Leonard Sempoliński

Artyści
520/702

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Dwóch mężczyzn idzie po brukowanej drodze. W tle fasada murowanego domu i drewniany dom.
    ChmielnoLeonard Sempoliński1959
  • Fragment odbudowanej Katedry świętego Jana w Warszawie. Ceglany front układaja się u szczytu w trójkątny kształt.
    Katedra Św. JanaLeonard Sempoliński1956
  • Pole po żniwach, na którym ustawione są jeden przy drugim snopki. W tle skraj niewysokiego lasu
    Pejzaż z OjcowaLeonard Sempoliński1953
  • Kamienne schody z prosta balustradą. Na nich siedzi dwóch młodych mężczyzn. Rysują coś w skupieniu.
    Młodzi architekci, KrakówLeonard Sempoliński1953
  • Siedzący na ziemi mężczyźni układają chodnik z kostki brukowej.
    Brukarze (szkic do MDM)Leonard Sempoliński1952
  • Ogromne budynki od góry do dołu otoczone siecią rusztowań. Na ziemi przed nimi grupka ludzi i samochód ciężarowy.
    Budowa MDMLeonard Sempoliński1952
  • Na pierwszym planie kamienny kandelabr na zacienionym placu. W tle kamienice oświetlone słońcem. Na szarym niebie delikatna smuga tęczy.
    MDM po deszczuLeonard Sempoliński1952
  • Lśniąca od słońca fasada budynku. Przed nim, na chodniku spacerowicze i duża grupa ludzi. W tle inny budynek, lekko w cieniu.
    MDMLeonard Sempoliński1952
  • Ulica, po której spacerują ludzie. W tle lśniący bielą budynek częściowo pokryty gęstą siatką rusztowań. Część sceny zasłonięta z lewej strony drzewem.
    MDMLeonard Sempoliński1952
  • Na pierwszym planie plac. Stoją na nim dwa autobusy, przejeżdża tramwaj, spacerują ludzie. W tle lśniące od słońca budynki.
    MDMLeonard Sempoliński1952
  • Młodzi chłopcy kilofami uderzają w ziemię. W tle częściowo zburzone niskie budynki.
    Budujemy boisko, KazimierzLeonard Sempoliński1951
  • Fotomontaż. Niewyraźna czaszka wmontowana w chmury na niebie.
    CzaszkaLeonard Sempoliński1948
  • Rozmyty kształt bezlistnej korony drzewa. Prawdopodobnie odbity w tafli wody.
    Wizja drzewLeonard Sempoliński1948
  • Bardzo nieostre zdjęcie. W kałuży na asfalcie odbity fragment nieba z białymi chmurami.
    Koniec zabawyLeonard Sempoliński1948
  • Niewyraźne chmury. U dołu ciemniejsze, u góry nieco jaśniejsze.
    Przed AdamemLeonard Sempoliński1948
  • Okrągłe lusterko stojące na sztorc, sfotografowane z góry pod kątem. Lekko oświetlone, rzuca jasne odbicie z lewej i ciemne z prawej strony.
    ŻycieLeonard Sempoliński1948
  • Fotomontaż. Popękane drewno w dużym zbliżeniu. W lewym dolnym rogu nieduża i niewyraźna postać mężczyzny.
    Na spacerzeLeonard Sempoliński1946
  • Fotomontaż. Konar drzewa bez kory w dużym zbliżeniu. W lewym dolnym rogu bardzo mała postać mężczyzny stojącego na konarze.
    Na spacerzeLeonard Sempoliński1946
  • Fotomontaż. Konar drzewa bez kory w dużym zbliżeniu, wyrasta z niego nieduży pęczek trawy. Na konarze bardzo mała postać mężczyzny.
    SpotkanieLeonard Sempoliński1946
  • Pokryte śniegiem ruiny Nowego Miasta w Warszawie. W tle bryła kościoła bez dachu. Na pierwszym planie, po lewej suche drzewo.
    Ruiny, Nowe MiastoLeonard Sempoliński1945
  • Zasypane do połowy łukowate wejście do kamienicy. Nad łukiem wejścia częściowo roztrzaskany kształt żaglowca.
    Ruiny domu Pod okrętemLeonard Sempoliński1945
  • Resztki murów stojące w pustce zburzonego miasta. Gdzieniegdzie na ruinach wyrosły rośliny, w tym nieduże białe kwiatki.
    Ruiny gettaLeonard Sempoliński1945
  • Wnętrze kościoła. Ściany z dużą ilością dziur po kulach, gdzieniegdzie zupełnie bez tynku. Na podłodze sterty desek z zawalonego dachu.
    Ruiny kościoła NMPLeonard Sempoliński1945
  • Procesja idąca ulicami miasta. W tle zburzone kamienice i kościół.
    Procesja Bożego CiałaLeonard Sempoliński1945
  • Ciemny zarys zburzonych kamienic na tle jasnego nieba.
    Rynek Starego Miasta, ruinyLeonard Sempoliński1945
  • Sczerniałe ludzkie ciało leżące na rozprutym w kilku miejscach materacu. W tle beczka, porozrzucane papiery, butelki.
    ZwłokiLeonard Sempoliński1945
