Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.

Data powstania: 23.06.2025
Pomieszczenie łącznie z podłogą, sufitem, ścianami wyłożone czerwoną tkaniną. Dokładnie. Zupełnie. Najlepiej materiał o długim, cienkim włosie, miękkim, tak żeby włosy te poruszały się i falowały przy najmniejszym powiewie powietrza. Żeby wnętrze oddychało.
W pomieszczeniu stoją krzesła. Oczywiście czerwone, najlepiej pokryte czy wyklejone tym samym czerwonym materiałem co całe wnętrze. W ostateczności mogą być pomalowane w kolorze wnętrza. Stoją bezładnie na pozór, nie jest ważne, w którym miejscu stoją i jak są ustawione. Mogą być różnego kształtu.
Na krzesłach leżą kamienie polne. Od możliwie największych do zmniejszających się, ale i ten najmniejszy nie może być mały. Kamienie pomalowane są też na czerwono. Kamień pierwszy (umownie, bo kolejność nie ma znaczenia) pomalowany tak, że pozostaje wąskie pasmo niezamalowane w górnej części. Następne już coraz mniej mają niezamalowanego kamienia. Ostatni, siódmy kamień, cały czerwony. Bez śladu materii kamienia.
Ponadto poduszki. Różne. Duże, małe. Poduszek siedem albo czternaście. W czerwonym materiale w kolorze wnętrza. Ale gładkie bez faktury, włosów.
Część poduszek owinięta w bezbarwną folię, tak by pięknie błyszczały. Umocowane na różnych wysokościach na ścianach, złożone, zgięte, w różnych kierunkach. Jedna poduszka leży na podłodze, na niej oparta noga krzesła z kamieniem, wciska ją, wgniata, dziurawi jakby.
Światło ukryte. Całe wnętrze rozjaśnione niezbyt silnie. Wejście do czerwonego wnętrza w narożniku, nie pośrodku. Przed ścianą z otworem wejściowym, poza czerwonym wnętrzem, na podłodze leży wycięta w kawałkach trawa z łąki. Kawałki wyciętej trawy zestawione z sobą, tworzy się łąka jako część składowa environment.
Do wnętrza dostać się można jedynie przechodząc przez łąkę. Łąka tworzy całość z czerwonym wnętrzem, zatem musi znajdować się razem z czerwonym wnętrzem w innym pomieszczeniu, większym. Tak jednakże, by dojście do czerwonego wnętrza możliwe było jedynie poprzez łąkę. W tej części gdzie łąka, światło silne, białe.
Obecność osób we wnętrzu nie ma znaczenia. Może ktoś wejść, może nikt nie wchodzić. Ale wejście jest możliwe i dopuszczalne. Czerwone wnętrze istnieje samo w sobie, autonomicznie. Czyjakolwiek obecność czy brak obecności w niczym nie narusza jego egzystencji.
Czas trwania environment krótki.
1969
Koncepcja environment czerwonego zrealizowana w Osiekach, 28 sierpnia 1970 roku. Tkanina była zwykła, gładka, bez włosów. Szkoda.
Andrzej Matuszewski
-
27.06 – 21.09.2025Przestrzenie
Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
PJM
Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztukiPJM
Paulina Ołowska. Czar WarszawyPJM
Anemona CrisanPJM
Byłem, czego i wam życzę. Henryk TomaszewskiPJM
Monika Zawadzki. BydłoPJM
Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie SaskimPJM
Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątychPJM
Victor Man. ZephirPJM
Alicja po drugiej stroniePJM
Corpus