Jacek Sempoliński
Ur. w 1927 roku w Warszawie, zmarł w 2012 roku tamże.
Malarz, rysownik, pedagog i krytyk. W latach 1946-1951 studiował malarstwo w warszawskiej ASP, pierwsze cztery lata pod kierunkiem Jana Seweryna Sokołowskiego, ostatni rok w pracowni Eugeniusza Eibischa. Od 1956 roku wykłada na tejże uczelni, w 1988 roku uzyskał tytuł profesora. Był malarzem-filozofem, jego prace dotykają spraw najważniejszych, pytań o sens istnienia, tożsamość, nigdy nie tworzył obrazów i rysunków łatwych i przyjemnych w odbiorze. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat jego styl przechodził drobne zmiany. Ewoluował w kierunku abstrakcyjnym, zahaczał o malarską ascezę, by znowu wracać ku konkretniejszym aluzjom przedmiotowym. Ze studiów nad naturą czy z inspiracji muzycznych i architektonicznych przenosił się w sfery bardziej egzystencjalne, tworzył dzieła bliskie sztuce religijnej, a także ważne serie autoportretów. Wszystkim jego działaniom towarzyszył wiecznie poszukujący charakter oraz głęboka refleksja nad sztuką i człowiekiem.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
-
15.09 – 16.12.2018Co po Cybisie?
Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmuje szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomina starsze oraz przywołuje najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony koncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest prezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta -
19.09 – 27.09.2015Nieskończony rejestrObrazy i ich muzyczne interpretacje
Pokaz w sali warsztatowej Zachęty stanowi podsumowanie projektu Muzyczne obrazy, w którym przez cały rok szkolny w ramach autorskiego programu nauczania muzyki uczestniczyli uczniowie jednego z warszawskich gimnazjów. Spotkania w Zachęcie stały się okazją do poznania nowych technik instrumentalnych, współczesnych kompozytorów i literatury muzycznej w konfrontacji z historią sztuki i dziełami sztuki współczesnej.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta -
07.04 – 02.08.2009Inwazja dźwiękuMuzyka i sztuki wizualne
Wystawa Inwazja dźwięku. Muzyka i sztuki wizualne proponuje odczytanie estetycznych relacji pomiędzy sztukami wizualnymi i muzyką w kontekście współczesnej kultury. Zamiast śledzić historię tych związków proponujemy przyjrzeć się rozmaitym sposobom, w jakie artyści posługują się obrazem i dźwiękiem, rozszerzając znaczenia, sugerując skojarzenia, podpowiadając nastroje, czy wręcz przeciwnie, podkreślając przesłanie poprzez kontrast charakteru muzyki i obrazu.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta -
20.01 – 19.02.1995Jacek Sempolińskimalarstwo, rysunekGaleria KordegardaGaleria Kordegarda
-
10.05 – 13.06.1993Jacek SempolińskimalarstwoZachęta Centralne Biuro Wystaw ArtystycznychCBWA
-
20.06 – 10.07.1960Wystawa malarstwa Jacka Sempolińskiego
Swojej pierwszej wystawie w 1960 roku Jacek Sempoliński poświęca kilka obszernych passusów w dziennikach wydanych w 2016 roku — w przeciwieństwie do legendarnego Arsenału, potraktowanego nieco zdawkowo, a przecież był miejscem jego artystycznego sukcesu, choć nie właściwego debiutu i nie pierwszych nagród. Przytoczmy pierwszy fragment o wystawie w Zachęcie: „W Arsenale debiutowałem, jednym obrazem i to nietypowym dla tamtej ideologii, i dotąd jestem klasyfikowany jako «arsenałowiec». Ale pierwszą wystawę indywidualną zrobiłem dużo później niż inni moi rówieśnicy, w Zachęcie w 1960 roku. Ten spóźniony debiut dał mi korzyści ambiwalentne, jedni chwalili, inni nie”.
Zachęta Centralne Biuro Wystaw ArtystycznychCBWA