Małgorzata Markiewicz Pimoa Chthulu
25.02 – 08.05.2022 Małgorzata Markiewicz Pimoa Chthulu
kuratorka: Magda Kardasz
współpraca: Monika Kopczewska
Budowanie struktury nielinearnej, wielowątkowej, rozgałęzionej jest chlebem powszednim pająków. Układy te mogą być zaburzone, psychodeliczne oraz mroczne. Brak jednej narracji porządkującej, linearnej i pewnej oraz ciągłe anomalie i niespodzianki tworzą chaos, ale też i ład. Tak jak Kosmos jest wypadkową chaosu i ładu. W projekcie interesują mnie wyobrażone międzyludzkie sieci, zbudowane w napięciu pomiędzy gestami dwojga, trojga czy wielu ludzi. Struktury te łączą nas w miłosne, nienawistne i toksyczne układy, lepkie ich nici przywierają do ciała miotającego się w tańcu życia ku śmierci. Ciągi przypadkowo-skutkowe niekoniecznie jasno następują po sobie, raz za razem zdarza się coś bardzo zaskakującego albo raczej w naszej opinii bezsensownego.
(Małgorzata Markiewicz o idei projektu)
Motywy sieci (w tym pajęczej) o metaforycznej wymowie pojawiały się w twórczości Małgorzaty Markiewicz już wcześniej. W 2003 roku artystka pokazała na wystawie w Galerii Potocka obiekt i serię autoportretów w sukni-sieci (Pajęczyna). Bohaterka zdjęć mogła być wzięta za kusicielkę (przez siatkę prześwitywało nagie ciało), choć inny widz dostrzegłby w niej ofiarę, która wpadła w sieci. Na dyplomowy projekt Fragment sieci współistnienia z (2004) składały się powłoki/ubiory z bardzo długimi odnogami/rękawami o różnych barwach — przy czym kolory jednego rękawa płynnie przechodziły w ubarwienie odnogi kolejnego ogniwa. Ubrani w nie modele/performerzy tworzyli, jak pisze autorka, swego rodzaju sieć. Krytycy opisywali tę pracę, używając przenośni sieci międzyludzkich relacji czy wzajemnych zależności lub wpływów — tych dobrych i tych niosących ograniczenia, bez których jednak człowiek jako istota społeczna nie mógłby egzystować.
W 2004 roku powstała także Sieć — instalacja z wydzierganych na szydełku schematycznych sylwetek ludzkich tworzących razem misterny układ. Z kolei na wystawie Roboty ręczne w Galerii Władysława Hasiora (2019, wspólnie z Katarzyną Deptą-Garapich) Markiewicz zaprezentowała pajęczynę z wyprawionej skóry pod tytułem Kosmos. Tym razem był to rodzaj trybutu dla twórcy szkoły koronczarskiej, Karola Kłosowskiego i mistrzów rzemiosła w ogóle.
Projekt o podobnych źródłach inspiracji — Meduza z 2020 roku — to wyszydełkowane ku czci kreatywnej żeńskiej siły ciało Meduzy, które może nałożyć na siebie każda kobieta, aby opowiedzieć swoją-historię, a macki mitycznego potwora mogą się swobodnie łączyć z innymi istotami. Oprócz dzieł najnowszych na ścianach Miejsca Projektów Zachęty zawisły także prace artystki pod tytułem Under Toxic (2016) w formie kolaży ściennych z dywanów. Do skupowanych przez siebie makat z przedstawieniami scen rodzajowych, kiczowatymi wyobrażeniami szczęśliwych krain artystka wprowadza element niepokoju poprzez nałożenie na nie motywów pajęczyn. Ich wzory zainspirowane zostały zaburzonymi sieciami pająków poddanych działaniu różnych substancji psychoaktywnych stosowanych u ludzi w celu stymulacji bądź leczenia — takich jak wodzian chloralu, benzedryna, marihuana czy kofeina.
W opisach tych prac pojawiły się oczywiste odniesienia do mitu o Arachne jako metafory kobiecego losu i snucia sieci/tkania jako symbolu twórczości w ogóle. Sama artystka chętnie przywołuje wierzenia Indian Hopi i ich historię stworzenia świata przez Babkę Pajęczycę, która następnie nauczyła ludzi sztuki wyplatania koszy. Posługiwanie się techniką szydełkowania, szycia, przekształcanie ubrań w obiekty sztuki, poszerzanie granic pojęcia tkaniny artystycznej — to znaki firmowe Małgorzaty Markiewicz. Absolwentka Wydziału Rzeźby tworzy trójwymiarowe obiekty najczęściej — choć nie wyłącznie — z miękkich materiałów (włóczka, tkaniny). Przy budowaniu swoich konceptualnych projektów posługuje się też działaniami performatywnymi, fotografią i filmem. Podejmowane przez nią tematy dotyczą przeważnie tożsamości i pozycji społecznej kobiety. Częste jest tu odnoszenie się do codziennego życia, zajęć domowych, zwłaszcza tych postrzeganych jako typowo kobiece. Wątki ze sfery „zwyczajności”, domowej krzątaniny przemycają ukryte znaczenia — na przykład w sposób ironiczny dyskutowany jest tu rozkład ról społecznych w tradycyjnych społeczeństwach, a kobiecość postrzegana także poprzez erotykę, nie tylko przez pryzmat opieki nad domowym ogniskiem. Markiewicz bada także zawiłości międzyludzkich relacji. Najnowsze projekty artystki odnoszą się do tematów bardziej uniwersalnych, takich jak współczesna kondycja świata, zagrożenia i możliwości naprawy widziane z perspektywy kobiet i odwiecznych sił w nich drzemiących.
Małgorzata Markiewicz
Pimoa Chthulu
25.02 – 08.05.2022
Miejsce Projektów Zachęty
ul. Gałczyńskiego 3, 00-362 Warszawa
Zobacz na mapie
Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12 – 20
wstęp wolny
(przestrzeń galerii jest częściowo niedostępna dla osób z niepełnosprawnością motoryczną)