Aneta Grzeszykowska

Aneta Grzeszykowska i Jan Smaga, ur. w 1974 roku w Warszawie, mieszkają i pracują w Warszawie.

Fotograficy, autorzy obiektów. Ukończyli Wydział Grafiki warszawskiej ASP – Grzeszykowska w 1999 roku, Smaga rok później. Współpracują z Galerią Raster. Interesują się najbliższym otoczeniem człowieka, przestrzenią wokół niego. Dzięki różnorodnym technikom komputerowym z jednej strony dokumentują, z drugiej manipulują obrazem. Początkowo bardzo dużo pracowali w duecie. Najbardziej znanymi pracami Grzeszykowskiej i Smagi są Plany (2001-2003) – widoki 10 warszawskich mieszkań skonstruowane przy wykorzystaniu zdjęć robionych z lotu ptaka, tak jakby po zdjęciu sufitu, oraz YMCA (2005) – przekształcony model budynku mieszczącego się przy ul. Konopnickiej w Warszawie, gdzie na zewnątrz kubików znajdują się fotografie ścian, podłóg i sufitów wykonane wewnątrz budynku.

Grzeszykowska tworzy również indywidualne projekty, m.in. cykle portretów nieistniejących osób – przy użyciu komputera kreuje ludzkie fizjonomie. Czerpie i przetwarza prace innych artystów nadając im nowe znaczenia, zajmuje się także osobistymi historiami i problemem reprezentacji ciała. Oprócz fotografii, tworzy także rzeźby, obiekty, filmy.

Smaga w swojej indywidualnej twórczości przede wszystkim zajmuje się fotografią, łącząc tradycyjne techniki i montaż komputerowy. Z jednej strony interesuje go iluzjonizm fotografii, z drugiej "dokumentacja totalna" - maksymalnie adekwatna i obiektywna przezentacja dokumentowanego przedmiotu.

 

 

Artyści
170/695

Prace artystki w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Negative book # 5
    Negative book # 5Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 7
    Negative book # 7Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 8
    Negative book # 8Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 9
    Negative book # 9Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 12
    Negative book # 12Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 25
    Negative book # 25Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 35
    Negative book # 35Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 45
    Negative book # 45Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 54
    Negative book # 54Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 62
    Negative book # 62Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 63
    Negative book # 63Aneta Grzeszykowska2012
  • Zdjęcie pracy Negative book # 64
    Negative book # 64Aneta Grzeszykowska2012
  • Przestrzenna instalacja fotograficzna w formie modelu architektonicznego. Kształtem odzwierciedla prawdziwą bryłę budynku YMCA w Warszawie, ale jakby "wywróconego na drugą stronę". Zamiast widoku elewacji, instalacja jest oklejona fotografiami z wnętrza: k
    YMCAAneta Grzeszykowska, Jan Smaga2005
Wystawy
  • Grafika do wystawy Kanibalizm?
    07.03 – 31.05.2015
    Kanibalizm?
    O zawłaszczeniach w sztuce

    Wystawa jest poświęcona zagadnieniom zawłaszczania, zapożyczania, przetwarzania, remiksowania i samplowania kultury, a mówiąc dokładnie wykorzystywania istniejących już obiektów, elementów z mediów i kultury masowej, dzieł sztuki stworzonych przez innych artystów, filmów, literatury, muzyki – wszystkiego, co powstaje w szeroko pojętej sferze kultury i poza nią.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Aneta Grzeszykowska
    13.04 – 02.06.2013
    Aneta Grzeszykowska
    Śmierć i Dziewczyna

    Na wystawę Anety Grzeszykowskiej w Zachęcie składają się filmy z ostatnich lat oraz nowa seria zdjęć przygotowana specjalnie z myślą o tym pokazie. Wybór prac ujawnia podstawowe strategie artystyczne stosowane przez Grzeszykowską: manipulacje medium filmowym i fotograficznym, a w konsekwencji widzem, sięganie do prac innych artystów w celu nadania im nowych znaczeń. Prace te pozwalają dostrzec również główne motywy twórczości artystki: przetwarzanie historii osobistych, problemy reprezentacji ciała, jak bezceremonialne ujawnianie samej siebie, ale również autodestrukcyjne gesty – obsesyjne powracanie do kwestii niewidzialności, wymazywania swojej postaci.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Warszawa ZAchęca
    11.01 – 11.03.2012
    Warszawa ZAchęca

    Wystawa Warszawa ZAchęca prezentuje dzieła z aktualnej kolekcji Zachęty, która tworzona jest systematycznie od lat 90. XX wieku i składa się przede wszystkim z prac polskich twórców współczesnych prezentowanych w Zachęcie oraz dzieł współprodukowanych przez galerię w związku z jej projektami. Pokazywana na Lotnisku Chopina prezentacja to dzieła o Warszawie i z Warszawą w tle.

    Lotnisko ChopinaLotnisko Chopina
  • Grafika do wystawy Choreografia ciał
    18.06 – 14.08.2011
    Choreografia ciał

    Wystawa Choreografia ciał odnosi się do związków sztuk wizualnych z choreografią i tańcem, tworzenia przez współczesnych artystów różnorodnych układów choreograficznych, mniej lub bardziej tanecznych czy dynamicznych, czasem opartych jedynie na minimalnym ruchu lub geście.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy SPOJRZENIA 2005
    24.10 – 27.11.2005
    SPOJRZENIA 2005
    Nagroda Fundacji Deutsche Bank

    Latem tego roku, jury złożone z krytyków sztuki i kuratorów nominowało do drugiej edycji nagrody następujących artystów i grupy: Azorro, Michała Budnego, Rafała Bujnowskiego, Anetę Grzeszykowską i Jana Smagę, Macieja Kuraka, Roberta Kuśmirowskiego, Annę Orlikowską. Wystawa zatytułowana Spojrzenia 2005 prezentuje właśnie ich dzieła.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta