Krzysztof Zieliński Briesen

10.06 – 25.07.2010 Krzysztof Zieliński Briesen

Projekt Kordegarda

kurator: Magda Kardasz
współpraca: Dominika Tomaszewska

Czy obraz może cokolwiek wyjaśnić lub opisać? Raczej nie... Wydaje się jednak, że jest w stanie wzbudzić emocje i przeczucia, co tłumaczyłoby jego hipnotyzującą moc.

Powracające wewnętrzne napięcie i niepokój... Czasem udaje mi się przemienić je w obrazy – przynosi to pewną ulgę.

K.Z.
Berlin, Maj 2010

Wystawa pokazana w warszawskim Projekcie Kordegarda jest kolejną odsłoną realizowanego przez Krzysztofa Zielińskiego od 1995 roku cyklu Briesen. Tytuł wystawy wywodzi się od niemieckiej nazwy rodzinnej miejscowości artysty Wąbrzeźna. Cały cykl stanowi dokumentację osobistego doświadczenia przestrzeni Berlina, będącego nowym miejscem zamieszkania Zielińskiego.

Fotografie przedstawiające nowoczesne miasto odarte ze zgiełku i chaosu, zabierają odbiorcę w nostalgiczną podróż po miejskiej codzienności uwięzionej w bezczasie. Poszukując symbolicznych znaczeń w architekturze Berlina ukazanego bez rozmachu, przypominającego raczej zwyczajne prowincjonalne miasto niż potężną stolicę, Zieliński wydobywa pustkę, bezruch, ciszę i melancholię miasta.

Autor balansuje na granicy pomiędzy obiektywnym rejestrowaniem rzeczywistości Berlina a potrzebą komentowania swoich przedstawień. Fotografie są narracyjną mapą indywidualnych przeżyć autora, zapisem poszukiwania własnej tożsamości, konfrontacji emigranta z zastanym miejscem. Aspekt dokumentacyjny prac traci na znaczeniu wobec emocjonalnej intensywności obrazów rejestrujących z pozoru nieznaczącą, mało atrakcyjną dla konsumpcyjnego świata przestrzeń i dziejącą się w niej codzienność. Całość rozgrywa się na tle niewyszukanych dekoracji. Uderza zwyczajność przedstawionych obrazów, brak choćby jednej domagającej się utrwalenia cechy charakterystycznej dla uniwersalnego wizerunku miasta. Artysta kieruje swój obiektyw na brudne, podrapane ściany, stare witryny, zabałaganione mieszkania, szare ulice, na przedmioty i miejsca połączone jedynie jednostkowym doświadczeniem pozbawiającym je jednoznaczności. Przestrzeń miasta zostaje wykorzystana przez artystę jako miejsce pozornie bez własności, przynależności, które kształtuje się samemu na własny użytek.

Zakłócone poczucie czasu, zawieszenie w pustce emanujące z fotografii, dotyka także problemu definiowania własnej tożsamości. Istnienie w mieście nie wymaga naszej realnej obecności, widoczne są tylko jej znaki. Porzucone przedmioty codziennego użytku, stare samochody, anteny, znaki drogowe, szyldy, napisy są uniwersalnymi dowodami chwilowego istnienia w scenerii miasta, którego skrawki zawłaszcza wyobraźnia artysty.
Dominika Tomaszewska

Krzysztof Zieliński – ur. 1974 w Wąbrzeźnie. Absolwent Katedry Fotografii w Szkole Filmowej FAMU w Pradze (2001), gdzie od 2009 wykłada. Artysta mieszka i pracuje w Wąbrzeźnie i Berlinie.

Wybrane wystawy indywidualne:

  • 1999 Cathedral, Galerie Velryba, Praga
  • 2000 Planespoting, Linhart Foundation, Praga
  • 2002 Hometown, Galeria Zderzak, Kraków
  • 2004 Hometown, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
  • 2005 Hometown, Istitutto Polacco, Rzym; Random Pleasures; Galeria Zderzak, Kraków
  • 2008 Millennium School, Żak-Branicka Gallery [dawniej Galerie Magazin], Berlin; Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń
  • 2009 Briesen, Starmach Gallery, Kraków
  • 2010 Pałac, Galeria PF – CK Zamek, Poznań
  • 2010 Wszystko w porządku?, Galeria Starter, Poznań

Wybrane wystawy grupowe:

  • 1998 Sniženy rozpocet, Galerie Mánes, Praga
  • 2002–2003 The View from Here, Ludwig Museum, Budapeszt; Mestska Galerie, Praga; Riffe Gallery, Columbus (USA); SPACES Gallery, Cleveland (USA)
  • 2003 Biennale Fotografii 3, Galeria Arsenał, Poznań; Prague Biennale 1, Veletržni Palace, Praga
  • 2004 Nova Polska 70–80, Maison Folie de Moulins, Lille; 26th São Paulo Bienal – invited artist, Pavilhao Ciccillo Matarazzo, São Paulo
  • 2005 El Diablo no es tan feo como se pinta, Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires
  • 2006 The New Documentalists, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2006 Ideal City – Invisible Cities , Zamość; Potsdam
  • 2007 2. FotoFestival – Crossings, Mannheim
  • 2009 Wir Berliner, Berlin
  • 2010 Przeszłość jest obcym krajem, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń
Wystawy
294/860
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Krzysztof Zieliński. Briesen
    mediateka / foldery / teksty
    Krzysztof Zieliński. Briesen
    Folder

Informacje

Krzysztof Zieliński
Briesen
10.06 – 25.07.2010

Projekt Kordegarda
ul. Gałczyńskiego 3, 00-362 Warszawa

sponsor Projektu Kordegarda: Benq
sponsorzy wernisażu: Freixenet
patroni medialni: Gazeta Wyborcza, TOK FM, The Warsaw Voice, Stolica, Onet.pl