Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.

Data powstania: 23.06.2025
Tadeusz Dobosz, aranżacja przestrzenna
wystawa Przestrzeń i wyraz, III Sympozjum i Wystawa Plastyki Złote Grono, Zielona Góra, 1967
To wyjątkowy przykład environment, które można odczytywać w kontekście kryzysu ekologicznego i troski o planetę. Skomponowane zostało z elementów przestrzenno--rzeźbiarskich, czyli tubusów i tarcz do cięcia drewna podwieszonych u sufitu, i prawdziwych pni drzew w dolnej części. Praca Dobosza odwoływała się też do czwartego wymiaru, czyli czasu — mrok i ciszę wnętrza przerywały cyklicznie wibrujące światło i dźwięk muzyki inspirowanej twórczością Karlheinza Stockhausena.
Dobosz: „Założyłem sobie opozycje: żywe–martwe, natura–technika, światło–mrok. Szukałem sposobu pokazania żywiołu zniszczenia. Ponieważ aranżacja musiała znaleźć się w zamkniętej przestrzeni, posłużyłem się tłem muzycznym, by nadać jej czwarty wymiar. I założenie, że to trwa w czasie, jest sekwencja jasności i ciemności, dodało całości znaczenia uniwersalnego”.
- 
    27.06 – 21.09.2025Przestrzenie
Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta 
PJMAntonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
PJMPaulina Ołowska. Czar Warszawy
PJMAnemona Crisan
PJMByłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski
PJMMonika Zawadzki. Bydło
PJMWłodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie Saskim
PJMKosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych
PJMVictor Man. Zephir
PJMAlicja po drugiej stronie
PJMCorpus