Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna

30.11.2013 – 09.02.2014 Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

artyści: Roman Artymowski, Walerian Borowczyk, Tytus Dzieduszycki, Oskar Hansen, Maria Jarema, Jerzy Malina, Ewa Kantor, Tadeusz Kantor, Aleksander Kobzdej, Jerzy Kujawski, Tadeusz Kulisiewicz, Lech Kunka, Jan Lenica, Mieczysław Porębski, Jerzy Sołtan, Ryszard Stanisławski, Andrzej Strumiłło, Bogusław Szwacz, Andrzej Wróblewski and Anna Molska, Janek Simon
kurator: Joanna Kordjak-Piotrowska
współpraca artystyczna: Janek Simon
konsultacja merytoryczna: Józef Chrobak, Piotr Majewski
współpraca: Katarzyna Kołodziej
projekt ekspozycji: Paulina Tyro-Niezgoda
kwerenda: Ewa Kędziora, Ula Komorek

Wystawa prezentuje dynamiczną mapę świata sztuki po drugiej wojnie światowej – w świetle europejskich i pozaeuropejskich podróży artystycznych polskich twórców i krytyków sztuki. Zaznaczone są na niej punkty i wektory owych wypraw, ale także to, w jaki sposób – pomimo żelaznej kurtyny i polityki izolacji – dokonywała się wówczas wymiana wiedzy i przepływ inspiracji. Wspomniane w podtytule migracje dotyczą nie tylko samych artystów, ich oficjalnych i półoficjalnych podróży, lecz obejmują również fenomen podróżujących dzieł i wędrujących idei. Czasową klamrę przywołanych na wystawie zjawisk i wydarzeń wyznaczają umownie przyjęte daty: rok 1947 (moment intensywnej wymiany kulturalnej, głównie z Francją, w ramach programu stypendialnego) i 1959 (apogeum „ekspansji” polskiego odwilżowego modernizmu na Zachodzie).

Kontekst dla przywołanych historii stanowi zmieniająca się mapa polityczna świata „po katastrofie”, stojącego w obliczu konfliktu nuklearnego, pomiędzy jedną wojną a groźbą kolejnej. O dynamice tych zmian decyduje zimnowojenna rywalizacja o strefy wpływów w Europie i na Dalekim i Bliskim Wschodzie. Mamy do czynienia, z jednej strony, z rozpadem dotychczasowego systemu kolonialnego, z drugiej zaś – z umacnianiem pozycji Związku Radzieckiego i stalinowską polityką kolonizacji zarówno wobec radzieckich republik, jak i krajów satelickich, znajdujących się w orbicie wpływów Moskwy.

Prace artystów w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Sąd pod blachą 2
    Sąd pod blachą 2Oskar Hansen1953
  • Zdjęcie pracy Parasol i kobieta
    Parasol i kobietaTadeusz Kantor1967
  • Zdjęcie pracy Głowa
    GłowaTadeusz Kantor1967
  • Zdjęcie pracy Układ XX
    Układ XXLech Kunka1972
  • Zdjęcie pracy Układ Y
    Układ YLech Kunka1972
  • Zdjęcie pracy (Martwa natura z jabłkami)
    (Martwa natura z jabłkami)Andrzej Wróblewski
  • Zdjęcie pracy Sztuka ludowa
    Sztuka ludowaAndrzej Wróblewski1954
  • Zdjęcie pracy [Martwa natura z głową i jabłkami]
    [Martwa natura z głową i jabłkami]Andrzej Wróblewski1954
  • Zdjęcie pracy Ukończono
    UkończonoWojciech Bąkowski, Anna Molska2009
  • Kompozycja w formacie kwadratu. Większość część zajmują czarno-białe zdjęcia z gazet, jedynie niewielkie fragmenty są zamalowane. W górnej połowie niewyraźna fotografia leżącego na ziemi na lewym boku chudego chłowieka o trudnej do zidentyfikowania płci. L
    Opowieść o człowieku - SztućceAndrzej Strumiłło1977
  • Kompozycja malarska w formacie kwadratu. Przy górnej krawędzi wklejona czarno-biała fotografia przedstawiająca młodą jasnowłosą kobietę z profilu, którą obejmuje inna osoba, prawdopodobnie mężczyzna - widać jedynie jego ręce na jej plecach. Fotografia jest
    Opowieść o człowieku - MiłośćAndrzej Strumiłło1977
  • Zdjęcie pracy Huta Katowice I
    Huta Katowice IAndrzej Strumiłło1976
  • Zdjęcie pracy Huta Katowice III
    Huta Katowice IIIAndrzej Strumiłło1976
  • Zdjęcie pracy Szósty kontynent
    Szósty kontynentAnna Molska2012
  • Zdjęcie pracy Platforma
    PlatformaAnna Molska2016
  • Abstrakcyjny obraz w formacie pionowego prostokąta. Całość utrzymana w przygaszonych barwach. Kompozycję otacza brązowa nieregularna ramka, na której farba jest jakby przetarta. Wewnątrz ramki nakładana grubo brązowa farba z wyraźnym duktem pędzla tworzy k
    Ars horme - SamotniBogusław Szwacz1964
  • Abstrakcyjny obraz w formacie pionowego prostokąta. Całość utrzymana w przygaszonych barwach. Kompozycję otacza brązowa nieregularna ramka, na której farba jest jakby przetarta. Wewnątrz ramki nakładana grubo ciemnozielona farba z wyraźnym duktem pędzla. P
    Ars horme - AgresjaBogusław Szwacz1964
  • Zdjęcie pracy Wielki książe, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Wielki książe, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Natella Abaszwili, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Natella Abaszwili, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Mateczka Gruzja, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. Brechta
    Mateczka Gruzja, z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślona czarnym tuszem uproszczona postać mężczyzny w powłóczystej szacie. Ma spiczastą czapkę, duże wyraźne oczy i dłonie splecione przed sobą. Wyłania się jakby zza prawej krawędzi kadru.
    Głupi kuzyn z cyklu Kaukaskie koło kredowe - B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Rzeźba ze świątyni, z cyklu Indie
    Rzeźba ze świątyni, z cyklu IndieTadeusz Kulisiewicz1956
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślona bardzo cienką linią czarnego tuszu uproszczona, linearna postać kobiety trzymającej na rękach małe dziecko. Kobieta ubrana jest w długą suknię, na głowie ma materiał, który przykrywa
    Matka, z cyklu IndieTadeusz Kulisiewicz1956
  • Zdjęcie pracy Pejzaż ze Szlembarku
    Pejzaż ze SzlembarkuTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Ostrewki (Szlembark)
    Ostrewki (Szlembark)Tadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Brazylia - pejzaż z Parany
    Brazylia - pejzaż z ParanyTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślone czarnym tuszem uproszczone linearne postacie. Z lewej strony stojący mężczyzna i skulona postać na wózku z kołami. Z prawej grupa trzech osób, z których dwie wskazują palcami postaci
    Na drodze, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze wykreślony czarnym tuszem prosty linearny szkic. Dwie postacie w długich szatach ciągną kryty wóz. Z prawej strony obok wozu idzie trzecia postać. Całość obwiedziona cienką wyrysowaną ramką.
    Wóz, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy idące postacie w powłóczystych szatach. Kobieta z prawej strony ma ręce uniesione do góry. Pozostałe dwie osoby mają nieco spuszczone głowy.
    Matka Courage, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Kartka podzielona na cztery różnej wielkości okienka, jak w komiksie. W pierwszym zgarbiona postać ciągnie kryty wóz. W kolejnym dwie postacie g
    Szkice II, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Szkice I, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Szkice I, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Katarzyna, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Katarzyna, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Śmierć Katarzyny, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Śmierć Katarzyny, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Matka Courage i kucharz, z cyklu Matka Courage B. Brechta
    Matka Courage i kucharz, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie poziomego prostokąta. Prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Klęcząca kobieta w chuście na głowie trzyma w objęciach drugą, leżącą postać w długiej szacie. Kobieta ma surowe rysy, twarz ma zwróconą w prawo. Horyzont zaznaczony
    Matka Courage, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy stojące postacie. Pośrodku najniższa o okrągłej łysej głowie. Po bokach dwaj wyżsi mężczyźni z wąsami i w nakryciach głowy.
    Żołnierze, z cyklu Matka Courage B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1963
  • Zdjęcie pracy Akt
    AktTadeusz Kulisiewicz1968
  • Zdjęcie pracy Głowa kobiety
    Głowa kobietyTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek lawowanym tuszem na papierze, format poziomego prostokąta. Uproszczone kobiety o rysach zbliżonych do postaci ze sztuki bizantyjskiej czy ikon. Ma duże wyraziste oczy i długi nos. Twarz szara, zwrócona lekko w prawo. Czarne półdługie włosy i czarne
    Głowa kobietyTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze bardzo prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Głowa dziewczyny z lewego profilu. Ma duże, wyraziste oko, długi prosty nos i włosy odgarnięte za ucho. Całość obwiedziona cienko wykreśl
    KasiaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Kasia (Szlembark)
    Kasia (Szlembark)Tadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze bardzo prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Głowa młodej dziewczyny en face. Ma duże wyraziste oczy i delikatny uśmiech. Długie włosy z grzywką delikatnie rozchodzącą się na boki. C
    MajaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Hanka
    HankaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Głowa
    GłowaTadeusz Kulisiewicz1969
  • Zdjęcie pracy Ptak
    PtakTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Fragment sceny jak z antycznych waz. Na pierwszym planie zwierzę, być może lew, rzuca się na postać o szeroko otwartych ustach. W tle stoj
    Kompozycja I, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczony i zniekształcony wizerunek skradającego się zwierzęcia, być może wilka. Widoczny długi pysk, duże oczy i wysunięta prawa przed
    Kompozycja II, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy bardzo uproszczone męskie sylwetki w ruchu. Mają muskularne ciała, trzymają włócznie i tarcze.
    Kompozycja III z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys dwóch sylwetek: brodatego centaura niosącego nagą kobietę.
    Kompozycja IV, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys nagiej kobiecej sylwetki w ekspresyjnej, tanecznej pozie. Zza lewej krawędzi kompozycji wystaje głowa konia.
    Kompozycja V, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczony zarys dwóch nagich kobiet. Jedna w centrum kompozycji stoi z rozpotrartymi ramionami, druga siedzi na prawo od niej i n
    Kompozycja VI, z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona sylwetka mężczyzny w ujęciu od pasa w górę. Na plecach niesie źrebaka.
    Kompozycja VII z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa okryta chustą, widoczne tylko oczy i długi wąski nos.
    Głowa I z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa kobiety o dużych, migdałowatych oczach. Źrenice nie są zamalowane. Zaznaczona linia włosów nad czołem i fragment
    Głowa II, z cyklu Godzina śródziemnomorska J ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczona głowa mężczyzny z lewego profilu. Ma duże oko, prosty nos i brodę oraz nakrycie głowy. Przypomina postacie z antycznych rzeźb
    Głowa III, z cyklu Godzina śródziemnomorska J. ParandowskiegoTadeusz Kulisiewicz1969
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Bardzo uproszczona głowa, prawdopodobnie kobiety, o długim prostym nosie. Na głowie zawój z materiału lub długie włosy. Poniżej głowy nakr
    Bez tytułu (głowa)Tadeusz Kulisiewicz1970
  • Zdjęcie pracy Laguna
    LagunaTadeusz Kulisiewicz
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Uproszczona głowa wąsatego mężczyzny o dużym nosie i pomarszczonym czole. Wąsy i fragment tła z lewej strony pokryte lawowaniem i plamkami z tus
    Z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Żołnierze, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. Brechta
    Żołnierze, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Narzeczony, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. Brechta
    Narzeczony, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Rysunek w formacie pionowego prostokąta. Na nieco pożółkłym papierze prosty linearny szkic wykreślony czarnym tuszem. Trzy uproszczone postacie: z lewej kobieta, dalej dwaj brodaci mężczyźni. Jeden trzyma kobietę za ramiona, drugi za lewą dłoń. Wszyscy maj
    Gubernatorowa i adwokaci, z cyklu Kaukaskie koło kredowe B. BrechtaTadeusz Kulisiewicz1955
  • Zdjęcie pracy Pejzaż XXI
    Pejzaż XXIRoman Artymowski1978
  • Zdjęcie pracy Pejzaż LXXI A
    Pejzaż LXXI ARoman Artymowski1982
  • Zdjęcie pracy Pejzaż LXXXXVII
    Pejzaż LXXXXVIIRoman Artymowski1985
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    Na lewym brzegu: Borowczyk we Francji (1959-1965) - wykład Daniela Birda
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    Spojrzenie zimnowojennego podróżnika: londyński szkicownik Jana Lenicy z 1954 roku - wykład Katarzyny Muthesius-Murawskiej
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    Oficjalne i nieoficjalne peregrynacje Polaków do Paryża za sztuką (po 1945 roku) - wykład Piotra Majewskiego
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    Wyprawa po socmodernizm (o wizycie Kantora w Paryżu w 1955 roku) - wykład Piotra Juszkiewicza
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa „Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna”
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa „Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna”
    Wirtualnie obecna. Alina Ślesińska w Brazylii – wykład Ewy Toniak
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    Globalizacja przed globalizacją (o projekcie badawczym dotyczącym międzynarodowej wymiany artystycznej w latach 50.) - wykład Sarah Wilson
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    Fernand Léger i jego asystenci na Wystawie współczesnej plastyki francuskiej w CBWA w 1952 roku - wykład Karoliny Zychowicz
  • Grafika obiektu: Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / filmy
    Sesja naukowa Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    O podróżach modernistycznych na przykładzie trzech artystów: Witkacy, Malewicz i Kantor - wykład Andrzeja Turowskiego
  • Grafika obiektu: Zachęta. Grudzień 2013, styczeń, luty 2014
    mediateka / foldery / teksty
    Zachęta. Grudzień 2013, styczeń, luty 2014
    Magazyn
  • Grafika obiektu: Sztuka dostępna. Spotkanie dla osób niewidomych na wystawach
    mediateka / galeria zdjęć
    Sztuka dostępna. Spotkanie dla osób niewidomych na wystawach
  • Grafika obiektu: Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / plakaty
    Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
  • Grafika obiektu: Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
    mediateka / wideo dokumentacja
    Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna

Informacje

Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
30.11.2013 – 09.02.2014

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny    
kasa biletowa czynna do godziny 19.30   

partner wystawy Okręgowa Izba Radców Prawnych
partnerzy galerii: Lidex, White and Case
sponsorzy wernisażu: DeLonghi, Kenwood, Freixenet
patroni medialni: Polskie Radio, Gazeta Wyborcza, The Warsaw Voice, Stolica, Artinfo.pl