Bill Viola
Ur. w 1951 roku; mieszka w Long Beach, Kalifornia wraz z Kirą Perov, żoną i partnerką w pracy artystycznej. Ukończył studia na Wydziale Pracowni Eksperymentalnych College of Visual and Performing Arts Syracuse University w 1973. W połowie lat 70 pracował we Florencji jako dyrektor techniczny Art/Tapes/22, jednego z pierwszych studiów wideo w Europie. Wiele podróżował badając i nagrywając tradycyjne sztuki teatralne, przedstawienia, koncerty, obrzędy, m.in. na Wyspach Salomona, Jawie, Bali, w Japonii, Indiach. W latach od 1973 do 1980 współpracował z awangardowym kompozytorem Davidem Tudorem. W 1980 roku Viola i Perov przebywali w Japonii, gdzie obydwoje studiowali nowe technologie oraz buddyzm zen u mistrza Daiena Tanaki. W 1981 roku Viola jako pierwszy otrzymał zaproszenie do pobytu badawczego w laboratoriach korporacji Sony w Atsugi, gdzie zajmował się najnowszą technologią audio/wideo. Studiował także techniki reprezentacji ludzkiego ciała w Memorial Medical Center w 1983 roku. W 1984 roku rozpoczął długofalowy projekt poświęcony badaniu świadomości zwierząt. W 1994 roku na zaproszenie Ensemble Modern we Frankfurcie, stworzył pracę w oparciu o utwór Edgara Varèse Déserts, przeznaczoną do odtwarzania w trakcie koncertów. W 1995 roku na 46. Biennale w Wenecji zaprezentował nowy cykl pięciu instalalacji Pogrzebane sekrety, w tym między innymi Przywitanie, jedną z pierwszych prac artysty inspirowanych malarstwem. W 1998 przebywał w Getty Research Institute w Los Angeles, gdzie przez rok badał przedstawienia emocji w sztuce średniowiecznej i renesansowej. Rok później rozpoczął pracę nad trzyletnim projektem Namiętności, do którego angażował aktorów. W 2002 stworzył pierwsze swoje dzieło przy użyciu techniki cyfrowej high-definition, cykl Naprzód każdego dnia, zainspirowany toskańskimi freskami z okresu późnego średniowiecza i renesansu. Ostatnio we współpracy z reżyserem teatralnym Peterem Sellarsem i dyrygentem Esa-Pekką Salonenem stworzył nową adaptację wideo opery Richarda Wagnera, Tristan i Izolda, której premiera odbyła się w Walt Disney Concert Hall, 2004 oraz w Opéra Bastille w Paryżu w 2005 roku.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
-
06.09 – 11.11.2013In God We Trust
Wystawa ma na celu ukazanie bogactwa wierzeń i praktyk religijnych składających się na krajobraz wyznaniowy Stanów Zjednoczonych. Obejmuje prace wielopokoleniowej grupy współczesnych artystów amerykańskich wywodzących się z różnych tradycji religijnych. Podejmują oni kwestie związane z religią, osobliwymi i rzadko spotykanymi wierzeniami, sektami i kultami, starając się przybliżyć widzom niezwykłą dynamikę tych zjawisk i ukazać szeroki wachlarz wyznań i kultur w USA.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta -
12.05 – 01.07.2007Bill Viola
Wystawa Billa Violi w Zachęcie jest pierwszą w Polsce indywidualną prezentacją twórczości wybitnego artysty i pioniera sztuki wideo, który przyczynił się do rozwoju tego medium oraz do uznania wideo za nową formę wypowiedzi artystycznej.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta -
16.12.1996 – 02.02.1997Na pograniczuAnn Hamilton, Bruce Nauman, Francesc Torres, Bill ViolaZachęta Państwowa Galeria SztukiZachęta Państwowa Galeria Sztuki