Konsumpcja bez spożycia
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Pokaz filmów towarzyszących wystawie Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Wprowadzenie pt. Konsumpcja bez spożycia – Iwona Kurz (IKP UW)
Epoka gierkowska obiecywała Polakom poprawę warunków życia i rzeczywiście w pierwszych latach dekady ją przyniosła. Konsumpcja stała się tematem, punktem wyjścia do wyobrażeń, a nawet działań artystycznych (np. Natalii LL) – niekoniecznie jednak codzienną praktyką. Dwa filmy, bardzo różne i zrealizowane odmiennymi metodami, pokazują podobne oblicze PRL początku lat 70.: zapatrzenie na Zachód, fetysz ładnego przedmiotu, istnienie niepisanych norm załatwiania spraw oraz brak reguł prowadzenia konwersacji; codzienną nudę i złudzenia, że czas wolny należy do jednostki.
Zapraszamy na pierwsze pokazy z towarzyszącego wystawie cyklu Kobiety na krawędzi. PRL a emancypacja. W proponowanych filmach – oraz towarzyszących im prelekcjach badaczy i badaczek historii, literatury i filmu – chcemy przyjrzeć się oficjalnym obrazom kobiet, przypisywanym im rolom, a także formom ich przekraczania w filmie i telewizji ostatnich dwu dekad PRL-u.
Rewizja osobista
reż. Andrzej Kostenko i Witold Leszczyński, Polska 1972
obsada: Zdzisław Maklakiewicz, Wiesława Mazurkiewicz
Dziewczyny do wzięcia
reż. Janusz Kondratiuk, Polska 1972
obsada: Ewa Szykulska, Ewa Pielach, Regina Regulska, Zbigniew Buczkowski
sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny
-
01.03 – 08.05.2011Trzy kobietyMaria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta