Projekcja filmu towarzysząca wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

Krzyk
reż. Barbara Sass (1982)

Wprowadzenie: Katarzyna Czeczot – historyczka i krytyczka literatury, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN.

Barbara Sass pisze scenariusze o nieudolnych scenarzystkach. O kobietach, których nieprzeciętna energia, tupet i spryt nie przekładają się na swobodę poruszania się po gatunkowych konwencjach; dla których jedynym dostępnym wzorcem biografii pozostaje love story. Dlatego wszystkie bohaterki Sass, niezależnie od tego, kim są, skazane są na klęskę. Życie pomyślane jako love story czyni kobietę podmiotem wybrakowanym, niezdolnym do twórczej sublimacji, pogrążonym w wiecznej desperacji. O tym (a nie o braku miłości) opowiada jej wczesna trylogia z Dorotą Stalińską.

W Krzyku oprócz szczególnej uwagi skierowanej na kobiece doświadczenie, wyraźne jest zerwanie z tradycyjną narracją filmową, która kobiece ciało – poprzez zabiegi fragmentaryzacji i fetyszyzacji – przemienia w erotyczny obiekt służący przyjemności męskiego widza. Sass, kreśląc portret bohaterki z nizin społecznych, zwolnionej z więzienia złodziejki, odrzuca wszelkie tropy właściwe narracji o kobiecie upadłej. Ciału określonemu przez seksualną dostępność przeciwstawia agresywne miny, cwaniackie gesty po męsku ubranej kobiety. Historie nieporadnych scenarzystek układają się w poważne oskarżenie kultury.

Pokaz w ramach cyklu Kobiety na krawędzi. PRL a emancypacja towarzyszącego wystawie.  W proponowanym wyborze filmów – oraz towarzyszącym im prelekcjom badaczy i badaczek historii, literatury i filmu – chcemy się przyjrzeć oficjalnym obrazom kobiet, przypisywanym im rolom, a także formom ich przekraczania w filmie i telewizji ostatnich dwu dekad PRL.

sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 01.03 – 08.05.2011
    Trzy kobiety
    Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum

    Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • czarno-białe zdjęcie, Jozef i Wanda Goslawscy, z projektami rzeźb na Plac Konstytucji
    20.04 (SOB) 12:00
    Wizyta studyjna w pracowni Wandy i Józefa Gosławskich
    Oprowadzanie Anny Marii Rudzkiej
    Pracownia Wandy i Józefa GosławskichPracownia Wandy i Józefa Gosławskich
  • Zdjęcie, ciemne pomieszczenie, sylwetka zamaskowanej osoby nad sprzętem muzycznym.
    20.04 (SOB) 14:00
    Sensory ruchu w muzyce i działaniach performatywnych
    Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowejZachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
  • zdjęcie; kadr z warsztatów, grupka dzieci buduje instalacje z kolorowej włóczki wykorzystując wyposażenie sali warsztatowej.
    20.04 (SOB) 14:30
    Instalacja – jak możemy bawić się przestrzenią?
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, widok sali wystawowej
    21.04 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Zdjęcie. Dziecko z opiekunem na schodach kolorowej instalacji z metalowych rurek
    21.04 (ND) 12:30
    Instalacja – jak możemy bawić się przestrzenią?
    Warsztaty rodzinne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • czarno-białe zdjęcie, wnętrze dworca Warszawa Śródmieście
    21.04 (ND) 12:30
    Ceramika na dworcu Warszawa Śródmieście
    Spacer architektoniczny z Tomaszem Fudalą
    pawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieściepawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieście