Artystka i wojna
Spotkanie z Magdą Ujmą i Małgorzatą Markiewicz na wystawie „Pimoa Chthulu”
Miejsce Projektów Zachęty
wstęp wolny
Żyjemy w czasie, kiedy to, co do tej pory wydawało się niemożliwe, stało się faktem. Wojna w Ukrainie, tuż za naszą granicą, dotyka także i nas. Nic już nie jest takie jak było, nie czujemy się już bezpiecznie. Męczy nas niepewność — nie wiemy, co przyniesie jutro: eskalację konfliktu czy jego wygaszenie. Staramy się pomagać uchodźcom, z których większość to kobiety z dziećmi.
Jak zachowują się artyści i artystki w tym trudnym czasie? Jaka jest ich rola? Dla Małgorzaty Markiewicz — w pewnym sensie — wojna trwa od dawna. Artystka uważnie śledzi w makro- i mikroskali spustoszenia, jakich we współczesnym świecie dokonują imperializm, postawy polityków pełne agresji i nieczułości wobec naszego otoczenia, nienasycone pragnienie władzy, patriarchalizm. Zna ona jednak środki zaradcze, które może są niedoskonałe, ale niosą nadzieję na zmianę. Artystka praktykuje współpracę z doświadczonymi tkaczkami i innymi rzemieślniczkami, zajmuje się herstorią, przywracając pamięć zapomnianym autorkom, a w dziedzinie mitu jej poszukiwania skutkują sięgnięciem po postaci Meduzy i Pajęczycy. Porusza kwestie niedowartościowanej pracy kobiet, a także wzmacnia obecność kobiet w naszej kulturze.
Spotkanie składające się ze wstępu i rozmowy z artystką poprowadzi Magdalena Ujma.
Magdalena Ujma — krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. Od 2018 roku jest związana z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, gdzie jako kustoszka opiekuje się kolekcją, od 2021 — z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie kieruje czasopismami „Restart” i „Elementy”. Jest prezeską Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.
-
25.02 – 08.05.2022Małgorzata MarkiewiczPimoa Chthulu
Pimoa Chthulu to projekt przygotowany specjalnie na wystawę w Miejscu Projektów Zachęty. Główną część ekspozycji stanowi obiekt w dużej skali wykonany z czarnej owczej wełny — przypominający pajęczynę, ośmiornicę czy połączone ze sobą ludzkie ciała. Rzeźba została wykonana techniką szydełkowania przez artystkę i kobiety w różnym wieku i z różnych miejscowości, występujące w roli Babki Pajęczycy.
Miejsce Projektów ZachętyMPZ