Noc Muzeów
(12:00 – 1:00)
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
Zapraszamy na (nie tylko) nocne spotkanie z Zachętą!
13 maja 2023 (sobota)
Dni Otwarte Funduszy Europejskich
godz. 12.00 – 19.00
wstęp wolny
13 maja 2023 (sobota)
Noc Muzeów
godz. 19.00 – 1.00
wstęp wolny
W tym roku na naszą publiczność czekają:
- Małgorzta Mirga-Tas. Przeczarowując Świat
Po raz pierwszy w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale pawilon narodowy reprezentowany był przez romską artystkę. Wystawa Przeczarowując świat Małgorzaty Mirgi-Tas — pokazywana w zeszłym roku na Biennale w Wenecji, potem w Ferarze, a teraz w Warszawie — to manifest artystki na temat romskiej tożsamości i sztuki, który czerpie inspiracje z renesansowych, astrologicznych fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze. - Drugiej wiosny nie będzie...Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Czy my, dorośli, potrafimy podjąć to wyzwanie, szczególnie wobec problemów, z jakimi mierzą się dziś dzieci i młodzież: przemocą doznawaną na co dzień, doświadczeniem pandemii, wojny i uchodźstwa? Co możemy zrobić, żeby wpłynąć na poprawę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży i sprawić, by ich głos był słyszalny? Jaką rolę w budowaniu podmiotowości dziecka, przywracaniu poczucia wartości może pełnić sztuka i jakich narzędzi dostarczają nam artyści? - Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował
„Malarz klęczał, jak malował” — to jeden z komentarzy, jakim opatrzono obraz z cyklu artysty na internetowym forum. Jeśli sformułowanie to rozumiemy jako poważne potraktowanie tego, co się robi, to rzeczywiście, klęczałem — zdaje się odpowiadać autor. Wszak każdy przed czymś/kimś klęka, każdy ma swoich bohaterów. A my, przed czym klękamy? Malarstwo Ignacego Czwartosa zmusza nas do odpowiedzi na to pytanie.
W Miejscu Projektów Zachęty (Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego 3, Warszawa):
- Kimba Frances Kerner. Delirium Decadence
Artystka tak opisuje swoją twórczość: „Korzystając z różnych mediów, przeplatam tematy psychologii, narracji i animizmu. Interesuje mnie zgłębianie własnej psychiki, podświadomości czy pamięci. Często sięgam do czasów dzieciństwa, baśni, mitów, które dekonstruuję, na tej podstawie budując własne historie”.