
    Kompozycja abstrakcyjna - reliefHenryk Stażewski1958
  • Zdjęcie pracy Nr 45 - 1973
    Nr 45 - 1973Henryk Stażewski1973
  • Zdjęcie pracy Kompozycja nr 64/74
    Kompozycja nr 64/74Henryk Stażewski1974
  • Zdjęcie pracy Nr 55
    Nr 55Henryk Stażewski1975
  • Zdjęcie pracy 55 - A
    55 - AHenryk Stażewski1975
  • Zdjęcie pracy Nr 48
    Nr 48Henryk Stażewski1976
  • Zdjęcie pracy Nr 49
    Nr 49Henryk Stażewski1976
  • Zdjęcie pracy Nr 81
    Nr 81Henryk Stażewski1976
  • Zdjęcie pracy Nr 3
    Nr 3Henryk Stażewski1978
  • Zdjęcie pracy Nr 28
    Nr 28Henryk Stażewski1978
  • Zdjęcie pracy 1 - 1980
    1 - 1980Henryk Stażewski1980
  • Zdjęcie pracy 2 - 1982
    2 - 1982Henryk Stażewski1982
  • Na granatowym tle siedem cienkich linii w różnych kolorach. Linie poziome, pionowe i jedna skośna krzyżują się w dolnej części kompozycji.
    Bez tytułuHenryk Stażewski1985
  • Zdjęcie pracy (Martwa natura z jabłkami)
    (Martwa natura z jabłkami)Andrzej Wróblewski1947
  • Zdjęcie pracy Sztuka ludowa
    Sztuka ludowaAndrzej Wróblewski1954
  • Zdjęcie pracy [Martwa natura z głową i jabłkami]
    [Martwa natura z głową i jabłkami]Andrzej Wróblewski1954
  • Zdjęcie pracy Chmury
    ChmuryWładysław Strzemiński1947
  • Zdjęcie pracy Chmury
    ChmuryWładysław Strzemiński1947
  • Zdjęcie pracy Metamorfoza
    MetamorfozaAlfred Lenica1960
  • Zdjęcie pracy Pieniny - Grywałd
    Pieniny - GrywałdBolesław Utkin1953
  • Zdjęcie pracy Pieniny - Grywałd
    Pieniny - GrywałdBolesław Utkin1953
  • Zdjęcie pracy Muzykanci
    MuzykanciMarek Włodarski1938
  • Zdjęcie pracy Wielki książe, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Wielki książe, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Natella Abaszwili, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Natella Abaszwili, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Mateczka Gruzja, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Mateczka Gruzja, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślona czarnym tuszem uproszczona postać mężczyzny w powłóczystej szacie. Ma spiczastą czapkę, duże wyraźne oczy i dłonie splecione przed sobą. Wyłania się jakby zza prawej krawędzi kadru.
    Głupi kuzyn z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Rzeźba ze świątyni, z cyklu Indie
    Rzeźba ze świątyni, z cyklu IndieTadeusz Kulisiewicz1956
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślona bardzo cienką linią czarnego tuszu uproszczona, linearna postać kobiety trzymającej na rękach małe dziecko. Kobieta ubrana jest w długą suknię, na głowie ma materiał, który przykrywa
    Matka, z cyklu IndieTadeusz Kulisiewicz1956
  • Zdjęcie pracy Pejzaż ze Szlembarku
    Pejzaż ze SzlembarkuTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Ostrewki (Szlembark)
    Ostrewki (Szlembark)Tadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Brazylia - pejzaż z Parany
    Brazylia - pejzaż z ParanyTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślone czarnym tuszem uproszczone linearne postacie. Z lewej strony stojący mężczyzna i skulona postać na wózku z kołami. Z prawej grupa trzech osób, z których dwie wskazują palcami postaci
    Na drodze, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślony czarnym tuszem prosty linearny szkic. Dwie postacie w długich szatach ciągną kryty wóz. Z prawej strony obok wozu idzie trzecia postać. Całość obwiedziona cienką wyrysowaną ramką.
    Wóz, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy idące postacie w powłóczystych szatach. Kobieta z prawej strony ma ręce uniesione do góry. Pozostałe dwie osoby mają nieco spuszczone głowy.
    Matka Courage, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Kartka podzielona na cztery różnej wielkości okienka, jak w komiksie. W pierwszym zgarbiona postać ciągnie kryty wóz. W kolejnym dwie postacie g
    Szkice II, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Szkice I, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Szkice I, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Katarzyna, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Katarzyna, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Śmierć Katarzyny, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Śmierć Katarzyny, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Matka Courage i kucharz, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Matka Courage i kucharz, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Klęcząca kobieta w chuście na głowie trzyma w objęciach drugą, leżącą postać w długiej szacie. Kobieta ma surowe rysy, twarz ma zwróconą w prawo. Horyzont zaznaczony
    Matka Courage, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy stojące postacie. Pośrodku najniższa o okrągłej łysej głowie. Po bokach dwaj wyżsi mężczyźni z wąsami i w nakryciach głowy.
    Żołnierze, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Akt
    AktTadeusz Kulisiewicz1968
  • Zdjęcie pracy Głowa kobiety
    Głowa kobietyTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek lawowanym tuszem na papierze, format poziomego prostokąta. Uproszczone kobiety o rysach zbliżonych do postaci ze sztuki bizantyjskiej czy ikon. Ma duże wyraziste oczy i długi nos. Twarz szara, zwrócona lekko w prawo. Czarne półdługie włosy i czarne
    Głowa kobietyTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze bardzo prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Głowa dziewczyny z lewego profilu. Ma duże, wyraziste oko, długi prosty nos i włosy odgarnięte za ucho. Całość obwiedziona cienko wykreśl
    KasiaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Kasia (Szlembark)
    Kasia (Szlembark)Tadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze bardzo prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Głowa młodej dziewczyny en face. Ma duże wyraziste oczy i delikatny uśmiech. Długie włosy z grzywką delikatnie rozchodzącą się na boki. C
    MajaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Hanka
    HankaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Głowa
    GłowaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Ptak
    PtakTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Fragment sceny jak z antycznych waz. Na pierwszym planie zwierzę, być może lew, rzuca się na postać o szeroko otwartych ustach. W tle stoj
    Kompozycja I, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczony i zniekształcony wizerunek skradającego się zwierzęcia, być może wilka. Widoczny długi pysk, duże oczy i wysunięta prawa przed
    Kompozycja II, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy bardzo uproszczone męskie sylwetki w ruchu. Mają muskularne ciała, trzymają włócznie i tarcze.
    Kompozycja III z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys dwóch sylwetek: brodatego centaura niosącego nagą kobietę.
    Kompozycja IV, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys nagiej kobiecej sylwetki w ekspresyjnej, tanecznej pozie. Zza lewej krawędzi kompozycji wystaje głowa konia.
    Kompozycja V, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys dwóch nagich kobiet. Jedna w centrum kompozycji stoi z rozpotrartymi ramionami, druga siedzi na prawo od niej i n
    Kompozycja VI, z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona sylwetka mężczyzny w ujęciu od pasa w górę. Na plecach niesie źrebaka.
    Kompozycja VII z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa okryta chustą, widoczne tylko oczy i długi wąski nos.
    Głowa I z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa kobiety o dużych, migdałowatych oczach. Źrenice nie są zamalowane. Zaznaczona linia włosów nad czołem i fragment
    Głowa II, z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczona głowa mężczyzny z lewego profilu. Ma duże oko, prosty nos i brodę oraz nakrycie głowy. Przypomina postacie z antycznych rzeźb
    Głowa III, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa, prawdopodobnie kobiety, o długim prostym nosie. Na głowie zawój z materiału lub długie włosy. Poniżej głowy nakr
    Bez tytułu (głowa)Tadeusz Kulisiewicz1970
  • Zdjęcie pracy Laguna
    LagunaTadeusz Kulisiewicz
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczona głowa wąsatego mężczyzny o dużym nosie i pomarszczonym czole. Wąsy i fragment tła z lewej strony pokryte lawowaniem i plamkami z tus
    Z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Żołnierze, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. Brechta
    Żołnierze, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Narzeczony, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. Brechta
    Narzeczony, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy uproszczone postacie: z lewej kobieta, dalej dwaj brodaci mężczyźni. Jeden trzyma kobietę za ramiona, drugi za lewą dłoń. Wszyscy maj
    Gubernatorowa i adwokaci, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    Pozostałości życia, pozostałości śmierci – czy ruiny należą do przeszłości, czy do nas?
    Spotkanie z cyklu "Sztuka i filozofia"
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Polska 1944–1949: jak wkraczało nowe – prof. Andrzej Paczkowski
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Wielka Trwoga. Polska 1944–1947 - wykład dra. hab. Marcina Zaremby
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Tu już dla was nie ma miejsca. Formy zapisu doświadczenia żydowskiego pierwszych lat w powojennej Polsce - wykład prof. dra. hab. Jacka Leociaka
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Audioprzewodnik po wystawie
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Lewica i surrealizm – wykład Doroty Jareckiej
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Lata 40. – niemożliwa dekada – wykład prof. Andrzeja Turowskiego
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / audio
    Zaraz po wojnie
    Jak rozmawiać o latach 40.? Dyskusja na finisaż wystawy
  • Grafika obiektu: Zachęta. Wrzesień, październik, listopad 2015
    mediateka / foldery / teksty
    Zachęta. Wrzesień, październik, listopad 2015
    Magazyn
  • Grafika obiektu: Zachęta. Grudzień 2015, styczeń 2016
    mediateka / foldery / teksty
    Zachęta. Grudzień 2015, styczeń 2016
    Magazyn
  • Grafika obiektu: Just After the War
    mediateka / książki
    Just After the War
    Publikacja cyfrowa towarzysząca wystawie „Zaraz po wojnie”
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / książki
    Zaraz po wojnie
    Publikacja cyfrowa towarzysząca wystawie „Zaraz po wojnie”
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / plakaty
    Zaraz po wojnie
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / plakaty
    Zaraz po wojnie
  • Grafika obiektu: Zaraz po wojnie
    mediateka / wideo dokumentacja
    Zaraz po wojnie
Powiązane wydarzenia
  • Grafika wydarzenia: Zaraz po wojnie
    04.10.2015 (ND) 12:15
    Zaraz po wojnie
    Oprowadzanie kuratorskie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    08.11.2015 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Listopadowe poniedziałki z Zachętą
    09.11.2015 (PN) 18:00
    Listopadowe poniedziałki z Zachętą
    Oprowadzania tematyczne po wystawie „Zaraz po wojnie”:
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Sztuka dostępna
    10.11.2015 (WT) 17:00
    Sztuka dostępna
    Spotkanie dla osób z dysfunkcją wzroku na wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej
    13.11.2015 (PT) 17:00
    W piątek o piątej
    Oprowadzanie tematyczne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Listopadowe poniedziałki z Zachętą
    16.11.2015 (PN) 18:00
    Listopadowe poniedziałki z Zachętą
    Oprowadzanie tematyczne po wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Lata 40. – niemożliwa dekada – prof. Andrzej Turowski
    18.11.2015 (ŚR) 17:00
    Lata 40. – niemożliwa dekada – prof. Andrzej Turowski
    Wykład towarzyszący wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej
    20.11.2015 (PT) 17:00
    W piątek o piątej
    Oprowadzanie tematyczne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Nikt nie woła
    24.11.2015 (WT) 18:00
    Nikt nie woła
    Pokaz filmu
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • Grafika wydarzenia: Pozostałości życia, pozostałości śmierci — czy ruiny należą do przeszłości, czy do nas?
    25.11.2015 (ŚR) 17:00
    Pozostałości życia, pozostałości śmierci — czy ruiny należą do przeszłości, czy do nas?
    Spotkanie towrzyszące wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • Grafika wydarzenia: Patrzeć / Zobaczyć
    27.11.2015 (PT) 12:15
    Patrzeć / Zobaczyć
    Sztuka współczesna i seniorzy na wystawie "Zaraz po wojnie"
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej
    27.11.2015 (PT) 17:00
    W piątek o piątej
    Oprowadzanie tematyczne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Nieludowa ludowość. Jak wzornictwo miało połączyć wieś z miastem – dr Piotr Korduba
    02.12.2015 (ŚR) 17:00
    Nieludowa ludowość. Jak wzornictwo miało połączyć wieś z miastem – dr Piotr Korduba
    Wykład towarzyszący wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • Grafika wydarzenia: Warsztaty rodzinne
    06.12.2015 (ND) 12:00
    Warsztaty rodzinne
    towarzyszące wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • Grafika wydarzenia: Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    06.12.2015 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzanie z przewodnikiem
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Sztuka dostępna
    08.12.2015 (WT) 17:30
    Sztuka dostępna
    Spotkanie dla osób z dysfunkcją słuchu na wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Skarb
    08.12.2015 (WT) 18:00
    Skarb
    Pokaz filmu towarzyszący wystawie „Zaraz po wojnie"
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • Grafika wydarzenia: Przed obrazem ruin. Widmowość i melancholia – prof. Marta Leśniakowska
    09.12.2015 (ŚR) 17:00
    Przed obrazem ruin. Widmowość i melancholia – prof. Marta Leśniakowska
    Wykład towarzyszący wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne
    11.12.2015 (PT) 17:00
    W piątek o piątej. Oprowadzanie tematyczne
    Realizmy powojenne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W PIĄTEK O PIĄTEK. OPROWADZANIE TEMATYCZNE
    18.12.2015 (PT) 17:00
    W PIĄTEK O PIĄTEK. OPROWADZANIE TEMATYCZNE
    Wzornictwo zaraz po wojnie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Patrzeć / Zobaczyć
    05.01.2016 (WT) 12:15
    Patrzeć / Zobaczyć
    Sztuka współczesna i seniorzy na wystawie "Zaraz po wojnie"
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: W piątek o piątek. Oprowadzanie tematyczne
    08.01.2016 (PT) 17:00
    W piątek o piątek. Oprowadzanie tematyczne
    Straszne obrazy
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Jak rozmawiać o latach 40.?
    09.01.2016 (SOB) 16:00
    Jak rozmawiać o latach 40.?
    Dyskusja na finisaż wystawy „Zaraz po wojnie"
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika wydarzenia: Finisażowe oprowadzanie po wystawie „Zaraz po wojnie”
    10.01.2016 (ND) 17:00
    Finisażowe oprowadzanie po wystawie „Zaraz po wojnie”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta

Informacje

Zaraz po wojnie
03.10.2015 – 10.01.2016

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny    
kasa biletowa czynna do godziny 19.30