Projekt ten bada tradycje związane z technikami konserwacji żywności – fermentacją, konserwowaniem w cukrze, kiszeniem i suszeniem – traktując je jako metaforę zachowywania rytuałów, kultury i narracji w zbiorowej pamięci diasporowych społeczności. Tak jak konserwowana żywność ma na celu zapewnienie nam pożywienia w czasach niedoboru, tak konserwacja służy jako sposób ochrony dziedzictwa kulturowego, zapewniając, że zostanie ono przekazane kolejnym pokoleniom, a także oferując odporność, uzdrowienie i samowystarczalność w czasach kryzysu.
Techniki konserwacji żywności są starożytne i międzykulturowe, sięgają mileniów i łączą różne ludy, łącząc nas z przeszłością oraz mądrością naszych przodków. Te metody, które łączą nas z przeszłością, stanowią wspólne ludzkie doświadczenie, które przekracza granice i czas. Koncepcja Piwnicy jest kluczowa dla naszego badania. W tym kontekście reprezentuje ona przestrzeń zarówno do przechowywania, jak i odzyskiwania – magazyn pamięci i materiałów. Tradycyjnie piwnica jest domową przestrzenią, w której przechowuje się konserwowaną żywność; jednak w czasach konfliktu lub wojny staje się także schronieniem, chroniąc swoich właścicieli, zachowując nie tylko jedzenie, ale i ich życie. Jest symbolem odporności, wyrażając przekonanie, że nawet w najtrudniejszych czasach przetrwanie jest możliwe.
Zapraszamy uczestników/czki z doświadczeniem migracji do podzielenia się swoją wiedzą na temat konkretnych technik konserwacji żywności w formie warsztatów, w których uczestnicy będą mieli możliwość praktycznego wypróbowania tych technik. Dodatkowo odbędzie się wspólne gotowanie, w którym składniki przechowane podczas warsztatów posłużą jako baza do przygotowania wspólnego posiłku. To doświadczenie pozwoli nam nie tylko zachować wiedzę w formie pamięci, ale również przeżyć ją poprzez aktywne uczestnictwo, angażując zarówno ciało, jak i umysł.
Wspólne gotowanie:
13 lipca
20 lipca
3 sierpnia
31 sierpnia
Vladyslav Gryn – wolontariusz, aktywista, współzałożyciel kolektywu Galas. Od początku pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę działa wspólnie z kolektywem Galas, BLYZKIST i Dom Kultury „Słonecznik” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Angażuje się w działania na rzecz integracji migrantów i uchodźców w polskim społeczeństwie poprzez projekty wspólnotowe i działania kulturalne. Oprócz swojej oddolnej działalności, angażuje się również w międzynarodowe dyskusje na temat sytuacji humanitarnej w Ukrainie.