Szymon Kobylarz ECHELON70

05.09 – 18.10.2009 Szymon Kobylarz ECHELON70

Galeria Kordegarda

kurator: Magda Kardasz
współpraca: Krzysztof Gutfrański

Najnowszy projekt Szymona Kobylarza, przygotowany specjalnie dla Kordegardy, to kolejny eksperyment tego artysty z przestrzenią galerii i gatunkami artystycznymi. Kobylarz lubi opowiadać historie, budować równoległe rzeczywistości, mylić tropy, zastawiać na widza pułapki. Zwiedzanie jego wystaw przypomina nieraz podróż po świecie wirtualnej gry. Ostatnio artystę szczególnie pociągają zagadnienia z pogranicza nauki, techniki, wojskowości i spiskowej teorii dziejów. Mówi:

Od pewnego czasu moje zainteresowanie wzbudzają wszelkiego rodzaju »zdziwaczałe« wynalazki. »Zdziwaczałe« pod wieloma względami, nie chodzi mi tylko o zaskakujące zastosowanie, ale i o formę, jaką owe obiekty przybierają. (...) Najciekawsze są rozmaite obiekty wojskowe, paramilitarne, broń przyszłości, która funkcjonuje tylko w sferze projektu, ale również ta z przeszłości, która wydaje się już teraz archaiczna.

Oczywiście, Kobylarz to nie telewizyjny dziennikarz odkrywający przed widzem białe plamy historii czy snujący teorie fantastyczno-naukowe w stylu Z Archiwum X, lecz artysta ukazujący w swoich pracach ukryte mechanizmy rządzące rozwojem nauki, ambiwalentność pojęcia postępu, utopie zweryfikowane przez upływ czasu. Wynalazki chybione oraz te, które wyszły poza ramy pierwotnych założeń, wymknęły się spod kontroli – to obiekty szczególnego zainteresowania twórcy. W czasie pracy nad projektem równie istotne są dla niego poważne źródła naukowe, artykuły prasowe, co świadectwa bardziej osobiste, na przykład wyłowione z internetowego szumu opowieści pasjonatów – amatorów danego zjawiska.                

Życie współczesnych ludzi jest poddawane coraz większej kontroli. Szczególnie mieszkańcy miast czują się obserwowani (system miejskich kamer czuwających nad ich bezpieczeństwem). Świadomość bycia kontrolowanym rodzi obawy o zbytnie ograniczanie wolności. Wszechobecność internetu i połączonych systemów komputerowych ułatwia życie, ale też stwarza ogromne pole do naruszeń prywatności, kradzieży danych osobowych czy innych nadużyć. Z jednej strony chcemy się czuć bezpieczniejsi w przerażającym współczesnym świecie (ustrzec się przed terroryzmem czy przestępczością), z drugiej – zaczynamy mieć poczucie utraty kontroli nad własnym życiem. Taką właśnie Orwellowsko-miejską legendę wziął na warsztat Szymon Kobylarz. Tytuł wystawy ECHELON70 nawiązuje do nazwy potężnego systemu kontroli danych, budzącego od pewnego czasu żywe dyskusje. Tak więc i tym razem punktem wyjścia do komponowania fantastyczno-estetycznych opowieści stała się realna historia. Artysta zaprasza widza do puszczenia wodzy wyobraźni, snucia domysłów i szukania własnych odpowiedzi na intrygujące pytania, które wywołuje wystawa: Czym są białe kule rozmieszczone w barokowo zdobnych wnętrzach Kordegardy? Czaszami Dopplerowskich radarów, używanych prawdopodobnie przez system ECHELON, czy modernistyczną rzeźbą? Czym trudnią się ludzie na czarno-białych fotografiach ukazujących wnętrza laboratorium jakby z lat siedemdziesiątych? Kim jest uwięziony w bocznym pomieszczeniu galerii mężczyzna z głową o futurystycznie kulistym kształcie? Groteskową alegorią przegranej walki figuracji z abstrakcją, ostrzeżeniem przed utratą głowy na rzecz utopii czy symbolem zniewolenia człowieka przez systemy państwowo-polityczne? Może odpowiedzi objawią się widzom w czasie seansu w zmieniającym świadomość (przy okazji cenzurującym myśli) kulistym hełmie, umieszczonym w centralnej części ekspozycji? Jeśli nie, pozostanie przyjemność estetyczna wynikająca z kontemplacji układu sterylnych form kompozycji przestrzennej ECHELON70.        

Szymon Kobylarz ur. w 1981. W 2007 ukończył Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Mieszka i pracuje w Chorzowie i Katowicach.

Wybrane wystawy indywidualne:

  • 2008 Pokój do wynajęcia, Kronika, Bytom  

Wybrane wystawy zbiorowe:

  • 2009 Fifty Fifty. Kunst im Dialog mit den 50er-Jahren, Wien Museum, Wiedeń
  • 2009 Chcę wyjść! Chcę wrócić do domu, Sawa Dom, Galeria Appendix2, Warszawa
  • 2009 Alternatif Turistik czyli uśmiech z destrukcją w tle, Galeria Kronika, Bytom
  • 2008 Tribute to Andrzej Wróblewski, Galeria Sztuki Program, Warszawa; Galeria Pies, Poznań
  • 2008 Reisefieber, Rondo Sztuki, Katowice
  • 2008 Niesamowite jonoloty antygrawitacyjne, Galeria Baszta Czarownic, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk
  • 2008 Pamiętniki pokolenia tamagotchi, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
  • 2008 Establishment (jako źródło cierpień), CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2008 Survival – Przegląd młodej sztuki w ekstremalnych warunkach, Wrocław
  • 2008 Rybie oko 5. Biennale Sztuki Młodych, Galeria Baszta Czarownic, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk
  • 2008 W sprzecznym mieście. Dokumenty tożsamości, Galeria Manhattan, Łódź
  • 2008 Śląsk Aktiv, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
  • 2008 Spisek sztuki – Sektor X, Galeria Sektor I, Katowice
  • 2007 Beneath the Concrete, Żak Gallery, Berlin
  • 2007 Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2007 Głuchy telefon, Galeria 5, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
  • 2007 hmm...wystawa problemowa, Galeria Arsenał, Białystok
  • 2007 Re(ko)nesans malarstwa, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
  • 2007 Architektura wnętrz, Galeria Okna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2007 Skin and Bone, Galeria XX1, Warszawa
  • 2006 12 DAŃ/12 DISHES, Galeria Rotunda, Bytom
  • 2006 Wakacje z duchami. Billboard, Galeria 5, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
  • 2006 Architektura, Galeria Wytwórnia Sztuki, Warszawa
  • 2006 12,6m2, Galeria 5, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
  • 2003 The_Łup? (Szymon Kobylarz, Michał Smandek), Galeria Antrakt, Katowice
Wystawy
306/860

Informacje

Szymon Kobylarz
ECHELON70
05.09 – 18.10.2009

Galeria Kordegarda
Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa

sponsor galerii Kordegarda: BenQ
sponsor wernisażu: Chocolissimo, Freixenet
patroni medialni: STOLICA, Gazeta Wyborcza, Polityka, TOK FM, The Warsaw Voice, Onet.pl, empik