Jan Dobkowski

Pseudonim "Dobson", ur. w 1942 roku w Łomży, mieszka i pracuje w Warszawie.

Malarz, rysownik, grafik, autor form przestrzennych, akcji artystycznych i tekstów teoretycznych. Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP pod kierunkiem prof. Jana Cybisa i prof. J. Studnickiego. Dyplom otrzymał 1968 roku. W latach 1967-1979 współtworzył wraz ze swoim przyjacielem Jerzym Zielińskim (Jurrym) grupę Neo-Neo-Neo. Charakterystyczne dla malarskiego stylu Dobkowskiego są płaskie, gładko malowane i sylwetowo potraktowane formy nawiązujące do postaci ludzkiej, precyzyjna, falista i dekoracyjna kreska oraz kontrastowe zestawienia kolorystyczne (głównie czerwienie i zielenie). Nasycone witalnością i erotyzmem prace Dobkowskiego są afirmacją natury.

„Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy. Sądziłem, że w naturalności jest złoże, które może uczynić moją sztukę żywą. Dlatego w obrazach starałem się pokazać przede wszystkim człowieka. Człowieka obnażonego, bez atrybutów kultury czy cywilizacji: kobietę i mężczyznę w ich odwiecznych gestach. Poprzez erotykę pragnąłem ukazać, jak silnie człowiek pożąda natury i że jest ona dobra”. („Przegląd Powszechny”, IV 1986)

Artyści
102/665

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Obraz składa się z wygiętych biało-szarych linii przypominających słoje drzewa. W części środkowej, przy górnej krawędzi elipsa, której krawędź na górze przybiera kształt ust.
    Wielki dzieńJan Dobkowski1980
  • Przez środek obrazu, wymalowana pionowa, niebieska oś. Przy niej od strony lewej i prawej zbiegają się niebiesko-fioletowe, równoległe do siebie linie. Kompozycja przypomina przedziałek i włosy równo zaczesane na dwie strony.
    Moja rzeka IIJan Dobkowski1980
  • Szare tło obrazu zamalowane gęsto białymi cienkimi równoległymi liniami. Linie pionowe tworzą cztery grupy, kształtem przypominające wysoką trawę. Linie poziomie przywołują na myśl taflę wody.
    Drzewa Jana D.Jan Dobkowski1980
  • Zdjęcie pracy Zespolenie
    ZespolenieJan Dobkowski1976
  • Zdjęcie pracy Próba styku
    Próba stykuJan Dobkowski1976
  • Zdjęcie pracy Otchłań
    OtchłańJan Dobkowski1976
  • Zdjęcie pracy Gdy wieje wiatr
    Gdy wieje wiatrJan Dobkowski1975
  • Zdjęcie pracy Duch
    DuchJan Dobkowski1975
  • Zdjęcie pracy Akwarium
    AkwariumJan Dobkowski1975
  • Obraz dynamiczny, radosny. Kompozycję wypełniają różnokolorowe plamy, kleksy, dziwne przekroje, niekiedy przybierające kształt poszczególnych części ciała kobiety: oczu, ust, piersi, nóg. Wydaje się, że obraz żyje własnym życiem: nogi biegną, ręce coś chwy
    EuforiaJan Dobkowski1973
  • Kompozycję wypełniają czerwone plamy, kleksy, dziwne przekroje, niekiedy przybierające kształt poszczególnych części ciała kobiety: oczu, ust, piersi, nóg. Tło niebieskie.
    Zachłanna kobietaJan Dobkowski1970
  • Z nieforemnych, pomarańczowych plam wyłaniają się dwie postaci bez głów, pochylone do przodu, jakby się przewracały. Wyraźnie zaznaczono ich dłonie skierowane do siebie oraz uda, łydki i stopy. Tło turkusowe.
    Prowadził ślepy ślepegoJan Dobkowski1970
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata V
    Z cyklu Przedłużenie lata V Jan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata VI
    Z cyklu Przedłużenie lata VIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata VII
    Z cyklu Przedłużenie lata VIIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata VIII
    Z cyklu Przedłużenie lata VIIIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata IV
    Z cyklu Przedłużenie lata IVJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata II
    Z cyklu Przedłużenie lata IIJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata I
    Z cyklu Przedłużenie lata IJan Dobkowski1969
  • Zdjęcie pracy Z cyklu Przedłużenie lata III
    Z cyklu Przedłużenie lata IIIJan Dobkowski1969
Wystawy
  • Grafika do wystawy Co po Cybisie?
    15.09 – 16.12.2018
    Co po Cybisie?

    Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmuje szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomina starsze oraz przywołuje najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony koncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest prezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa.  

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Sztuka w naszym wieku
    12.12.2015 – 31.01.2016
    Sztuka w naszym wieku
    Rafał Dominik i Szymon Żydek oraz kolekcje Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki i Fundacji Sztuki Polskiej ING

    Sztuka w naszym wieku to wystawa prac pochodzących z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING oraz Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Alicja po drugiej stronie
    01.06 – 17.08.2014
    Alicja po drugiej stronie

    Alicja po drugiej stronie (bliźniaczy projekt do Alicji w Ogrodzie Saskim Włodzimierza J. Zakrzewskiego) usytuowana została w dolnych salach Zachęty. Tu inspiracją i punktem wyjścia stały się zabawy Carrolla ze skalą, perspektywą i przestrzenią.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Siusiu w torcik
    05.09 – 22.11.2009
    Siusiu w torcik
    Prace ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

    Siusiu w torcik to piąta już prezentacja wyboru prac ze zbiorów Zachęty. Na wystawie zobaczymy rzadko pokazywane lub nigdy dotąd nie prezentowane dzieła. Kurator pokazu – Karol Radziszewski – dokonał ich subiektywnej selekcji oraz reinterpretacji, umieszczając je w nowych, nieraz zaskakujących kontekstach.   

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Rewolucje 1968
    16.09 – 11.11.2008
    Rewolucje 1968

    Rok 1968 to okres kumulacji najróżnorodniejszych napięć politycznych i społecznych. Protesty, zamieszki, rozruchy przetoczyły się właściwie przez cały świat, od Meksyku i Stanów Zjednoczonych przez Niemcy, Francję, Polskę, Czechosłowację aż po Japonię (nie omijając Ameryki Południowej). Wystawa Rewolucje 1968 nie jest wystawą sztuki tamtego okresu lecz próbą przedstawienia tych czasów poprzez sztukę, choć nie tylko, z różnych perspektyw: historycznej i dokumentalnej czy poprzez  interpretacje i re-interpretacje problemów społecznych oraz zjawisk kulturowych, charakterystycznych dla tego burzliwego czasu.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 14.11.1994 – 08.01.1995
    Neo-Neo-Neo
    Jan Dobkowski (Dobson), Jerzy Ryszard Zieliński (Jurry), wystawa prac
    Zachęta Państwowa Galeria SztukiZachęta Państwowa Galeria Sztuki