W piątek o piątej. Oprowadzenie tematyczne:
Rysunki kamerą i piórem
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp w cienie biletu, zbiórka w holu głównym
Na wystawie Wideotaśmy. Wczesna sztuka wideo (1965–1976) możemy obejrzeć wczesne prace wideo-art, powstałe na samym początku włączania tego medium do obiegu artystycznego. Ówcześni artyści eksperymentowali z technologią, zwracając kamerę w nieoczywiste strony i nagrywając swoje działania. Ich twórczość była możliwa dzięki przemianom technologicznym: wprowadzeniu na rynek przenośnego sprzętu wideo operującego na tanich taśmach wielokrotnego użytku. Jak twierdzi kurator wystawy, dobór wideo oraz znaczenie medium na wystawie bliskie jest myśleniu o rysunku. Zebrane prace przypominają szkice na papierze, odręczne notatki dokumentujące intymność twórców. Pod tym względem ciekawe jest porównanie tej wystawy z wystawą skupioną stricte na rysunku, czyli z Lekcją fruwania przedstawiającą prace Andrzeja Krauzego. Jej kuratorka, Hanna Wróblewska, postanowiła zaprezentować prace artysty tworzone w ciągu ostatnich 30 lat dla jednego medium — brytyjskiego „Guradiana”. Dzięki temu ograniczeniu możliwe jest przyjrzenie się przemianom specyficznego medium, jakim jest rysunek prasowy, w dobie schyłku formy papierowej i dominacji prasy cyfrowej.
prowadzenie: Sara Herczyńska
-
15.02 – 14.06.2020WideotaśmyWczesna sztuka wideo (1965-1976)
Wystawa „Wideotaśmy. Wczesna sztuka wideo (1965–1976)” sytuuje wideo w czasie, gdy nie było jeszcze wpisane w główny nurt artystycznego obiegu i funkcjonowało przede wszystkim jako eksperyment pozostający poza obszarem zainteresowania instytucji sztuki, rynku oraz dystrybucji. Ekspozycja prezentuje jednokanałowe prace zrealizowane na taśmach magnetycznych. Można je scharakteryzować jako intymne, spontaniczne zapisy, w większości wykonywane przez samych artystów.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta