Grafika obiektu: Magdalena Abakanowicz, tekst towarzyszący wystawie indywidualnej artystki w Galerii Współczesnej w Warszawie, 1971
00:00/00:00
Magdalena Abakanowicz, tekst towarzyszący wystawie indywidualnej artystki w Galerii Współczesnej w Warszawie, 1971
PJM

Data powstania: 23.06.2025

Mój pokaz w Galerii Współczesnej jest trzecim z cyklu tego rodzaju pokazów zaplanowanych przeze mnie w różnych ośrodkach Europy. Celem tych wystaw jest konfrontacja widza z materiałem tkackim i zwrócenie uwagi na niejednoznaczność tego materiału. W naszym stosunku do rzeczy, które nas otaczają, istnieje głęboka ślepota przyzwyczajenia. To, co z góry wiemy o przedmiocie nie pozwala nam go naprawdę zobaczyć. Chcę się przeciwstawić tym przyzwyczajeniom, które odnoszą się do materiału tkackiego. Według ogólnie przyjętej zasady stawiany jest znak równania: tkanina – sztuka użytkowa. Moja wystawa w Galerii Współczesnej nie jest pokazem poszczególnych eksponatów. Chodziło mi o stworzenie szeregu sytuacji, w które wprowadzam zwiedzającego.

Poszczególne sytuacje od momentu przekroczenia wejścia:

Sytuacja pierwsza: Dziesięć tkanych kompozycji zestawionych w ciasny układ. Każda z dziesięciu prac może posiadać samodzielne znaczenie plastyczne. W stworzonym układzie chodzi jednak o odbiór przez widza całości zespołowego działania prac. Nazywam więc ten zespół jednym obiektem. Widz, znajdując się wewnątrz obiektu, powinien odbierać wrażenia dotykowe na równi z optycznymi.

Sytuacja druga: Obiekty leżące na ziemi w pustej przestrzeni sali. Widz ogląda fazę tymczasową egzystencji obiektu. Zatrzymany proces rozlewania się materiału.

Sytuacja trzecia: W pasażu. Układ lin i kabli rozpoczynający się poza ścianą ograniczającą wnętrze. Widz ogląda tu również pewną fazę egzystencji układu. Fazę tymczasową. Połączone końce lin i kabli są zatrzymane w aktywnym ruchu. Powyższy tekst stanowi kilka uwag zmierzających do ukierunkowania sposobu obserwacji mojego pokazu, nie wyczerpuje jednak jego tematów. Czas przejścia przez pokaz w celu odbierania wrażeń nie powinien przekroczyć pięciu minut.

Magdalena Abakanowicz
tekst towarzyszący wystawie indywidualnej artystki w Galerii Współczesnej w Warszawie, 1971

Mediateka
175/387

Powiązana wystawa

  • 27.06 – 21.09.2025
    Przestrzenie

    Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Zobacz także
  • Grafika obiektu: Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztukiPJM
    Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
  • Grafika obiektu: Paulina Ołowska. Czar WarszawyPJM
    Paulina Ołowska. Czar Warszawy
  • Grafika obiektu: Anemona CrisanPJM
    Anemona Crisan
  • Grafika obiektu: Byłem, czego i wam życzę. Henryk TomaszewskiPJM
    Byłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski
  • Grafika obiektu: Monika Zawadzki. BydłoPJM
    Monika Zawadzki. Bydło
  • Grafika obiektu: Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie SaskimPJM
    Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie Saskim
  • Grafika obiektu: Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątychPJM
    Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych
  • Grafika obiektu: Victor Man. ZephirPJM
    Victor Man. Zephir
  • Grafika obiektu: Alicja po drugiej stroniePJM
    Alicja po drugiej stronie
  • Grafika obiektu: CorpusPJM
    Corpus