Jak napełnić naczynie czyli o opowiadaniu historii
Warsztaty specjalne z Moniką Patuszyńską
Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona
16
Brak miejsc
liczba miejsc: 20
czas trwania: 2h
zapisy: informacja@zacheta.art.pl
Forma naczyniowa jest jednocześnie abstrakcyjna i osobista. Nie straszy i nie onieśmiela. Jest oswojona, a jednocześnie przez swoją domniemaną funkcjonalność — traktowana z góry. Otwór zmienia formę rzeźbiarską w naczyniową. Pozwala zajrzeć do wnętrza. Sugeruje użytkowość. Czy jest to jej słabość czy supermoc?
Podczas warsztatu z artystką uczestnicy spotkania będą zastanawiać się wspólnie, jakiej składni i jakiej gramatyki używać do opowiadania historii językiem form naczyniowych.
Ćwiczenia poprzedzi pokaz filmu Breaking the Mould z 2020 roku pokazującego filozofię pracy Moniki Patuszyńskiej, ale też w pełni odsłaniającego jej warsztatową praktykę.
Monika Patuszyńska — projektantka. Ukończyła Wydział Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1999 roku. Była ostatnim projektantem Zakładów Porcelitu Stołowego „Pruszków” oraz ostatnim prezydentem Międzynarodowego Sympozjum Ceramiki „Porcelana Inaczej”. Od 2009 członkini Międzynarodowej Akademii Ceramiki (AIC/IAC) z siedzibą w Genewie. W latach 2014-2016 Dyrektor Artystyczna Institute of Design w Kielcach. Mówi o sobie, że jest uzależniona od porcelany. Jest twórczynią autorskiej metody odlewania z form gipsowych. Zafascynowana przemijaniem i wszystkim, co z upływem czasu się wiąże. Dzięki współpracy z nowojorskim biurem architekta Petera Marino jej prace znajdują się m.in. w paryskim Masoin Guerlain, singapurskim salonie Chanel czy słynnym butiku Tiffany'ego w Nowym Jorku.
-
23.02 – 19.05.2024Henryk LulaCeramika. Sztuka materii
Wystawa prezentuje szeroki wybór prac Henryka Luli — artysty, pedagoga i profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obejmuje ponad 100 obiektów i w najpełniejszy dotychczas sposób przybliża dokonania wybitnego twórcy aktywnego od lat 50. XX wieku do dzisiaj, tworzącego w oparciu o warsztat i medium ceramiki. Akcentowany w tytule wątek materii koresponduje z ideowym przesłaniem prezentacji, a także teoretycznym namysłem artysty nad jej rolą w sztuce. W ekspozycji wybrzmiewa również kwestia kształtowania się nowoczesnej tradycji ceramicznej w Polsce, wymykającej się kryteriom sztuki użytkowej czy wzornictwa, żywa na polskiej scenie artystycznej począwszy od lat 60. XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta