Życie obiektów
Pokaz filmu „The Heat Treatment” oraz dyskusja z udziałem Moniki Stobieckiej, Michaliny Sobierajskiej i Jakuba Depczyńskiego

Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny

Wszystkie obiekty, które trafiają do muzeów, galerii czy instytucji sztuki, nieustannie poddawane są złożonym procedurom konserwatorskim, które z jednej strony oczyszczają je ze śladów kontaktu ze światem zewnętrznym, a z drugiej pozwalają podtrzymać i wydłużyć ich istnienie. W trakcie spotkania przyjrzymy się bliżej temu wymiarowi życia eksponatów, archiwaliów i dzieł sztuki: jak opiekują się nimi konserwatorki i konserwatorzy? Co dzieje się z nimi gdy nie są pokazywane na wystawie? Gdzie, jak, dlaczego i po co je kolekcjonujemy i utrzymujemy?

W pierwszej części spotkania obejrzymy wspólnie film The Heat Treatment Bianci Hlywy, dokumentujący procedury oczyszczania obiektów z kolekcji w Teknisk Museum w Oslo, oraz porozmawiamy z jego autorką. W drugiej, wspólnie z badaczką Moniką Stobiecką i konserwatorką Michaliną Sobierajską, zastanowimy się nad tym jak wygląda codzienna praca konserwatorska oraz jak dziś, wraz z pogłębianiem wiedzy o ekologii, zmianach klimatu i życiu istot pozaludzkich, zmienia się nasze myślenie o podtrzymywaniu istnienia obiektów oraz kolekcjonowaniu i zachowywaniu dziedzictwa.


Bianca Hlywa — artystka interdyscyplinarna, urodziła się w Montrealu w 1992 roku. Obecnie mieszka w Londynie. W swojej pracy Bianca zagłębia się we wspólne instalacje wykorzystujące SCOBY (symbiotyczne kultury bakterii i drożdży). Te organiczne instalacje przywołują fascynującą mieszankę życia i nie-życia, syntetycznego i organicznego oraz dobrego i złego. Jej praktyka przesuwa granice materialności i rzuca wyzwanie niezłomnym podziałom w kulturze

Monika Stobiecka — historyczka sztuki i archeolożka, adiunktka na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Akademii Młodych Uczonych PAN. Laureatka „Diamentowego Grantu” MNiSW (2014) i „Miniatury” NCN (2021), stypendystka Fundacji z Brzezia Lanckorońskich (2016), Fundacji Kościuszkowskiej (2018) oraz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2019). Finalistka konkursu nagród naukowych tygodnika „Polityka” (2020). Współzałożycielka Central Eastern European Chapter w Association of Critical Heritage Studies. Autorka dwóch monografii dotyczących teoretyzowania muzeów archeologicznych, które ukazały się nakładem Wydawnictwa IBL PAN (2020) oraz Routledge (2023). Redagowała pierwszy w Polsce wstęp do krytycznych studiów nad dziedzictwem (Krytyczne studia nad dziedzictwem: pojęcia, metody, teorie i perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2023). Interesuje się studiami muzealnymi, krytycznymi studiami nad dziedzictwem, teorią i metodologią archeologii.  

Jakub Depczyński — historyk sztuki, ukończył studia magisterskie na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną Akademiii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako kurator programu publicznego. Interesuje się praktykami postartystycznymi, relacjami technologii i sztuki, sztuką wobec planetarnego kryzysu klimatycznego i środowiskowego oraz współczesną myślą ekologiczną. Jakub jest współtwórcą Atlasu Roku Antyfaszystowskiego – szerokiego, oddolnego, społecznego archiwum postaw oraz działań antywojennych i antyfaszystowskich w historii sztuki, kultury i nie tylko; członkiem zespołu Kontekstów. Kongresu Postartystycznego oraz współzałożycielem Biura Usług Postartystycznych i Solidarnego Domu Kultury „Słonecznik”.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 15.03 – 26.05.2024
    Zza gór się słońce wznosi blade

    Zachęca i wymaga, abyśmy myśleli o powiązaniach z nie-ludzkimi i pozaludzkimi bytami: począwszy od złóż metali i promieniowania, po drożdże, małże czy powietrze. Nie uprzywilejowuje człowieka. Nie pozwala się romantyzować ani fetyszyzować, ujarzmiać ani uprzedmiotawiać. Mroczna ekologia — koncept rozwinięty przez Timothy’ego Mortona — podkreśla tajemniczość i złożoność ekologicznych problemów, które często pozostają poza zasięgiem naszej (ludzkiej) świadomości. To filozoficzne narzędzie, które pozwala przyjrzeć się relacjom siebie ze światem — ulegającym coraz większym, szybszym i trudniejszym do zrozumienia zmianom. Umożliwia odnalezienie się w mroku — w spektrum dziwnych i niezrozumiałych transformacji przejawiających się w wydarzeniach o różnej skali: od całej planety do pojedynczych ludzkich ciał.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • zdjęciue kolorowych magazynów
    02.07 (ŚR) 18:00
    Platformizując Polskę: nowe fronty walki w gospodarce cyfrowej
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • Świetlisty, rozmazany abstrakcyjny kształt w kolorze złoto-pomarańczowym w centralnej części zdjęcia
    02.07 (ŚR) 18:30
    POSTURE | POSTAWA
    Performans towarzyszący wystawie „Pakui Hardware. Progi / Thresholds”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • tłum ludzi zgromadzonych na schodach zachęty
    03.07 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • neonowo podświetlone pomieszczenie, ludzka sylwetka w tle
    04.07 (PT) 12:30
    Robimy największe dzieło sztuki na świecie!
    Otwarte warsztaty dla dzieci w wieku 7-13 lat
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 04.07 (PT) 17:30
    Malarstwo dla dorosłych. Przyjdź i zostań malarką/malarzem!
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • dziecięca praca na stole
    05.07 (SOB) 12:30
    Przyjdź i zostań malarką/malarzem!
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • mężczyzna wypoczywający na zielonym trawniku
    05.07 (SOB) 14:00
    Chmurobrazy. Warsztaty z obserwacji i rysowania chmur
    przy wazach z roślinami wodnymiprzy wazach z roślinami wodnymi
  • czarny pokój, czerwona płachta z obrysem kobiecego ciała na podłodze w tle dwie osoby odwrócone tyłem
    05.07 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy
    05.07 (SOB) 16:00
    Екскурсія українською мовою
    Oprowadzanie w języku ukraińskim
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • biała oniryczna forma zawieszona w przestrzeni
    05.07 (SOB) 16:00
    Limen znaczy próg, czyli o przekraczaniu granic
    Wykład Dominiki Łarionow i rozmowa z Agnieszką Pinderą
    Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)sala kinowa
  • portret kobiety w zielonej koszuli
    06.07 (ND) 12:15
    Pakui Hardware. Progi / Thresholds 
    Oprowadzanie kuratorskie Agnieszki Pindery po wystawie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • neonowo podświetlone pomieszczenie, ludzka sylwetka w tle
    06.07 (ND) 12:30
    Robimy największe dzieło sztuki na świecie!
    Warsztaty rodzinne (godz. 12:30 i 15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta