Między drzewami a ludźmi
Dyskusja towarzysząca wystawie „Rhizopolis”
filmy

Data powstania: 12.05.2021

Jak wejść w skórę, a raczej – w korę drzewa? Co byśmy zobaczyli, a co poczuli, gdybyśmy potrafili to zrobić? I co mogłoby dać to nam, a co... drzewom? 

Debata towarzysząca wystawie Joanny Rajkowskiej Rhizopolis o granicach ludzkiej empatii wobec nieożywionej przyrody. Uczestnicy i uczestniczki spojrzeli na świat „oczami” drzew, zastanawiali się, w jaki sposób my, ludzie, pogarszamy i polepszamy ich los. Dyskutowali także o tym, po co nam współczucie wobec drzew w czasach kryzysu klimatycznego, masowych wycinek i stopniowego znikania starych drzew z naszego krajobrazu.

W rozmowie udział wzięli:
Magdalena Budziszewska – psycholożka, pracowniczka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Współzałożycielka inicjatywy UW dla Klimatu. Obecnie zajmuje się także emocjami, jakie czują ludzie wobec zmiany klimatu, lękiem i depresją klimatyczną oraz psychologią działania na rzecz ochrony klimatu i środowiska naturalnego.

Małgorzata Izdebska – absolwentka Architektury Krajobrazu w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ekspertka edukacji ekologicznej. W samorządzie gminnym od 2003 roku. Obecnie na stanowisku sekretarza w gminie Wołomin, gdzie odpowiedzialna jest za ochronę środowiska i gospodarkę odpadami. Członkini Polskiego Towarzystwa Dendrologicznego.

Joanna Rajkowska – artystka wizualna, posługuje się różnymi mediami, jednak najbardziej znane prace to projekty publiczne. Aby je zbudować, artystka wykorzystuje realnie istniejące miejsca, energie, organizmy i materiały.

Urszula Zajączkowska – poetka, botaniczka, artystka wideo. Adiunkt w Samodzielnym Zakładzie Botaniki Leśnej SGGW, gdzie bada wzrost, ruchy i biomechanikę roślin. Autorka poetyckich tomów Atomy, minimum i Piach oraz eseistycznej książki Patyki, badyle. 

Prowadzenie: 
Jan Mencwel – aktywista, autor książki Betonoza.

Mediateka
2255/4443

Powiązana wystawa

  • 01.02 – 08.08.2021
    Joanna Rajkowska
    Rhizopolis

    Projekt wprowadza nas w świat hipotetycznej przyszłości człowieka na planecie Ziemia po spodziewanej wielkiej katastrofie kończącej trwającą obecnie epokę człowieka. W antropocenie uświadomiliśmy sobie, że świat nieodwracalnie się zmienił, a jego przetrwanie, w tym przetrwanie ludzkiego gatunku, podawane są w wątpliwość.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta

Powiązane wydarzenie

  • 12.05.2021 (ŚR) 18:00
    Między drzewami a ludźmi
    Dyskusja towarzysząca wystawie „Rhizopolis”
    Facebook ZachętyFacebook Zachęty
Zobacz także
  • Grafika obiektu: Warpechowski. Droga performerafilmy
    Warpechowski. Droga performera
  • Grafika obiektu: Siusiu w torcik, czyli co się dzieje z kolekcją Zachęty, kiedy nikt nie patrzy?filmy
    Siusiu w torcik, czyli co się dzieje z kolekcją Zachęty, kiedy nikt nie patrzy?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Płeć? Sprawdzam!, czyli skąd się biorą wystawy?filmy
    Płeć? Sprawdzam!, czyli skąd się biorą wystawy?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Lato w mieście, czyli na ile sposobów można obejrzeć tę samą wystawę?filmy
    Lato w mieście, czyli na ile sposobów można obejrzeć tę samą wystawę?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Słuchaj brzuchem, a nie uchem, czyli co można usłyszeć na wystawie?filmy
    Słuchaj brzuchem, a nie uchem, czyli co można usłyszeć na wystawie?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?filmy
    Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?filmy
    Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Spojrzenia, czyli co można odkryć na zapleczu Zachęty?filmy
    Spojrzenia, czyli co można odkryć na zapleczu Zachęty?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Polonia i inne opowieści, czyli czy fotografia może być narzędziem?filmy
    Polonia i inne opowieści, czyli czy fotografia może być narzędziem?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Inspiracje na pokaz, czyli jak zrozumieć Annette Messager?filmy
    Inspiracje na pokaz, czyli jak zrozumieć Annette Messager?
    Zachęta TV