Jonasz Stern
Twórczość Jonasza Sterna jest silnie związana z jego przeżyciami w czasie drugiej wojny światowej. Po zajęciu Lwowa przez wojska niemieckie artysta znalazł się w getcie. Został wysłany do obozu zagłady w Bełżcu, ale udało mu się zbiec z transportu i wrócić do Lwowa. W 1943 roku cudem uniknął śmierci: ominęła go kula plutonu egzekucyjnego i udało mu się ukryć pod ciałami zamordowanych.
Kości pojawiają się po raz pierwszy w pracach Sterna ok. 1964 roku. Artysta tworzył wówczas w nurcie malarstwa materii, którym interesował się od początku lat 60 XX wieku. O kompozycjach z kości mówił: „Na łąkach, halach podtatrzańskich znajduję kości zwierząt, którymi górale zaśmiecają przyrodę. Ja te kości traktuję jako rodzaj przetrwania tych bytów…”. Krytycy zwracają uwagę na koloryt i kompozycję obrazów z tego okresu, kontrastujące z ich tragicznym przesłaniem — odniesieniem do Holokaustu. W 1972 roku artysta wyjaśniał: „Moje kompozycje form zabitych uprzytamniają, że codziennie jesteśmy Kainami”.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.