Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.

Data powstania: 23.06.2025
Maria Pinińska-Bereś
wystawa indywidualna, Galeria Współczesna, Warszawa, 1973
rekonstrukcja z wykorzystaniem niektórych rzeźb
Była to druga w karierze artystki, po wystawie w Piwnicy pod Baranami w Krakowie (1970), wystawa solowa, na której mogła dokonać autorskiego wyboru dzieł i pracować nad aranżacją przestrzeni. W obu prezentacjach podejmowała wątki feministyczne, niepozbawione surrealistycznego i erotycznego wydźwięku. W Galerii Współczesnej po raz pierwszy w tak pełny i czytelny sposób pokazała tzw. mebelki połączone z fragmentami kobiecego ciała, kwestionując tym samym przynależność kobiety do gospodarstwa domowego, a obok nich inne pełnoplastyczne rzeźby wykonane z papier mâché i tkanin, z wykorzystaniem gotowych obiektów. Wspominała: „Pod koniec lat 60-tych zaczęłam formułować wizję mebelków. »Mebelki« powstawały lawinowo, jedne rodziły wizje następnych. Zaczęłam je ustawiać w pewne sąsiedztwa i zespoły, i tak dotknęłam zagadnień environment. Następnym krokiem było już myślenie o przestrzeni galerii. Powstały obiekty do wielokrotnego wystawiania, o charakterze instalacyjnym, zawsze od nowa rozwijane zależnie od otoczenia, anektujące przestrzeń”.
Rzeźby nawiązujące do przedmiotów z codziennego otoczenia i zaaranżowane w precyzyjne układy przestrzenne budziły zainteresowanie i jednocześnie wywoływały konsternację wśród odbiorców. Ta konstelacja „kobiecych” dzieł poszerzała pojęcie rzeźby i sztuk plastycznych na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Choć wystawa nie doczekała się znaczącej recenzji, stanowiła istotną wypowiedź kobiety artystki na temat spraw społecznych, stereotypów i nierówności płci nie tylko w sztuce polskiej, ale również światowej.
-
27.06 – 21.09.2025Przestrzenie
Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
PJM
Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztukiPJM
Paulina Ołowska. Czar WarszawyPJM
Anemona CrisanPJM
Byłem, czego i wam życzę. Henryk TomaszewskiPJM
Monika Zawadzki. BydłoPJM
Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie SaskimPJM
Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątychPJM
Victor Man. ZephirPJM
Alicja po drugiej stroniePJM
Corpus