Jacek Sempoliński

Ur. w 1927 roku w Warszawie, zmarł w 2012 roku tamże.

Malarz, rysownik, pedagog i krytyk. W latach 1946-1951 studiował malarstwo w warszawskiej ASP, pierwsze cztery lata pod kierunkiem Jana Seweryna Sokołowskiego, ostatni rok w pracowni Eugeniusza Eibischa. Od 1956 roku wykłada na tejże uczelni, w 1988 roku uzyskał tytuł profesora. Był malarzem-filozofem, jego prace dotykają spraw najważniejszych, pytań o sens istnienia, tożsamość, nigdy nie tworzył obrazów i rysunków łatwych i przyjemnych w odbiorze. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat jego styl przechodził drobne zmiany. Ewoluował w kierunku abstrakcyjnym, zahaczał o malarską ascezę, by znowu wracać ku konkretniejszym aluzjom przedmiotowym. Ze studiów nad naturą czy z inspiracji muzycznych i architektonicznych przenosił się w sfery bardziej egzystencjalne, tworzył dzieła bliskie sztuce religijnej, a także ważne serie autoportretów. Wszystkim jego działaniom towarzyszył wiecznie poszukujący charakter oraz głęboka refleksja nad sztuką i człowiekiem. 

Artyści
519/702

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Czaszka
    CzaszkaJacek Sempoliński1985
  • Zdjęcie pracy Ukrzyżowany u św. Anny
    Ukrzyżowany u św. AnnyJacek Sempoliński
  • Zdjęcie pracy Autoportret
    AutoportretJacek Sempoliński
Wystawy
  • Grafika do wystawy Co po Cybisie?
    15.09 – 16.12.2018
    Co po Cybisie?

    Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmuje szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomina starsze oraz przywołuje najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony koncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest prezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa.  

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Nieskończony rejestr
    19.09 – 27.09.2015
    Nieskończony rejestr
    Obrazy i ich muzyczne interpretacje

    Pokaz w sali warsztatowej Zachęty stanowi podsumowanie projektu Muzyczne obrazy, w którym przez cały rok szkolny w ramach autorskiego programu nauczania muzyki uczestniczyli uczniowie jednego z warszawskich gimnazjów. Spotkania w Zachęcie stały się okazją do poznania nowych technik instrumentalnych, współczesnych kompozytorów i literatury muzycznej w konfrontacji z historią sztuki i dziełami sztuki współczesnej.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Inwazja dźwięku
    07.04 – 02.08.2009
    Inwazja dźwięku
    Muzyka i sztuki wizualne

    Wystawa Inwazja dźwięku. Muzyka i sztuki wizualne proponuje odczytanie estetycznych relacji pomiędzy sztukami wizualnymi i muzyką w kontekście współczesnej kultury. Zamiast śledzić historię tych związków proponujemy przyjrzeć się rozmaitym sposobom, w jakie artyści posługują się obrazem i dźwiękiem, rozszerzając znaczenia, sugerując skojarzenia, podpowiadając nastroje, czy wręcz przeciwnie, podkreślając przesłanie poprzez kontrast charakteru muzyki i obrazu.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 20.01 – 19.02.1995
    Jacek Sempoliński
    malarstwo, rysunek
    Galeria KordegardaGaleria Kordegarda
  • 10.05 – 13.06.1993
    Jacek Sempoliński
    malarstwo
    Zachęta Centralne Biuro Wystaw ArtystycznychCBWA
  • Grafika do wystawy Wystawa malarstwa Jacka Sempolińskiego
    20.06 – 10.07.1960
    Wystawa malarstwa Jacka Sempolińskiego

    Swojej pierwszej wystawie w 1960 roku Jacek Sempoliński poświęca kilka obszernych passusów w dziennikach wydanych w 2016 roku — w przeciwieństwie do legendarnego Arsenału, potraktowanego nieco zdawkowo, a przecież był miejscem jego artystycznego sukcesu, choć nie właściwego debiutu i nie pierwszych nagród. Przytoczmy pierwszy fragment o wystawie w Zachęcie: „W Arsenale debiutowałem, jednym obrazem i to nietypowym dla tamtej ideologii, i dotąd jestem klasyfikowany jako «arsenałowiec». Ale pierwszą wystawę indywidualną zrobiłem dużo później niż inni moi rówieśnicy, w Zachęcie w 1960 roku. Ten spóźniony debiut dał mi korzyści ambiwalentne, jedni chwalili, inni nie”.

    Zachęta Centralne Biuro Wystaw ArtystycznychCBWA