Oskar Hansen
Ur. w 1922 roku w Helsinkach, zm. 2005 w Warszawie.
Architekt, malarz, rzeźbiarz, teoretyk i pedagog. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał dyplom u prof. Romualda Gutta w 1951 roku. W latach 1948-1950 przebywał za granicą na stypendium rządu francuskiego w Paryżu, gdzie praktykował w pracowniach Fernanda Légera i Pierre’a Jeannereta, kuzyna Le Corbusiera, oraz w Londynie, gdzie studiował w International Summer School of Architecture. Od 1955 roku był wykładowcą, a od 1967 roku profesorem warszawskiej ASP. Jego wczesne obrazy (jak np. Sąd pod blachą 2) powstawały pod wpływem zainteresowania kubizmem. Przede wszystkim jest znany jako twórca teorii formy otwartej, nazywanej przez siebie filozofią czy postawą kształtującą podejście do rzeczywistości.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
-
30.11.2013 – 09.02.2014Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
Wystawa prezentuje dynamiczną mapę świata sztuki po drugiej wojnie światowej – w świetle europejskich i pozaeuropejskich podróży artystycznych polskich twórców i krytyków sztuki. Zaznaczone są na niej punkty i wektory owych wypraw, ale także to, w jaki sposób – pomimo żelaznej kurtyny i polityki izolacji – dokonywała się wówczas wymiana wiedzy i przepływ inspiracji. Wspomniane w podtytule migracje dotyczą nie tylko samych artystów, ich oficjalnych i półoficjalnych podróży, lecz obejmują również fenomen podróżujących dzieł i wędrujących idei.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta -
21.02 – 20.03.1977Oskar Hansen, Bohdan UrbanowiczUdział Polski w 37. Międzynarodowym Biennale w Wenecji
„Reprezentacyjne wystawy sztuki polskiej, wysyłane za granicę, powinny być po powrocie pokazywane w kraju. Dyskusja pomoże samym twórcom, organizatorom wystaw będzie przydatna w ich dalszej pracy — stanowiąc specyficzny rodzaj kontroli społecznej w stosunku do tak ważnego odcinka życia artystycznego jakim jest dziś wymiana kulturalna”.
Zachęta Centralne Biuro Wystaw ArtystycznychCBWA