Życie przejawia się w oporze. Formy negacji i kreacji w dzisiejszych dyskursach oporu kulturowego.
Wykład dr Jacka Drozdy w ramach cyklu „Sztuka i filozofia”
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
Berxwedan jîyane to kurdyjski slogan, który przetłumaczony na język polski oznaczałby: „życie jest oporem” lub „życie przejawia się w oporze”. Na opór jako budulec kultury, ale też czynnik kształtujący pojedyncze życia i indywidualne tożsamości, składają się niezliczone praktyki negacji, burzenia i tworzenia. Pierwiastek nihilistyczny zyskuje dziś nowe życie nie tylko w filozofii, ale i w praktyce wielu skrajnych ruchów deklarujących wolę walki z globalnym ładem bez formułowania koherentnej wizji porewolucyjnego świata. Opór jako walka z wielowymiarową niesprawiedliwością pozostaje jednym z kluczowych sensów transnowoczesności, tj. koncepcji postulującej przekraczanie kolonialnych i eurocentrycznych klisz, łączącej stanowiska materialistyczne ze spirytualistycznymi oraz przepracowującej dychotomię lokalne-globalne. Rezonansu tego podejścia można szukać w literaturze i sztukach wizualnych. Te i inne tropy posłużą nam do refleksji nad negacyjnymi i kreatywnymi aspektami dzisiejszych odsłon oporu kulturowego.
dr Jacek Drozda — kulturoznawca, badacz ruchów protestu. Opublikował m.in. książki Postfutbol. Antropologia piłki nożnej (z M. Czubajem i J. Myszkorowskim) oraz Opór kulturowy. Między teorią a praktykami społecznymi. Pracował m.in. w Państwowym Muzeum Etnograficznym i Instytucie Badań Przestrzeni Publicznej. Zajmuje się m.in. badaniami nad politycznym wymiarem kultury, radykalizmami w sztuce i filozofii oraz antropologią sportu.
Sztuka i filozofia to cykl wykładów i seminariów organizowanych we współpracy z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzenie: dr Monika Murawska, dr Mateusz Salwa, dr Piotr Schollenberger
Następne spotkania z cyklu: 23.11, 7. 12, 21.12
-
15.10.2016 – 15.01.2017Polska — kraj folkloru?
Czym była ludowość i sztuka ludowa w pierwszych latach powojennych w Polsce oraz pierwszych dekadach PRL-u? Jak posługiwała się nią „ludowa” władza? W jaki sposób zmieniał się jej status wraz z wprowadzeniem jej do muzeów i galerii? Jakie miejsce w świecie sztuki zajmował twórca ludowy — „inny”?
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta