Tadeusz Kulisiewicz

Tadeusz Kulisiewicz (1899–1988) debiutował w 1926 roku na wystawie Stowarzyszenia Artystów Grafików „Ryt”, którego został członkiem, od tej pory uczestnicząc we wszystkich wystawach tej grupy. W tym samym roku po raz pierwszy odwiedził Szlembark, wieś w Gorcach, do której powracał przez całe życie i której poświęcił cykle graficzne i rysunkowe. W latach 1933–1939 prowadził kursy rysunku w warszawskiej ASP, a od roku 1946 był profesorem tej uczelni. W 1955 roku został członkiem-korespondentem Akademie der Künste w Berlinie, a w 1965 roku otrzymał honorowe członkostwo Accademia di Belle Arti we Florencji.

Jego mocno ugruntowaną pozycję w świecie sztuki potwierdzają liczne międzynarodowe nagrody, m.in. Nagroda UNESCO na XXVII Biennale Sztuki w Wenecji (1955), I nagroda na Biennale Sztuki w São Paulo (1961) czy złoty medal na II Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji (1970).

Kulisiewicz był artystą niezwykle aktywnym, od 1926 roku uczestniczył we wszystkich wystawach zbiorowych w kraju, sztuki polskiej za granicą i reprezentował Polskę na wystawach międzynarodowych.

Artyści
288/701

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa, prawdopodobnie kobiety, o długim prostym nosie. Na głowie zawój z materiału lub długie włosy. Poniżej głowy nakr
    Bez tytułu (głowa)Tadeusz Kulisiewicz1970
  • Zdjęcie pracy Głowa kobiety
    Głowa kobietyTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek lawowanym tuszem na papierze, format poziomego prostokąta. Uproszczone kobiety o rysach zbliżonych do postaci ze sztuki bizantyjskiej czy ikon. Ma duże wyraziste oczy i długi nos. Twarz szara, zwrócona lekko w prawo. Czarne półdługie włosy i czarne
    Głowa kobietyTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze bardzo prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Głowa dziewczyny z lewego profilu. Ma duże, wyraziste oko, długi prosty nos i włosy odgarnięte za ucho. Całość obwiedziona cienko wykreśl
    KasiaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Kasia (Szlembark)
    Kasia (Szlembark)Tadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze bardzo prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Głowa młodej dziewczyny en face. Ma duże wyraziste oczy i delikatny uśmiech. Długie włosy z grzywką delikatnie rozchodzącą się na boki. C
    MajaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Hanka
    HankaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Głowa
    GłowaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Ptak
    PtakTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Fragment sceny jak z antycznych waz. Na pierwszym planie zwierzę, być może lew, rzuca się na postać o szeroko otwartych ustach. W tle stoj
    Kompozycja I, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczony i zniekształcony wizerunek skradającego się zwierzęcia, być może wilka. Widoczny długi pysk, duże oczy i wysunięta prawa przed
    Kompozycja II, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy bardzo uproszczone męskie sylwetki w ruchu. Mają muskularne ciała, trzymają włócznie i tarcze.
    Kompozycja III z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys dwóch sylwetek: brodatego centaura niosącego nagą kobietę.
    Kompozycja IV, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys nagiej kobiecej sylwetki w ekspresyjnej, tanecznej pozie. Zza lewej krawędzi kompozycji wystaje głowa konia.
    Kompozycja V, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys dwóch nagich kobiet. Jedna w centrum kompozycji stoi z rozpotrartymi ramionami, druga siedzi na prawo od niej i n
    Kompozycja VI, z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona sylwetka mężczyzny w ujęciu od pasa w górę. Na plecach niesie źrebaka.
    Kompozycja VII z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa okryta chustą, widoczne tylko oczy i długi wąski nos.
    Głowa I z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa kobiety o dużych, migdałowatych oczach. Źrenice nie są zamalowane. Zaznaczona linia włosów nad czołem i fragment
    Głowa II, z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczona głowa mężczyzny z lewego profilu. Ma duże oko, prosty nos i brodę oraz nakrycie głowy. Przypomina postacie z antycznych rzeźb
    Głowa III, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Akt
    AktTadeusz Kulisiewicz1968
  • Zdjęcie pracy Pejzaż ze Szlembarku
    Pejzaż ze SzlembarkuTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Ostrewki (Szlembark)
    Ostrewki (Szlembark)Tadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Brazylia - pejzaż z Parany
    Brazylia - pejzaż z ParanyTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślone czarnym tuszem uproszczone linearne postacie. Z lewej strony stojący mężczyzna i skulona postać na wózku z kołami. Z prawej grupa trzech osób, z których dwie wskazują palcami postaci
    Na drodze, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślony czarnym tuszem prosty linearny szkic. Dwie postacie w długich szatach ciągną kryty wóz. Z prawej strony obok wozu idzie trzecia postać. Całość obwiedziona cienką wyrysowaną ramką.
    Wóz, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy idące postacie w powłóczystych szatach. Kobieta z prawej strony ma ręce uniesione do góry. Pozostałe dwie osoby mają nieco spuszczone głowy.
    Matka Courage, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Kartka podzielona na cztery różnej wielkości okienka, jak w komiksie. W pierwszym zgarbiona postać ciągnie kryty wóz. W kolejnym dwie postacie g
    Szkice II, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Szkice I, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Szkice I, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Katarzyna, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Katarzyna, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Śmierć Katarzyny, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Śmierć Katarzyny, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Matka Courage i kucharz, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Matka Courage i kucharz, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Klęcząca kobieta w chuście na głowie trzyma w objęciach drugą, leżącą postać w długiej szacie. Kobieta ma surowe rysy, twarz ma zwróconą w prawo. Horyzont zaznaczony
    Matka Courage, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy stojące postacie. Pośrodku najniższa o okrągłej łysej głowie. Po bokach dwaj wyżsi mężczyźni z wąsami i w nakryciach głowy.
    Żołnierze, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Rzeźba ze świątyni, z cyklu Indie
    Rzeźba ze świątyni, z cyklu IndieTadeusz Kulisiewicz1956
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślona bardzo cienką linią czarnego tuszu uproszczona, linearna postać kobiety trzymającej na rękach małe dziecko. Kobieta ubrana jest w długą suknię, na głowie ma materiał, który przykrywa
    Matka, z cyklu IndieTadeusz Kulisiewicz1956
  • Zdjęcie pracy Wielki książe, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Wielki książe, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Natella Abaszwili, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Natella Abaszwili, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Mateczka Gruzja, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Mateczka Gruzja, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślona czarnym tuszem uproszczona postać mężczyzny w powłóczystej szacie. Ma spiczastą czapkę, duże wyraźne oczy i dłonie splecione przed sobą. Wyłania się jakby zza prawej krawędzi kadru.
    Głupi kuzyn z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczona głowa wąsatego mężczyzny o dużym nosie i pomarszczonym czole. Wąsy i fragment tła z lewej strony pokryte lawowaniem i plamkami z tus
    Z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Żołnierze, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. Brechta
    Żołnierze, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Narzeczony, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. Brechta
    Narzeczony, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy uproszczone postacie: z lewej kobieta, dalej dwaj brodaci mężczyźni. Jeden trzyma kobietę za ramiona, drugi za lewą dłoń. Wszyscy maj
    Gubernatorowa i adwokaci, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Laguna
    LagunaTadeusz Kulisiewicz
Wystawy
  • 19.11.2022 – 05.03.2023
    Kulisiewicz. Lapidarne piękno

    „Mistrz kreski” z Kalisza, wrażliwy humanista, uważny obserwator rodzimej ziemi czy też uczestnik dalekich podróży artystycznych. Z postacią Tadeusza Kulisiewicza niewątpliwie łączy się mnóstwo kontekstów i etapów twórczej ewolucji, dlatego wystawa Kulisiewicz. Lapidarne piękno jest opowieścią o tym, jak poszczególne rozdziały z życia artysty kształtowały przez lata jego oryginalny i wybitny język wyrazu. 

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Zaraz po wojnie
    03.10.2015 – 10.01.2016
    Zaraz po wojnie

    Czy kluczowy dla najnowszej historii Polski okres 1944–1948 jest równie ważny w obszarze sztuki? Jak w pierwszych latach nowej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej i atmosferze, z jednej strony, „euforii odbudowy” i nadziei, z drugiej „wielkiej trwogi” odnajdywali się artyści? Wystawa jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób złożoność nastrojów społecznych i napięcia polityczne w powojennej Polsce znalazły swoje odzwierciedlenie w sztukach plastycznych, fotografii, filmie, a także architekturze i wzornictwie.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    30.11.2013 – 09.02.2014
    Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna

    Wystawa prezentuje dynamiczną mapę świata sztuki po drugiej wojnie światowej – w świetle europejskich i pozaeuropejskich podróży artystycznych polskich twórców i krytyków sztuki. Zaznaczone są na niej punkty i wektory owych wypraw, ale także to, w jaki sposób – pomimo żelaznej kurtyny i polityki izolacji – dokonywała się wówczas wymiana wiedzy i przepływ inspiracji. Wspomniane w podtytule migracje dotyczą nie tylko samych artystów, ich oficjalnych i półoficjalnych podróży, lecz obejmują również fenomen podróżujących dzieł i wędrujących idei.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta