Tomasz Ciecierski

Ur. w 1945 roku w Krakowie, mieszka i pracuje w Warszawie.

Malarz, rysownik. Studiował malarstwo w warszawskiej ASP, gdzie uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-1985 był wykładowcą na macierzystej uczelni. Brał udział m.in. w Biennale w Sao Paulo (1988, 1994) i Documenta w Kassel (1992). Początkowo tworzył duże płótna o luźnej, na pozór niespójnej kompozycji (obrazy alogiczne), na którą składały się powtarzalne elementy, np. charakterystyczne sylwetki ludzkie, zwierząt oraz fragmenty pejzażu. Obrazy, podobnie jak wykonywane wówczas rysunki, sprawiają wrażenie szkicowych, niekiedy zamazanych notatek, ilustrowanych fotografiami i drukami. Notatki te to m.in. rozważania o malarstwie, które artysta podejmuje do dzisiaj. Obraz budowany z oddzielnych segmentów zastąpiły wkrótce spiętrzone instalacje malarskie, w których poszczególne płótna nałożone na siebie zasłaniały się nawzajem. Potraktowany umownie pejzaż z wyraźnie zaznaczonym horyzontem pod koniec lat 80. stał się dominującym motywem prac artysty. 

Artyści
76/661

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Praca składa się z trzech nałożonych na siebie obrazów – pionowych prostokątów. Spod górnego obrazu widać tylko fragmenty tych, które pod spodem. Górny obraz jest podzielony na dwa kwadraty: górny błękitny, dolny niebieski.
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1994
  • Około szesnastu małych płócien, jakby rozrzuconych i sklejonych ze sobą w całość. Pojedyncze obrazy o prostej kompozycji, przypominającej pejzaż. Całość jak stos widokówek.
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1993
  • Na białym tle namalowane poziome kolorowe prostokąty, i swobodne pociągnięcia pędzla. Do obrazu przytwierdzono także około dwudziestu płócien o różnych wymiarach. Kompozycje poszczególnych obrazów przypominają pejzaż. Całość jak ściana z malowniczymi widok
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1993
  • Trzy nałożone na siebie obrazy w kształcie wydłużonego, poziomego prostokąta. Spodni najszerszy, środkowy i wierzchni coraz węższe. Prosta kompozycja i niebieska kolorystyka przypominają krajobrazy.
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1993
  • Zdjęcie pracy Przypomnienie-zapomnienie
    Przypomnienie-zapomnienieTomasz Ciecierski1989
  • Zdjęcie pracy Horyzont
    HoryzontTomasz Ciecierski1989
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1985
  • Zdjęcie pracy Nad horyzontem
    Nad horyzontemTomasz Ciecierski1978
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuTomasz Ciecierski1978
  • Zdjęcie pracy Bazgroł
    BazgrołTomasz Ciecierski1977
  • Zdjęcie pracy Wenus z Willendorf
    Wenus z WillendorfTomasz Ciecierski1976
Wystawy
  • Grafika do wystawy Co po Cybisie?
    15.09 – 16.12.2018
    Co po Cybisie?

    Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmuje szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomina starsze oraz przywołuje najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony koncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest prezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa.  

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Grafika do wystawy Nieskończony rejestr
    19.09 – 27.09.2015
    Nieskończony rejestr
    Obrazy i ich muzyczne interpretacje

    Pokaz w sali warsztatowej Zachęty stanowi podsumowanie projektu Muzyczne obrazy, w którym przez cały rok szkolny w ramach autorskiego programu nauczania muzyki uczestniczyli uczniowie jednego z warszawskich gimnazjów. Spotkania w Zachęcie stały się okazją do poznania nowych technik instrumentalnych, współczesnych kompozytorów i literatury muzycznej w konfrontacji z historią sztuki i dziełami sztuki współczesnej.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 05.09 – 09.10.1994
    Tomasz Ciecierski
    malarstwo, rysunek
    Zachęta Państwowa Galeria SztukiZachęta Państwowa Galeria Sztuki