Sto lat „Święta wiosny” – od Niżyńskiego do Kozyry

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny

Sto lat „Święta wiosny” – od Niżyńskiego do Kozyry
Realizacje Piny Bausch, Tero Saarinena i Katarzyny Kozyry – projekcje filmowe

Pina Bausch, Das Frühlingopfer/The Rite of Spring, 36'24"
Tero Saarinen, HUNT, 33'18"
Katarzyna Kozyra, Święto wiosny – wersja demo 4'24" + pełna wersja 13'56"

Podczas pamiętnej premiery przed stu laty (29 maja 1913) Święto wiosny Igora Strawińskiego z choreografią Wacława Niżyńskiego wywołało skandal i oburzenie wykwintnej publiczności kulturalnego Paryża, nieprzyzwyczajonej do nowatorskiej formy muzyczno-choreograficznej zaproponowanej przez młodych twórców. Niżyński całkowicie odszedł od tańca klasycznego, przełamując jego zasady, łamiąc charakterystyczne dla baletu harmonijne linie ludzkiego ciała, każąc mu ciążyć ku ziemi.

Święto wiosny odcisnęło piętno zarówno na dziejach muzyki, jak i na rozwoju współczesnej choreografii. Dzieło duetu Strawiński/Niżyński stało się inspiracją dla ponad 200 realizacji tanecznych!

Ofiara wiosny (Das Frühlingopfer) z 1975 roku to pierwsza realizacja Piny Bausch po objęciu kierownictwa Tanztheater Wuppertal. Spektakl nie jest zaliczany do stworzonego przez Bausch w latach następnych gatunku „teatru tańca” (Tanztheater), a jednak uznawany za spektakl graniczny dla twórczości artystki. Przeciwnie niż u Niżyńskiego, w balecie Bausch za centrum ruchu obrany został środek ciała tancerzy, a ich ruchy kierowane są do wewnątrz, emanują niepokojem, wewnętrznym rozedrganiem i napięciem.

HUNT Tero Saarinena z 2002 roku to spektakl solowy, przygotowany przez samego choreografa na zamówienie Biennale w Wenecji. W spektaklu jednostka konfrontuje się sama z sobą. Dramat rozgrywa się w ciele tancerza, zagarnianym przez bardzo różne rytmy. Bezpośrednio na nie projektowana jest tworzona na żywo animacja wideo. Wśród zmiennych obrazów uchwycić można obrazy nawiązujące do wnętrza ludzkiego ciała — przypominające tkanki, narządy oraz otwarte, patrzące oko. Opozycja wewnętrzne/zewnętrzne oraz ukryte/widoczne ulega przełamaniu, a solowy, kameralny spektakl nabiera cech wizualno-cielesnej instalacji.

Praca Katarzyny Kozyry Święto wiosny powstała z wykorzystaniem animacji zrealizowanej metodą poklatkową, a sposób jej wystawienia powoduje, że widz ma wrażenie jakby przechadzał się między tańczącymi. Jak stwierdza sama artystka: „Ciało kojarzy nam się zwykle z człowiekiem, który ma wolę. Na moim filmie pokazuję bezwolne ciało. Moi starcy mają bierne ciała, [są jak] kukły, które wyginam. Robię, co chcę, nie oprą mi się, używam ich ciał i łamię przeświadczenie, że człowiek jest istotą samostanowiącą i samodecydującą o sobie. Przecież ten ktoś jest kierowany. Tu jest tylko ciało, ciało pozbawione woli. A mimo to porusza się. Taki Totentanz!”.*

*Z Katarzyną Kozyrą rozmawiał Artur Żmijewski, Warszawa 17.10.1999, w: Katarzyna Kozyra. Święto wiosny / Frühlingopfer, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2002, s. 26–31.

Organizatorzy: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Instytut Muzyki i Tańca

sala multimedialna
wejście od ul. Burschego, schodkami w dół
wstęp wolny

Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy, za nią pomarańczowe światło
    05.06 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 05.06 (CZW) 18:00
    Serce. Słońce. Język, który splata
    Oprowadzanie Małgorzaty Szandały
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • zdjęcie, śliska pomarszczona materia na pomarańczowym tle
    05.06 (CZW) 19:00
    Ja i AIDS
    Artystyczne i wystawiennicze praktyki emancypacyjne w Polsce w czasach transformacji
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 06.06 (PT) 18:00
    Mikroperspektywy
    Performensy Audiowizualne wokół wystawy „Poza scenariuszem. Warsztat Formy Filmowej”
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • zdjęcie, zbliżenie na fotografie analogowe na ścianie
    07.06 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Donica z zieloną roślinnością wodną, wokół ręce zgrupowanych ludzi dotykające roślin.
    07.06 (SOB) 15:00
    Spacer mikroklimatyczny z grupą projektową Centrala
    plac Małachowskiego (przed Zachętą)plac Małachowskiego
  • 07.06 (SOB) 16:00
    Знайомимося із Захентою! екскурсії українською мовою
    Oprowadzanie w języku ukraińskim
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • Zdjęcie portretowe duetu artystów, kobieta po lewej w czerni i okularach, mężczyzna po prawej w różu i okularach.
    07.06 (SOB) 18:00
    Sztuka to branża pełna radości
    Performans Kacpra Szaleckiego i Ewy Zarzyckiej towarzyszący wystawie „Andrea Fraser. Sztuka musi wisieć”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 08.06 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 08.06 (ND) 13:00
    Oprowadzanie performatywne Niki Kimaty
    Andrea Fraser. Sztuka musi wisieć
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 08.06 (ND) 16:00
    Czyje interesy reprezentują instytucje kultury?
    Dyskusja
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 12.06 – 13.06.2025
    Sztuka Edukacji. Uczymy się od was. Elbląg
    Konferencja dla osób edukatorskich
    Centrum Sztuki Galeria ELCentrum Sztuki Galeria EL