Tygodniowa wystawa Karoliny Bielawskiej, Magdaleny Golby, Zuzy Golińskiej i Magdaleny Łazarczyk

„LEKCJA” dotyczy tradycyjnie rozumianej formalnej interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem, ale może być odbierana w szerszym kontekście – wyciągania wniosków z danych sytuacji czy samego uczestnictwa w procesie dydaktycznym.

Z „LEKCJĄ” stykamy się codziennie w długim procesie edukacji, zaczynając od pierwszych lat przedszkolnych. „LEKCJI” udzielają nam nauczyciele, rodzina, przyjaciele czy w końcu – życie. Na „LEKCJĘ” przychodzimy przygotowani bądź nie, jesteśmy uczniami wzorowymi  lub miernymi, możemy być posłuszni lub próbować się buntować. Często przychodzi taki moment, w którym szkolnie lub akademicko rozumiana „LEKCJA” traci na znaczeniu. „LEKCJA” zakłada jednocześnie otwartość umysłu, chęć przyswajania nowych informacji oraz podporządkowanie się i wiarę w autorytet.

To właśnie z tytułową „LEKCJĄ” mierzą się cztery tegoroczne dyplomantki warszawskiej ASP. Poruszają one temat pełen nostalgii i wspomnień, ale także analizują zjawisko edukacji jako takie – jego sens i dynamikę. Rok, w którym kończą akademię, jest również momentem podsumowania, bilansu zysków i strat poniesionych w procesie kształcenia.

Karolina Bielawska swoją malarską pracą Początek/Koniec obrazuje chęć ucieczki od dorosłości naznaczonej długimi latami edukacji czy wpajanymi zasadami społecznymi. Bezwładnie wiszące dziecięce nóżki mogą być wyrazem beztroski, błogiego nic-nie-robienia lub – rezygnacji czy utraty sił. Delikatne kolory nawiązują do niewinności i jednocześnie ulotności dzieciństwa. Z kolei wideo Hippocampus przedstawia podwodny i egzotyczny świat w znacznie zwolnionym tempie. Hippocampus to łacińska nazwa konika morskiego, ale też element kory mózgowej odpowiedzialny głównie za pamięć. Praca z jednej strony odnosi się do marzeń o odkrywaniu świata, z drugiej – dotyczy pamięci, a raczej mozolnego i powolnego procesu zapamiętywania (tak ważnego w nauce).

Popularne szczególnie w szkole podstawowej gromadzenie naklejek, pocztówek, karteczek — tych mniejszych i tych do segregatorów, kart z bohaterami filmów animowanych, piosenkarkami i aktorami — stało się punktem wyjścia dla Zuzy Golińskiej. Artystka zauważa, że niepozorne zbieranie zamienia się w szybkim tempie w kolekcjonowanie, zbiory stają się większe, potrzebne są kolejne teczki, albumy i półki. Zaczyna się także świadoma selekcja, wymiana oraz porównywanie kolekcji. Praca Szkolne aktywności to powrót do pierwszych, nieistniejących już zbiorów i próba stworzenia ich po raz drugi z dzisiejszej perspektywy.

Magdalena Golba w instalacji pod tytułem KOZA wraca do dawnej formy karania niesfornych uczniów – „szkolnego aresztu”. Koza jako środek dyscyplinujący w zależności od wielkości przewinienia trwała od kilku godzin do kilku dni. W obecnym modelu szkolnictwa stosowanie tego typu rozwiązań jest zabronione. Często nauczyciele pozostają bezradni wobec agresywnego zachowania swoich podopiecznych. Magdalena Golba porusza w tym kontekście problem funkcji autorytetu i możliwości jego budowania w dobie bezstresowego wychowania. Artystka krytycznie odnosi się do współczesnego modelu nauczania ograniczającego dziecięcą indywidualność i utrwalania przyjętych przez społeczeństwo schematów.

Słuchaj mnie to praca Magdaleny Łazarczyk, która wykorzystała znaleziony na ulicy taboret. Przywodzi on na myśl ławkę szkolną, kojarzącą się z porządkiem, dyscypliną, unieruchomieniem. Taboret staje się obiektem służącym do badania stanu wytrzymałości, napięcia i podporządkowania zewnętrznej sile. Inna praca, wideo pod tytułem Pozór, przedstawia postać siedzącą nieruchomo przed ścianą, na której pojawia się obraz cieni wpadających do wnętrza przez okno. Ta „naturalna projekcja” powoli zmieniająca się w czasie i przestrzeni przywodzi artystce na myśl Platońską ideę cieni, która prowokuje do rozważań na temat realności świata widzialnego.

Karolina Bielawska – ur. 1986 w Olsztynie. Studiuje na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2013 roku obroniła z wyróżnieniem dziekańskim dyplom licencjacki w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej twórczości wykorzystuje malarstwo, rysunek, fotografię i instalację.

Magdalena Rua Golba – ur. 1985 w Łukowie. Studentka ostatniego roku Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2013 obroniła dyplom licencjacki w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014).

Zuza Golińska – ur. 1990 w Gdańsku. Studentka Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2013 obroniła dyplom licencjacki w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. W swoich pracach używa różnych mediów, takich jak malarstwo, fotografia, rysunek, rzeźba, tworzy instalacje. Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014) oraz Gdańskiego Biennale Sztuki (2014).

Magdalena Łazarczyk – ur. w 1985 roku w Białymstoku. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie studiuje na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W swojej twórczości posługuje się wideo, fotografią, instalacją. Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014) oraz Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 7 (2013).

LEKCJA_zdjęcia z wystawy

kuratorka Magda Kardasz

(opis automatyczny, id:3177)

MIEJSCE PROJEKTÓW ZACHĘTY 
ul. Gałczyńskiego 3
00-362 Warszawa
wtorek – niedziela, godz. 12–20
tel. 22 / 826 01 36
mpz@zacheta.art.pl

Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 23.04 (ŚR) 17:00
    Dyżur księgarski Niki Jaworowskiej-Duchlińskiej
    Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
    Zachęta / Księgarnia ArtystycznaZachęta / Księgarnia Artystyczna
  • 24.04 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 24.04 (CZW) 18:00
    Monika Waraxa
    Jesteś słońcem
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 25.04 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla osób 60+ po wystawie „POZA SCENARIUSZEM. WARSZTAT FORMY FILMOWEJ”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 26.04 (SOB) 12:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English with Pakui Hardware
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 26.04 (SOB) 12:30
    Mobil jak serce i Słońce
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 27.04 (ND) 12:15
    Pakui Hardware. Progi / Thresholds
    Oprowadzanie kuratorskie po wystawie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.04 (ND) 12:30
    Mural na dobry humor
    Warsztaty rodzinne (godz. 12:30 i 15)
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • 27.04 (ND) 14:15
    Niedzielne oprowadzanie po aktualnych wystawach
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 29.04 (WT) 17:00
    Jak poruszyć obraz?
    Warsztaty z animacji poklatkowej
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 01.05 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 03.05 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta