Piękni i bogaci. Pokazywanie dostatku w czasach polskiej transformacji.
Wykład Magdy Szcześniak
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
„Komu się powiodło i dlaczego?” — takie pytania co miesiąc zadawali redaktorzy magazynu „Sukces” w wywiadach z pierwszymi „zwycięzcami” polskiej transformacji. Być może ciekawsze od odpowiedzi, w których stale powraca przepis „pracowitość + upór + odrobina szczęścia = sukces” są obrazy, ilustrujące opowieści polskich biznesmenów. Wchodzą one w skład wizualnego archiwum polskiej transformacji, są dokumentami wykuwania się formuł prezentowania dostatku i demonstrowania statusu społecznego. Podczas wykładu wizualnego Piękni i bogaci przeanalizujemy obrazy bogactwa przełomu lat 80. i 90., zadając pytania o to, skąd pochodzą, w jaki sposób działają, jak zmieniają się w procesie transformacji? Od instruktaży wizualnych z magazynów ilustrowanych do polskiego kina — obrazy luksusu pozostają w niejednoznacznej relacji z ówczesną rzeczywistością: zastępują ją, kształtują, krytykują i stanowią jej ważny element w okresie przemian.
dr Magda Szcześniak — kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka książki Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji (Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2016). Bada polską transformację po 1989 roku, ze szczególnym uwzględnieniem przemian kultury wizualnej i sfery publicznej. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Kontekstach”, „Dialogu”, „Krytyce Politycznej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej” oraz w tomach zbiorowych. Stypendystka Narodowego Centrum Nauki i Fundacji Fulbrighta. Redaktorka pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” (pismowidok.org).
Program towarzyszący wystawie Bogactwo
-
27.08 – 23.10.2016Bogactwo
Wystawa jest próbą prześledzenia wizualnych reprezentacji bogactwa od lat 90, czasów transformacji i zachłyśnięcia się wizją szybkiego wzbogacenia się, przez rozczarowanie i upadek neoliberalnych idei do dziś. Dziś, kiedy bogactwo niejednokrotnie okazuje się fantazją, iluzją czy złudzeniem - „bieda jako nowe bogactwo” stało się hasłem i doświadczeniem generacyjnym, w którym ironia pozwala oswajać tęsknoty i lęki, ale jest też narzędziem do kwestionowania rzeczywistości.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta