Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.

Data powstania: 23.06.2025
Józef Szajna, Reminiscencje, fotografie z wystawy w Galerii Współczesnej, 1969, fot. Witalis Wolny
Praca została zrealizowana z okazji jubileuszu 150-lecia Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zadaniem Szajny, wszechstronnego artysty i scenografa, ocalałego z obozów w Auschwitz-Birkenau i Buchenwaldzie, było upamiętnienie czasu okupacji niemieckiej, podczas której wielu profesorów, pracowników i absolwentów tej uczelni zginęło w obozach zagłady. Dramatyczne, pełne ekspresji dzieło definiowane w literaturze przedmiotu jako environment, stało się jednym z najważniejszych w karierze artysty. Od krakowskiej wystawy w 1969 roku do lat dziewięćdziesiątych XX wieku przybierało różne formy i odsłony w zależności od miejsca prezentacji.
Wystawa w Galerii Współczesnej była pierwszym pokazem indywidualnym Szajny w Warszawie. Kluczowym motywem plastycznym Reminiscencji 1939–1945 było zdjęcie obozowe Ludwika Pugeta — krakowskiego rzeźbiarza, rysownika i historyka sztuki. wykorzystane jako samodzielna powiększona fotografia, a także jako przeskalowana sylweta, przez którą wchodziło się do wnętrza układu przestrzennego,. „Organizacja przestrzenna, działanie światła i współbrzmienie muzyki skomponowanej przez Bogusława Schäffera — spełnia tu jakby funkcję substancji malarskiej w obrazie: w zagmatwanej całości układu występują kształty znaczące o różnej sile i różnym sposobie oddziaływania” — pisał w katalogu wystawy Janusz Bogucki.
-
27.06 – 21.09.2025Przestrzenie
Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
PJM
Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztukiPJM
Paulina Ołowska. Czar WarszawyPJM
Anemona CrisanPJM
Byłem, czego i wam życzę. Henryk TomaszewskiPJM
Monika Zawadzki. BydłoPJM
Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie SaskimPJM
Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątychPJM
Victor Man. ZephirPJM
Alicja po drugiej stroniePJM
Corpus