Poruszenie i wspólnota. Spotkanie na wystawie z dr. Piotrem Schollenbergerem
(Instytut Filozofii UW)

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny

Paul Valéry postulował stworzenie nauki, którą określił mianem „estesyki” (esthésique). Miałaby się ona zajmować badaniem wrażeń — „pobudzeń i reakcji zmysłowych”, które trudno jest jednoznacznie zaklasyfikować. To właśnie w różnorodoności i niejednoznaczności tych zmysłowych poruszeń tkwi nasze bogactwo. „Całe światło naszych sztuk — konkluduje Valéry — bierze się z ich niezmierzonych zasobów”.  Dzieła sztuki, w odróżnieniu od innych wytworów rąk ludzkich, tworzone są w szczególnym celu: mają nas poruszyć. Co to jednak znaczy: „być poruszonym przez dzieło sztuki”? I cóż też nas w sztuce „porusza”? To, o czym jest dzieło (co opowiada, reprezentuje), czy może to czym dzieło jest (jak się jawi)? Wreszcie, wypada zadać pytanie również o to, co dokładnie zostaje we mnie wzbudzone w momencie, gdy dzieło mnie porusza. Często mawiamy, że ktoś jest „zaafektowany”, jak gdyby ktoś został czymś „zarażony” — owładnięty, wprawiony w specyficzny ruch, bądź też włączony w specyficzną przestrzeń. Co więc reprezentują afekty? Czy w ogóle coś reprezentują, to znaczy odnoszą się do czegoś innego niż one same? Nasze reakcje, których doznajemy w obliczu dzieł sztuki, takie jak rozkosz, zachwyt, ale też przykrość, wstręt domagają się od nas opracowania. Odczuwamy je subiektywnie, cieleśnie, lecz nasze odczucia czynimy podstawą oceny i staramy się im nadać znaczenie w przestrzeni intersubiektywnej. Holenderska badaczka afektów, Mieke Bal napisała, że „zamiast przekładać i redukować dzieło sztuki do znaczenia, zadaniem krytyki jest otwarcie tego dzieła na przekłady innego rodzaju, w których przestrzeń jest wspólna i wypełniona afektem”. Podczas spotkania w salach galeryjnych Zachęty zastanowimy się, w jaki sposób możliwe jest wypełnienie przestrzeni afektem, tak, by była dla nas wspólna.    

Piotr Schollenberger — dr filozofii, adiunkt w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Jego zainteresowania badawcze dotyczą fenomenologii, estetyki fenomenologicznej, filozofii sztuki i współczesnej teorii sztuki. Jest autorem książki Granice poznania doświadczenia estetycznego (Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2014) i współredaktorem pracy Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna. Założenia/zastosowania/ konteksty (IFiS PAN, Warszawa 2012), a także Aktualność estetyki

Kanta (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016).

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 09.05 – 02.07.2017
    Poza zasadą przyjemności
    Afektywne operacje

    Wystawa przyjmuje za punkt wyjścia popularną w humanistyce kategorię afektów, które organizują jej przestrzeń emocjonalną. Afekt rozumiany jest tu jako automatyczna reakcja ciała na bodźce odbierane z otoczenia bądź zmiany zachodzące w ciele. Reakcje te, przyjemne bądź przykre, zachodzą poza świadomością i sferą rozumową, niepoddawane od razu refleksji poznawczej.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • Małe ceramiczne gwiazdki w szarym kolorze rozsypane na białym tle
    09.05 (CZW) 15:30
    Gwiazdą w mur
    Warsztaty dla licealistów z Pawłem Olszczyńskim
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 09.05 (CZW) 18:00
    Życie obiektów
    Pokaz filmu „The Heat Treatment” oraz dyskusja z udziałem Moniki Stobieckiej, Michaliny Sobierajskiej i Jakuba Depczyńskiego
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • kolorowe zdjęcie; kadr otwartych białych drzwi na sali wystawowej, za drzwiami monumentalna metalowa instalacja ze zespawanych elementów w kolorach żółtym, niebieskim, czerwonym i zielonym układających się w geometryczne struktury
    10.05 (PT) 17:00
    Zachęta miga!
    Oprowadzanie na wystawie „Datament” w polskim języku migowym
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • ALT: kolorowe zdjęcie; bliski kadr, monumentalna metalowa instalacja ze zespawanych elementów w kolorach żółtym, niebieskim, czerwonym i zielonym układających się w geometryczne struktury.
    11.05 (SOB) 12:30
    Sztuka dostępna
    Spotkanie dla osób niewidomych i słabowidzących na wystawie „Datament”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Kadr z filmy Sploty
    11.05 (SOB) 13:00
    Sploty
    PRZEDPREMIEROWY POKAZ FILMU | SPOTKANIE Z KRYSTYNĄ WOJTYNĄ-DROUET
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • 12.05 (ND) 12:15
    Z popiołów
    Autorskie oprowadzanie Zuzanny Krzątały
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 12.05 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Fragment mozaiki oświetlonej słońcem
    12.05 (ND) 13:00
    Wizyta w rodzinnej pracowni Grześkiewiczów
    Oprowadzanie Doroty Grześkiewicz
    Pracownia Grześkiewiczów, ul. Zachodnia 13, ŁomiankiPracownia Grześkiewiczów, ul. Zachodnia 13, Łomianki
  • 16.05 (CZW) 18:00
    Poczuć, nazwać, zobaczyć. O złożonych relacji sztuki, wiedzy i scenariuszy przyszłości
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika promocyjna
    18.05 (SOB) 22:00
    Tour Głuchych w Noc Muzeów
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta