Maciek Stępiński Warsaw City Tennis Clubs

23.10 – 09.12.2009 Maciek Stępiński Warsaw City Tennis Clubs

Galeria Kordegarda

kurator: Magda Kardasz
współpraca: Krzysztof Gutfrański

W swoim najnowszym projekcie przygotowanym na wystawę w Kordegardzie w ramach cyklu Pokój z widokiem, Maciek Stępiński portretuje wybrane fragmenty miejskiego pejzażu Warszawy. Fotografie z tej serii wydają się być bliskie tym prezentowanym w 2008 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, na wystawie Backstage. To także przedstawienia nieoczywistego oblicza stolicy. Najnowsza wizja jest jednak bardziej subiektywna. Tym razem Stępiński opowiada o miejscach bliskich jemu samemu, o owych Warsaw City Tennis Clubs – w niektórych z nich jako młody tenisista trenował lub startował w zawodach. Tytuł wystawy (rzeczywista nazwa jednego z klubów) przywołuje czasy późnej komuny, kiedy to tenis był sportem elitarnym, symbolem lepszego, „zachodniego” stylu życia (język angielski w nazwie nie jest przypadkowy), a warszawskie kluby tenisowe na tle powszechnej szarości mogły uchodzić za miejsca ekskluzywne. Dziś to w większości obiekty opuszczone lub zaniedbane. Ślady zużycia widoczne są w architekturze budynków, a zdziczała roślinność przejęła władzę nad większością terenu.               

Paradoksalnie, w opozycji do kondycji obiektów, fotografie Stępińskiego są piękne. Decyduje o tym przede wszystkim staranny wybór kadru, uchwycenie napięcia form i treści ukrytych w obrazie. Efekt ten wzmocniony jest przez wybór fotograficznej techniki – główna część wystawy to starannie oprawione w ramy odbitki cibachromowe. Decyzja artysty była świadoma – cibachrome to technika odchodząca w przeszłość, ustępująca pod naporem wszechobecnej dygitalizacji. Pozwala ona osiągnąć nieporównywalną z innymi ostrość i głębię obrazu, swoisty efekt elegancji.          

Stępiński ukazuje świat zastygły w bezruchu, opuszczony przez ludzi i zdegradowany. Pejzaże przenika klimat jesiennej nostalgii – wybór późnopaździernikowego terminu do prezentacji wystawy w Kordegardzie też nie był przypadkowy.                 

W ten sposób widok za oknem, światło właściwe dla tej pory roku dopełniają fotograficzne obrazy. Na tym jednak historia się nie kończy. Na wystawie pojawiają się także wielkoformatowe czarno-białe fotografie cyfrowe – bez ram, naklejone bezpośrednio na ścianie i oknie. Na nich inne fragmenty miasta – plac budowy, gołe konstrukcje budynków, widoki budowli w momencie ich narodzin. Uważny widz rozpozna w fotografowanych obiektach Stadion Dziesięciolecia przywracany pierwotnemu sportowemu, przeznaczeniu. Podobnie jak wśród fotografii opuszczonych tenisowych klubów, mógł dostrzec ikoniczny już widok trampoliny na nieczynnym basenie warszawskiej Legii. Prezentację Maćka Stępińskiego dopełniają dwa krótkie filmy: CWKS 1CWKS 2 – scenki z centralnego tenisowego kortu Legii, w trakcie renowacji – robotnicy kreślą geometryczny rysunek białą linią na ceglastym tle tartanowej nawierzchni. 

Wystawa Warsaw City Tennis Clubs Maćka Stępińskiego nie jest jednak/tylko opowieścią o sporcie; lecz raczej historią o mieście w momencie zmiany, jednoczącą w obrazie przeszłość i przyszłość.            

Maciej Stępiński – ur. 1972 w Warszawie. Mieszka we Francji i w Polsce. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1999) i w École Nationale Supérieure de la Photographie w Arles (2002). Fotografik, malarz, autor filmów i instalacji. Wykłada w Akademii Fotografii w Warszawie i Krakowie oraz we Francji. Od 2003 prowadzi warsztaty fotograficzne i wideo w ramach festiwalu Rencontres Internationales de la Photographie w Arle.

Wybrane wystawy indywidualne:         

  • 2009 Sclerosis, Galeria Leto, Warszawa
  • 2008 Backstage, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2008 Galeria PF Zamek, Poznań
  • 2007 Sans titre, Galerie AL/MA, Montpellier
  • 2006 Une histoire vraie (z Raphaël Zarka), Les Grands Bains Douches de la Plaine, Marsylia
  • 2006 État du monde, Rencontres Traverse Vidéo, Tuluza
  • 2004 N-113, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2002 N-113, Visa pour l’image, Perpignan, Francja           

Wybrane wystawy zbiorowe:     

  • 2009 Underround City, DIVIUS Unit 30, London
  • 2009 The One Minutes, Today Art Museum in Beijing, Chiny
  • 2008 Volta Wa-wa, Galeria Leto, Warszawa
  • 2008 Cherry Bloom, Galerie AL/MA, Montpellier
  • 2008 Efekt czerwonych oczu. Fotografi a polska XXI wieku, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2008 Aktualizacja. Przegląd nowej polskiej fotografii, Miesiąc Fotografii, Kraków
  • 2007 Biennale Fotografi, BWA Arsenał, Poznań
  • 2007 Efekt rzeczywistości. Fotografia i wideo z Polski, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
  • 2006 Hapax, Aperto, Montpellier
  • 2005 Forum de l’image, vidéo, Musée d’Art Moderne et Contemporain, Les Abattoirs, Tuluza
  • 2005 N-113, Fotofestiwal, Łódź
  • 2005 G Point Electronic Festival, Nowy Jork
  • 2005 Art Poznań, Poznań
  • 2005 Club Cube, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2004 Nieuwe Vide, Haarlem
  • 2004 Nova Polska. Affi nités électives, Centre départemental d’art contemporain, Albi
  • 2004 L’endroit du regard, Centre régional d’art contemporain Languedoc-Roussillon, Sète
  • 2003 Jeune création, Grande halle de la Villette, Paryż
  • 2002 The One Minutes, Amsterdam (grand prix)
Wystawy
302/860

Informacje

Maciek Stępiński
Warsaw City Tennis Clubs
23.10 – 09.12.2009

Galeria Kordegarda
Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa

Prace wyprodukowane we współpracy z galerią LETO.
sponsor galerii Kordegarda: BenQ
sponsor wernisażu: Freixenet, Chocolissimo
patroni medialni: Stolica, Gazeta Wyborcza, Polityka, TOK FM, The Warsaw Voice, Onet.pl, empik