Joanna Rajkowska

Ur. w 1968 roku w Bydgoszczy, mieszka i pracuje w Warszawie.

Autorka obiektów, filmów, instalacji, akcji i interwencji w przestrzeni publicznej, rzeźbiarka i fotografka. W latach 1988-1993 studiowała malarstwo w ASP w Krakowie, gdzie uzyskała dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W latach 1987-1992 studiowała także historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest artystką wszechstronną, posługującą się różnorodnymi mediami. Pierwsze jej zainteresowania skupiały się wokół ludzkiego ciała i relacji między cielesnością a psychiką człowieka. W 1994 roku sformułowała teorię „ciała jako rzeźby”. Stworzyła wiele prac osobistych, a nawet ekshibicjonistycznych, jak np. Satysfakcja gwarantowana (2000), w ramach której powstała seria produktów konsumpcyjnych z wykorzystaniem składników pobranych z ciała Rajkowskiej. Przez jej twórczość silnie przebija się wątek komunikacji między artystą a odbiorcą. W ostatnich latach artystka skupia się na działaniach w przestrzeni publicznej, wybiera szczególnie te miejsca, które obciążone są traumą. Wstawia w nie obiekty, które stają się pretekstem do obserwacji i pobudzania interakcji międzyludzkich, dyskusji, skłaniają widzów do podjęcia inicjatywy. Najbardziej są znane jej działania w Warszawie – Pozdrowienia z Alei Jerozolimskich (od 2002 roku) i Dotleniacz (2006-2007). 

Artyści
479/696

Prace artystki w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Złoto i srebro
    Złoto i srebroJoanna Rajkowska2008
  • Zdjęcie pracy Camping Jenin
    Camping JeninJoanna Rajkowska2008
  • Zdjęcie pracy Miłość człowieka zwanego psem
    Miłość człowieka zwanego psemJoanna Rajkowska1998
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, II
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IIJoanna Rajkowska1998
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, I
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, III
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IIIJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IV
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, IVJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, V
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VI
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VIJoanna Rajkowska1992
  • Zdjęcie pracy z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VII
    z serii Karty z „Czterech ksiąg o Architekturze” A. Palladio, VIIJoanna Rajkowska1992
Wystawy
  • 07.07 – 04.09.2022
    Joanna Rajkowska
    Rhizopolis

    Rhizopolis to miasto korzeni utworzone, zgodnie z ideą Joanny Rajkowskiej, pod powierzchnią lasu, przez uciekinierów z powierzchni Ziemi. To również scenografia futurystycznego filmu, który wprowadza nas w świat hipotetycznej przyszłości człowieka, po spodziewanej wielkiej katastrofie kończącej trwającą obecnie epokę antropocenu. Scenariusz nakreślony przez artystkę to propozycja radykalnej zależności, w której zdominowana dotychczas przez człowieka przyroda okazuje się być w swym niewzruszonym trwaniu ratunkiem, dostarczając tego, co niezbędne dla podtrzymania ludzkiego życia. Na wystawie wkraczamy w obszar zarówno instalacji artystycznej, jak i scenografii do filmu, w którym sami gramy, i do którego możemy dopisywać własne scenariusze.

    Galeria Miejska BWA w BydgoszczyGaleria Miejska BWA w Bydgoszczy
  • Grafika do wystawy PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    15.04 – 19.07.2015
    PRAWDA PIĘKNO DOBRO
    Z kolekcji Zachęty

    Najnowsza odsłona kolekcji w kamienicy Raczyńskich przy placu Małachowskiego, niemal naprzeciwko gmachu Zachęty.

    Kamienica Hrabiego RaczyńskiegoKamienica Hrabiego Raczyńskiego
  • Grafika do wystawy Postęp i higiena
    29.11.2014 – 15.02.2015
    Postęp i higiena

    Prezentowana w Zachęcie wystawa „Postęp i higiena” poświęcona jest pułapkom modernizacji w kontekście wspólnej dla sztuki i nauki początków XX wieku idealistycznej wiary w postęp i możliwość „ulepszania”. Pomyślana została jako esej, który krytycznie analizuje związek idei modernizmu z takimi zjawiskami jak inżynieria genetyczna, eugenika czy badania nad czystością rasy, zwracając jednocześnie uwagę na ich wpływ na współczesny świat.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Warszawa ZAchęca
    11.01 – 11.03.2012
    Warszawa ZAchęca

    Wystawa Warszawa ZAchęca prezentuje dzieła z aktualnej kolekcji Zachęty, która tworzona jest systematycznie od lat 90. XX wieku i składa się przede wszystkim z prac polskich twórców współczesnych prezentowanych w Zachęcie oraz dzieł współprodukowanych przez galerię w związku z jej projektami. Pokazywana na Lotnisku Chopina prezentacja to dzieła o Warszawie i z Warszawą w tle.

    Lotnisko ChopinaLotnisko Chopina
  • Grafika do wystawy Spektrum. Z kolekcji wideo Zachęty
    02.05 – 29.05.2011
    Spektrum. Z kolekcji wideo Zachęty
    Pokazy filmów w ursula blickle videolounge

    Kompilacja filmów wideo prezentowana w ursula blikle lounge stanowi wybór prac z kolekcji wideo Zachęty. Program tematycznych pokazów filmów wideo to spektrum, czyli pewien uporządkowany zbiór pewnych zjawisk i pojęć analizowanych przez twórców. To prezentacja dzieł najnowszej sztuki wideo w Polsce, tworzonej przez wybitnych artystów młodego i średniego pokolenia. Projekcje wchodzące w skład projektu Spektrum, zostały podzielone na następujące bloki tematyczne: dźwięk, gender, portret społeczny i role. Dokonany wybór był podyktowany zarówno warunkami technicznymi miejsca prezentacji – zostały wybrane projekcje jednokanałowe, których tematyka i estetyka pozwala na pokazanie w proponowanej postaci. Dobór tych dzieł to również próba nakreślenia szereg tematów poruszanych przez  polskich artystów posługujących się wideo. Stanowi on przekrój i spektrum problemów aktualnych w sztuce polskiej. Nie można go traktować jako obraz całkowity, lecz przekrojowe spojrzenie na polską sztukę wideo ostatnich dwóch dekad.

    Kunsthalle WienKunsthalle Wien