Edukacja
Interwencje — dialog sztuki dawnej i współczesnej.
- termin: raz w miesiącu, w poniedziałki, godz. 17–20 (w roku szkolnym 2018/2019)
- miejsce: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
- zasady uczestnictwa: obowiązują zapisy poprzez formularz na stronie wcies.edu.pl (liczba miejsc ograniczona)
- informacji udziela: Anna Zdzieborska (dział edukacji Zachęty), tel. 22 556 96 42, a.zdzieborska@zacheta.art.pl
zapisy: wcies.edu.pl
Interwencje — dialog sztuki dawnej i współczesnej to cykl wykładów prowadzonych przez Joannę Falkowską-Kaczor i dr Monikę Murawską. Punktem wyjścia ich tegorocznych rozważań staną się konkretne ekspozycje muzealne, na których zestawiono dzieła sztuki dawnej z pracami z obszaru sztuki współczesnej. Interwencje artystów w przestrzenie muzealne, takie jak paryski Luwr czy londyńska Tate, tworzą nowe znaczenia w istniejących miejscach, wpisując się w kontekst prac site-specific. Chcemy postawić pytanie o wartość i implikacje takich działań, zostawiających widzowi bardzo szerokie pole do interpretacji. Co wynika z tworzonego w ten sposób dialogu sztuki dawnej ze współczesną i z czego wypływa potrzeba jego nieustannego podtrzymywania?
Szkolenie obejmujące 20 godzin lekcyjnych zostało przygotowane z myślą o nauczycielach języka polskiego, filozofii, historii sztuki oraz wiedzy o kulturze, uczących w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Warszawie. Zapraszamy również innych nauczycieli chcących poszerzyć swoją wiedzę o sztuce dawnej i współczesnej, poszukujących inspiracji do prowadzenia zajęć.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenia ukończenia kursu oraz materiały edukacyjne. Spotkania odbywają się w roku szkolnym 2018/2019 raz w miesiącu (w poniedziałki) w godz. 17–20.
Harmonogram spotkań:
- 24 września
Wystawa Kształt czasu w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu — dialog sztuki ze sztuką. Po co i dlaczego? - 22 października
Tate i Tate Modern — ekspansja przestrzeni obrazu. Jak zmienia się sztuka i ekspozycja? - 19 listopada
Luwr i Beyoncé — w jaki sposób sztuka flirtuje z popkulturą? Jak przyciągnąć widza do muzeum? - 10 grudnia
Interwencje w przestrzeń galerii: muzealne site specific. Artyści współcześni w dialogu z klasycznymi — czy dzięki temu lepiej rozumiemy sztukę współczesną? Czy może klasyczną? Czy między starym i nowym istnieje w sztuce powiązanie? - 21 stycznia
Muzeum jako agora — sztuka w domenie publicznej. Czy muzeum się starzeje? Od Wodiczki do sztuki partycypacyjnej.
Prowadzące:
Joanna Falkowska-Kaczor — historyczka sztuki, nauczycielka historii sztuki w zespole szkół „Bednarska” w Warszawie, egzaminatorka matury z historii sztuki.
dr Monika Murawska — absolwentka filozofii i historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, wykładowca Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie.
koordynacja ze strony Zachęty: Anna Zdzieborska
koordynacja ze strony WCIES: Beata Zuziak
organizatorzy: Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki