O nas

Fundacja GESSEL dla Zachęty-Narodowej Galerii Sztuki
ogłasza IV edycję konkursu stypendialnego ±∞Zachęta!

Na aplikacje do konkursu na najlepsza pracę magisterską czekamy do 30 lipca 2018. 

Potrzebne dokumenty i formularze znajdą Państwo poniżej.

Laureaci III edycji konkursu stypendialnego ±∞Zachęta:
Anna Wandzel, która otrzymała I nagrodę za pracę magisterską „Bo co innego możemy zrobić?” Skuteczność sztuki zaangażowanej Krzysztofa Wodiczki, Joanny Rajkowskiej i Pawła Althamera w perspektywie antropologicznej
Alicja Nawracaj, która otrzymała wyróżnienie za pracę magisterską Wystawy grafiki brytyjskiej w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w latach 1900–1914, za wysoki poziom badań podstawowych oraz omówienie dotychczas nieopracowanych materiałów z historii Zachęty, co jest szczególnie cenne z punktu widzenia założeń programu stypendialnego ±∞Zachęta.
oraz Gabriela Manista, która otrzymała nagrodę specjalną w postaci miesięcznego stażu w Kancelarii GESSEL za pracę magisterską Aspekty prawne zjawiska muzeologii cyfrowej na poziomie regulacji krajowych i europejskich.

Program stypendialny ±∞Zachęta

Celem Programu ±∞Zachęta jest wsparcie  finansowe badaczy, którzy w swoich pracach podejmują analizę tematów powiązanych z szeroko pojętą działalnością Zachęty-Narodowej Galerii Sztuki, począwszy od powstania TZSP, poprzez Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Państwową Galerię Sztuki aż po Zachętę – Narodową Galerię Sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem przynajmniej jednego z następujących zagadnień: polityki kulturalnej PRL; historii wystawiennictwa i muzeologii; mecenatu państwa; monografii artystów; ekonomii; problemów prawnych; funkcjonowania instytucji kultury w dobie transformacji. Program skierowany jest do kierunków humanistycznych oraz ekonomicznych.

W 2015 roku Fundacja GESSEL przyznała stypendium doktoranckie Krzysztofowi Kościuczukowi na dokończenie pracy pt. Wybrane zagadnienia dotyczące wystaw sztuki w latach 60. i 70. w Polsce.

CELE PROGRAMU:

Celem Programu ±∞Zachęta jest wspieranie magistrantów i doktorantów mających ciekawe idee, projekty, pomysły, które realizują w obszarze badań nad współczesną teorią i historią sztuki i kultury.

DO KOGO JEST SKIEROWANY:

Program ±∞Zachęta jest kierowany do młodych badaczy, doktorantów, magistrantów studiujących na polskich państwowych i prywatnych  szkołach wyższych lub w Państwowej Akademii Nauk.

ZAŁOŻENIA MERYTORYCZNE:

Program ±∞Zachęta dotyczy prac naukowych z obszaru humanistyki, tematyką  lub obszarem badań obejmujących  działalność lub archiwa i zbiory Zachęty (Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie), Centralnego Biura Wystaw Artystycznych, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej (od 1945 roku)

Program ma na celu wsparcie badaczy, którzy w swoich pracach podejmują analizę tematów powiązanych  z szeroko pojętą działalnością TZSP, Centralnego Biura Wystaw Artystycznych, Państwowej Galerii Sztuki oraz Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem przynajmniej jednego z następujących zagadnień:  polityki kulturalnej PRL; historii  wystawiennictwa i muzeologii; mecenatu państwa; monografii artystów; ekonomii; problemów prawnych; funkcjonowania instytucji kultury w dobie transformacji.

Autorem Programu jest Fundacja GESSEL dla Zachęty -  Narodowej Galerii Sztuki.
 


 

Dokumenty do pobrania

Założenia programu (pdf)

Regulamin programu (pdf)

Formularz zgłoszeniowy (docx)

Kryteria oceny (pdf)

Wzór umowy stypendialnej (magistrowie) (pdf)

Wzór umowy stypendialnej (doktoranci) (pdf)

Stypendyści programu ±∞Zachęta
Krzysztof Kościuczuk

ur. 1983. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, w którym pod kierunkiem prof. Waldemara Baraniewskiego przygotował pracę magisterską dotyczącą praktyk kuratorskich Haralda Szeemanna. Uczestniczył w projekcie badawczym „To Each His Own Reality. The Notion of the Real in the Fine Arts of France, West Germany, East Germany and Poland between 1960 and 1989” realizowanym przez Deutsches Forum für Kunstgeschichte w Paryżu (2012-2015). Obecnie w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, pod kierunkiem dr. Hab. Joanny Sosnowskiej przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą wystawom w oficjalnych instytucjach kultury PRL w latach 60. i 70, wśród których istotne miejsce zajmuje Galeria Zachęta – ówczesne Centralne Biuro Wystaw Artystycznych.

Współpracował przy organizacji wystaw m.in. w Galerii Arsenał w Białymstoku, Fundacji Galerii Foksal, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, Martin-Gropius-Bau w Berlinie. Autor i współredaktor tłumaczeń książek oraz tekstów do katalogów – m.in. publikacji towarzyszącej 7 Biennale w Berlinie (2012), prezentacji w Pawilonie Polskim na 13th Biennale Architektury w Wenecji (2012) oraz tekstów Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Jest członkiem komitetu redakcyjnego przewodnika My Art Guide. East Central Europe. Publikował m.in. w Abitare, Artforum, Camera Austria, Frieze, Frieze d/e, Roczniku Historii Sztuki. Jest redaktorem współpracującym magazynu Frieze.

Zofia Czartoryska

historyczka sztuki, socjolożka, kuratorka. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka Kolegium MISH UW i Faculty of Arts and Social Sciences Maastricht University. W przeszłości związana m.in. z Marian Goodman Gallery w Nowym Jorku i Programem II Polskiego Radia. Uczestniczyła w międzynarodowym projekcie badawczym "Lifting the Curtain. Central European Architectural Networks", prezentowanym na 14. Biennale Architektury w Wenecji. Współkuratorka wystaw "Po co wojny są na świecie" (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2016) i "Nie jestem już psem" (Muzeum Śląskie w Katowicach, 2017). Publikowała m.in. w Gazecie Wyborczej, Magazynie Szum, Kwartalniku Rzut i Studies in History & Theory of Architecture. Stypendystka Rządu Holenderskiego w ramach The Huyghens Scholarship Programme i Fundacji Gessel dla Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki. Wykłada historię sztuki XX w. w Areszcie Śledczym na Grochowie.

Tomasz Szczepanek

ur. 1988. Absolwent Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W pracy magisterskiej pt. Koniec sztuki – teatr posthistoryczny przygotowanej pod opieką prof. dr hab. Iwony Lorenc opisał zmiany zachodzące w obrębie świata sztuki na przestrzeni wieków według Arthura C. Danto oraz wskazał na występowanie analogicznych procesów w historii teatru. Po ukończeniu studiów reżyserskich rozpoczął studia doktoranckie w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Prace nad rozprawą prowadzi w Zakładzie Estetyki pod kierunkiem prof. dr hab. Iwony Lorenc. Jako autor tekstów naukowych współpracował m.in. z „Art Inquiry. Recherches sur les arts”, „Estetyką i krytyką”. Wygłaszał referaty dotyczące współczesnej sztuki oraz zjawisk kulturowych związanych z późną nowoczesnością na konferencjach w Polsce i za granicą: w Korei Południowej, Kanadzie, Szwecji. Ponadto prowadzi zajęcia z filozofii współczesnej i queeru na Uniwersytecie Otwartym Uniwersytetu Warszawskiego. Jako reżyser współpracował m.in. z Teatrem Żydowskim im. Estery i Idy Kamińskich w Warszawie, Wrocławskim Teatrem Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego, Teatrem Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, gdzie pracował również jako konsultant literacki (2012-2015). Jego spektakle były pokazywane na różnych festiwalach teatralnych, m.in. na Festiwalu Debiutantów Pierwszy Kontakt w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu czy TR.DOC w TR Warszawa.

Anna Wandzel

kulturoznawczyni i antropolożka, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej UW, absolwentka Kolegium MISH UW. Pracuje w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni (oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie), a także prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze obejmują sztukę środowiskową, kulturową historię polskiej neoawangardy, zaangażowane praktyki artystyczne i popkulturę. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Przeglądzie Humanistycznym” i „Res Publice Nowej”, a także współredagowała wraz z dr Weroniką Parfianowicz-Vertun książkę Ćwiczenia z mieszkania. Praktyki, polityki, estetyki, która ukaże się w 2018 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Aktualnie przygotowuje pracę doktorską pod kierunkiem prof. Agnieszki Karpowicz na temat sprawczości roślin w polskiej sztuce współczesnej. Od 2014 roku jest członkinią Koła Naukowego Socjologii Publicznej i redaktorką polskiej edycji kwartalnika International Sociological Association (ISA) „Globalny Dialog”. Była wielokrotną laureatką stypendiów dla najlepszych studentów i doktorantów UW, a także stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Regularnie opowiada o swoich badaniach na licznych polskich i międzynarodowych konferencjach.

Alicja Nawracaj

ur. 1993. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz Uniwersytecie Warszawskim. Autorka pracy licencjackiej pt. „Lucjan Wędrychowski - Kuszenie św. Antoniego - przykład obrazowania mistyki chrześcijańskiej” (2015). Wyróżniona w konkursie stypendialnym ±∞Zachęta za pracę magisterską pt. „Wystawy grafiki brytyjskiej w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w latach 1900-1914” (2017). Współpracowała z Muzeum Narodowym w Krakowie, Galerią Grafiki i Plakatu oraz Zachętą - Narodową Galerią Sztuki. Na co dzień związana z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

O Fundacji GESSEL dla Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki

Fundacja GESSEL dla Zachęty-Narodowej Galerii Sztuki ustanowiona została w styczniu 2013 roku wolą dwóch Fundatorów-Założycieli: Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki oraz kancelarii GESSEL.

Fundacja powstała w celu wspierania Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w zakresie upowszechniania sztuki współczesnej oraz promocji instytucji widzianej jako ważny element kulturotwórczy w dziejach polskiej sztuki i polityki kulturalnej.

Fundacja swoje cele realizuje między innymi poprzez: finansowanie stypendiów dla artystów, badaczy, kuratorów i twórców; finansowanie programów naukowo-badawczych w zakresie historii sztuki współczesnej oraz problemów konserwatorskich dzieł sztuki współczesnej; oraz poprzez pomoc finansową w powiększaniu kolekcji sztuki współczesnej i wszelkich działań promujących i powiększających wiedzę na temat sztuki współczesnej.

Fundacja działa w oparciu o środki pozyskiwane od darczyńców, sponsorów oraz osób prywatnych.

Kontakt

Fundacja GESSEL dla Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki
ul. Sienna 39, 00-121 Warszawa
KRS 0000451568
NIP 525 25 48 639
REGON 146559197
Nr konta 87 1090 2851 0000 0001 2044 8489

Prezeska Fundacji
Paulina Rymkiewicz-Kalinowska
tel. 602 125 264
p.rymkiewicz@gessel.pl

Polub nas na facebooku i otrzymuj aktualne informacje o działaniach Fundacji!

Partner programu ±∞Zachęta
gessel

Patroni medialni programu ±∞Zachęta
szum radio kampus Aica notes studentnews tvpw