Edukacja

Kto to jest artysta? Warsztaty dla uczniów w spektrum autyzmu

  • czas trwania: ok. 90 minut, od wtorku do piątku
  • edukatorzy: Anna Owsiany
  • zapisy: informacja@zacheta.art.pl

Program warsztatów dla grup zorganizowanych dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne). Świadomi szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży z ASD proponujemy grupom warsztaty skupione na pracach z kolekcji i na aktualnych wystawach. Program warsztatów ustalamy podczas wstępnej rozmowy z opiekunem grupy. 

Zgodnie z potrzebami uczestników dostosowujemy warsztaty prowadzone na aktualnych wystawach (warsztaty dla dzieci, warsztaty dla młodzieży) lub proponujemy warsztaty na temat prac z kolekcji Zachęty z cyklu Kto to jest artysta?, których scenariusze powstały we współpracy z terapeutami Fundacji SYNAPSIS.

Kto to jest artysta?

Program warsztatów dla grup dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, przygotowany w nawiązaniu do książki Zofii Dubowskiej Kto to jest artysta? (opracowanie graficzne: Jan Bajtlik, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2013).

Kto to jest artysta? To taki człowiek jak ty. Co robi?

1. Maluje

Malarskie podróże

Czy byliście już kiedyś w podróży? Jakim środkiem transportu jechaliście? Czy był to samolot, pociąg czy samochód? A może była to rowerowa wycieczka do lasu? Na zajęciach porozmawiamy o podróżowaniu i różnych środkach komunikacji. Zastanowimy się, czy artyści lubili jeździć na wycieczki i czy takie wyprawy były dla nich inspiracją do malowania obrazów. Zobaczycie także, jak można w nietypowy sposób namalować pociąg. Następnie na wielkim płótnie wspólnie namalujemy tramwaj, który zabierze was w wymarzoną podróż.

Konspekt warsztatów Malarskie podróże

2. Rzeźbi

Z czego można zrobić rzeźbę?

Co jest cięższe — mała kula z metalu czy drewniana rzeźba wielkości 1,5-litrowej butelki? Co jest przyjemniejsze w dotyku: gips czy wypolerowany kamień? Podczas warsztatów poruszymy zagadnienia związane z rzeźbą, a więc z ciężarem, wielkością i materią. Uczestnicy będą mogli porównać ciężar i powierzchnię tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak kamień, drewno, brąz czy gips, oraz tych mniej oczywistych jak papier i plastelina. W części plastycznej wykonamy papierowe rzeźby — pacynki z postaciami zwierzątek, z których powstanie mini ZOO.

Konspekt warsztatów Z czego można zrobić rzeźbę?

3. Buduje

Zachęta to galeria sztuki — jakie jeszcze znacie budynki?

Pomyśl, jak wygląda miejsce, w którym mieszkasz. Czy jest to stary budynek, czy może nowy? Mieszka w nim dużo ludzi? Jeśli tak, czy jest to blok? Czy wiesz, że w mieście można spotkać budynki o różnych funkcjach? W jednym kupisz jedzenie, a do innego pójdziesz się czegoś nauczyć. Czy wiesz, jak nazywają się te miejsca? Na zajęciach nie tylko porozmawiamy o różnych budynkach, ale przede wszystkim zrobimy własne, wykorzystując do tego celu pudełka. Sami zdecydujecie, jakie to będą budynki, jak je urządzicie i gdzie wytniecie okna. Na koniec z waszych prac ułożymy miasto i wytyczymy ulice.

Konspekt warsztatów Zachęta to galeria sztuki, a jakie jeszcze znacie budynki?

4. Fotografuje

Wachlarz emocji

Czy wiesz, co to są emocje? A może wiesz, co je wywołuje? Czy wiesz, kiedy są one nieprzyjemne, a kiedy przyjemne? Na warsztatach porozmawiamy o emocjach, o tym, czy łatwo je rozpoznać u siebie, mówić o nich i je okazywać, i jak rozpoznać je w drugim człowieku. Następnie zabawimy się w teatralne kalambury, których celem będzie odgadnięcie przedstawianych emocji. Zrobimy sobie też zabawne zdjęcia, które będą miłą pamiątką z Zachęty.

Konspekt warsztatów Wachlarz emocji

Program warsztatów powstał we współpracy z terapeutami Fundacji SYNAPSIS w ramach projektów realizowanych w 2013 roku” „Zachęta do kultury – warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży z autyzmem” dofinansowanego ze środków m.st. Warszawy oraz „Kultura przyjazna osobom z autyzmem” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jeśli uczestnicy warsztatów korzystają z systemów AAC, niezbędne jest, by zabrali ze sobą swoje pomoce do komunikacji. W tej sytuacji prosimy, aby opiekunowie, zapisując się na warsztaty, poinformowali o potrzebach dzieci/młodzieży, a także przygotowali wcześniej uczestników do udziału w zajęciach na podstawie zamieszczonego w scenariuszu słownictwa. W czasie warsztatów edukator będzie miał do swojej dyspozycji zestaw piktogramów i zdjęć potrzebnych do objaśniania pojęć używanych podczas zajęć.

Przed wizytą w Zachęcie warto zapoznać się z przewodnikami:

Przewodnik przed wizytą w Zachęcie (pdf)

Przewodnik przed warsztatami w Zachęcie (pdf)

Przejdź do mapy aktualnych wystaw

 


1/3