Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.

Data powstania: 23.06.2025
rekonstrukcja na podstawie oryginalnych form przestrzennych i autorskich replik z 2004 roku
Praca jest konsekwencją rozważań artysty na temat jego praktyki malarskiej i sztuki konceptualnej. Od 1967 w obrazach Strefy zacierał on granice między kształtem a jego tłem. Zgodnie z autorską koncepcją „kształtu ciągłości” kontynuował poszukiwania, które doprowadziły go do cyklu malarskiego Continuum z wykorzystaniem wstęgi Möbiusa oraz barw czerwonej i niebieskiej.
Environment w pulsującym świetle czerwonym i niebieskim skomponowane z geometrycznych, płynnych form i zmiennych kolorów nie jest już statycznym obrazem-obiektem, ale przestrzennym układem obserwacji i doświadczania. Dzięki „choreografii” stworzonej z kontrastowego światła o zmieniającym się natężeniu dzieło jest w ruchu, zacierają się w nim kształty i relacje przestrzenne.
„W tym wypadku nie chodziło o obiekt. Zaopatrzone w pulsujące stopniowo (od 0 do maksimum) źródła światła niebieskiego i czerwonego chwilami »znikają« dla oka, dając wrażenie ciągłości oddychającej błękitem, fioletem i czerwienią. [...] Rzeźbiarz »buduje formę« od fragmentu do fragmentu. Koniec. Tutaj forma jest kształtowana jednym płynnym, wolnym gestem: zgięcie, skręcenie. Pozostaje oczywiście fakt posiadania własnych granic przedmiotu. W całości jednak niweluje je przechodzące płynnie światło niebiesko-czerwone: obiekty zanurzają się w przestrzeni i stopniowo wyłaniają” — pisał autor.
Environment artysta komponował za każdym razem nieco inaczej, pokazując je m.in. na zbiorowej wystawie w Galerii pod Moną Lisą we Wrocławiu (1969), Sympozjum Wrocław ‘70, na ekspozycji indywidualnej w Galerii Współczesnej w Warszawie (1970), a także na wystawie retrospektywnej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (2011).
- 
    27.06 – 21.09.2025Przestrzenie
Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta 
PJMAntonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
PJMPaulina Ołowska. Czar Warszawy
PJMAnemona Crisan
PJMByłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski
PJMMonika Zawadzki. Bydło
PJMWłodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie Saskim
PJMKosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych
PJMVictor Man. Zephir
PJMAlicja po drugiej stronie
PJMCorpus