Wykład prof. dr hab. Wiesławy Limont o rozwoju wyobraźni twórczej dzieci

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny

Wyobraźnia  twórcza jest procesem umysłowym odpowiadającym  za tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, pomysłów oraz idei. Cechą charakterystyczną wyobraźni twórczej jest jej wizualny charakter, a wykorzystywane wyobrażenia oparte są o wcześniejsze doświadczenia przechowywane w pamięci. Wyobrażenia te często są bardzo dokładne, z dużą ilością szczegółów, zaś ich dynamiczne przekształcanie i transformacje odpowiadają za  nowe wyobrażenia często o niespotykanych połączeniach i znaczeniach. Swobodną wyobraźnię twórczą można zaobserwować u dzieci w ich pracach plastycznych, w zabawach na niby, które związane są z udawaniem kogoś innego lub wczuwaniem się w coś innego.  W wykładzie zostanie przybliżona metoda stymulowania rozwoju wyobraźni twórczej u dzieci i młodzieży z wykorzystaniem myślenia metaforycznego i ekspresji plastycznej. Metoda ta została opracowana na podstawie wyników badań eksperymentalnych i jest z sukcesem wykorzystywana w programach edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaprezentowane strategie rozwijania wyobraźni twórczej będą bogato ilustrowane przykładami  prac plastycznych  dzieci i młodzież. 

 

Prof. dr hab. Wiesława Limont — pracuje w Zakładzie  Edukacji Artystycznej, w Instytucie Artystycznym na Wydziale Sztuk Pięknych w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi badania związane z wyobraźnią i zdolnościami twórczymi, metaforą wizualną i multimodalną w sztuce i edukacji artystycznej. Opracowała eksperymentalne programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży stymulujące rozwój wyobraźni i zdolności twórczych z wykorzystaniem myślenia metaforycznego i ekspresji plastycznej, jest także autorką koncepcji intermedialnych warsztatów twórczych przeznaczonych dla studentów kierunków artystycznych i dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorka trzech książek i współredaktorka  kilkunastu monografii zbiorowych i licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 10.03 – 03.06.2018
    Wszystko widzę jako sztukę.
    Wystawa dla dzieci

    Czy sztuka współczesna może zachwycić małe dziecko? Czy sztuką i w sztukę można się bawić? Chociaż sztuka współczesna może wydawać się onieśmielająca i za trudna, by pokazywać ją najmłodszym, jesteśmy pewni, że właśnie ci odbiorcy przyjmą ją bez zahamowań — przecież „każde dziecko jest artystą. Jedyny problem to pozostać artystą, kiedy się już dorośnie”, jak twierdził Pablo Picasso.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    Wszystko widzę jako sztukę
    Wykład prof. dr hab. Wiesławy Limont o rozwoju wyobraźni twórczej dzieci
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 22.09 (PT) 11:00
    CUSTOM UPCYCLING 2
    Warsztaty dla dzieci i młodzieży z Marianną Rupiewicz
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 22.09 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    OPROWADZANIE DLA DOROSŁYCH 60+ PO WYSTAWIE „BARWA I FARBA. KRZYSZTOF GLISZCZYŃSKI I TADEUSZ GUSTAW WIKTOR”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 23.09 (SOB) 12:15
    Łacińskie figur racje. Tadeusz Boruta, Antoni Cygan, Piotr Naliwajko
    Autorskie oprowadzanie Antoniego Cygana
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 23.09 (SOB) 14:00
    CUSTOM UPCYCLING dla dorosłych
    Warsztaty z Marianną Rupiewicz
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 24.09 (ND) 12:15
    Łacińskie figur racje. Tadeusz Boruta, Antoni Cygan, Piotr Naliwajko
    Autorskie oprowadzanie Antoniego Cygana
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 24.09 (ND) 13:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 13:15 i 15:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 12.10 (CZW) 12:00
    Malarstwo enkaustyczne z Krzysztofem Gliszczyńskim
    Warsztaty dla studentów w ramach wystawy „Barwa i farba”
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)