  • Rozłożona książka. W tle czaszka i świecznik z białą świecą. Wszystko otoczone czernią.
    Martwa naturaLeonard Sempoliński1939
  • Czaszka na białym tle. Mocno oświetlona z przodu rzuca intensywnie czarny cień.
    CzaszkaLeonard Sempoliński1939
  • Zamglona czaszka na białym tle. Mocno oświetlona z przodu rzuca intensywnie czarny cień.
    CzaszkaLeonard Sempoliński1939
  • Rozłożona książka z ilustracją ukrzyżowanego Chrystusa. Na niej czaszka. Obok świecznik z palącą się świecą.
    Czaszka, książka, świeca (Kompozycja z czaszką)Leonard Sempoliński1939
  • Sfotografowana od dołu sosna. Długi pień bez gałęzi dopiero u szczytu ma rozłożystą koronę.
    DrzewoLeonard Sempoliński1929
  • Zbliżenie na długą łódź z żaglem. W niej pochylony mężczyzna bez koszuli, który z wysiłkiem utrzymuje ster łodzi.
    PiaskarzeLeonard Sempoliński1929
  • Fragment przysadzistej kamienicy z jasno świecącą latarnią i dwoma oknami. W tle ulica rozświetlona latarniami.
    Ul. Kanonia nocąLeonard Sempoliński1929
  • Ciemna ulica z przysadzistym budynkiem po lewej stronie, oświetla ją jedna nieduża latarnia.
    ul. Jezuicka nocąLeonard Sempoliński1929
  • Mężczyzna w koszuli fotografuje się w lustrze od pasa w górę. Na wysokości piersi trzyma aparat, patrzy na niego z góry.
    Autoportret z aparatemLeonard Sempoliński
  • Zdjęcie z lotu ptaka zburzonych kamienic. Wśród resztek murów pracują robotnicy.
    Rekonstrukcja StarówkiLeonard Sempoliński
  • Tory kolejowe, po których kilku mężczyzn prowadzi nieduży wagon z gruzem. W tle ruiny, sterty desek i cegieł.
    Odbudowa WarszawyLeonard Sempoliński
  • Zachmurzone niebo. W lewym dolnym, rogu rozkołysana wiatrem korona brzozy.
    DrzewoLeonard Sempoliński
  • Na pierwszym planie pień niedużego drzewa. Dalej fontanna w formie grzybka. W dalekim tle zarysy zniszczonych, wysokich budynków.
    Plac BankowyLeonard Sempoliński
  • Mocno oświetlona łąka w lesie. Na pierwszym planie konar brzozy. Nieco dalej brzoza z fragmentem korony uciętej kadrem. W tle las.
    BrzozyLeonard Sempoliński
  • Roztrzaskana na ziemi figura Zygmunta III Wazy. W tle kompletnie zburzone budynki.
    Kolumna ZygmuntaLeonard Sempoliński
  • Dwie czaszki leżące na kamieniach.
    Czaszki wśród ruinLeonard Sempoliński
  • Jasna od słońca brukowana ulica. Z prawej strony kadru ciemne drzwi, za nimi nieco ukryta postać siedzącej kobiety z różańcem.
    Warszawa (Żebraczka)Leonard Sempoliński
  • Niewysokie domki. Niektóre murowane, inne drewniane. W tle niebo z niedużymi chmurami. Przed domami trawa i sterty kamieni.
    Stare domy na WoliLeonard Sempoliński
  • Gęsty zagajnik cienkich i młodych brzóz. Ich białe pnie odbijają się w sadzawce.
    Brzozowy zagajnikLeonard Sempoliński
  • Zbliżenie na mur kamienicy z dużymi drzwiami wejściowymi. Przy murze, po chodniku idzie kilkuletni chłopiec i coś je.
    Ulica BednarskaLeonard Sempoliński
  • Zniszczone fronty budynków. Na jednym z nich markiza z napisami m.in. "konfekcja" i "odzież". Na pierwszym planie rower z małą trumną.
    KonfekcjaLeonard Sempoliński
  • Piaszczysta droga w wąwozie, po której idzie kobieta z dzieckiem na plecach. Przy drodze, na wzniesieniu krzaki.
    Do Kazimierza (Do miasta)Leonard Sempoliński
  • Rozświetlona słońcem łąka w lesie. W tle ciemniejsza przestrzeń pod gęstymi drzewami. Na ścieżce po lewej stronie nieduża postać.
    Wakacje w wąwozach KazimierzaLeonard Sempoliński
  • Zimowy pejzaż. Pole delikatnie zasypane śniegiem. W tle droga, po której jedzie wóz. Przy drodze bezlistne drzewa.
    Okolice PomiechówkaLeonard Sempoliński
  • Wąska, piaszczysta, wiejska droga wśród nielicznych drzew. Nad nią ogromne i ciężkie białe chmury na jasnym niebie.
    Pejzaż z szosą, okolice WarszawyLeonard Sempoliński
  • Zaorane pola zajmują prawie cały kadr. W tle, daleko i przy samej górnej krawędzi kadru niewysokie wiejskie zabudowania.
    Okolice Warszawy - polaLeonard Sempoliński
  • Kobiety w chustach na głowach, z koszami wiklinowymi i stertą warzyw u nóg. Z jednego kosza wystaje butelka, z innego zawiniątko.
    Na rynku w KazimierzuLeonard Sempoliński
  • Po lewej stronie ceglany komin z fragmentem ściany, po prawej nieduże drzewa. W tle szare pochmurne niebo.
    Stary kominLeonard Sempoliński
  • Wazon z kwiatami stojący na gazecie "Nowiny Literackie". W tle płótno z namalowanym na nim aktem kobiecym.
    Obraz Jacka SempolińskiegoLeonard Sempoliński
  • Wejście do katedry zakończone bogato zdobionym łukiem. Z wnętrza wychodzą siostra zakonna i mężczyzna w szarym garniturze.
    Wrocław, katedraLeonard Sempoliński
  • Rusztowanie przytwierdzone do ceglanej ściany. Na rusztowaniu mężczyzna przy platformie, na której leży stos długich desek.
    Na rusztowaniu (Przyjaciele)Leonard Sempoliński
  • Plac Zamkowy w Warszawie w czasie odbudowy. Przy kamienicach stoją rusztowania. Na środku placu Kolumna Zygmunta, wokół niej spacerują ludzie.
    Plac ZamkowyLeonard Sempoliński
  • Zamglony widok uliczki nocą. Oświetlony latarniami chodnik i ściany kamienic. Na pierwszym planie biała rzeźba przedstawiająca kobietę.
    Przekupka Barbary ZbrożynyLeonard Sempoliński
  • Niebo w większości zakryte ciężkimi chmurami. Z lewej strony, przy samej krawędzi zdjęcia nieduże drzewo.
    Pejzaż z drzewemLeonard Sempoliński
  • Trójka uśmiechniętych osób - kobieta i dwóch mężczyzn. Siedzą na rusztowaniu. W tle fragment ściany kamienic Starego Miasta.
    Malowanie kamienic na starym mieścieLeonard Sempoliński
  • Wysoki dźwig trzyma podwójną metalową latarnię. Mężczyzna na dźwigu montuje ją do wysokiego betonowego słupa.
    Montaż latarniLeonard Sempoliński
  • Przy odbudowywanej kamienicy stoi mężczyzna w białej koszuli, ciemnych spodniach i czapce. Układa na fragmencie ściany płaskie, kamienne płyty.
    Kamieniarz na PiwnejLeonard Sempoliński
  • Zbliżenie na mężczyznę, który maluje na ścianie kamienicy postać mężczyzny w historycznym stroju ze skrzypcami.
    Malowanie kamienic, Jacek SempolińskiLeonard Sempoliński
  • Dwaj mężczyźni na rusztowaniu przy ścianie kamienicy. Nakładają na nią zamaszyście ciemny tynk.
    Tynkowanie kamienic na StarówceLeonard Sempoliński
  • Noc. Na pierwszym planie biała rzeźba przedstawiająca kobietę. W tle oświetlony kościół, wokół którego stoją rusztowania.
    Mariensztat nocą, Przekupka Barbary ZbrożynyLeonard Sempoliński
  • Ciemna figura żołnierza w hełmie z wycelowanym przed siebie karabinem. W tle zachmurzone niebo.
    Pomnik żołnierzy radzieckichLeonard Sempoliński
  • Mocno oświetlone słońcem dachy nieotynkowanych kamienic.
    Stare miasto, pierzeja rynkuLeonard Sempoliński
  • Zbliżenie twarzy mężczyzny z fajką w ustach.
    Autoportret z fajkąLeonard Sempoliński
  • Zbliżenie na twarz mężczyzny patrzącego w obiektyw. Prawa część jego twarzy jest lekko ukryta w cieniu.
    Portret Leonarda Sempolińskiego, z serii minLeonard Sempoliński
  • Chmury. Ciemne u dołu, jaśniejsze u góry.
    Chmury, studium do fotomontażuLeonard Sempoliński
  • Monumentalne kolumny sfotografowane tak, że w niedużych prześwitach między nimi widać tylko nieduży fragment miejskiej zieleni.
    Kolumny (Portyk w Wilnie)Leonard Sempoliński
  • Czarna kula leżąca na pogniecionej kartce papieru.
    Czarna kula na białym papierze (Kompozycja z kulą)Leonard Sempoliński
  • Cienie dwóch ludzkich dłoni na chropowatej powierzchni.
    Cienie dłoni (Kompozycja z ręką)Leonard Sempoliński
  • Sfotografowane od góry pod kątem dwie grube prostokątne szyby. Jedna widoczna wyraźnie, druga bardzo rozmyta.
    Prostokątne szybyLeonard Sempoliński
  • Plac Zamkowy z Kolumną Zygmunta, spacerują po nim ludzie, głównie pary. W tle Zamek Królewski, przed nim kilka choinek.
    Plac Zamkowy z kolumną ZygmuntaLeonard Sempoliński
  • Zapałki ułożone naprzemiennie w niedużą wieżę. W tle okrągłe lusterko, które odbija kompozycję.
    Kompozycja (Kompozycja z zapałkami)Leonard Sempoliński
Wystawy
  • Grafika do wystawy Co po Cybisie?
    15.09 – 16.12.2018
    Co po Cybisie?

    Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmuje szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomina starsze oraz przywołuje najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony koncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest prezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa.  

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Warszawa ZAchęca
    11.01 – 11.03.2012
    Warszawa ZAchęca

    Wystawa Warszawa ZAchęca prezentuje dzieła z aktualnej kolekcji Zachęty, która tworzona jest systematycznie od lat 90. XX wieku i składa się przede wszystkim z prac polskich twórców współczesnych prezentowanych w Zachęcie oraz dzieł współprodukowanych przez galerię w związku z jej projektami. Pokazywana na Lotnisku Chopina prezentacja to dzieła o Warszawie i z Warszawą w tle.

    Lotnisko ChopinaLotnisko Chopina
  • Grafika do wystawy Warszawa 1945 w fotografii Leonarda Sempolińskiego
    19.09 – 10.10.1969
    Warszawa 1945 w fotografii Leonarda Sempolińskiego

    W 1969 roku miały miejsce dwie ekspozycje, trwające równolegle, od 19 września do 10 października. Pierwszą z nich była wystawa 25 lat PRL w fotografice, drugą — Warszawa 1945 w fotografii Leonarda Sempolińskiego. Zarówno pierwsza, jak i druga prezentowane były później poza Warszawą, a także szeroko komentowane w prasie ogólnopolskiej.

    Zachęta Centralne Biuro Wystaw ArtystycznychCBWA