Janusz Przybylski

Ur. w 1937 roku w Poznaniu, zm. w 1998 roku w Warszawie.

Malarz, grafik i rysownik. Studiował w warszawskiej ASP, gdzie obronił dyplom w 1963 roku na Wydziale Malarstwa u A. Kobzdeja. Wykładał na macierzystej uczelni od 1964 roku, w 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Ma w dorobku ponad 60 wystaw indywidualnych, w tym wiele za granicą, oraz udział w kilkuset wystawach zbiorowych, w tym najważniejszych przeglądach sztuki polskiej w kraju i na świecie, oraz imprezach międzynarodowych najwyższej rangi. Był laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in.: I nagrody V Internationale Graphik-Ausstelung w Wiedniu (1967), I nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie na Grafikę w Łodzi (1968), srebrnego medalu na III Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie (1970), złotego medalu na Biennale w S?o Paulo (1971), Grand Prix na VI Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (1972), złotego medalu na IV Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie (1982), nagrody w konkursie Najlepsza grafika roku w Warszawie (1980), medalu Apollo 85 we włoskiej Talli (1985), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1986) i nagrody indywidualnej Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (1998).

Artyści
474/701

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. W pomieszczeniu naprzeciwko siebie stoją dwie postacie z profilu: z lewej mężczyzna w dużym cylindrze trzymający za plecami laskę, z prawej kobieta jakby osłonięta przezroczystą tkaniną. Tło za nimi czarne
    List 4 - Goya - II wersjaJanusz Przybylski1983
  • Zdjęcie pracy Galeria A
    Galeria AJanusz Przybylski1980
  • Zdjęcie pracy Galeria B
    Galeria BJanusz Przybylski1980
  • Zdjęcie pracy Erotyk 1
    Erotyk 1Janusz Przybylski1980
  • Zdjęcie pracy Erotyk 2
    Erotyk 2Janusz Przybylski1980
  • Zdjęcie pracy Błazen
    BłazenJanusz Przybylski1980
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta, styl surrealizujący. Kilka fantastycznych postaci. Od lewej: dość realistycznie ukazany Don Kichot - chudy mężczyzna ze spiczastą bródką, tarczą i w butach z ostrogami, odwrócony bokiem do widza, patrzy na
    Don KichotJanusz Przybylski1979
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. W centrum dość realistycznie ukazany mężczyzna z prawego profilu, w staromodnym stroju i cylindrze. Na wysokości pasa jego ciało jakby łączy się z rodzajem krzesła lub fantastycznego pojazdu na czterech gi
    GoyaJanusz Przybylski1979
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. W centrum dość realistycznie ukazany mężczyzna stojący prawym profilem do widza. Ma kapelusz, koszulę, kamizelkę i spodnie w kratę. Jego nogę przebija miecz trzymany przez nieco zniekształconą postać z tył
    PicassoJanusz Przybylski1979
  • Czarno-biała grafika, format pionowego prostokąta. W centrum siedząca na stołku postać o dość realistycznie opracowanym ciele w barokowym stroju i uproszczoną, wydłużoną głową z lewego profilu, na czubku jakby pomazaną. Z lewej strony stoi bokiem brodaty m
    ArlekinJanusz Przybylski1979
  • Beżowe tło. Dwóch mężczyzn w mundurach z dziwnymi, dużymi czapkami. Trzymają związanego liną mężczyznę w cylindrze. Ta postać jest jedynie naszkicowna konturowo. Na cylindrze siedzi czarny kruk. Mężczyzna z lewej ma białą twarz, dłonią zasłania usta zakład
    Błędne koło 15 - List do GoyiJanusz Przybylski1978
  • Zdjęcie pracy Błędne koło 20 - List do Toulouse-Lautreca
    Błędne koło 20 - List do Toulouse-LautrecaJanusz Przybylski1978
  • Zdjęcie pracy Błędne koło 21 - Chaplin
    Błędne koło 21 - ChaplinJanusz Przybylski1978
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta, styl surrealizujący. W nieokreślonym pomieszczeniu fantastyczne, szkicowo wykreślone postacie. W centrum za prostopadłościennym meblem siedzi człowiek, któremu jakby odpadła głowa i leżała do góry nogami n
    List 2 - GoyaJanusz Przybylski1977
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta, styl surrealizujący. W nieokreślonym pomieszczeniu fantastyczne, szkicowo wykreślone postacie. W centrum stoi puste krzesło. Z lewej strony kobieta z nagim biustem, mężczyzna w dużym cylindrze i dużo mniej
    List 3 - GoyaJanusz Przybylski1977
  • Zdjęcie pracy 13.02.77 - 10.03.77 z cyklu Błędne koło
    13.02.77 - 10.03.77 z cyklu Błędne kołoJanusz Przybylski1977
  • Zdjęcie pracy Dzieciństwo
    DzieciństwoJanusz Przybylski1977
  • Zdjęcie pracy Muza (6.11.76) z cyklu Błędne koło
    Muza (6.11.76) z cyklu Błędne kołoJanusz Przybylski1976
  • Zdjęcie pracy 31.10.76 - 1.11.76 z cyklu Błędne koło
    31.10.76 - 1.11.76 z cyklu Błędne kołoJanusz Przybylski1976
  • Zdjęcie pracy 13.08.1976 (Van Gogh) z cyklu Błędne koło
    13.08.1976 (Van Gogh) z cyklu Błędne kołoJanusz Przybylski1976
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. Praca podzielona na dwie części: mniejszą lewą i większą prawą. Z lewej uproszczony profil, zapewne kobiecy, wyrysowany cienkim czarnym konturem na białym tle. Ma zaznaczone oko, policzek, ucho i linię wło
    ProfileJanusz Przybylski1975
  • Czarno-biała grafika, format pionowego prostokąta. Lewą górną część zajmuje jakby obraz w obrazie: na czarnym tle kucająca biała, dość realistyczna ludzka sylwetka. W prawej dłoni trzyma papierosa, w lewej pędzel, którym zdaje się malować to, co jest poza
    Malowanie kozyJanusz Przybylski1975
  • Zdjęcie pracy Soutine'owi poświęcam
    Soutine'owi poświęcamJanusz Przybylski1975
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta. Zbliżenie na fragment muru z czerwonych cegieł. Przez całą wysokość obrazu biegnie biała drabina. Kilka jej szczebli jest obwiązanych żółto-czerwonym materiałem. Do jednego szczebla przybita jest drewniana listwa, pow
    Gablota IIIJanusz Przybylski1974
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta, styl surrealizujący. W centrum kompozycji nieco zdeformowana postać kobieca półleży na materacu. Ma ciemne ciało, białe majtki, wyeksponowany duży biust i otwarte usta, oczy zasłaniają ciemne włosy. Na prawo od
    Złapać obłokJanusz Przybylski1973
  • Monochromatyczna grafika, format pionowego prostokąta, styl surrealizujący. W centrum siedząca na krześle postać, zapewne męska, bez głowy i rąk. Przedstawione jest ubranie: koszula z krótkim rękawem nieco odsłaniająca brzuch, spodnie o rozszerzonych nogaw
    Krzesło zapomnieniaJanusz Przybylski1973
  • Zdjęcie pracy Dziewczyna i psy
    Dziewczyna i psyJanusz Przybylski1973
  • Zdjęcie pracy Tranzystor
    TranzystorJanusz Przybylski1973
  • Zdjęcie pracy Sznur - Autoportret
    Sznur - AutoportretJanusz Przybylski1973
  • Barwna grafika w odcieniach zieleni, format pionowego prostokąta, styl surrealizujący. W centrum kompozycji łydki w butach na obcasach, powyżej ciało zdeformowane - wygląda nieco jakby same nogi kucały. Spomiędzy ud wystaje duża dłoń skierowana ku górze. N
    PrzepierzenieJanusz Przybylski1972
  • Zdjęcie pracy Diana i ptak
    Diana i ptakJanusz Przybylski1971
  • Zdjęcie pracy Ślady na plecach
    Ślady na plecachJanusz Przybylski1971
  • Zdjęcie pracy Tyle ptaków do złapania
    Tyle ptaków do złapaniaJanusz Przybylski1969
  • Zdjęcie pracy Tyle ptaków do złapania
    Tyle ptaków do złapaniaJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. W dolnej części dość realistyczne dwa psy; jeden stoi bokiem, drugi ujęty nieco z tyłu. Nad nimi w czarnym prostokącie siedzi zielona fantastyczna postać. Jedną nogę ma podwiniętą, drugą zwisającą. Powyżej nóg j
    PsyJanusz Przybylski1969
  • Zdjęcie pracy Wizyta
    WizytaJanusz Przybylski1969
  • Zdjęcie pracy Wizyta
    WizytaJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. Na jednolicie czarnym tle w centrum kompozycji niewielka, uproszczona sylwetka ludzka. Postać siedzi po turecku częściowo tyłem do odbiorcy, a częściowo prawym bokiem. Dość szczegółowo opracowana jest jedynie st
    Wydalony z ziemiJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. Na jasnoczerwonym, wpadającym w róż tle dwie nieco surrealistyczne postacie. Większa to zapewne kobieta, siedzi z nogą założoną na nogę, ma czarną sukienkę na ramiączkach, ale powyżej jej ciało jest zdeformowane
    Będę ciebie nosiłJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. Na bordowym tle dwie nieco surrealistyczne postacie. Większa to zapewne kobieta, siedzi z nogą założoną na nogę, ma czarną sukienkę na ramiączkach, ale powyżej jej ciało jest zdeformowane: tors i mała głowa zlew
    Będę ciebie nosiłJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta, styl surrealizujący. W centrum kompozycji leżąca zdeformowana postać, zapewne kobieca. Spod czarnego kształtu, mogącego być kołdrą, widać z prawej strony jej głowę i ramię, z lewej fragment majtek i ud. Nad kobi
    Daję ci życieJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta, styl surrealizujący. W centrum kompozycji leżąca zdeformowana postać, zapewne kobieca. Spod czarnego kształtu, mogącego być kołdrą, widać z prawej strony jej głowę i ramię, z lewej fragment majtek i ud. Nad kobi
    Daję ci życieJanusz Przybylski1969
  • Barwna grafika, format pionowego prostokąta. W centrum niewielki jaskrawoczerwony zarys ludzkiej sylwetki z prawego profilu. Wokół niej w przestrzeni czerwone fragmenty ubrań: na górze koszuli, po lewej buta, po prawej kapelusza i spodni na dole. Tło bordo
    Chcę być nagi Janusz Przybylski1969
  • Zdjęcie pracy Wspólne życie
    Wspólne życieJanusz Przybylski1969
  • Obraz w formacie pionowego prostokąta. Na intensywnie błękitnym tle bordowe rozpięte spodnie z czarnym paskiem ciągnącym się ku lewej krawędzi. Powyżej spodni biały kwadrat, prawdopodobnie obraz, z beżowym wizerunkiem zniekształconej, obłej postaci. Znad o
    Garnitur i człowiek małyJanusz Przybylski1969
Wystawy
  • Grafika do wystawy Siusiu w torcik
    05.09 – 22.11.2009
    Siusiu w torcik
    Prace ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

    Siusiu w torcik to piąta już prezentacja wyboru prac ze zbiorów Zachęty. Na wystawie zobaczymy rzadko pokazywane lub nigdy dotąd nie prezentowane dzieła. Kurator pokazu – Karol Radziszewski – dokonał ich subiektywnej selekcji oraz reinterpretacji, umieszczając je w nowych, nieraz zaskakujących kontekstach.   

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta