zwiedzanie wystawy i performans
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
godz. 18
Owoce łopianu, czyli tkanina w sztuce współczesnej – zwiedzanie części wystawy „Splendor tkaniny” z Katarzyną Kołodziej
Na wystawie obok klasycznych tkanin prezentowane są również prace, które łączą się z tym medium w nieoczywisty sposób. Spotkanie dotyczyć będzie dzieł współczesnych artystów przewrotnie wykorzystujących tkaninę i warsztat tkacki.
Katarzyna Kołodziej – historyk sztuki, asystentka kuratora wystawy „Splendor tkaniny”
zbiórka w holu głównym
wstęp wolny
godz. 19
Po oprowadzaniu zapraszamy na performans taneczny Izy Szostak
Kurtyna teatru (według Marii Jaremy)
performans: Iza Szostak
Performans taneczny Izy Szostak nawiązuje do pracy Sary Crowner Kurtyna teatru (według Marii Jaremy) z 2012. Podejmuje temat przenikania się dwóch rzeczywistości w sztuce: cielesnej i materialnej. Performerka zaprasza do doświadczania i obcowania ze „światem struktury ciała i faktury tkaniny”, pytając o zachodzące między nimi zależności. Konfrontacja z dynamiczną formą i mnogością warstw kurtyny potęguje wrażenie nawarstwiania ruchu. Ciało współistnieje z tą materią i zanurza się w rytmie splątanych kształtów.
Praca Sary Crowner powtarza kompozycję kotary zaprojektowanej w 1956 roku przez Marię Jaremę dla Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora (obecnie w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=XX160&mode=3). Operująca dużymi płaszczyznami i niuansami barw kurtyna Jaremy służyła jako tło spektakli Kantora. Maria Jarema współpracowała z Teatrem Cricot 2, tworząc kostiumy i scenografię do spektakli.
sale wystawowe, przed pracą Sary Crowner Kurtyna teatru (według Marii Jaremy)
wstęp wolny
współpraca: Joanna Klass, ekspert projektów teatralnych (Instytut Adama Mickiewicza)
Iza Szostak – tancerka i niezależna choreografka młodego pokolenia Nowego Tańca. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Obecnie studentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka Polskiego Ministerstwa Kultury, Holenderskiego Corrie Hartong Fonds, projektu dla młodych choreografów SPAZIO, Programu Alternatywnej Akademii Tańca oraz Solo Project Art Stations Foundation. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Współpracowała m.in. z Michaelem Schumacherem, Amy Raymond, Anną Holter, Wojtkiem Ziemilskim, Marysią Stokłosą, Edytą Kozak i Kayą Kołodziejczyk. Stworzyła i współtworzyła spektakle, które były wystawiane w Holandii, Niemczech, Portugalii, Chinach i Polsce. Autorka spektakli: m.in. Karmi-go, Feedback, From Culture to Nature, RE//MIX Merce Cunningham. Współtworzy warszawskie Centrum w Ruchu.